Fundusz remontowy

Jak w Waszych wspólnotach funkcjonuje fundusz remontowy? Czy zdarzają się sytuacje podobne do opisanej poniżej? Co sądzicie o tym, co dzieje się w mojej wspólnocie?

1. W roku 2023 w budynku miało miejsce kilka awarii wymagających natychmiastowego podjęcia działań. Wykonano stosowne naprawy / remonty. Kwoty zapłacone przez wspólnotę wykazano w sprawozdaniu rocznym i zaproponowano pokrycie tych wydatków z funduszu remontowego, na którego koncie znajduje się dość pieniędzy. Zarząd w tym celu podczas zebrania rocznego w roku 2024 przedłożył projekt stosownej uchwały.
2. Na tymże zebraniu nastąpiło odwołanie zarządu i powołanie nowego. Nowy zarząd wycofał projekt uchwały o pokryciu kosztów remontów z FR.
3. W październiku 2024 członkowie wspólnoty otrzymali od administratora powiadomienie, że koszty remontów z roku 2023 zostały podzielone pomiędzy właścicieli proporcjonalnie do udziałów. Właściciele mają zapłacić przypadającą na nich część na konto wspólnoty do końca listopada 2024.
4. Ten sam zarząd przedłożył do głosowania uchwałę o zamontowaniu szlabanów uniemożliwiających wjazd na parking osobom spoza wspólnoty. Koszt inwestycji określa na 40.000 zł. W uchwale przewidziano, że inwestycja zostanie sfinansowana z funduszu remontowego. Co więcej: jeśliby okazało się, że na koncie funduszu nie ma wystarczających środków, właściciele mają dopłacić stosownie do swoich udziałów przed rozpoczęciem prac.

Tak więc z jednej strony zarząd wydaje się dbać o to, by na koncie FR było dość pieniędzy, z drugiej zaś chce beztrosko je wydawać.

Komentarze

  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    accessdenied napisał użytkownik: »
    2. Na tymże zebraniu nastąpiło odwołanie zarządu i powołanie nowego. Nowy zarząd wycofał projekt uchwały o pokryciu kosztów remontów z FR.
    Nowy Zarząd natychmiast do zawieszenia lub odwołania . Zarząd WM powinien wskazać, jak pokryć koszty tych awarii.
    Jeżeli sprawozdanie finansowe WM za rok 2023 było głosowane i przyjęte, to te awarie zostały pokryte z FR NW.
    accessdenied napisał użytkownik: »
    4. W październiku 2024 członkowie wspólnoty otrzymali od administratora powiadomienie, że koszty remontów z roku 2023 zostały podzielone pomiędzy właścicieli proporcjonalnie do udziałów. Właściciele mają zapłacić przypadającą na nich część na konto wspólnoty do końca listopada 2024.

    Zarząd WM nie mógł podejmować tej decyzji bez odpowiedniej uchwały WL . Administrator wykonał polecenie nowego Zarządu, więc uważam, że powinni być zawieszeni lub odwołani ze składu Zarządu WM

    accessdenied napisał użytkownik: »
    5. Ten sam zarząd przedłożył do głosowania uchwałę o zamontowaniu szlabanów uniemożliwiających wjazd na parking osobom spoza wspólnoty. Koszt inwestycji określa na 40.000 zł. W uchwale przewidziano, że inwestycja zostanie sfinansowana z funduszu remontowego. Co więcej: jeśliby okazało się, że na koncie funduszu nie ma wystarczających środków, właściciele mają dopłacić stosownie do swoich udziałów przed rozpoczęciem prac.

    Tak więc z jednej strony zarząd wydaje się dbać o to, by na koncie FR było dość pieniędzy, z drugiej zaś chce beztrosko je wydawać.

    Jak właściciele lokali podejmą tę uchwałę o montażu szlabanów, to wszytko będzie ok, zgodnie z UoWL.

  • Opcje
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    accessdenied napisał użytkownik: »
    2. Na tymże zebraniu nastąpiło odwołanie zarządu i powołanie nowego. Nowy zarząd wycofał projekt uchwały o pokryciu kosztów remontów z FR.
    Nowy Zarząd natychmiast do zawieszenia lub odwołania . Zarząd WM powinien wskazać, jak pokryć koszty tych awarii.
    Jeżeli sprawozdanie finansowe WM za rok 2023 było głosowane i przyjęte, to te awarie zostały pokryte z FR NW.

