Fundusz remontowy
accessdenied
Użytkownik
Jak w Waszych wspólnotach funkcjonuje fundusz remontowy? Czy zdarzają się sytuacje podobne do opisanej poniżej? Co sądzicie o tym, co dzieje się w mojej wspólnocie?
1. W roku 2023 w budynku miało miejsce kilka awarii wymagających natychmiastowego podjęcia działań. Wykonano stosowne naprawy / remonty. Kwoty zapłacone przez wspólnotę wykazano w sprawozdaniu rocznym i zaproponowano pokrycie tych wydatków z funduszu remontowego, na którego koncie znajduje się dość pieniędzy. Zarząd w tym celu podczas zebrania rocznego w roku 2024 przedłożył projekt stosownej uchwały.
2. Na tymże zebraniu nastąpiło odwołanie zarządu i powołanie nowego. Nowy zarząd wycofał projekt uchwały o pokryciu kosztów remontów z FR.
3. W październiku 2024 członkowie wspólnoty otrzymali od administratora powiadomienie, że koszty remontów z roku 2023 zostały podzielone pomiędzy właścicieli proporcjonalnie do udziałów. Właściciele mają zapłacić przypadającą na nich część na konto wspólnoty do końca listopada 2024.
4. Ten sam zarząd przedłożył do głosowania uchwałę o zamontowaniu szlabanów uniemożliwiających wjazd na parking osobom spoza wspólnoty. Koszt inwestycji określa na 40.000 zł. W uchwale przewidziano, że inwestycja zostanie sfinansowana z funduszu remontowego. Co więcej: jeśliby okazało się, że na koncie funduszu nie ma wystarczających środków, właściciele mają dopłacić stosownie do swoich udziałów przed rozpoczęciem prac.
Tak więc z jednej strony zarząd wydaje się dbać o to, by na koncie FR było dość pieniędzy, z drugiej zaś chce beztrosko je wydawać.
1. W roku 2023 w budynku miało miejsce kilka awarii wymagających natychmiastowego podjęcia działań. Wykonano stosowne naprawy / remonty. Kwoty zapłacone przez wspólnotę wykazano w sprawozdaniu rocznym i zaproponowano pokrycie tych wydatków z funduszu remontowego, na którego koncie znajduje się dość pieniędzy. Zarząd w tym celu podczas zebrania rocznego w roku 2024 przedłożył projekt stosownej uchwały.
2. Na tymże zebraniu nastąpiło odwołanie zarządu i powołanie nowego. Nowy zarząd wycofał projekt uchwały o pokryciu kosztów remontów z FR.
3. W październiku 2024 członkowie wspólnoty otrzymali od administratora powiadomienie, że koszty remontów z roku 2023 zostały podzielone pomiędzy właścicieli proporcjonalnie do udziałów. Właściciele mają zapłacić przypadającą na nich część na konto wspólnoty do końca listopada 2024.
4. Ten sam zarząd przedłożył do głosowania uchwałę o zamontowaniu szlabanów uniemożliwiających wjazd na parking osobom spoza wspólnoty. Koszt inwestycji określa na 40.000 zł. W uchwale przewidziano, że inwestycja zostanie sfinansowana z funduszu remontowego. Co więcej: jeśliby okazało się, że na koncie funduszu nie ma wystarczających środków, właściciele mają dopłacić stosownie do swoich udziałów przed rozpoczęciem prac.
Tak więc z jednej strony zarząd wydaje się dbać o to, by na koncie FR było dość pieniędzy, z drugiej zaś chce beztrosko je wydawać.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Jeżeli sprawozdanie finansowe WM za rok 2023 było głosowane i przyjęte, to te awarie zostały pokryte z FR NW.
Zarząd WM nie mógł podejmować tej decyzji bez odpowiedniej uchwały WL . Administrator wykonał polecenie nowego Zarządu, więc uważam, że powinni być zawieszeni lub odwołani ze składu Zarządu WM
Jak właściciele lokali podejmą tę uchwałę o montażu szlabanów, to wszytko będzie ok, zgodnie z UoWL.
