z jakim terminem noty odsetkowe

helenkamhelenkam Użytkownik
Proszę o podpowiedż jak księgować noty odsetkowe od dostawców mediów,
są to koszty zgodnie z datą wystawienia 25-06-2012r
czy też zapłaty 15-02-2014r

pozdrawiam i dziękuje

Komentarze

  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jak księgować noty odsetkowe
    Dowolnie - tak jak sobie wspólnota (właściciele ) ustalili.
    "...Ministerstwo Finansów w piśmie z 27 kwietnia 2015 r., wyjaśniło m.in.
    ...wspólnota mieszkaniowa nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości. Naszym zdaniem przez ewidencję pozaksięgową, którą zobowiązane są prowadzić wspólnoty mieszkaniowe na podstawie art. 29 ustawy o własności lokali, rozumie się generalnie ewidencję inną niż księgi rachunkowe. Każda wspólnota powinna sama ustanowić zasady i sposób jej prowadzenia..."
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] helenkam:[/cite]Proszę o podpowiedż jak księgować noty odsetkowe od dostawców mediów,
    są to koszty zgodnie z datą wystawienia 25-06-2012r
    czy też zapłaty 15-02-2014r

    pozdrawiam i dziękuje
    Ani jedno, ani drugie.
    Powinny być księgowane w okresie, którego dotyczą, tj. w okresie za który zostały naliczone.
    Jeżeli nota odsetkowa dotyczy tylko roku 2012 - to w ciężar kosztów 2012 roku, natomiast jeżeli dotyczy zarówno 2012, jak również poprzednich - to w odpowiednich proporcjach powinna być odniesiona na właściwe lata.
    Jakie to ma praktyczne znaczenie, tego nie rozumiem - bo przecież i tak zostanie to odniesione na wynik lat ubiegłych (tj. przed 2015 rokiem), ale...

    @gecon
    Wspólnota nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg zgodnie z ustawą o rachunkowości, natomiast nie oznacza to, że może prowadzić księgi w sposób całkowicie dowolny.
    Aby ewidencja była prawidłowo prowadzona musi być zgodna z nadrzędnymi zasadami rachunkowości.
    Nie można ustalić, że przykładowo przychody z najmu osiągane przez wspólnotę będą ujmowane jako koszty.

    Zgodnie w uowl (art. 29 ust. 1) wspólnota ma obowiązek prowadzić ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu NW. Nie rozchodów, nie przepływów gotówkowych, nie wpływów i wydatków, tylko kosztów.
    Oznacza to, że obowiązuje zasada memoriału, ponieważ koszt dotyczy okresu, w którym jest ponoszony, bez względu na "moment jego zapłaty".

    Niezależnie od tego jednym z kardynalnych błędów (polityki) rachunkowości jest stosowanie niejednolitych zasad rachunkowości - jeżeli stosuje się zasadę memoriałową, to powinno się stosować ją konsekwentnie do wszystkich przychodów/kosztów. Jeżeli stosuje się zasadę kasową (jak przy sporządzaniu rachunku przepływów pieniężnych w "dużej" rachunkowości metodą bezpośrednią), to również konsekwentnie wszystkie zdarzenia powinny być ujmowane kasowo. Niedopuszczalnej jest aby jednego rodzaju zdarzenia księgowane były memoriałowo (np. koszty wynikające ze "zwykłych" faktur), a inne kasowo (np. koszty odsetkowe, w tym wynikające z not obciążeniowych).
    Sprawozdanie sporządzone na podstawie tak prowadzonych ksiąg będzie wprowadzało w błąd.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Aby ewidencja była prawidłowo prowadzona musi być
    zgodna z nadrzędnymi zasadami rachunkowości.
    Nieprawda!
    obowiązuje zasada memoriału
    Jaka kasowa, jaka memoriałowa?
    Sprawozdanie sporządzone na podstawie tak prowadzonych ksiąg będzie wprowadzało w błąd.
    Jakie sprawozdanie!
    "...Należy przypomnieć, że wspólnoty mieszkaniowe są zwolnione z prowadzenia księgowości i sporządzania sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy i rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Wspólnota mieszkaniowa sama sobie określa zakres i sposób prowadzenia pozaksięgowej ewidencji poprzez podjęcie uchwały..."
    - http://www.administrator24.info/artykul/id1209,roczne-rozliczenie-wspolnoty
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No to krótko, administrator przez okres trzech lat trzymał w szufladzie noty odsetkowe za centralne ogrzewanie, zaczynamy sukcesywnie spłacać, robimy równiez korekty kosztów i chcemy noty odsetkowe wystawione w 2012 r doliczyć do kosztów 2012 a te z 2013 do kosztów 2013, z roku 2014 do 2014r bez względu na datę zapłaty.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] helenkam:[/cite]No to krótko, administrator przez okres trzech lat trzymał w szufladzie noty odsetkowe za centralne ogrzewanie, zaczynamy sukcesywnie spłacać, robimy równiez korekty kosztów i chcemy noty odsetkowe wystawione w 2012 r doliczyć do kosztów 2012 a te z 2013 do kosztów 2013, z roku 2014 do 2014r bez względu na datę zapłaty.

    Wystawienie noty, to jedno, a okres którego dotyczą, to niekoniecznie to samo.