    Jest jeszcze ciekawiej. "Uchwała w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania zarządu, w tym sprawozdania finansowego", którą przedłożył poprzedni zarząd i w której wydatki na nieplanowane remonty opatrzono komentarzem "planowane pokrycie z funduszu remontowego" wciąż jest na etapie głosowania (tak działa nowy zarząd). A od administratora otrzymałem informację, że nawet jeśli ta uchwała zostanie przyjęta, to i tak nie będzie podstawą do przeksięgowania pieniędzy z FR, bo to wymaga osobnej uchwały.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    accessdenied napisał użytkownik: »
    Jest jeszcze ciekawiej. "Uchwała w sprawie przyjęcia rocznego sprawozdania zarządu, w tym sprawozdania finansowego",
    A od administratora otrzymałem informację, że nawet jeśli ta uchwała zostanie przyjęta, to i tak nie będzie podstawą do przeksięgowania pieniędzy z FR, bo to wymaga osobnej uchwały.

    A tak to o co chodzi z ta dodatkową uchwałą WL?
  • Opcje
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A tak to o co chodzi z ta dodatkową uchwałą WL?

    Oto moje zapytanie skierowane do administratora (z kopią do zarządu wspólnoty): Rozliczenie, o którym Państwo piszecie, zgodnie z pismem wspólnoty z 31.10.2024 dotyczy "niedoboru z rozliczenia części wspólnej nieruchomości w wysokości 61.658,07 zł wykazanego w sprawozdaniu finansowym wspólnoty mieszkaniowej za 2023 r. [...], który został podzielony na wszystkich właścicieli lokali". Jak można się dowiedzieć ze sprawozdania finansowego wspólnoty za 2023 rok, ta kwota obejmuje m.in. 54.593,72 zł wydane na nieprzewidziane remonty. Dla tej kwoty zaproponowano pokrycie ze środków funduszu remontowego, a uchwała w tej sprawie jest nadal w trakcie głosowania. Czemu więc żąda się zapłaty już teraz, przed podjęciem decyzji przez wspólnotę? Dlaczego kwota do zapłaty widnieje w panelu IOK jako "Media, część wspólna"? Tylko w niewielkiej części jest to należność za media.

    Otrzymałem następującą odpowiedź: Na sprawozdaniu finansowym, tak jak co roku, zostały wykazane wydatki planowane do pokrycia z FR. Natomiast w ogóle nie powstała uchwała w sprawie zgody na zapłatę tych wydatków z FR.

    Administrator (zapewne na podstawie polecenia zarządu) utrzymuje, że koszty remontów z roku 2023, podzielone na właścicieli proporcjonalnie do udziałów, muszą zostać zapłacone, bo do pokrycia ich z FR potrzebna jest stosowna uchwała. Nawet jeśli nastąpi przyjęcie uchwały zatwierdzającej sprawozdanie za rok 2023, w którym zaplanowano zapłatę z FR, nie będzie to podstawą do przeksięgowania środków. Dodatkowo w panelu klienta, w którym widać wszystkie należności, całą kwotę podpisano jako "media część wspólna", choć 89% kwoty, której zapłaty domaga się administrator, to koszty remontów a nie należności za media.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    edytowano 29 listopada
    accessdenied napisał użytkownik: »
    Dodatkowo w panelu klienta, w którym widać wszystkie należności, całą kwotę podpisano jako "media część wspólna", choć 89% kwoty, której zapłaty domaga się administrator, to koszty remontów a nie należności za media.



    Administrator WM niczego się nie domaga, jak już to Zarząd WM, aby utrzymać tzw płynność finansową WM, to po pierwsze.
    Jak nie ma uchwały, jak pokryć straty , to panuje wolno amerykanka i decyduje Zarząd WM.
    Ci właściciele lokali, co nie głosują nad uchwałą ws sposobu pokrycia strat, działają na swoją szkodę, a co wyrywni zaczynają wymachiwać szabelką . Tak, czy siak , właściciele lokali są zobowiązani do pokrycia tych strat.

    Niewłaściwe nazewnictwo jest plagą we WM . Powoduje wiele zamieszania . Właściwsza nazwa zobowiązania to "Pokrycie strat utrzymania NW w 2023 roku"
    To kamyczek do ogródka administratora , bo pracuje na prymitywnym programie.




  • Opcje
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Administrator WM niczego się nie domaga, jak już to Zarząd WM, aby utrzymać tzw płynność finansową WM, to po pierwsze. Jak nie ma uchwały, jak pokryć straty , to panuje wolno amerykanka i decyduje Zarząd WM. Ci właściciele lokali, co nie głosują nad uchwałą ws sposobu pokrycia strat, działają na swoją szkodę, a co wyrywni zaczynają wymachiwać szabelką . Tak, czy siak , właściciele lokali są zobowiązani do pokrycia tych strat.