Jest jeszcze ciekawiej. "Uchwała w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania zarządu, w tym sprawozdania finansowego", którą przedłożył poprzedni zarząd i w której wydatki na nieplanowane remonty opatrzono komentarzem "planowane pokrycie z funduszu remontowego" wciąż jest na etapie głosowania (tak działa nowy zarząd). A od administratora otrzymałem informację, że nawet jeśli ta uchwała zostanie przyjęta, to i tak nie będzie podstawą do przeksięgowania pieniędzy z FR, bo to wymaga osobnej uchwały.
A tak to o co chodzi z ta dodatkową uchwałą WL?
Oto moje zapytanie skierowane do administratora (z kopią do zarządu wspólnoty): Rozliczenie, o którym Państwo piszecie, zgodnie z pismem wspólnoty z 31.10.2024 dotyczy "niedoboru z rozliczenia części wspólnej nieruchomości w wysokości 61.658,07 zł wykazanego w sprawozdaniu finansowym wspólnoty mieszkaniowej za 2023 r. [...], który został podzielony na wszystkich właścicieli lokali". Jak można się dowiedzieć ze sprawozdania finansowego wspólnoty za 2023 rok, ta kwota obejmuje m.in. 54.593,72 zł wydane na nieprzewidziane remonty. Dla tej kwoty zaproponowano pokrycie ze środków funduszu remontowego, a uchwała w tej sprawie jest nadal w trakcie głosowania. Czemu więc żąda się zapłaty już teraz, przed podjęciem decyzji przez wspólnotę? Dlaczego kwota do zapłaty widnieje w panelu IOK jako "Media, część wspólna"? Tylko w niewielkiej części jest to należność za media.
Otrzymałem następującą odpowiedź: Na sprawozdaniu finansowym, tak jak co roku, zostały wykazane wydatki planowane do pokrycia z FR. Natomiast w ogóle nie powstała uchwała w sprawie zgody na zapłatę tych wydatków z FR.
Administrator (zapewne na podstawie polecenia zarządu) utrzymuje, że koszty remontów z roku 2023, podzielone na właścicieli proporcjonalnie do udziałów, muszą zostać zapłacone, bo do pokrycia ich z FR potrzebna jest stosowna uchwała. Nawet jeśli nastąpi przyjęcie uchwały zatwierdzającej sprawozdanie za rok 2023, w którym zaplanowano zapłatę z FR, nie będzie to podstawą do przeksięgowania środków. Dodatkowo w panelu klienta, w którym widać wszystkie należności, całą kwotę podpisano jako "media część wspólna", choć 89% kwoty, której zapłaty domaga się administrator, to koszty remontów a nie należności za media.
Administrator WM niczego się nie domaga, jak już to Zarząd WM, aby utrzymać tzw płynność finansową WM, to po pierwsze.
Jak nie ma uchwały, jak pokryć straty , to panuje wolno amerykanka i decyduje Zarząd WM.
Ci właściciele lokali, co nie głosują nad uchwałą ws sposobu pokrycia strat, działają na swoją szkodę, a co wyrywni zaczynają wymachiwać szabelką . Tak, czy siak , właściciele lokali są zobowiązani do pokrycia tych strat.
Niewłaściwe nazewnictwo jest plagą we WM . Powoduje wiele zamieszania . Właściwsza nazwa zobowiązania to "Pokrycie strat utrzymania NW w 2023 roku"
To kamyczek do ogródka administratora , bo pracuje na prymitywnym programie.
Ze sprawozdania finansowego zarządu (tego odwołanego) za rok 2023:
I. CZĘŚĆ WSPÓLNA NIERUCHOMOŚCI
[...]
Wykaz wydatków planowanych do pokrycia z funduszu remontowego:
5 616,00 zł prace naprawcze w klatce B i E
8 900,00 zł naprawy w hydroforni
5 940,00 zł montaż dodatkowych wzmocnień konstrukcji oraz malowanie podbitki daszku nad klatka 46K
2 700,00 zł malowanie świetlika w klatce 46G
2 062,80 zł czyszczenie instalacji sanitarnej
3 240,00 zł ciśnieniowe czyszczenie kanalizacji deszczowej
3 000,00 zł wymiana zasuwy burzowej
10 498,92 zł wymiana zaworu bezpieczeństwa i elektrozaworu gazu
12 636,00 zł naprawy budowlane
-
54 593,72 zł razem
ŚRODKI PIENIĘŻNE
Środki pieniężne na rachunku bieżącym 12 874,19
Środki pieniężne na rachunku oszczędnościowym 168 196,90
Razem 181 071,09
FUNDUSZ REMONTOWY
[...]