    Przyjmijmy, że dostawca mediów w lutym 2012 wystawił notę za brak płatności faktury w okresie od 14 lipca 2011 (data wymagalności, a ściślej jeden dzień po dacie wymagalności) do 31 stycznia 2012.
    Koszty odsetek w okresie 14 lipca - 31 grudnia 2011 w takim wypadku będą stanowiły koszty 2011 roku.
    Natomiast koszty odsetek za okres 1 stycznia 2012 - 31 stycznia 2012, to będą koszty 2012 roku.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] helenkam:[/cite]No to krótko, administrator przez okres trzech lat trzymał w szufladzie noty odsetkowe za centralne ogrzewanie, zaczynamy sukcesywnie spłacać, robimy równiez korekty kosztów i chcemy noty odsetkowe wystawione w 2012 r doliczyć do kosztów 2012 a te z 2013 do kosztów 2013, z roku 2014 do 2014r bez względu na datę zapłaty.
    helenkam, wyjaśnij precyzyjnie, czy te wszystkie noty odsetkowe spłacacie dopiero teraz - w 2016 roku? W pierwszym wpisie wątku napisałaś o płatności w 15.02.2014 roku.
    Nie rozumiem też, po co robicie korekty kosztów za rok 2012, 2013, 2014 ? Chyba zdajesz sobie sprawę co to w praktyce oznacza..?

    Nowy doklejony: 15.02.16 00:11
    [cite] helenkam:[/cite]No to krótko, administrator przez okres trzech lat trzymał w szufladzie noty odsetkowe za centralne ogrzewanie,
    Nie wrzucałabym odsetek od nieterminowych wpłat w koszty dla wspólnoty. :bigsmile:
    Należy wezwać administratora do ich zapłaty, z jego kieszeni, wyznaczając termin płatności. A jeśli się nie zgodzi skierować sprawę do sądu, o wystawienie sądowego nakazu zapłaty, ale tylko w sytuacji, jeśli dokonywanie płatności za c.o. było jego obowiązkiem i jesteście w stanie mu to udowodnić.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Haneczka:[/cite]

    Nie wrzucałabym odsetek od nieterminowych wpłat w koszty dla wspólnoty. :bigsmile:
    Należy wezwać administratora do ich zapłaty, z jego kieszeni, wyznaczając termin płatności. A jeśli się nie zgodzi skierować sprawę do sądu, o wystawienie sądowego nakazu zapłaty, ale tylko w sytuacji, jeśli dokonywanie płatności za c.o. było jego obowiązkiem i jesteście w stanie mu to udowodnić.

    Koszty odsetkowe i tak trzeba ująć (jako koszt wspólnoty), a następnie można dochodzić je od administratora, ale to zależy od tego z jakich powodów te zaległości powstały.
    Tak czy inaczej powinien był niezwłocznie przekazać te noty...
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] Piotrek:[/cite]
    Koszty odsetkowe i tak trzeba ująć (jako koszt wspólnoty),
    Czyżby...? Ale... czy aby na pewno? :cool:
    Jeśli do obowiązków administratora należało dokonywanie terminowych płatności, to administrator jest tutaj podwójnie winny.
    Pierwszy raz, ponieważ przyczynił się do powstania noty odsetkowej.
    Drugi raz, ponieważ nie zapłacił jej w wyznaczonym terminie, a więc, dzięki temu opieszałemu działaniu, powstały odsetki od odsetek.

    Na początek wystosowałabym do owego administratora wezwanie wspólnoty do natychmiastowego dokonania tych płatności, precyzyjnie wyliczając mu kwotę do zapłaty oraz wskazując krótki termin (np. siedem dni) do wpłaty na konto wspólnoty. Chociaż nie ma żadnego problemu by opłaty fizycznie dokonał felerny administrator osobiście, oznaczając tytuł wpłaty, a następnie przedstawił dowody w postaci kserokopii lub oryginałów wspólnocie, do dokumentacji, jako potwierdzenie.

    Po upływie tego terminu, w przypadku braku żądanej wpłaty, zapłaciłabym z konta wspólnoty i natychmiast skierowała pozew do sądu o zapłatę należną wspólnocie, wraz z odsetkami do dnia wpłaty.
    Komentarz edytowany Haneczka
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Noty wychodzą przy odbieraniu dokumentacji od poprzedniego zarządcy, problemem był brak wiedzy o notach. Oczywiście część została uregulowana w latach 2011-2014 ale nie ujęta w kosztach.
    W związku z korektami rozliczeń ( uchwała ) za lata 2011,2012,2013 chcemy to uprządkować i zaksięgować.
    Piszecie o sądzie, przed nami trzecia rozprawa, jak udowodnimy winę to ponad 12000,00 zł kiedyś wróci na rachunek wspólnoty i zasili fundusz remontowy
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] helenkam:[/cite]problemem był brak wiedzy o notach.