    Niewłaściwe nazewnictwo jest plagą we WM . Powoduje wiele zamieszania . Właściwsza nazwa zobowiązania to "Pokrycie strat utrzymania NW w 2023 roku" To kamyczek do ogródka administratora , bo pracuje na prymitywnym programie.

    Ze sprawozdania finansowego zarządu (tego odwołanego) za rok 2023:

    I. CZĘŚĆ WSPÓLNA NIERUCHOMOŚCI
    [...]
    Wykaz wydatków planowanych do pokrycia z funduszu remontowego:
    5 616,00 zł prace naprawcze w klatce B i E
    8 900,00 zł naprawy w hydroforni
    5 940,00 zł montaż dodatkowych wzmocnień konstrukcji oraz malowanie podbitki daszku nad klatka 46K
    2 700,00 zł malowanie świetlika w klatce 46G
    2 062,80 zł czyszczenie instalacji sanitarnej
    3 240,00 zł ciśnieniowe czyszczenie kanalizacji deszczowej
    3 000,00 zł wymiana zasuwy burzowej
    10 498,92 zł wymiana zaworu bezpieczeństwa i elektrozaworu gazu
    12 636,00 zł naprawy budowlane
    -
    54 593,72 zł razem

    ŚRODKI PIENIĘŻNE
    Środki pieniężne na rachunku bieżącym 12 874,19
    Środki pieniężne na rachunku oszczędnościowym 168 196,90
    Razem 181 071,09

    FUNDUSZ REMONTOWY
    [...]
    Koszty: 124 689,48 Przychody: 319 629,24 Razem: 194 939,76

    -- Jak widać, kwota na koncie FR jest ponad trzykrotnie większa od wydatków na nieplanowane remonty, które należy pokryć. Mimo to każe się nam dokonać dopłaty.

    -- O tym, jak wygląda sytuacja finansowa wspólnoty, oraz o nieprzedłożeniu do głosowania uchwały dot. przeksięgowania środków było wiadomo od zebrania rocznego, czyli od końca pierwszego kwartału. Jednak żądanie dopłaty przysłano 31 października, wyznaczając termin na 30 listopada.

    -- Każe sią nam pokryć wydatki na konieczne remonty, ale w tym samym czasie planuje się wydatek 40.000 zł na montaż dwóch szlabanów blokujących wjazd na teren wspólnoty. Mam do tego sporo uwag, które przesłałem zarządowi. Nie chodzi tylko o aspekt finansowy, ale m.in. o to, że szlabany uniemożliwią zjazd samochodom służb (pogotowia, policji, straży pożarnej) oraz taksówkom (co ma zrobić starsza osoba z problemami ruchowymi? wezwać taksówkę i podreptać do szlabanu?) Reakcją zarządu na moje pytania najpierw było milczenie, a potem drwiny.

    -- Wszelkie informacje przesyła administrator. Zarząd jest całkowicie niekompetentny, a przy tym butny (szczegóły pominę, bo napisałbym elaborat). Jak zdołałem się zorientować, to raczej administrator kieruje zarządem a nie na odwrót, sprytnie wykorzystując główne dążenie obecnego zarządu: dowalić poprzednikom. Cierpią na tym członkowie wspólnoty.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    accessdenied napisał użytkownik: »

    Ze sprawozdania finansowego zarządu (tego odwołanego) za rok 2023:

    A jakie są koszty z Planów remontów NW na rok 2023 ?
  • Opcje
    accessdeniedaccessdenied Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A jakie są koszty z Planów remontów NW na rok 2023 ?

    Plan gospodarczy na 2024 rok (w tym koszty remontów):
    Energia elektryczna: 30 000,00
    Czystość+zieleń+konserwator: 122 719,56
    Usługi kominiarskie: 12 000,00
    Ubezpieczenie budynku: 7 478,10
    Konserwacje i drobne naprawy: 75 000,00
    Konserwacja urządzeń grzewczych: 16 000,00
    Akcja Zima: 0
    Wynagrodzenie zarządu: 21 932,76
    Wynagrodzenie administratora: 50 735,98
    Odprowadzenie wód deszczowych: 9 062,52
    Pozostałe koszty: 5 000,00
    Przegląd ogólnobudowlany roczny: 4 000,00
    Przegląd 5 letni ogólnobudowlany: 8 000,00
    Przegląd 5 letni elektryczny: 0
    RAZEM: 361 928,92

    Już na zebraniu rocznym podniesiono stawkę na FR. Potem opłaty podnoszono jeszcze kilkakrotnie. Od stycznia 2023 moje opłaty wzrosły o 36%. Mimo to żąda się dodatkowych opłat.

