Nadpłaty to są pieniądze właścicieli (nie lokatorów) i należy je zwrócić właścicielom co do grosza!
A tak poza tym - jakież to dochody ma mała wspólnota???
Wspólnota z rozliczenia ma np.600 zł nadpłaty w 2015r .w 2016 nadpłata została wypłacpna właścicielom .czyli z konta bankowego ubyło te 600 zł czyli za 2016jest według konta minus 600 zł .Ale wedłóg rozliczenia wspólnoty jest np. Plus300 zł bo na funduszu remontowym wyszło plus te 300 wpłatyminus wydatki.Chodzi jak to wszystko ująć w cit8.czy wspólnota ma dochód w 2016 czy nie
wpływy w banku wyszły na -600 bo wypłacane były nadpłaty z roku ubiegłegonp. wpłaty 5000zł a wypłaty z konta 5600 i konto bankowe sie uszczupliło o 600zł .ALE bilans wspólnoty po wpłatach i wypłatsch na F.R ,Eksploatacje ,śmieci koszty zarządu wyniusł plus 300.I teraz tak dla U.S mamy - 600 czy plus 300 ?
Rozumiem że koszty księgujecie wg zasady kasowej, suma wpłat to pełen przychód 5000,00, a suma kosztów również wynosi 5000,00 (?). Tak to macie wycelowane co do złotówki?
Trzymając się zasady kasowej po stronie przychodów zwrot nadwyżek 600,- pomniejsza przychód 2016:
przychód : 4400
koszty: 5000
strata : -600
Jeśli tobie wyszedł bilans łącznie z FR +300, tzn. że koszty są inne niż przyjąłem. Że nie macie wycelowane koszty idealnie do zaliczek i były one niższe niż 5k.
kosztuw nie można ucelować bo są wydatki niewiadomo jakie awaria itp.wpłacamy zaliczki na eksploatację F.R, KOSZTY ZARZĄDU ŚMIECI. zaliczkiwyniosły 5000 a koszty były mniejsze bo 4400 i tu powstało 600 nadpłaty kturą potem trzeba zwrócić właścicielom . Ale na koncie bankowym zadziały się inne żeczy gdyż wypłacono nadwyżkę właścicielom za poprzedni rok ina banku wyszło minus 300 liczby są tylko przykładowe,kwoty oczywiście
Tak przyjąłem, bo był tu w zeszłym roku pytający o to samo i twierdził, że suma kosztów bilansowała mu się z sumą zaliczek z wyjątkiem 20 zł. I też pytał co z ta końcówką zrobić.
Tak samo jak ty utożsamiał wpływy na konto bankowe z przychodem (i dochodem) wykazywanym na CIT 8, a rozchody z rachunku - w całości z kosztami. Albo, że suma zwrotów z nadpłat jest kosztem.
Co jest błędem i świadczy o niezrozumieniu podstaw sprawozdania finansowego wspólnoty.
PS. Sprawozdanie finansowe zwykle jest załączane do CIT 8, więc główne trzy wartości : przychód, koszty i zysk/strata muszą mieć te same.
symulacja jest taka. stan konta na 31.12.15r. 4150,38 a na 31.12.16 3035,19.oczywiście bankowe.Przychody wspólnoty wyniosły 10939,68 a wydatki 10221,99 czyli plus 717,69. w banku jest na minus bo wypłacono nadpłaty dla właścicieli za 2015r. Teraz do cit wstawiamy te 717,69 czy strate z banku około -1115
blazejh: Co jest błędem i świadczy o niezrozumieniu podstaw sprawozdania finansowego wspólnoty.
PS. Sprawozdanie finansowe zwykle jest załączane do CIT 8, więc główne trzy wartości : przychód, koszty i zysk/strata muszą mieć te same.
Przypominam tylko, że:
"Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 kwietnia 2015 r.
Wg zgodnej linii orzeczniczej - sprawozdanie zarządu (z jego częścią fin-rozl.) z działalności za miniony rok, może być wygłoszone nawet w formie ustnej na zebraniu. Przy składaniu sprawozdań za rok gospodarczy nie obowiązuje formalizm, charakterystyczny dla tego rodzaju dokumentów opracowywanych przez większe podmioty gospodarcze. Poza tym w malej wspólnocie kto niby ma to sprawozdanie zarządu składać skoro nie ma zarządu, wszyscy wszystkim mają składać?
