Wątpliwość dotycząca podwyższenia wynagrodzenia zarządcy nieruchomości

Zwracam się do Państwa jako członek wspólnoty mieszkaniowej, która aktualnie znajduje się w sytuacji
spornej z zarządcą nieruchomości odnośnie podwyżki kosztów wynagrodzenia za zarządzanie.

Pojawiła się rozbieżność opinii co do tego, czy podwyższenie wynagrodzenia zarządcy wymaga zawsze podjęcia odrębnej uchwały właścicieli lokali decydującej o podwyżce, czy też wystarczające jest zwiększenie wysokości zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, w których skład wchodzi wynagrodzenie zarządcy.
Nasz zarządca po uchwaleniu zwiększonych zaliczek automatycznie zaczął wystawiać zwiększone faktury za wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy o własności lokali, ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej jest czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu. Dodatkowo, art. 22 ust. 2 tej ustawy stanowi, że do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności.

W naszej wspólnocie obowiązuje umowa o zarządzanie nieruchomością wspólną. Jest to stosunkowo młoda, kilkuletnia wspólnota. Umowa precyzuje stawkę wynagrodzenia zarządcy za m2 powierzchni użytkowej lokali. Umowa ta zawiera również zapis dotyczący zmiany wynagrodzenia, który stanowi, że zmiana wynagrodzenia wymaga uchwały wspólnoty.

Zwracam się więc z uprzejmą prośbą o udzielenie opinii w następujących kwestiach:
1. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy o własności lokali zmiany wynagrodzenia zarządcy nieruchomości wspólnej wymaga każdorazowo podjęcia odrębnej i dedykowanej uchwały właścicieli lokali w sprawie zmiany wynagrodzenia?
2. Czy uchwała w sprawie przyjęcia rocznego planu gospodarczego i ustalenia wysokości zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, która przewiduje wyższe kwoty zaliczek m.in. na media wspólne, koszty napraw oraz na pokrycie kosztów zarządzania, jest wystarczającą podstawą do podwyższenia sobie wynagrodzenia przez zarządcę, bez konieczności podejmowania osobnej uchwały w sprawie zmiany tego wynagrodzenia?

Opieram się również na orzeczeniu Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 22 kwietnia 2020 r., sygn. akt I ACa 67/20, które w swoim uzasadnieniu odnosi się do kwestii podwyższenia wynagrodzenia zarządcy. Cytowany wyrok wskazuje, że zgoda na podwyższenie wynagrodzenia powinna zostać wyrażona w formie uchwały wprost odnoszącej się do podwyższenia kosztów zarządu lub uchwały upoważniającej zarząd do zawarcia aneksu do umowy.

Będziemy niezmiernie wdzięczni za fachową opinię, która pomoże naszej wspólnocie w prawidłowym podjęciu stanowiska i uniknięciu potencjalnych sporów prawnych.