    To jest "problem", który de facto jest na Waszą korzyść. :smile:
    [cite] helenkam:[/cite]Oczywiście część została uregulowana w latach 2011-2014 ale nie ujęta w kosztach.
    Pytanie: czy została uregulowana w terminie? Jeśli nie, to powstały odsetki od odsetek.
    [cite] helenkam:[/cite]
    W związku z korektami rozliczeń ( uchwała ) za lata 2011,2012,2013 chcemy to uprządkować i zaksięgować.
    Księgujesz w 2016 roku zaznaczając, iż płatności dotyczą lat wcześniejszych. To jest nowy ujawniony, z powodu braku wcześniejszej wiedzy w temacie, koszt.
    [cite] helenkam:[/cite]
    Piszecie o sądzie, przed nami trzecia rozprawa, jak udowodnimy winę to ponad 12000,00 zł kiedyś wróci na rachunek wspólnoty i zasili fundusz remontowy
    Trzecia rozprawa w tej konkretnie sprawie?
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No nie, w pierwszym rzucie 48000,00 zł a pózniej następna
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] Piotrek:[/cite]
    [cite] helenkam:[/cite]Proszę o podpowiedż jak księgować noty odsetkowe od dostawców mediów, są to koszty zgodnie z datą wystawienia 25-06-2012r czy też zapłaty 15-02-2014r
    Ani jedno, ani drugie.
    Powinny być księgowane w okresie, którego dotyczą, tj. w okresie za który zostały naliczone.
    Jeżeli nota odsetkowa dotyczy tylko roku 2012 - to w ciężar kosztów 2012 roku, natomiast jeżeli dotyczy zarówno 2012, jak również poprzednich - to w odpowiednich proporcjach powinna być odniesiona na właściwe lata.
    jak można w 2016 księgować odsetki za zwlokę z roku 2012 do rozrachunków 2012. Ten okres jest już zamknięty .

    Odsetki księguje się po dacie obniżenia , niezależnie jakiego okresu dotyczą . Ostatnio Tauron wysyła takie ... dotyczące roku 2013 .
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Też tak uważam. Nie widzę możliwości otwierania i zmieniania wyniku kilku poprzednich okresów.
    Koszty finansowe = wyjątek od zasady memoriałowej.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]
    jak można w 2016 księgować odsetki za zwlokę z roku 2012 do rozrachunków 2012. Ten okres jest już zamknięty .

    Powinno zostać to zostać zapisane w księgach (ewidencji) w 2016 roku (bo faktycznie nie ma możliwości zapisania w księgach 2012 roku), natomiast w ciężar wyniku lat ubiegłych (za lata 2014 i poprzednie), tak jak napisałem wcześniej.
    Nie można ująć tego w kosztach bieżącego roku, bo nie są to koszty bieżącego roku.

    Nowy doklejony: 17.02.16 10:43
    [cite] blazejh:[/cite]
    Koszty finansowe = wyjątek od zasady memoriałowej.

    Nie ma powodu aby tworzyć wyjątki dla kosztów finansowych. To są koszty takie same, jak inne.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zmienianie wyniku kolejnych (trzech? czterech?!!) lat ubiegłych to nie jest dobry pomysł. Często będzie to zły pomysł, często praktycznie nawet niewykonalny.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] blazejh:[/cite]Zmienianie wyniku kolejnych (trzech? czterech?!!) lat ubiegłych to nie jest dobry pomysł. Często będzie to zły pomysł, często praktycznie nawet niewykonalny.
    Nie, nie - może niezbyt dokładnie napisałem, o co chodzi.
    W sprawozdaniu mamy wynik roku bieżącego - na kosztach zarządu NW (czy też na eksploatacji, jak często to jest określane). A także wynik lat ubiegłych (tj. nierozliczony wynik za lata poprzednie, przeważnie równy zero) będący sumą nierozliczonych (niezwróconych właścicielom, nie przeniesiony na FR, czy w inny sposób nie rozdysponowany zgodnie z uchwałą właścicieli). I to w ciężar wyniku lat ubiegłych (jako korekta) powinny być odniesione takie operacje - bez wchodzenia którego roku dotyczą (no chyba, że dotyczą roku dla którego sprawozdanie finansowe jeszcze nie zostało zatwierdzone, czyli na dzień dzisiejszy - 2015).

    Dlatego napisałem wcześniej, że nie wiem jakie praktyczne znaczenie ma rozważanie, czy koszty o których pisała helenkam dotyczą 2012,2013, czy też 2014 roku...
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Rozumiem.
    Ja w sprawozdaniu rocznym nie ujawniam wyniku lat ubiegłych.
    Ujawniam oczywiście poprzedni wynik FR, bo inaczej się nie da, ale poprzedniego wyniku kosztów zarządu nie.

    Czy to jest duży błąd?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Czy to jest duży błąd?
    To nie jest żaden błąd bo niby popełniony w stosunku do czego, skoro sprawozdanie zarządu może mieć dowolną formę a finansowe nie jest wymagane?
    "...Należy przypomnieć, że wspólnoty mieszkaniowe są zwolnione z prowadzenia księgowości i sporządzania sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy i rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Wspólnota mieszkaniowa sama sobie określa zakres i sposób prowadzenia pozaksięgowej ewidencji poprzez podjęcie uchwały..."
    - http://www.administrator24.info/artykul/id1209,roczne-rozliczenie-wspolnoty
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] gecon:[/cite]To nie jest żaden błąd bo niby popełniony w stosunku do czego, skoro sprawozdanie zarządu może mieć dowolną formę a finansowe nie jest wymagane?

    Kodeks cywilny:
    Art. 208. Każdy ze współwłaścicieli nie sprawujących zarządu rzeczą wspólną może żądać w odpowiednich terminach rachunku z zarządu.

    Uowl:
    Art. 29. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
    Art. 30. 1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:
    2) składać właścicielom lokali roczne sprawozdanie ze swojej działalności,


    Jeżeli "sprawozdanie finansowe" nie chce przejść Ci przez gardło, to może lepiej używaj "rachunek z zarządu" ;-).