  • Opcje
    accessdeniedaccessdenied Użytkownik
    SPROSTWANIE
    Jest: Od stycznia 2023 moje opłaty wzrosły o 36%. Mimo to żąda się dodatkowych opłat.
    Powinno być: Od stycznia 2024 moje opłaty wzrosły o 36%. Mimo to żąda się dodatkowych opłat..
  • Opcje
    sylwek20sylwek20 Użytkownik
    Cześć. To wygląda na klasyczny przykład problemu z transparentnością i brakiem spójnej polityki zarządzania finansami we wspólnocie. Fundusz remontowy powinien służyć do pokrywania pilnych napraw, więc decyzja nowego zarządu o obciążeniu właścicieli za wydatki z 2023 roku wydaje się niesprawiedliwa. Proszę zajrzeć do statutu wspólnoty – może to pomóc w ustaleniu, czy zarząd ma prawo do takich działań.
    Swoją drogą, uchwała o szlabanach budzi wątpliwości. Jeśli zarząd chce blokować środki FR na dodatkowe inwestycje, powinien najpierw zapewnić, że wszystkie pilne potrzeby są pokryte. Ja bym zapytał zarząd o priorytety i szczegóły tych decyzji :/ .
  • Opcje
    gabgab Użytkownik
    Wspólnoty to nie spółdzielnie. Statutów nie mają.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    sylwek20 napisał użytkownik: »
    Proszę zajrzeć do statutu wspólnoty – może to pomóc w ustaleniu, czy zarząd ma prawo do takich działań..

    Wspólnoty to nie spółdzielnie. Statutów nie mają. co najwyżej REGULAMINY
    Statut, aby miał moc prawną należałoby go zdeponować w KRS , dla REGULAMINU wystarczy uchwała właścicieli lokali.

  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    accessdenied napisał użytkownik: »
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A jakie są koszty z Planów remontów NW na rok 2023 ?

    Plan gospodarczy na 2024 rok (w tym koszty remontów):
    Naprawdę nie rozróżniasz KOSZTÓW od PLANU ?
    Wzrost utrzymania nieruchomości nie ma znaczenia czy to będzie 5 % czy 36 % czy 100 % ... wszystko zależy od potrzeb do wykonania przez dna WM .

  • Opcje
    sylwek20sylwek20 Użytkownik
    Masz absolutnie rację, przepraszam za wcześniejszy błąd :) . Wspólnoty mieszkaniowe rzeczywiście nie mają statutów jak spółdzielnie. Zamiast tego działają na podstawie regulaminów i uchwał podejmowanych przez właścicieli lokali. Warto więc zadbać, żeby regulamin był zgodny z przepisami, a w razie wątpliwości zawsze można zwrócić się do prawnika specjalizującego się w nieruchomościach. Dzięki za poprawkę :) !
  • Opcje
    accessdeniedaccessdenied Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A jakie są koszty z Planów remontów NW na rok 2023 ?

    Przepraszam, nie zauważyłem, że w pytaniu był rok 2023.

    Z planu gospodarczego na rok 2023:
    • Przegląd ogólnobudowlany roczny: 1.100,00 zł
    • Konserwacje i drobne naprawy: 25.000,00 zł
    • Konserwacja urządzeń grzewczych: 10.100,00 zł
    Ze sprawozdania za rok 2023:
    • Przegląd ogólnobudowlany roczny: 3.600,00 zł
    • Konserwacje i drobne naprawy: 54.593,72 zł
    • Konserwacja urządzeń grzewczych: 14.615,66 zł
    • Przegląd instalacji gazowej: 467,40 zł
    Poprzedni zarząd zaproponował pokrycie wydatków na konserwacje i naprawy w kwocie 54.593,72 zł z FR. Nowy zarząd podzielił tę kwotę na właścicieli wg udziałów i kazał dopłacić do końca listopada.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    accessdenied napisał użytkownik: »
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A jakie są koszty z Planów remontów NW na rok 2023 ?

    Poprzedni zarząd zaproponował pokrycie wydatków na konserwacje i naprawy w kwocie 54.593,72 zł z FR.
    Nowy zarząd podzielił tę kwotę na właścicieli wg udziałów i kazał dopłacić do końca listopada.
    Zarząd nie maił prawa o tym decydować w jaki sposób pokryć koszty utrzymania nieruchomości .
    O tym decyduje ogół właścicieli podejmując stosowną uchwałę . U mnie taką uchwałę podejmujemy ws "Rozliczenia wyniku finansowego WM za dany rok obrachunkowy ( taka uchwała porządkująca dla księgowej WM )
    Zaliczki ( Plan 2023 rok ) były niedoszacowane i z stąd ten debet.

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.