Komentarze

  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano 19 marca
    Sam, sobie odpowiedziałeś. Wynagrodzenie zarządcy powinno być osobną pozycją kosztową, a jego wysokość w trakcie roku zmieniana osobnymi uchwałami. Stawka zarządcy nie powinna być ukryta w stawce z innymi opłatami. W tak zwanym wspólnym worku z innymi pozycjami kosztowymi. Skandalem podwójnym byłoby, gdyby była ukryta razem z mediami.
    Tak jest w zgodzie z art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy o własności lokali.
    Komentarz edytowany blazej_h
  • Opcje
    ŻabaŻaba Użytkownik
    Jak dobrze zrozumiałem jeżeli administrator przygotowuje plan gospodarczy na zebranie roczne wspólnoty mieszkaniowej powinien zawrzeć w nim wszystkie składniki stawek np: na eksploatację ,ubezpieczenie ,konserwację , fundusz remontowy i inne opłaty, w jednej uchwale przyjmującej ten plan gospodarczy , a osobno przygotować uchwałę na stawkę wynagrodzenia administratora czy zarządu wspólnoty ...?? Z praktyki wiem, że często administratorzy taki plan gospodarczy przygotowują jako jedną uchwałę z zapisem wszystkiego i wszystkich składowych choć z wyszczególnieniem w tym planie każdej pozycji również i stawki administrowania, jest ona czytelna. Zachodzi jednak pytanie co w przypadku kiedy współwłaściciele nieruchomości chcą przyjąć plan gospodarczy z kosztami w nim zawartymi ale nie zgadzają się na nową stawkę dla administratora. Czyli dochodzimy do wniosku że musi to być osobna uchwała.
  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano 24 marca
    Stawka za zarządzanie zmieniana w trakcie roku, poza planem gospodarczym - osobną uchwała.
    Niestety jak zaskarżasz, czy choćby kwestionujesz, stawkę zawartą w planie, to zaskarżasz/kwestionujesz plan w jego części dotyczącej stawki.
    Pod warunkiem, że stawka w planie jest wyszczególniona. Bo jak nie jest, to faktycznie zaskarżasz cały plan, z którego nic nie wynika. Faktycznie zaskarżasz wtedy ogólny bałagan we wspólnocie, a nie stawkę.
    I robi ci się z tego trochę inny proces. Proces o zasady.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    Żaba napisał użytkownik: »
    Jak dobrze zrozumiałem jeżeli administrator przygotowuje plan gospodarczy na zebranie roczne wspólnoty mieszkaniowej powinien zawrzeć w nim wszystkie składniki stawek np: na eksploatację ,ubezpieczenie ,konserwację , fundusz remontowy i inne opłaty, w jednej uchwale przyjmującej ten plan gospodarczy , a osobno przygotować uchwałę na stawkę wynagrodzenia administratora czy zarządu wspólnoty ...?? Z praktyki wiem, że często administratorzy taki plan gospodarczy przygotowują jako jedną uchwałę z zapisem wszystkiego i wszystkich składowych choć z wyszczególnieniem w tym planie każdej pozycji również i stawki administrowania, jest ona czytelna. Zachodzi jednak pytanie co w przypadku kiedy współwłaściciele nieruchomości chcą przyjąć plan gospodarczy z kosztami w nim zawartymi ale nie zgadzają się na nową stawkę dla administratora. Czyli dochodzimy do wniosku że musi to być osobna uchwała.

    Nie musi to być odrębnej uchwały WL. Na zebraniu WL , przy omawianiu treści uchwały, dokonuje korekt .
    Wniosek o nie podnoszenie wynagrodzenie administratora może być zgłoszony ustnie , dokonuje się zapisu w protokole. Jeżeli uzyska większościowe rozstrzygniecie w głosowaniu porządkowy, dokonuje korekty . Następnie głosuje się całość planu gospodarczego wraz z korektami .
  • Opcje
    macbmacb Użytkownik
    Plan gospodarczy może przecież zawierać przykładowo zwiększoną zaliczkę na prąd (bo wspólnota spodziewa się wzrostu stawek), czy zwiększoną zaliczkę na utrzymanie zieleni (bo wspólnota planuje kilka dodatkowych nasadzeń).
    W żadnym z przypadków zwiększona zaliczka w planie gospodarczym nie uprawnia nikogo automatycznie do zwiększenia sobie wynagrodzenia, np. dostawcy prądu, czy firmy od bieżącej obsługi zieleni.

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Nie musi to być odrębnej uchwały WL. Na zebraniu WL , przy omawianiu treści uchwały, dokonuje korekt .
    Wniosek o nie podnoszenie wynagrodzenie administratora może być zgłoszony ustnie , dokonuje się zapisu w protokole.
    A załóż przypadek, kiedy na zebranie przychodzi mniejszość właścicieli. Nie zostanie wyrażony żaden sprzeciw do projektu uchwały. Uchwała pójdzie pod głosowanie indywidualne elektronicznie i dopiero wtedy pojawią się wątpliwości? Większe wspólnoty w nowych wielorodzinnych budynkach decydują głównie elektronicznie.