    Nowy doklejony: 18.02.16 15:06
    [cite] blazejh:[/cite]Rozumiem.
    Ja w sprawozdaniu rocznym nie ujawniam wyniku lat ubiegłych.
    Ujawniam oczywiście poprzedni wynik FR, bo inaczej się nie da, ale poprzedniego wyniku kosztów zarządu nie.

    Czy to jest duży błąd?

    Jeżeli jest niezerowy, to raczej powinien być ujawniony. Bo są to zaliczki wpłacone przez właścicieli, które powinny zostać rozliczone i w ten, czy inny sposób rozdysponowane (lub zwrócone) - tak jak właściciele zadecydują.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Piotrek: Jeżeli "sprawozdanie finansowe" nie chce przejść Ci przez gardło, to może lepiej używaj "rachunek z zarządu"
    Jakoś Ministerstwu Finansów i sędziom nawet z SN też jakoś to "sprawozdanie finansowe" nie przechodzi przez gardła:
    ...wspólnoty mieszkaniowe są zwolnione z ... sporządzania sprawozdania finansowego w rozumieniu ustawy...
    Dlatego też - bardzo proszę nie siać zamętu przekręcaniem znaczenia podstawowych pojęć.
    Proszę nie mylić pojęcia "sprawozdanie zarządu" z pojęciem "sprawozdanie finansowe".
    Art. 208 Kc (w malych wspólnotach) i art. 30 UoWL (w dużych wspólnotach) dotyczy tej samej rzeczy (czynności) - sprawozdania zarządu z działalności.
    Wynika z tych artykułów, że w małej wspólnocie osoba sprawująca zarząd rzeczą wspólną w ogóle nie musi wykonywać żadnego sprawozdania tym bardziej finansowego (zgodnego z ustawą o rachunkowości), dopiero na żądanie właściciela ma obowiązek takie sprawozdanie z zarządu przedstawić.
    Forma sprawozdania z zarządu nie jest nigdzie określona i nawet w dużej wspólnocie - zgodnie z orzecznictwem, sprawozdanie zarządu przedstawione ustnie na zebraniu, wypełnia obowiązek (bo w dużej wspólnocie jest to obowiązek) nałożony na zarząd art. 30 UoWL.
    :confused:
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak dopytuję bo na zebraniu rocznym 2015 właściciele postanowili zignorować moją propozycję odpowiednich przeksięgowań, w związku z czym pozostał mi niezerowy, konkretnie lekko ujemny, wynik na kosztach zarządów nieruchomości w roku 2014. Wynik ogólny mocno dodatni.

    Po prostu skupili się na czymś innym, co rozumieli. Nie księgowymi duperelami.

    Sprawozdanie z kosztów zarządu 2015 będzie więc jeszcze prostsze, żeby ludzi nie denerwować.
    Musi być zrozumiałe ale przecież nie wszyscy muszą je rozumieć. Niewielu chce je rozumieć, więc nie będę przesadzał z niektórymi szczegółami, typu wynik na kosztach zarządu roku ubiegłego.

    Ale dzięki za odpowiedź!
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawozdanie z kosztów zarządu 2015 będzie więc jeszcze prostsze, żeby ludzi nie denerwować
    Dokładniej to powinno być: roczne sprawozdanie zarządu ze swojej działalności
    "...Sądowi odwoławczemu w składzie rozpoznającym niniejszy spór bliższa jest jednak mniej formalistyczna linia orzecznicza, gdzie decydujące znaczenie przypisuje się treści oświadczeń woli członków wspólnoty wyrażonej w głosowaniu, jaką przykładowo prezentowały ostatnio: Sąd Apelacyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 30 stycznia 2013r., I ACa 1171/12 czy Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 16 czerwca 2011r., VI Ca 170/11. W uzasadnieniu pierwszego z tych orzeczeń Sąd wyraził zapatrywanie, że sprawozdanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej, o jakim mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.w.l. „nie podlega, jeżeli chodzi o jego część finansową, rygorom przewidzianym w przepisach o rachunkowości”. Argumentował, iż „przy składaniu sprawozdań zarządu wspólnoty mieszkaniowej za rok gospodarczy nie obowiązuje formalizm, charakterystyczny dla tego rodzaju dokumentów opracowywanych przez większe podmioty gospodarcze. Nie ma w związku z tym przeszkód, aby sprawozdanie takie zostało przedstawione np. tylko ustnie przez jednego z członków zarządu czy nawet osobę przez zarząd do tego upoważnioną. Istotne jest tylko, aby zarząd wyraził w każdy dostępny sposób wolę uznania tego dokumentu za własny...”
    - http://orzeczenia.lublin.sa.gov.pl/content/$N/153000000000503_I_ACa_000652_2013_Uz_2014-01-29_001
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] gecon:[/cite]Dokładniej to powinno być: roczne sprawozdanie zarządu ze swojej działalności
    Uczepiłeś się tej ustawy o rachunkowości i pracowicie obalasz tezę, która wcale nie została postawiona.

    Nikt nie twierdził, że sprawozdanie wspólnoty powinno być sporządzone zgodnie z ustawą o rachunkowości. Natomiast brak uregulowania ustawowego takiego sprawozdania (czy też, jeżeli wolisz, rachunku z zarządu, rocznego, sporządzonego na podstawie prowadzonej ewidencji kosztów) nie oznacza, że może być dowolne.

