Zmiana administratora - przejecie budynku od ANR

kasia77kasia77 Użytkownik
edytowano stycznia 2015 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam serdecznie,
zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc. Mianowicie jako wspólnota mieszkaniowa (nowa-bez doświadczenia) przejmujemy budynek tj. ośmio lokalowy blok od Agencji Nieruchomości Rolnych. ANR pozostaje właścicielem dwóch mieszkań (pozostałe sześć mieszkań zostały wykupione w latach poprzednich).

Zarząd Wspólnoty został wybrany na zebraniu w listopadzie 2014 r. W dniu 5,01,2015 otrzymaliśmy od ANR pismo z dnia 31.12.2014 , iż w związku z tym, że podjęta została uchwała o powołaniu Zarządu WM i podjęciem przez zarząd administrowania (jak do tej pory była tylko jedna uchwała o odjeciu zarządu) ANR prosi o wystawienie z dniem 01.01.2015 r noty obciążeniowej za koszty zarządu nieruchomością i fundusz remontowy lokali, których właścicielem pozostaje nadal ANR.
Podano też w piśmie informacje, że ANR z dniem 01.01.2015 zaprzestaje rozliczania pozostałych wykupionych lokali.
Do pisma zostały załączone protokoły z przeglądów (z konca roku 2014):
- kominiarski z okresowej kontroli przewodów kominowych
- skuteczności TNC urządzeń elektrycznych oraz oporności
-metryka urządzenia pionochronnego
- wykonania przeglądu technicznego i próby szczelności wewnętrznej instalacji gazowej.

Od kominiarza, który wykonywał przegląd kominów uzyskaliśmy informacje, ze zostały również przekazane do ANR zalecenia odnośnie niedrożności przewodu kominowego. Tego juz Agencja nam nie przesłała.

Myslę, że samym takim pismem i protokołami tylko z ostatnich dni, nie można przekazać administrowania budynku?
Proszę o informacje, jakich dokumentów mamy żądać jeszcze od ANR i jakimi aktami prawnymi podeprzeć się w pismie aby nie traktowano nas niepowarznie, tak jak do tej pory.
Z góry serdecznie dziekuję za pomoc i poświęcony czas.

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    1) Wasza wspólnota istnieje od chwili, gdy ANR sprzedał pierwsze mieszkanie.

    2) ANR do tej pory administrował waszą nieruchomością. Na podstawie jakiejś umowy? Jak tak, to powinien w niej być termin wypowiedzenia..
    Obstawiam, że umowy żadnej nie ma.
    Dotychczasowy administrator powinien przekazać wspólnocie (protokołem zdawczo-odbiorczym) w s z y s t k i e dokumenty wspólnoty. Są to między innymi dotychczas podjęte uchwały, rozliczenia właścicieli (kto ma nadpłaty, kto niedopłaty), protokoły z przeglądów, umowy z dostawcą wody, odbiorcą śmieci itp.

    Chcecie sami administrować budynkiem, czy zatrudnić nowego administratora? jak to drugie, to on/ona powinna pomóc w przejęciu dokumentacji.

    3) "Nota obciążeniowa". O obowiązujących zaliczkach informujecie ANR w identyczny sposób jak każdego innego właściciela. To podstawowa zasada. Wysyłacie listem poleconym (za potwierdzeniem odbioru) pytanie, kto w ANR jest jej pełnomocnikiem do załatwiania spraw tych dwu lokali. ANR może wydelegować konkretną osobę albo za każdym razem wystawiać urzędnikowi X lub urzędniczce Y pełnomocnictwo np. do głosowania uchwał.
  • Opcje
    kasia77kasia77 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo serdecznie dziękuję za odpowiedz.
    Umowy żadnej nie było.
    Administrować chcemy sami, wybraliśmy zarząd, a nie mamy niestety doświadczenia i tak troche "po omacku" sie poruszamy, dlatego zwrócilam się o pomoc.
    Podobno mamy przejać administrowanie od 1 stycznia 2015, od tej chwili sami prowadzić rozliczenia. To co do tej pory wlaściciele płacili ma pozostaje u ANR (niektorzy mają podobno spore zaległości), jakieś remonty nam zrobili (chociaz z usterkami). A my od stycznia 2015 zaczynamy od 0zl i pobieramy pierwsze zaliczki od stycznia.
    Obawiam sie, że jakby rozliczyli niektórych właścicieli to zaczęlibyśmy jako wspolnota z saldem ujemnym :(

