jak ma wbyć wystawiona faktura za zarządzanie nieruchomością
UbiBubu
Użytkownik
Wspólnota ma zawartą umowę o świadczenie usługi na zarządzanie. Paragraf o wynagrodzenie brzmi:
Ustala się, że wynagrodzenie zarządcy liczone jest wg ustalonej stawki wynagrodzenia w uchwale i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali.
We wspólnocie są lokale które wg ksiąg wieczystych mają np:
lokal 1 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 44.32m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA O POW.4,05 M2
lokal 2 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 51,56m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA
lokal 3 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 35m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA O POW. 3,15 M.KW.
W większości KW nie są podane m2 piwnic, a mają tylko zapis PIWNICA.
Nie wszystkie lokale są wyodrębnione i nie posiadają założonych KW. W rzeczywistości posiadają metraż i piwnicę, ale nie został wykonany ich pomiar czy inwentaryzacja.
Piwnice maja wysokość np u mnie 215 cm, u innego właściciela np 217 cm.
Nie ma uchwały regulującej czy z z piwnicami czy bez
Zarząd wspólnoty nie wie jak to ma być robione.
1) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 z piwnicami?
2) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 bez piwnic?
3) Jak powinna wystawiać fakturę firma zarządzająca? z uwględnieniem piwnic czy bez ?
4) Firma wystawia fakturę łącznie na lokale wraz z piwnicami, które są w księgach wieczystych i tych których nie ma (stosując metraż którego nie można zweryfikować czy jest prawidłowy) - czy taka praktyka jest zgodna z prawem?
Czy są jakieś wyroki sądów które to regulują?
Dziękuje za pomoc
Ustala się, że wynagrodzenie zarządcy liczone jest wg ustalonej stawki wynagrodzenia w uchwale i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali.
We wspólnocie są lokale które wg ksiąg wieczystych mają np:
lokal 1 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 44.32m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA O POW.4,05 M2
lokal 2 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 51,56m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA
lokal 3 - Rubryka 1.5 - Obszar (metraż) - 35m2, Rubryka 7. Opis pomieszczeń przynależnych (piwnica) - PIWNICA O POW. 3,15 M.KW.
W większości KW nie są podane m2 piwnic, a mają tylko zapis PIWNICA.
Nie wszystkie lokale są wyodrębnione i nie posiadają założonych KW. W rzeczywistości posiadają metraż i piwnicę, ale nie został wykonany ich pomiar czy inwentaryzacja.
Piwnice maja wysokość np u mnie 215 cm, u innego właściciela np 217 cm.
Nie ma uchwały regulującej czy z z piwnicami czy bez
Zarząd wspólnoty nie wie jak to ma być robione.
1) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 z piwnicami?
2) Pytanie: wynagrodzenie ma być liczone jako suma rubryki 1.5 i ilorazu ilości metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali i stawki za m2 bez piwnic?
3) Jak powinna wystawiać fakturę firma zarządzająca? z uwględnieniem piwnic czy bez ?
4) Firma wystawia fakturę łącznie na lokale wraz z piwnicami, które są w księgach wieczystych i tych których nie ma (stosując metraż którego nie można zweryfikować czy jest prawidłowy) - czy taka praktyka jest zgodna z prawem?
Czy są jakieś wyroki sądów które to regulują?
Dziękuje za pomoc
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
A kiedy był sprzedany PIERWSZY lokal przed 1995 rokiem czy po ?
bo nie zna prawa i treści ustawy o własności lokali ...
Zazwyczaj WM nie odnosz sie do m2 , ustalana jest kwota miesieczna za zlecony zakres obowiązków do wykonania przez firmę sprzątającą
Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze
Wszystko zalezy kiedy był sprzedany pierwszy lokal . Jak przed 1995 rokiem to bez piwnic, a jak po, to z piwnicami ....
Należy wykonać operat samodzielności lokali , Robi to pierwszy właściciel .... bo sa jeszcze nie sprzedane lokale . Jest obowiązek aby w katastrze były założone wszystkie kartoteki lokali .
NIE. Jest swoboda zawierania umów.
Ja nic nie wspominałem o firmie sprzątającej, nie wiem skąd taka informacja. Sprzątanie jest ok, wspólnota nie jest duża, ma 12 lokali i umowa opiewa na 2500 zł brutto miesięcznie. Na sprzątanie Zarząd WM sam podejmuje decyzję, zwiększjąc umową koszty sprzątania, a firma zarządzająca wypłaca więcej. O sprzątaniu informowali mnie, że mogą podnosić bez uchwały, więc im muszę wierzyć na słowo.
Pytałem o liczenie wynagrodzenia zarządcy, który wystawia fv za większą powierzchnię niż jest to w KW bo uwzględnia lokale nie wydzielone.
Piszesz "Jak sobie zrobicie to tak będzie dobrze" tzn? Musi być na to uchwała czy zarząd może sam podjąć taką decyzję??
1 lokal był sprzedany 1985r, ale jak to im prawnie podać na tacy, żeby robili to prawidłowo? Jest jakiś zapis w ustawie, że jak przed 1995r. to bez piwnic, a jak po 1995r. to z piwnicami?
Działają zgodnie z prawem , o ile metraż wszystkich piwnic jest ustalony prawidłowo.
Napisałem wcześniej, że nie są wydzielone wszystkie lokale, a co za tym idzie nie są wydzielone także piwnice do nich przynależne. FV jest wystawiana na większą powierzchnię niż to wynika z KW.
Chcę uzyskać informację czy jest to prawidłowe.
Zarząd nie jest wstanie wyjaśnić powierzchni do obliczenia wynagrodzenia, która różni się z KW.
Czyli u was piwnice są CZĘŚCIĄ WSPÓLNĄ nie są brane do wyliczania udziału w NW , bo wtedy sprzedawano lokale z pomieszczeniami przynależnymi , ich powierzchnie nie brano do wyliczania udziału .
Trudno się z tobą konwersacje przeprowadza, bo nie znasz podstawowych zasad wynikających UoWL to nie ma znaczenia, czy jest to sprzątanie, czy zarządzanie , czy pokrywanie kosztów przeglądów nieruchomości .... zasady zostały ustalone w UoWL art,12 .
Wszystkie stawki winny być wyliczane bez powierzchni piwnic , bo one stanowią u was nieruchomość wspólną . Sprzedaż lokali po 1995 roku w waszym przypadku, winna odbywać się bez powierzchni piwnic .
Zarząd WM nie może o tym decydować , to należy do OBOWIĄZKÓW właścicieli lokali, a wynika z treści UoWL.
Faktura winna być wystawiona bez powierzchni piwnic!!!!
Tak , w ustawie o notariacie . Trzeba porównać treść aktu notarialnego z 1985 roku i takiego po 1995 rokiem .
BZDURA , nie w tym przypadku .
Pierwszy lokal był sprzedany przed 1995 rokiem(jak opisał to autor wątku) , a wtedy nie brano pod uwagę powierzchni piwnic przy wyliczaniu udziałów w nieruchomości wspólnej . Te kolejne udziały w NW są błędnie wyliczone przez niekompetentnego pracownika pewnie Gminy ....