    To, że ustawa nie reguluje dokładnie jakiejś działalności nie oznacza, że "wszystko jest dopuszczalne". W każdej dziedzinie istnieją pewne normy, zasady, standardy wykonywania określonej działalności, tylko niekoniecznie muszą mieć od razu rangę ustawy, czy rozporządzenia. Chyba za bardzo jesteś przyzwyczajony do tego, że Państwo ma we wszystkim za rączkę prowadzić i pokazywać, jak należy działać.

    Zresztą nawet standardy rachunkowości, takie jak Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, czy US GAAPy, są sporządzane na zasadzie samoregulacji przez stowarzyszenia lub fundacje, a nie uchwalane jako obowiązujące prawo.

    Tak jak pisałem wcześniej, to że ustawa o rachunkowości nie odnosi się do sporządzania sprawozdań wspólnoty, nie oznacza że można np. koszty zarządu NW ustalić jako iloczyn średniej rocznej temperatury w budynku, liczby mieszkańców i liczby dni w okresie sprawozdawczym. Pomimo tego, że ustawa o własności lokali nie precyzuje jak ujmować koszty zarządu (poza wymienieniem otwartego katalogu w art. 14), to takie ich obliczenie byłoby niepoprawne - są pewne "zasady sztuki" przy prowadzeniu ksiąg i ewidencji rachunkowych, które powinny być stosowane (nadrzędne zasady rachunkowości), tak aby rzetelnie odzwierciedlały sytuację finansową wspólnoty i umożliwiały właściwe określenie poziomu poniesionych kosztów.