Zarządca w małej wspólnocie nie jest jakimkolwiek organem mogącym reprezentować wspólnotę.
Kodeks cywilny nie przewiduje takiej funkcji. W małej wspólnocie wszyscy właściciele sprawują zarząd rzeczą wspólną.
Jak pisałem. Masz ustalone: przychód, koszty oraz wynik.
przychód 10939,68
koszty 10221,99
wynik 717,69
W najprostszym układzie te trzy kwoty wpisujesz w CIT 8.
W US mogą się domagać załącznika do sprawozdania finansowego. Załącznika niestety wyrecytować się nie da, więc kwoty w obydwu papierach muszą być zgodne.
Rożnica wynikająca z obrotów na koncie bankowym nie jest księgowana. Wpisuje się ją w rachunkach zysków i strat i trafia ona do bilansów podmiotów zmuszonych do prowadzenia pełnej księgowości. Ty składasz zeznanie podatkowe wg zasad uproszczonych i obroty w banku ciebie nie interesują.
Ustaliłeś wynik na kwotę 717,69 w sprawozdaniu finansowym pisemnym, taki deklarujesz też w CIT 8. Koniec pieśni.
Suma zwrotów z nadpłat za 2015 nie jest kosztem. To pomniejszenie przychodu.
Wynik się nie zmienia ale na formularzu CIT 8 robi to różnicę.
W powyższym rozumowaniu przyjąłem, że przychody wspólnoty księgujemy wg zasady kasowej. Dlatego zwrot 2015 znalazł się w sprawozdaniu za 2016.
Natomiast koszty ja księguję wg zasady memoriałowej i tak też polecam. Zdaje się że tej zasady nie stosujesz, ale chyba nie musisz i możesz uprościć.
Zarządca w małej wspólnocie nie jest jakimkolwiek organem mogącym reprezentować wspólnotę. Kodeks cywilny nie przewiduje takiej funkcji. W małej wspólnocie wszyscy właściciele sprawują zarząd rzeczą wspólną.
Naprawdę ? ....a jak jest ustanowiony Zarządca sądownie na wniosek właściciela lokalu, to tez jest NIKIM?
[b]Art. 203. [/b]Każdy ze współwłaścicieli może wystąpić do sądu o wyznaczenie [color=#f00]zarządcy[/color], jeżeli nie można uzyskać zgody większości współwłaścicieli [color=#00f][u]w istotnych sprawach dotyczących zwykłego zarządu [/u][/color]albo jeżeli większość współwłaścicieli narusza zasady prawidłowego zarządu lub krzywdzi mniejszość.
Na podstawie uchwały podjętej przez właścicieli zostałem uprawnomocniony do prowadzenia spraw wspólnoty i reprezentowania jej na zewnątrz.mamy nip.regon. konto itp.Ja oczywìście jestem jednym z właścicieli.czyli niejako sprawuje zarząd?
Pablito67: Oczywìście jestem jednym z właścicieli, czyli niejako sprawuje zarząd ?
Nic się nie przejmuj, jesteś Pierwszym Zarządcą w twojej wspólnocie i kooooniec, niezależnie od tego, że wszyscy właściciele sprawują zarząd rzeczą wspólną !
Właściciele w małej wspólnocie mogą również w umowie określić, że zarząd rzeczą wspólną będzie określony wg UoWL i będzie wtedy i zarząd a nawet administratora-zarządcę mogą też mieć.
Z tym, że my tu mówimy o typowych sytuacjach a nie wyjątkach
Z tym, że my tu mówimy o typowych sytuacjach a nie wyjątkach
ja tez napisałem o typowej sytuacji . Kim jest osoba sprawująca zarząd rzeczą wspólna ? jak ją nazwiesz?
Dla mnie jest Zarządcą, która w imieniu ogółu właścicieli lokali załatwia sprawy wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz.
