Zbieractwo w mieszkaniu
Dzień dobry, może ktoś z Państwa borykał się z podobnym problemem i ma jakieś dobre rady
W ostatnim czasie coraz częściej do biura Spółdzielni wpływają zgłoszenia ze strony mieszkańców jednego z bloków w naszej Spółdzielni bloku dotyczące nieznośnego zapachu wydobywającego się z mieszkania jednego z właścicieli lokali. Właściciel nie korzysta z bieżącej wody ani kanalizacji, ponieważ dojście do łazienki jest utrudnione z powodu zalegających w mieszkaniu śmieci, rozmawialiśmy z właścicielem ws. wysprzątania mieszkania, rozmowy nie skutkują. Przede wszystkim warunki w jakich żyje są dramatyczne, a wydaje się, że osoba sama nie jest w stanie poradzić sobie z tą sytuacją. Jest to osoba w podeszłym wieku, a sytuacja w jakiej się znajduje i warunki w jakich żyje, w opinii Spółdzielni wymagają podjęcia niezwłocznych działań ze strony innych instytucji w tym senepidu i pomocy społecznej w celu zapewnienia jej godnych warunków w codziennej egzystencji. Zaczęła się nam robić spychologia, a pozostałe instytucje zaczynają zrzucać na nas winę i oczekują działania od nas, tylko nie wiem co jeszcze Wy robiliście w takich sytuacjach. Sytuacja nieprzyjemna.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Niezależnie od tych działań - spółdzielnia rozważa pozew o lictytację oraz uprzedza użytkownika, że będzie obciążany kosztami deratyzacji i dezynsekcji, o ile nie doprowadzi mieszkania do należytego stanu.
Spychologia to typowa sytuacja w takich przypadkach, w szczególności Sanepid odsuwa od siebie te sprawy, mimo, że jest to sprawa tej instytucji, która ma o wiele więcej możliwości działania niż Spółdzielnia, ponieważ może wydawać odpowiednie nakazy i zakazy, a następnie je egzekwować. Tymczasem urzędnicy twierdzą, że to nie jest ich komeptencja. Nic bardziej mylnego.
Kompetencję do podejmowania działań w stosunku do posiadacza takiej nieruchomości zamieszkanej ma państwowy inspektor sanitarny – tak uznał NSA w postanowieniu z 21 marca 2024 r. (sygn. akt II GW 148/23)
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia postanowienia NSA z dnia 21 marca 2024 roku ( sygn. akt: II GW 148/23):
"Zgodnie zaś z art. 27 ust. 1 ustawy, w razie stwierdzenia naruszeń wymagań higienicznych i zdrowotnych, państwowy inspektor sanitarny nakazuje, w drodze decyzji, usunięcie w ustalonym terminie stwierdzonych uchybień. Do ustalenia naruszeń w zakresie niewłaściwego stanu sanitarnego, wywołanego zbieractwem rzeczy, które niekoniecznie muszą stanowić odpady w rozumieniu przepisów prawa, wystarczające może być przy tym udokumentowanie tego faktu w drodze np. zeznań świadków, choć kwestia ta jest zawsze oceniana indywidualnie."