    Owszem, są one również zaimplementowane w ustawie o rachunkowości, ale to nie oznacza, że sprawozdanie sporządzone wyłącznie kierując się tymi zasadami będzie zgodne z normami zawartymi w tej ustawie.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Piotrek: Uczepiłeś się tej ustawy o rachunkowości..
    Przypominam:
    Proszę nie mylić pojęcia "sprawozdanie zarządu" z pojęciem "sprawozdanie finansowe".
    Chyba za bardzo jesteś przyzwyczajony do tego...
    No właśnie, za bardzo jesteś przyzwyczajony do dawnych nawyków widać, bo wg Ciebie "sprawozdanie to ma być sprawozdanie".
    są pewne "zasady sztuki" przy prowadzeniu ksiąg i ewidencji rachunkowych, które powinny być stosowane (nadrzędne zasady rachunkowości
    Otóż nie - nie we wspólnotach, czy tak trudno Ci zrozumieć:
    sprawozdanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej, o jakim mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.w.l. „nie podlega, jeżeli chodzi o jego część finansową, rygorom przewidzianym w przepisach o rachunkowości
    Właściciele dowolnie sobie ustalają, uchwałą w jakiej formie chcą być informowani corocznie o rozliczeniach zaliczek i działaniach zarządu - tyle - może to być nawet ustnie wydukane przez członka zarządu bez norm, zasad, sztuki, obyczajów itp - byle właściciele zrozumieli i im to odpowiadało.:confused:
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Piotrek:[/cite]
    Nie można ująć tego w kosztach bieżącego roku, bo nie są to koszty bieżącego roku.
    ależ można i nawet trzeba pod poz. jako "koszty nierozliczone z lat ubiegłych"
    [cite] blazejh:[/cite]Tak dopytuję bo na zebraniu rocznym 2015 właściciele postanowili zignorować moją propozycję odpowiednich przeksięgowań, w związku z czym pozostał mi niezerowy, konkretnie lekko ujemny, wynik na kosztach zarządów nieruchomości w roku 2014. Wynik ogólny mocno dodatni.
    czyli błąd w sztuce . U mnie podejmujemy uchwalę ws rozliczenia wyniku finansowego ( nadpłat i niedoborów) , tak "rejestratorska" dokumentów księgowych u Administratora wiedziała co gdzie i jak ... bo po co dopłacać .:bigsmile:
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] gecon:[/cite]Proszę nie mylić pojęcia "sprawozdanie zarządu" z pojęciem "sprawozdanie finansowe".
    Dobrze, to nazwijmy to więc "rachunkiem z zarządu NW".
    [cite] gecon:[/cite]
    są pewne "zasady sztuki" przy prowadzeniu ksiąg i ewidencji rachunkowych, które powinny być stosowane (nadrzędne zasady rachunkowości
    Otóż nie - nie we wspólnotach, czy tak trudno Ci zrozumieć:
    sprawozdanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej, o jakim mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.w.l. „nie podlega, jeżeli chodzi o jego część finansową, rygorom przewidzianym w przepisach o rachunkowości
    Jedno nie wynika z drugiego. To, że sprawozdanie nie musi być sporządzone zgodnie z ustawą o rachunkowości nie implikuje wcale, że nie musi być sporządzone zgodnie "z zasadami sztuki" (czyli m. in. nadrzędnymi zasadami rachunkowości), czyli szerzej prowadzenia ksiąg rachunkowych w ogólności, wywodzącymi się w znacznej mierze jeszcze z XV wieku (Luki Pacciolego "Summa de arithmetica, geometria, proportioni et proportionalita" - zawiera ono między innymi zasady prowadzenia podwójnego zapisu na kontach, prowadzenia inwentarza, memoriału, dziennika, księgi głównej, rozrachunków, kont, sporządzania bilansu i obliczania wyniku - oczywiście nie mówię, że wszystko jest potrzebne we wspólnocie), kiedy o polskiej ustawie o rachunkowości jeszcze nikomu się nie śniło :bigsmile:
    Właściciele dowolnie sobie ustalają, uchwałą w jakiej formie chcą być informowani corocznie o rozliczeniach zaliczek i działaniach zarządu - tyle - może to być nawet ustnie wydukane przez członka zarządu bez norm, zasad, sztuki, obyczajów itp - byle właściciele zrozumieli i im to odpowiadało.:confused:
    Czyli - według Ciebie - jeżeli ustalą sobie, że koszt zarządu NW oznacza iloczyn średniej rocznej temperatury w budynku, liczby mieszkańców i liczby dni w okresie sprawozdawczym, to wszystko jest ok i właściciele mają obowiązek tak ustalone koszty opłacać.
    A przy zaskarżeniu takiej uchwały sąd uzna, że wspólnota ma dowolność w ustalaniu kosztów i zaliczek, więc wszystko jest ok?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    W czterorodzinnej kamienicy mojej teściowej jedna z sąsiadek, najmłodsza - 69 letnia babcia - sprawuje od wielu lat zarząd rzeczą wspólną.
    Nikt od niej nie wymaga, co chyba oczywiste prowadzenia rozliczeń czy wykonywania sprawozdań zgodnie z ustawą o rachunkowości.
    Natomiast sąsiadka owa prowadzi wszystkie rozliczenia zgodnie z zasadami prowadzenia podwójnego zapisu na kontach, prowadzenia inwentarza, memoriału, dziennika, księgi głównej, rozrachunków, kont, sporządzania bilansu i obliczania wyniku bo doskonale zapewne zna "Summa de arithmetica, geometria, proportioni et proportionalita" Luki Pacciolego.
    :lol::rolling::crazy:
    (...)
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] helenkam:[/cite] Oczywiście część została uregulowana w latach 2011-2014 ale nie ujęta w kosztach.
    helenkam, tu właśnie mamy bezpośredni, mocny, dowód na bylejakość sporządzanych, w większości wspólnot, finansowych sprawozdań rocznych.
    Gdyby były one sporządzane na podstawie zasad obowiązujących w rachunkowości uproszczonej, bo... żadnej innej nie ma praktycznie potrzeby stosować we wspólnotach, to... brak ujęcia jakichkolwiek wydatków w kosztach danego roku powoduje niezgodność z danymi na wyciągach bankowych. Po prostu, kasa się nie zgadza - co od razu widać po sprawdzeniu porządnie wykonanego sprawozdania finansowego.
    [cite] helenkam:[/cite]W związku z korektami rozliczeń ( uchwała ) za lata 2011,2012,2013 chcemy to uprządkować i zaksięgować.
    Podjęcie uchwały w tej sprawie naprawdę nie rozwiązuje problemu zasadniczego.
    Nie sądzę by korekty rozliczeń dokonał były administrator, ponieważ on nigdy nie potwierdzi, iż źle je sporządził. To musicie mu najpierw udowodnić, a nawet jeśli to już zrobicie, to nie przymusicie go do zajęcia się ich korektą, chyba, że sądownie...
    Korekta rozliczeń za trzy lata dotyczy nie tylko rozliczenia wspólnoty, ale również każdego właściciela indywidualnie, a to z kolei prowadzi do konieczności formalnego zatwierdzania (uchwałą!) każdego sprawozdania z zarządu za każdy rok, za który dokonano korekty. Można to zrobić na jednym zebraniu, ale... to jest ogrom pracy. Pytanie: dla kogo konkretnie? Do tego jeszcze dochodzi prostowanie każdego roku w urzędzie skarbowym.
    Moim zdaniem jest to bezsensowna i zła droga do uporządkowania spraw finansowych.
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Początkiem marca ostatnia rozprawa, zobaczymy jakie będzie stanowisko sądu.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie licz na to że sędzia odniesie się do sposobu zaksięgowania tych odsetek.
    Przecież to wiedza specjalistyczna, a biegłego nie powołano.

    Podsumowując dyskusję:
    Przy księgowości zbliżonej do tzw. pełnej te pieniądze powinniście zaksięgować na koncie "nierozliczonych kosztów lat ubiegłych" lub nazwanym podobnie. Czyli tak jak pisze Kuba.

    I tak jak Pisze Piotrek takim księgowaniem obciążacie wynik okresów ubiegłych, a wynik roku 2015, czyli tego jeszcze niezatwierdzonego, pozostaje bez zmian.

    W ten sposób zachowujecie zgodność danych księgowych z danymi z wyciągu bankowego na dzień 31.12.2015. O tym wspomniała helenkam.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] blazejh:[/cite]
    I tak jak Pisze Piotrek takim księgowaniem obciążacie wynik okresów ubiegłych, a wynik roku 2015, czyli tego jeszcze niezatwierdzonego, pozostaje bez zmian.