Na podstawie uchwały podjętej przez właścicieli zostałem uprawnomocniony do prowadzenia spraw wspólnoty i reprezentowania jej na zewnątrz.mamy nip.regon. konto itp.Ja oczywìście jestem jednym z właścicieli.czyli niejako sprawuje zarząd?
Niejako.
A formalnie zajmujesz się administrowaniem, zarząd sprawują wszyscy właściciele
Komentarze
A tak poza tym - jakież to dochody ma mała wspólnota???
jak jest strata to wypełniasz tylko CIT8, bez CIT8/0
Prowadzicie księgowość w zeszycie czy jakoś rozbudowaną na kontach?
Trzymając się zasady kasowej po stronie przychodów zwrot nadwyżek 600,- pomniejsza przychód 2016:
przychód : 4400
koszty: 5000
strata : -600
Jeśli tobie wyszedł bilans łącznie z FR +300, tzn. że koszty są inne niż przyjąłem. Że nie macie wycelowane koszty idealnie do zaliczek i były one niższe niż 5k.
Saldo z 31-12-2015 = 600 (nadpłata w 2015)
Przychody w 2016 = 5000
Koszty 2016 = 5600
wynik(saldo na 31-12-2016) jest wtedy:
600+5000-5600=0
Tak samo jak ty utożsamiał wpływy na konto bankowe z przychodem (i dochodem) wykazywanym na CIT 8, a rozchody z rachunku - w całości z kosztami. Albo, że suma zwrotów z nadpłat jest kosztem.
Co jest błędem i świadczy o niezrozumieniu podstaw sprawozdania finansowego wspólnoty.
PS. Sprawozdanie finansowe zwykle jest załączane do CIT 8, więc główne trzy wartości : przychód, koszty i zysk/strata muszą mieć te same.
"Pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 kwietnia 2015 r. Wg zgodnej linii orzeczniczej - sprawozdanie zarządu (z jego częścią fin-rozl.) z działalności za miniony rok, może być wygłoszone nawet w formie ustnej na zebraniu. Przy składaniu sprawozdań za rok gospodarczy nie obowiązuje formalizm, charakterystyczny dla tego rodzaju dokumentów opracowywanych przez większe podmioty gospodarcze. Poza tym w malej wspólnocie kto niby ma to sprawozdanie zarządu składać skoro nie ma zarządu, wszyscy wszystkim mają składać?
Kodeks cywilny nie przewiduje takiej funkcji. W małej wspólnocie wszyscy właściciele sprawują zarząd rzeczą wspólną.
przychód 10939,68
koszty 10221,99
wynik 717,69
W najprostszym układzie te trzy kwoty wpisujesz w CIT 8.
W US mogą się domagać załącznika do sprawozdania finansowego. Załącznika niestety wyrecytować się nie da, więc kwoty w obydwu papierach muszą być zgodne.
Rożnica wynikająca z obrotów na koncie bankowym nie jest księgowana. Wpisuje się ją w rachunkach zysków i strat i trafia ona do bilansów podmiotów zmuszonych do prowadzenia pełnej księgowości. Ty składasz zeznanie podatkowe wg zasad uproszczonych i obroty w banku ciebie nie interesują.
Ustaliłeś wynik na kwotę 717,69 w sprawozdaniu finansowym pisemnym, taki deklarujesz też w CIT 8. Koniec pieśni.
Wynik się nie zmienia ale na formularzu CIT 8 robi to różnicę.
W powyższym rozumowaniu przyjąłem, że przychody wspólnoty księgujemy wg zasady kasowej. Dlatego zwrot 2015 znalazł się w sprawozdaniu za 2016.
Natomiast koszty ja księguję wg zasady memoriałowej i tak też polecam. Zdaje się że tej zasady nie stosujesz, ale chyba nie musisz i możesz uprościć.
:bigsmile:
Z tym, że my tu mówimy o typowych sytuacjach a nie wyjątkach
Dla mnie jest Zarządcą, która w imieniu ogółu właścicieli lokali załatwia sprawy wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz.
A formalnie zajmujesz się administrowaniem, zarząd sprawują wszyscy właściciele