    Podsumowując, napisałeś "wynagrodzenie", a jeśli takiego słowa nie ma w planie gospodarczym zaliczek (jest zaliczka na obsługę administracyjną, niżej zaliczka na obsługę terenów zielonych) to jak rozumiem musi być zgodnie z prawem dedykowana uchwała dotycząca wynagrodzenia, albo właśnie wyraźny paragraf/dopisek na uchwale dotyczącej zaliczek, że chodzi właśnie o wynagrodzenie zarządcy?
  • Opcje
    ŻabaŻaba Użytkownik
    W sumie to zdecydowanie lepiej i przejrzyściej kiedy wynagrodzenie zarządcy , czy administratora czy zarządu jest podejmowane na osobnej uchwale. Nie ma wtedy problemu. Przyjmujemy plan gospodarczy z całą zawartością wszystkich niezbędnych zaliczek i kosztów na pokrycie utrzymania nieruchomości wspólnej i opłat eksploatacyjnych a kolejna uchwała dla wynagrodzenia administratora (zarządcy). Co więcej osobno można też podjąć uchwałę co do wysokości funduszu remontowego o ile byłby on zmieniany w stosunku do roku ubiegłego. Czy coś stoi na przeszkodzie aby tak postępować ? Chyba tylko sam administrator i zarządca bo z praktyki wiemy że pierwsi są do podnoszenia sobie stawki wynagrodzeń. Byłem jako pełnomocnik na zebraniu pewnej wspólnoty i porządek zebrania wyglądał tak że pierwszym najważniejszym punktem było podniesienie stawki za administrowanie co w sumie zakończyło współpracę z tym administratorem uważam że słusznie bo ten pan nie miał chyba pojęcia jak przebiega zebranie wspólnoty.

  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano 25 marca
    W interesie zarządców jest nie tylko ukrywanie stawek wynagrodzenia za zarządzanie (administrowanie) w większych workach z kosztami, nazwanie wynagrodzenia obsługą lub podobnie, ale także głosownie całego planu gospodarczego jednym aktem głosowania.
    Rozbicie głosowań dałoby przejrzystość i ułatwienie ewentualnego zaskrzenia, a to nie o to chodzi.
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    edytowano 25 marca
    macb napisał użytkownik: »
    A załóż przypadek, kiedy na zebranie przychodzi mniejszość właścicieli. Nie zostanie wyrażony żaden sprzeciw do projektu uchwały. Uchwała pójdzie pod głosowanie indywidualne ....

    A co to mnie obchodzi, jak nie chcą WL chodzić na zebrania, choć Zarząd WM robi co może, łącznie z "oplakatowaniem" całej NW (klatki schodowe i osłona śmietnikowa) , że zebranie jest tu i tu i o tej godzinie . Jak ktoś nie chce decydować o treści uchwały, to na zebrania nie chodzi , potem ma wybór zaakceptować to, co ci, co byli zatwierdzili i przegłosowali. WL winni się szanować , a nie rokosz robić i kombinować, jakby to zrobić, aby było, tak jak on chce.



    macb napisał użytkownik: »
    Podsumowując, napisałeś "wynagrodzenie", a jeśli takiego słowa nie ma w planie gospodarczym zaliczek (jest zaliczka na obsługę administracyjną, niżej zaliczka na obsługę terenów zielonych) to jak rozumiem musi być zgodnie z prawem dedykowana uchwała dotycząca wynagrodzenia, albo właśnie wyraźny paragraf/dopisek na uchwale dotyczącej zaliczek, że chodzi właśnie o wynagrodzenie zarządcy?
    Uważam, że powinno się trzymać nazewnictwa jakie używa ustawodawca , O tym mówi art. 14 UoWL
    Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
    2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
    3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane
    bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
    5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.


    Nie potrzebna jest odrębna uchwała ws wynagrodzenia administratora.
  • Opcje
    macbmacb Użytkownik
    Grafen2 napisał użytkownik: »
    A co to mnie obchodzi, jak nie chcą WL chodzić na zebrania, choć Zarząd WM robi co może, łącznie z "oplakatowaniem" całej NW (klatki schodowe i osłona śmietnikowa), że zebranie jest tu i tu i o tej godzinie . Jak ktoś nie chce decydować o treści uchwały, to na zebrania nie chodzi , potem ma wybór zaakceptować to, co ci, co byli zatwierdzili i przegłosowali. WL winni się szanować , a nie rokosz robić i kombinować, jakby to zrobić, aby było, tak jak on chce.
    Masz bardzo wąskie horyzonty myślenia. Ustawa zakłada, że o zebraniu trzeba powiadomić przynajmniej tydzień przed zebraniem. Ustawa nie precyzuje w jakie dni, ani w jakich godzinach ma być zebranie i nie zakłada że mieszkańcy mogą mieć na to jakiś wpływ. Zarządca więc ma szerokie pole - dowiesz się o zebraniu 7 dni przed nim, będzie ono w dni pracujące np. o 15:00 albo 17:00. Większość ludzi w tym czasie pracuje lub wraca z pracy, część ma pod opieką dzieci, a dla innych będzie to pora obiadowa po całym dniu pracy. Nawet jeśli ktoś chciałby, to nie zawsze na ostatnią chwilę uda się zmienić grafik w pracy, ani sąsiadka nie przypilnuje dzieci, bo sama chce iść na zebranie. Dalej uważasz, że ktoś kto nie pojawił się na zebraniu jest w czymś gorszy albo kogoś nie szanuje?