    Głównie zalezy nam na tym aby zwrócić sie do Agencji o przekazanie dokumentów. Widać są w tej kwestii oporni dlatego chcemy powołać sie na akta prawne, o ustawę, art itp. Czy możecie nam Państwo w tej kwestii pomóż?
    Czy książkę obiektu powinni przedstawić nam do tylko wgladu czy przekazać?
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    kasia77: przejmujemy budynek tj. ośmio lokalowy blok od Agencji Nieruchomości Rolnych.
    To jakieś dziwne stwierdzenie. Jak to przejmujecie? Na jakiej podstawie prawnej?
    Skoro do tej pory był to budynek ANR to zapewne też ANR sprawowała zarząd powierzony NW.
    Czy w AN kupna swojego lokalu jest to napisane? Powinno być, więc jeżeli tak - to czy zanim podjęliście uchwałę o wyborze zarządu, podjęliście uchwałę zaprotokołowaną przez notariusza o zmianie sposobu sprawowania zarządu?
    Dopiero odpowiedź na te podstawowe pytania umożliwi udzielnie prawidłowej odpowiedzi czy rady.
    Podobno mamy przejać administrowanie od 1 stycznia 2015
    Podobno na Placu Czerwonym rozdają rowery....
  • Opcje
    kasia77kasia77 Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    Do tej pory Wspólnotą Mieszkaniową zarzadzała ANR i ona pobierała opaty, wykonywała ewentualne remonty. Przez ten czas kilkukrotnie proponowano aby wybrać spośród mieszkańców zarząd, jednak nikt nie chciał podjąć się tej funkcji. Taki stan rzeczy trwał kilka lat, jednak przez ten czas również Agencja nie dbała o budynek i wykonywała jedynie minimum remontów, to zmobilizowało mieszkańców i w listopadzie na zebraniu właścicieli mieszkań wybrano zarząd. Agencja nie chciała już zarządzać WM i jesli nie zostalby wybrany zarząd spośród właścicieli, ANR zaprosiła na spotkanie notariusza aby spisać ten fakt notarialnie.
    Może źle zadałam pytanie, nie przejmujemy budynek a jedynie przejmujemy zarządzanie budynkiem. Laikiem jestem w tej kwestii więc proszę wybaczyć moją nieprecyzyjność.
  • Opcje
    gecongecon Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    Nie odpowiadasz precyzyjnie na pytania więc zakładam, że zmieniliście sposób sprawowania zarządu i macie teraz wybrany zarząd.
    Pozostaje wam tylko zarządzać się samemu lub zatrudnić kogoś (jakąś firmę) do administrowania.
    Polecam na początek uważną lekturę ustawy o własności lokali.
    Czy książkę obiektu powinni przedstawić nam do tylko wgladu czy przekazać?
    Miałaś już napisane:
    Dotychczasowy administrator powinien przekazać wspólnocie (protokołem zdawczo-odbiorczym) w s z y s t k i e dokumenty wspólnoty.
    Wyegzekwować to tylko.
  • Opcje
    kasia77kasia77 Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    czytam ustawę o własności lokali, jednak jak na początek nie wszystko potrafię odnaleźć precyzyjnie.
    Pewnie stąd też moje nieprecyzyjne odpowiedzi. Masz racje chcemy zmienić sposób zarządu, chcemy zarządzać sami.
    [cite] gecon:[/cite]
    Dotychczasowy administrator powinien przekazać wspólnocie (protokołem zdawczo-odbiorczym) w s z y s t k i e dokumenty wspólnoty.
    Wyegzekwować to tylko.
    jest na to konkretny zapis w ustawie, aby się na niego powołać w piśmie do ANR?


