jak ma wbyć wystawiona faktura za zarządzanie nieruchomością

Wspólnota ma zawartą umowę o świadczenie usługi na zarządzanie. Paragraf o wynagrodzenie brzmi:
Ustala się, że wynagrodzenie zarządcy liczone jest wg ustalonej stawki wynagrodzenia w uchwale i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali.
We wspólnocie są lokale które wg ksiąg wieczystych mają np:
lokal 1 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 44.32m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA O POW.4,05 M2
lokal 2 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 51,56m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA
lokal 3 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 35m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA O POW. 3,15 M.KW.

W większości KW nie są podane m2 piwnic, a mają tylko zapis PIWNICA.
Nie wszystkie lokale są wyodrębnione i nie posiadają założonych KW. W rzeczywistości posiadają metraż i piwnicę, ale nie został wykonany ich pomiar czy inwentaryzacja.
Piwnice maja wysokość np u mnie 215 cm, u innego właściciela np 217 cm.
Nie ma uchwały regulującej czy z z piwnicami czy bez
Zarząd wspólnoty nie wie jak to ma być robione.

1) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 z piwnicami?
2) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 bez piwnic?
3) Jak powinna wystawiać fakturę firma zarządzająca? z uwględnieniem piwnic czy bez ?
4) Firma wystawia fakturę łącznie na lokale wraz z piwnicami, które są w księgach wieczystych i tych których nie ma (stosując metraż którego nie można zweryfikować czy jest prawidłowy) - czy taka praktyka jest zgodna z prawem?

Czy są jakieś wyroki sądów które to regulują?

Dziękuje za pomoc

Komentarze

  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    edytowano 6 grudnia
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    Zarząd wspólnoty nie wie jak to ma być robione.

    A kiedy był sprzedany PIERWSZY lokal przed 1995 rokiem czy po ?
    bo nie zna prawa i treści ustawy o własności lokali ... ;)
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    1) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 z piwnicami?
    Zazwyczaj WM nie odnosz sie do m2 , ustalana jest kwota miesieczna za zlecony zakres obowiązków do wykonania przez firmę sprzątającą
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    2) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 bez piwnic?

    Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    3) Jak powinna wystawiać fakturę firma zarządzająca? z uwględnieniem piwnic czy bez ?

    Wszystko zalezy kiedy był sprzedany pierwszy lokal . Jak przed 1995 rokiem to bez piwnic, a jak po, to z piwnicami ....
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    4) Firma wystawia fakturę łącznie na lokale wraz z piwnicami, które są w księgach wieczystych i tych których nie ma (stosując metraż którego nie można zweryfikować czy jest prawidłowy) - czy taka praktyka jest zgodna z prawem?

    Należy wykonać operat samodzielności lokali , Robi to pierwszy właściciel .... bo sa jeszcze nie sprzedane lokale . Jest obowiązek aby w katastrze były założone wszystkie kartoteki lokali .
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    Czy są jakieś wyroki sądów które to regulują?
    NIE. Jest swoboda zawierania umów.
  • Opcje
    UbiBubuUbiBubu Użytkownik
    Zarząd wspólnoty nie wie jak to ma być robione.

    A kiedy był sprzedany PIERWSZY lokal przed 1995 rokiem czy po ?
    bo nie zna prawa i treści ustawy o własności lokali ... ;)
    Jestem do niedawna właścicielem, ale wiem że 1 lokal był sprzedany 1985r i w KW jest zapis Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA. Jak Zarządowi uświadomić, że to co robi jest złe? Czy są jakieś konkretne zapisy prawne z UOWL?

    1) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 z piwnicami?

    Zazwyczaj WM nie odnosz sie do m2 , ustalana jest kwota miesieczna za zlecony zakres obowiązków do wykonania przez firmę sprzątającą
    Ja nic nie wspominałem o firmie sprzątającej, nie wiem skąd taka informacja. Sprzątanie jest ok, wspólnota nie jest duża, ma 12 lokali i umowa opiewa na 2500 zł brutto miesięcznie. Na sprzątanie Zarząd WM sam podejmuje decyzję, zwiększjąc umową koszty sprzątania, a firma zarządzająca wypłaca więcej. O sprzątaniu informowali mnie, że mogą podnosić bez uchwały, więc im muszę wierzyć na słowo.

    Pytałem o liczenie wynagrodzenia zarządcy, który wystawia fv za większą powierzchnię niż jest to w KW bo uwzględnia lokale nie wydzielone.
    2) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 bez piwnic?
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze

    Piszesz "Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze" tzn? Musi być na to uchwała czy zarząd może sam podjąć taką decyzję??
    3) Jak powinna wystawiać fakturę firma zarządzająca? z uwględnieniem piwnic czy bez ?

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Wszystko zalezy kiedy był sprzedany pierwszy lokal . Jak przed 1995 rokiem to bez piwnic, a jak po, to z piwnicami ....
    1 lokal był sprzedany 1985r, ale jak to im prawnie podać na tacy, żeby robili to prawidłowo? Jest jakiś zapis w ustawie, że jak przed 1995r. to bez piwnic, a jak po 1995r. to z piwnicami?
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    Wszystkie piwnice są pomieszczeniami przynależnymi więc firma co do zasady wystawia fv prawidłowe, czyli wraz z metrażami piwnic.
    Działają zgodnie z prawem , o ile metraż wszystkich piwnic jest ustalony prawidłowo.
  • Opcje
    UbiBubuUbiBubu Użytkownik
    blazej_h napisał użytkownik: »
    Wszystkie piwnice są pomieszczeniami przynależnymi więc firma co do zasady wystawia fv prawidłowe, czyli wraz z metrażami piwnic.
    Działają zgodnie z prawem , o ile metraż wszystkich piwnic jest ustalony prawidłowo.

