Podłączenie budynku do ciepłej wody z sieci miejskiej
drops
Użytkownik
W Wspólnocie jest 5 budynków, są ogrzewane z sieci miejskiej co, woda ciepła jest z junkersów,które są w kazdym mieszkaniu. Obecnie forowany jest projekt wykonania w budynkach instalacji ciepłej wody użytkowej i podłączenia do sieci miejskiej. Wiekszość właścicieli zrobiła remonty mieszkań, łącznie z wymiana instalacji. Podłączenie ciepłej wody z sieci miejskiej łączy sie z demolką przeprowadzonych remontów - konieczność podłączenia nowych doprowadzeń wody. Powyższe prace mają być wykonane z funduszu remontowego. Czy wystarczy większość głosów, aby przeprowadzić powyższy projekt? Podejrzewam, że za tym projektem stoją nowi właściciele lokali użytkowych - lokale gastronomiczne. Czy Zarząd Wspólnoty moze zmusić właścicieli do wejścia do mieszkań i nowych podłączeń?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Art. 140 KC reguluje własność, w tym negatywną stronę własności, która oznacza, że właściciel może korzystać z rzeczy i rozporządzać nią z wyłączeniem innych osób. Słowa te oznaczają, że inne podmioty prawa mają obowiązek nie ingerowania w sferę uprawnień właściciela, a więc nie naruszania jego prawa własności.
„Dysponowanie nieruchomością na cele budowlane stanowi, co do zasady, czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu.
W przypadku gdy nieruchomość objęta jest współwłasnością, legitymowanie się prawem do jej dysponowania na cele budowlane wymaga przedstawienia przez inwestora zgody wszystkich współwłaścicieli nieruchomości” – tak 3 kwietnia 2019 roku orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w sprawie o sygn. akt. II OSK 1075/18.
Zgodnie z zapisem UoWL to
Art.13.2. Na żądanie zarządu właściciel lokalu jest obowiązany zezwalać na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku,
jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje.
Zarząd może skorzystać z tego zapisu
Fundusz remontowy we wspólnocie mieszkaniowej powinien służyć finansowaniu remontów, gdyż jak wynika z orzecznictwa sądowego, z funduszu remontowego nie powinny być finansowane przedsięwzięcia inwestycyjne niemające na celu odtworzenia stanu pierwotnego nieruchomości wspólnej oraz niestanowiące bieżącej konserwacji (wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I C 1105/13). Remontem jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji. Konsekwentnie fundusz remontowy winien służyć gromadzeniu w dłuższej perspektywie czasowej środków na pokrycie wydatków związanych wyłącznie z wykonaniem tego rodzaju prac (wyrok SA w Gdańsku z 8 maja 2014 r., sygn. akt V ACa 837/13). Właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć w kosztach niezbędnych do zachowania substancji i prawidłowego funkcjonowania nieruchomości wspólnej, natomiast nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o własności lokali nałożenie na właścicieli lokali kosztów nowych zadań inwestycyjnych.
Źródło: https://www.experto24.pl/nieruchomosci/zarzadzanie-i-administrowanie/sprawdz-czy-fundusz-remontowy-mozna-przeznaczyc-na-inwestycje.html?cid=K000KN
Kompromis osiąga się wcześniej na poziomie uchwały. Jedni deklarują, że chcą modernizacji, inni nie.
Na podstawie uchwały zarząd odstępuje od stosowania art. 13,2 bezwzględnie i żąda dostępu tylko do lokali które się zgadzają na modernizację i za nią płacą. Zatem działając na gruncie ustawy, po uchwale, zarząd stosuje 13,2.
I macie instalację wspólną, która wystąpi tylko w części lokali.
z tym że, na logikę i chłopski rozum: jeśli instalacja może funkcjonować tylko w niektórych lokalach, to z definicji nie służy wszystkim właścicielom. Więc bez uchwały zarząd nie ma podstaw do stosowania 13.2.
Art 13,2 nie może by stosowany w sprzeczności z art. 140 kc.