    Protokół zdawczo-odbiorczy sporządza w naszym wypadku ANR czy my jako nowy zarządca WM?
    Są to między innymi dotychczas podjęte uchwały, rozliczenia właścicieli (kto ma nadpłaty, kto niedopłaty
    czy my jako nowy zarządca po rozliczeniu otrzymamy przelew z ewentualnych nadpłat, albo będziemy obciążeni niedopłatami?
    Jeśli ANR "zaoszczędziła" jakieś środki z funduszu remontowego ma obowiązek nam je przekazać czy te środki zostają w Agencji?
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kasia, powtórzę: Wasza wspólnota istnieje od chwili, gdy ANR sprzedał pierwsze mieszkanie.
    Kto nią administruje, zarządza ma małe znaczenie. Wszystkie dokumenty, wpłacone pieniądze należą do wspólnoty a NIE do administratora (lub zarządcy).
    Jeśli wasza wspólnota nie ma swojego konta bankowego, NIP i Regonu, to znaczy, że dotychczasowy zarządca nie wypełniał swoich obowiązków. Dobrze, że się go pozbywacie. Ale teraz wy musicie to załatwić.
    Jeśli pozostali właściciele mają tak małe pojęcie o funkcjonowaniu wspólnot jak Ty, to może wam się opłacać zatrudnić (na rok) zawodowego administratora. Przy nim możecie się dużo nauczyć.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    [cite] kasia77:[/cite]
    Zarząd Wspólnoty został wybrany na zebraniu w listopadzie 2014 r. W dniu 5,01,2015 otrzymaliśmy od ANR pismo z dnia 31.12.2014 , iż w związku z tym, że podjęta została uchwała o powołaniu Zarządu WM i podjęciem przez zarząd administrowania (jak do tej pory była tylko jedna uchwała o odjeciu zarządu) ANR prosi o wystawienie z dniem 01.01.2015 r noty obciążeniowej za koszty zarządu nieruchomością i fundusz remontowy lokali, których właścicielem pozostaje nadal ANR.
    żadnych not , tylko "Zaliczkę na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością", oni ANR niech sobie wystawią (księgowa) "polecenie księgowania" .

    Takie dokumenty (naliczenie zaliczek) powinni dostać wszyscy właściciele lokali ( nie najemcy)


    [cite] kasia77:[/cite] Podano też w piśmie informacje, że ANR z dniem 01.01.2015 zaprzestaje rozliczania pozostałych wykupionych lokali.
    to teraz trzeba założyć ewidencje pozaksięgowa wspólnoty i zacząć wszystkie takie zdarzenia rejestrować
    lub poszukać sobie Administratora z całym zapleczem do obsługi nieruchomości.
    Przejąć konto bankowe wspólnoty
    Powiadomić kontrahentów o zmianie adresu do korespondencji
    i po woli, ale dokładnie przejmować resztę dokumentów jak bilans na dzień 31-12-2014 , sprawozdanie finansowe , salda właściciele ect. wykonane przez ANR .
    Te dokumenty pozwolą stworzyć BO w ewidencji pozaksięgowej wspólnoty.

    [cite] kasia77:[/cite] Do pisma zostały załączone protokoły z przeglądów (z konca roku 2014):
    - kominiarski z okresowej kontroli przewodów kominowych
    - skuteczności TNC urządzeń elektrycznych oraz oporności
    -metryka urządzenia pionochronnego
    - wykonania przeglądu technicznego i próby szczelności wewnętrznej instalacji gazowej.
    już macie pierwsze dokumenty techniczne do archiwum i wpis do książki obiektu budowlanego