Koszty: 124 689,48 Przychody: 319 629,24 Razem: 194 939,76
-- Jak widać, kwota na koncie FR jest ponad trzykrotnie większa od wydatków na nieplanowane remonty, które należy pokryć. Mimo to każe się nam dokonać dopłaty.
-- O tym, jak wygląda sytuacja finansowa wspólnoty, oraz o nieprzedłożeniu do głosowania uchwały dot. przeksięgowania środków było wiadomo od zebrania rocznego, czyli od końca pierwszego kwartału. Jednak żądanie dopłaty przysłano 31 października, wyznaczając termin na 30 listopada.
-- Każe sią nam pokryć wydatki na konieczne remonty, ale w tym samym czasie planuje się wydatek 40.000 zł na montaż dwóch szlabanów blokujących wjazd na teren wspólnoty. Mam do tego sporo uwag, które przesłałem zarządowi. Nie chodzi tylko o aspekt finansowy, ale m.in. o to, że szlabany uniemożliwią zjazd samochodom służb (pogotowia, policji, straży pożarnej) oraz taksówkom (co ma zrobić starsza osoba z problemami ruchowymi? wezwać taksówkę i podreptać do szlabanu?) Reakcją zarządu na moje pytania najpierw było milczenie, a potem drwiny.
-- Wszelkie informacje przesyła administrator. Zarząd jest całkowicie niekompetentny, a przy tym butny (szczegóły pominę, bo napisałbym elaborat). Jak zdołałem się zorientować, to raczej administrator kieruje zarządem a nie na odwrót, sprytnie wykorzystując główne dążenie obecnego zarządu: dowalić poprzednikom. Cierpią na tym członkowie wspólnoty.
A jakie są koszty z Planów remontów NW na rok 2023 ?
Plan gospodarczy na 2024 rok (w tym koszty remontów):
Energia elektryczna: 30 000,00
Czystość+zieleń+konserwator: 122 719,56
Usługi kominiarskie: 12 000,00
Ubezpieczenie budynku: 7 478,10
Konserwacje i drobne naprawy: 75 000,00
Konserwacja urządzeń grzewczych: 16 000,00
Akcja Zima: 0
Wynagrodzenie zarządu: 21 932,76
Wynagrodzenie administratora: 50 735,98
Odprowadzenie wód deszczowych: 9 062,52
Pozostałe koszty: 5 000,00
Przegląd ogólnobudowlany roczny: 4 000,00
Przegląd 5 letni ogólnobudowlany: 8 000,00
Przegląd 5 letni elektryczny: 0
RAZEM: 361 928,92
Już na zebraniu rocznym podniesiono stawkę na FR. Potem opłaty podnoszono jeszcze kilkakrotnie. Od stycznia 2023 moje opłaty wzrosły o 36%. Mimo to żąda się dodatkowych opłat.
Jest: Od stycznia 2023 moje opłaty wzrosły o 36%. Mimo to żąda się dodatkowych opłat.
Powinno być: Od stycznia 2024 moje opłaty wzrosły o 36%. Mimo to żąda się dodatkowych opłat..
Swoją drogą, uchwała o szlabanach budzi wątpliwości. Jeśli zarząd chce blokować środki FR na dodatkowe inwestycje, powinien najpierw zapewnić, że wszystkie pilne potrzeby są pokryte. Ja bym zapytał zarząd o priorytety i szczegóły tych decyzji .
Wspólnoty to nie spółdzielnie. Statutów nie mają. co najwyżej REGULAMINY
Statut, aby miał moc prawną należałoby go zdeponować w KRS , dla REGULAMINU wystarczy uchwała właścicieli lokali.
Wzrost utrzymania nieruchomości nie ma znaczenia czy to będzie 5 % czy 36 % czy 100 % ... wszystko zależy od potrzeb do wykonania przez dna WM .
Przepraszam, nie zauważyłem, że w pytaniu był rok 2023.
Z planu gospodarczego na rok 2023:
O tym decyduje ogół właścicieli podejmując stosowną uchwałę . U mnie taką uchwałę podejmujemy ws "Rozliczenia wyniku finansowego WM za dany rok obrachunkowy ( taka uchwała porządkująca dla księgowej WM )
Zaliczki ( Plan 2023 rok ) były niedoszacowane i z stąd ten debet.