    Napisałem wcześniej, że nie są wydzielone wszystkie lokale, a co za tym idzie nie są wydzielone także piwnice do nich przynależne. FV jest wystawiana na większą powierzchnię niż to wynika z KW.
    Chcę uzyskać informację czy jest to prawidłowe.
    Zarząd nie jest wstanie wyjaśnić powierzchni do obliczenia wynagrodzenia, która różni się z KW.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    Zarząd wspólnoty nie wie jak to ma być robione.
    A kiedy był sprzedany PIERWSZY lokal przed 1995 rokiem czy po ?
    bo nie zna prawa i treści ustawy o własności lokali ... ;)
    Jestem do niedawna właścicielem, ale wiem że 1 lokal był sprzedany 1985r i w KW jest zapis Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA. Jak Zarządowi uświadomić, że to co robi jest złe?
    Czy są jakieś konkretne zapisy prawne z UOWL?
    Jak jesteś świeżym WL , to powinnaś zacząć od lektury ustawy o własności lokali . Przeczytać i to kilka razy , a na pewno będzie ci lżej zrozumieć pewne działania we WM.
    Czyli u was piwnice są CZĘŚCIĄ WSPÓLNĄ nie są brane do wyliczania udziału w NW , bo wtedy sprzedawano lokale z pomieszczeniami przynależnymi , ich powierzchnie nie brano do wyliczania udziału .

    UbiBubu napisał użytkownik: »
    1) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 z piwnicami?
    Zazwyczaj WM nie odnoszą sie do m2 , ustalana jest kwota miesieczna za zlecony zakres obowiązków do wykonania przez firmę sprzątającą

    Ja nic nie wspominałem o firmie sprzątającej, nie wiem skąd taka informacja. Sprzątanie jest ok, wspólnota nie jest duża, ma 12 lokali i umowa opiewa na 2500 zł brutto miesięcznie. Na sprzątanie Zarząd WM sam podejmuje decyzję, zwiększjąc umową koszty sprzątania, a firma zarządzająca wypłaca więcej. O sprzątaniu informowali mnie, że mogą podnosić bez uchwały, więc im muszę wierzyć na słowo.

    Pytałem o liczenie wynagrodzenia zarządcy, który wystawia fv za większą powierzchnię niż jest to w KW bo uwzględnia lokale nie wydzielone.

    Trudno się z tobą konwersacje przeprowadza, bo nie znasz podstawowych zasad wynikających UoWL to nie ma znaczenia, czy jest to sprzątanie, czy zarządzanie , czy pokrywanie kosztów przeglądów nieruchomości .... zasady zostały ustalone w UoWL art,12 .
    UbiBubu napisał użytkownik: »
    2) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 bez piwnic?

    Wszystkie stawki winny być wyliczane bez powierzchni piwnic , bo one stanowią u was nieruchomość wspólną . Sprzedaż lokali po 1995 roku w waszym przypadku, winna odbywać się bez powierzchni piwnic .


    UbiBubu napisał użytkownik: »
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze

    Piszesz "Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze" tzn? Musi być na to uchwała czy zarząd może sam podjąć taką decyzję??

    Zarząd WM nie może o tym decydować , to należy do OBOWIĄZKÓW właścicieli lokali, a wynika z treści UoWL.

    UbiBubu napisał użytkownik: »
    3) Jak powinna wystawiać fakturę firma zarządzająca? z uwględnieniem piwnic czy bez ?

    Faktura winna być wystawiona bez powierzchni piwnic!!!!

    UbiBubu napisał użytkownik: »
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Wszystko zalezy kiedy był sprzedany pierwszy lokal . Jak przed 1995 rokiem to bez piwnic, a jak po, to z piwnicami ....

    1 lokal był sprzedany 1985r, ale jak to im prawnie podać na tacy, żeby robili to prawidłowo? Jest jakiś zapis w ustawie, że jak przed 1995r. to bez piwnic, a jak po 1995r. to z piwnicami?

    Tak , w ustawie o notariacie . Trzeba porównać treść aktu notarialnego z 1985 roku i takiego po 1995 rokiem .

  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    blazej_h napisał użytkownik: »
    Wszystkie piwnice są pomieszczeniami przynależnymi więc firma co do zasady wystawia fv prawidłowe, czyli wraz z metrażami piwnic.
    Działają zgodnie z prawem , o ile metraż wszystkich piwnic jest ustalony prawidłowo.

    BZDURA , nie w tym przypadku .
    Pierwszy lokal był sprzedany przed 1995 rokiem(jak opisał to autor wątku) , a wtedy nie brano pod uwagę powierzchni piwnic przy wyliczaniu udziałów w nieruchomości wspólnej . Te kolejne udziały w NW są błędnie wyliczone przez niekompetentnego pracownika pewnie Gminy ....

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.