    [cite] kasia77:[/cite] Od kominiarza, który wykonywał przegląd kominów uzyskaliśmy informacje, ze zostały również przekazane do ANR zalecenia odnośnie niedrożności przewodu kominowego. Tego juz Agencja nam nie przesłała.
    To należy wystąpić o wydanie . Wycenić i zaplanować w Planie remontów w roku 2015.
    [cite] kasia77:[/cite] Myslę, że samym takim pismem i protokołami tylko z ostatnich dni, nie można przekazać administrowania budynku?
    masz racje , tu masz przykładowy protokół przekazania nieruchomości
    http://bip.poznan.pl/bip/attachments.html?id=150887&co=show&parent=20862&instance=1057

    takich protokołów w sieci (internecie) jest mnóstwo
    Komentarz edytowany KubaP
  • Opcje
    kasia77kasia77 Użytkownik
    edytowano stycznia 2015
    Dziękuję serdecznie.
    Myslę, że sobie poradzimy. Dopiero zaczynamy się wdrażać, ale nauka to potęgi klucz.
    pewnie jeszcze nie raz będę zwracać sie z prośba o pomoc.

    A jeśli saldo właściciela jest ujemne, to już nowy zarząd ma egzekwować załatę. W tej chwili nie mam dokladnej wiedzy jakiej wysokosci są zaleglosci jednego z sześciu wlaścicieli, ale na pewno są spore. Jak sobie z tym poradzić?
    Komentarz edytowany kasia77
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    samo-edukacja to podstawa
  • Opcje
    cdncdn Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W tej chwili nie mam dokladnej wiedzy jakiej wysokosci są zaleglosci jednego z sześciu wlaścicieli
    Właścicieli jest siedmiu: sześciu to osoby fizyczne, a siódmy to ANR. Zakładasz z góry, że Agencja nie ma żadnych zaległości?
    Jak sobie z tym poradzić?
    Rozmowa, monit pisemny (ponaglenie) i wezwanie do zapłaty z ostrzeżeniem, że jeśli nie zapłaci w określonym terminie (np. 7 lub 14 dni), to zarząd wspólnoty skieruje do sądu pozew o nakaz zapłaty, a potem wniosek o egzekucję nakazu do komornika. Poszukaj na forum i w internecie informacji, jak sporządzić pozew do e-sądu i jakie są potrzebne dowody.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] kasia77:[/cite]A jeśli saldo właściciela jest ujemne, to już nowy zarząd ma egzekwować załatę.
    W tej chwili nie mam dokladnej wiedzy jakiej wysokosci są zaleglosci jednego z sześciu wlaścicieli, ale na pewno są spore. Jak sobie z tym poradzić?

    ANR pozostaje właścicielem dwóch mieszkań (pozostałe sześć mieszkań zostały wykupione w latach poprzednich).
    To będziesz wiedzieć ze sprawozdania finansowego oraz przekazanych sald na poszczególne lokale (nie tylko właścicieli, których obecnie jest siedmiu)
    Najpierw wezwanie fo zapłaty jak dalej nie to pozostaje droga Sądowa . Inne rozwiązania tylko wydłużają w czasie i nie przynoszą oczekiwanego skutku.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jak sobie z tym poradzić?
    Kasiu, nie wkładaj do tego wątku różnych spraw, bo sama się zgubisz w takim bałaganie.
    Jak już dojrzejecie do windykacji - na razie naprawdę masz ważniejsze sprawy do załatwienia - to poczytasz stare wątki na tym forum lub założysz nowy.
  • Opcje
    samostrzel2815samostrzel2815 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pani Kasiu Wy wspólnotą jesteście z chwilą wykupienia mieszkań od Agencji Nieruchomości Rolnej - przedstawiciela Skarbu Państwa na podstawie Ustawy z dnia 19.pazdziernika 1991 r.Proszę sprawdzić w dziale III AN czy zarząd był powierzony Agencji - trzeba to odwołać i dopiero wybrać zarząd spośród właścicieli mieszkań.
    Musicie też zadbać o NIP ,Regon i konto bankowe.
    Tak jak wcześniej pisała koziorozka jeżeli Agencja sprawowała administrowanie Waszym budynkiem to protokolarnie muszą przekazać dokumentację.
    A co z infrastrukturą,czyli kotłownią,czy też Wam przekażą?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.