    Wyników finansowych się nie obciąża. Nie ma takiej opcji. Wynik finansowy się wykazuje.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] gecon:[/cite]W czterorodzinnej kamienicy mojej teściowej jedna z sąsiadek, najmłodsza - 69 letnia babcia - sprawuje od wielu lat zarząd rzeczą wspólną.
    Nikt od niej nie wymaga, co chyba oczywiste prowadzenia rozliczeń czy wykonywania sprawozdań zgodnie z ustawą o rachunkowości.
    Natomiast sąsiadka owa prowadzi wszystkie rozliczenia zgodnie z zasadami prowadzenia podwójnego zapisu na kontach, prowadzenia inwentarza, memoriału, dziennika, księgi głównej, rozrachunków, kont, sporządzania bilansu i obliczania wyniku bo doskonale zapewne zna "Summa de arithmetica, geometria, proportioni et proportionalita" Luki Pacciolego.

    Ach, jak ja uwielbiam argumentację w rodzaju "Z teściem zrobiliśmy przy wódeczce instalację elektryczną w łazience i działa, więc te wszystkie elektryki, normy, to - panie - bujda i ściema ..."
    (...)

    Nowy doklejony: 20.02.16 11:34
    [cite] Haneczka:[/cite]
    [cite] blazejh:[/cite]
    I tak jak Pisze Piotrek takim księgowaniem obciążacie wynik okresów ubiegłych, a wynik roku 2015, czyli tego jeszcze niezatwierdzonego, pozostaje bez zmian.

    Wyników finansowych się nie obciąża. Nie ma takiej opcji. Wynik finansowy się wykazuje.
    ??
    Przecież tak robi się nawet w "dużej" rachunkowości (konto 820 Rozliczenie wyniku firm)...
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] blazejh:[/cite]I tak jak Pisze Piotrek takim księgowaniem obciążacie wynik okresów ubiegłych, a wynik roku 2015, czyli tego jeszcze niezatwierdzonego, pozostaje bez zmian.
    chciałbyś otrzymać rozliczenie z lat ubiegłych, jako były już właściciel lokalu, bo lokal sprzedałeś w 2012 roku ?
    [cite]Piotrek[/cite]Przecież tak robi się nawet w "dużej" rachunkowości (konto 820 Rozliczenie wyniku firm)...
    W działalności WM nie jest ważne, gdzie się to (obciążenia z lat ubiegłych) "księguje" w ewidencji pozaksięgowej WM, tylko kto ma ten koszt pokryć.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] KubaP:[/cite]
    [cite] blazejh:[/cite]I tak jak Pisze Piotrek takim księgowaniem obciążacie wynik okresów ubiegłych, a wynik roku 2015, czyli tego jeszcze niezatwierdzonego, pozostaje bez zmian.
    chciałbyś otrzymać rozliczenie z lat ubiegłych, jako były już właściciel lokalu, bo lokal sprzedałeś w 2012 roku ?
    [cite]Piotrek[/cite]Przecież tak robi się nawet w "dużej" rachunkowości (konto 820 Rozliczenie wyniku firm)...
    W działalności WM nie jest ważne, gdzie się to (obciążenia z lat ubiegłych) "księguje" w ewidencji pozaksięgowej WM, tylko kto ma ten koszt pokryć.

    W umowie kupna-sprzedaży mieszkania (akcie notarialnym) standardowo załączany jest zapis o przejściu w momencie zawarcia tej umowy praw i obowiązków wynikających z własności na kupującego.
    Więc sprawa jest raczej jasna - pokrywa to nowy nabywca (oczywiście uwzględniając udział w NW).
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Autorka pytania pytała o sposób księgowania starych odsetek.

    Widocznie jest to dla niej ważne.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    [cite] Piotrek:[/cite]
    [cite] Haneczka:
    Wyników finansowych się nie obciąża. Nie ma takiej opcji. Wynik finansowy się wykazuje.
    ??
    Przecież tak robi się nawet w "dużej" rachunkowości (konto 820 Rozliczenie wyniku firm)...

    ????
    Piszesz o fizycznych operacjach na koncie w procesie ewidencji księgowej w odniesieniu do sprawozdań finansowych, przedstawianych właścicielom? :shocked: Tylko... co ma piernik do wiatraka? No, trochę ma... ale nie aż tak...
    Chcesz właścicielom lokali przedstawiać w ramach sprawozdania z zarządu konto 820?
    Ale po co...? :cool: Ty masz przedstawić wynik finansowy.
    Napisz więc nam tu, prosto i przystępnie, co to jest wynik finansowy we wspólnocie i jak go przedstawiasz właścicielom w rocznym sprawozdaniu finansowym, które jest obowiązkową częścią składową rocznego sprawozdania z zarządu.
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano kwietnia 2016
    Ja tak przedstawiam, małe cyfry więc przykład prosty:

    EDIT: bez cyfr, źle się wklejają, tylko schemat

    Lp Wyszczególnienie koszty/wydatki przychody wg naliczeń wynik roku 2015

    I. KOSZTY ZARZĄDU NIERUCHOMOSCI WSPÓLNEJ

    A EKSPLOATACJA – BUDYNKI
    1 koszty pozostałe – budynki
    2 serwis dźwigowy
    3 opłaty pocztowe
    4 ubezpieczenie 4
    5 opłaty bankowe/kapitalizacja odsetek
    razem 1.-5.

    6 energia elektr. - budynki
    7 wynagrodzenia zarządu
    8 sprzątanie – budynki + zieleń

    B EKSPLOATACJA – GARAŻ (zal. 32 zł)
    9 koszty pozostałe – garaż
    10 energia elektr. - garaż
    11 sprzątanie – garaż
    12 zarządzanie – garaż – zwrot zaliczek 2014
    razem 9.-11

    razem koszty zarządu nieruchomości wspólnej /przychody/ wynik roku 2015

    II. USŁUGI KOMUNALNE
    1 zimna woda i kanalizacja
    2 podgrzanie c.w.u.
    3 centralne ogrzewanie
    4 wywóz śmieci
    razem 1.-4.

    razem koszty/ naliczenia/ wynik roku 2015
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Haneczka:[/cite]
    Piszesz o fizycznych operacjach na koncie w procesie ewidencji księgowej w odniesieniu do sprawozdań finansowych, przedstawianych właścicielom? :shocked: Tylko... co ma piernik do wiatraka? No, trochę ma... ale nie aż tak...
    Sprawozdanie jest przecież sporządzane na podstawie tych kont...
    [cite] Haneczka:[/cite]Chcesz właścicielom lokali przedstawiać w ramach sprawozdania z zarządu konto 820?
    No de facto tak - jako "wynik finansowy lat ubiegłych". Nie mówię, że we wspólnocie akurat przez 820 ma to być ewidencjonowane...

    [cite] Haneczka:[/cite]
    Ale po co...? :cool: Ty masz przedstawić wynik finansowy.
    Napisz więc nam tu, prosto i przystępnie, co to jest wynik finansowy we wspólnocie i jak go przedstawiasz właścicielom w rocznym sprawozdaniu finansowym, które jest obowiązkową częścią składową rocznego sprawozdania z zarządu.
    1. Różnica między wpłaconymi zaliczkami (w części dotyczącej zaliczek na koszty zarządu NW), a faktycznie poniesionymi kosztami zarządu NW - wynik na "eksploatacji"
    2. Różnica między wpłaconymi zaliczkami (w części dotyczącej zaliczek na koszty utrzymania garażu - lokalu garażowego), a faktycznie poniesionymi kosztami utrzymania garażu.

    Formalnie rzecz ujmując nie jest to wynik finansowy, bo wspólnota nie jest powołana do zarabiania na właścicielach, tylko nadwyżka zaliczek nad kosztami (lub odwrotnie), która powinna zostać zwrócona (lub pokryta przez) właścicielom.

    Nowy doklejony: 24.02.16 13:49
    [cite] blazejh:[/cite]Ja tak przedstawiam, małe cyfry więc przykład prosty:


    4 wywóz śmieci

    Czepnę się trochę :devil: - A to Ty gmina jesteś, czy jak ?
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano listopada -1
    My własnego wysypiska nie mamy. Obsługuje nas cały związek gminny!
    Nie twierdzę że ten schemat jest wzorcowy. Mógłby być lepszy.
  • Opcje
    PiotrekPiotrek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] blazejh:[/cite]
    blazejh:
    Ja tak przedstawiam, małe cyfry więc przykład prosty:


    4 wywóz śmieci

    My własnego wysypiska nie mamy. Obsługuje nas cały związek gminny!
    Nie twierdzę że ten schemat jest wzorcowy. Mógłby być lepszy.
    Tyle że wywóz śmieci to od lipca 2013 to jest zadanie gminy i to gmina ponosi koszty z tego tytułu (podmiot tym zajmujący się fakturuje gminę, a nie wspólnotę).
    Wspólnota ponosi koszt opłaty publicznoprawnej.
    Powinno to być rozbite w dwóch pozycjach - jako koszt NW (opłata za gospodarowanie odpadami, które powstają na NW) oraz (od 2015 roku) koszt lokali (u Ciebie - usługi komunalne)- opłata za gospodarowanie odpadami - lokale.


    PS. A nie dołączasz do sprawozdania stanu środków pieniężnych i rozrachunków? U mnie tak to wygląda:
    G. Stan rozrachunków i środków pieniężnych
    1 Stan środków pieniężnych na rachunkach bieżących
    2 Stan środków pieniężnych na rachunku lokat
    3 Należności z tytułu pożytków
    4 Należności od właścicieli z tytułu opłat za lokale
    5 Międzyokresowe rozliczenie przychodów z odsetek od lokat
    6 Zapłacone ubezpieczenie na następne okresy
    7 Zobowiązania wobec dostawców
    8 Zobowiązania wobec właścicieli z tytułu nadpłat
    9 Odpisy aktualizujące należności od właścicieli
    10 Zobowiązania wobec budżetów
    11 Zobowiązania z tytułu kaucji
    12 Niezafakturowane dostawy usług
  • Opcje
    blazejhblazejh Użytkownik
    edytowano lutego 2016
    Uważam, że cała reforma śmieciowa to katastrofa której rozmiarów nadal nie znamy. Dlatego rozważania na temat charakteru opłaty śmieciowej, jako wtóre wobec rozmiarów tej katastrofy, zupełnie mnie nie interesują.

    Co do sprawozdania, to nie wkleiłem wszystkiego.

    Jest jeszcze część III. Informacje uzupełniające, czyli u Ciebie: 1 i 2, i 4. Pożytki pokazuję w części I.

    Jest część IV. Rozliczenie FR za poprzedni rok.

    Jest dodatkowo część dotycząca przepływów czyli : 1 i 2, 4/8 , 7, kwota bilansu z rozliczeń mediów, wynik I, wynik II.

    Te wartości zestawione razem umownie nazywam "Obrotami" (za co wszystkich księgowych powinienem pewnie przeprosić). Tych przepływów oczywiście na zebraniu nie omawiam.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.