    Grafen2 napisał użytkownik: »
    Uważam, że powinno się trzymać nazewnictwa jakie używa ustawodawca , O tym mówi art. 14 UoWL
    Tutaj zgadzamy się. Też tak uważam, dlatego trzymam się stanowiska, że jeśli ustawa mówi o ustalaniu" wynagrodzenia", a uchwała z planu gospodarczego z planem zaliczek nie zawiera nigdzie w treści słowa "wynagrodzenie", a jedynie "zaliczki" oraz "obsługa administracyjna" to nie jest to podstawa do zwiększenia wynagrodzenia.

  • Opcje
    blazej_hblazej_h Użytkownik
    edytowano 27 marca
    Jeśli to przegłosowano, to jest to podstawa do zwiększenia wynagrodzenia.

    Jeżeli ludzie tolerują bylejakość lub nawet trochę lubią, żeby było po głupiemu, to zagłosują na tak.
    I masz podstawę.
    Ustawa celowo nie narzuca formalizmu i ma to sporo zalet. Jednak stąd biorą się też wady takie jak, że czasem masz coś uchwalone na kolanie, czy kiepsko sformułowane. No i zarządcy się nie przykładają, ponieważ nie muszą. A jak jakiegoś potworka przepychają w trzecim głosowaniu we wrześniu to się nawet wszyscy cieszą, że w ogóle taka uchwała wchodzi w życie.

    Żadna ustawa nie zabrania pisać uchwał kiepsko napisanych.
  • Opcje
    ŻabaŻaba Użytkownik
    Grafen 2 To że wyszczególniłeś o jakich kosztach zarządzania nieruchomością wspólną mówi uwl jest tylko wskazaniem co wchodzi w skład tych kosztów , w żaden sposób nie nakazuje to ani nie ogranicza wspólnoty do podjęcia i pięciu czy sześciu uchwał, wiadomo że forma planu gospodarczego jest wygodniejsza i zawiera w sobie więcej pozycji, sami tez tak robimy ale nie ma żadnych przeciwskazań aby dla przykładu sporządzić odrębne uchwały dotyczące wynagrodzenia zarządcy, admina czy ewentualnie zarządu i osobno na fundusz remontowy , nie ma żadnych podstaw aby tego nie można było zrobić .
  • Opcje
    ŻabaŻaba Użytkownik
    Grafen 2
    O proszę podajesz jak wspomniałem wykaz kosztów a tu też w uwl, czyli nie są to pozycje ujęte w jedno i jak wspomniałem nie ma to żadnego znaczenia czy plan gospodarczy będzie zawierał wszystkie pozycje i czy osobno zrobimy uchwałę na wynagrodzenie czy fundusz ważne że będzie to w formie uchwały i podjęte na zebraniu rocznym ( jak wiemy bez kolędowania się nie obejdzie)
    3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej;
    2) przyjęcie rocznego planu gospodarczego;
    3)ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu;
    4)zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej;
    5)udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej
    ... i jeszcze inne
    Ustawa nie precyzuje w żaden sposób jak mają być ujęte te koszty czy wszystkie w planie gospodarczym (wygodne i praktyczne) czy jak pasuje wspólnocie ( więcej papieru ale przejrzyste i czytelne )
    ART 14 - czy dostrzegasz tam jakiś zapis który mówi - w planie gospodarczym powinno znajdować się to i to ?
  • Opcje
    macbmacb Użytkownik
    Podsumowując - ustaliliśmy, że przepychanie podwyżek wynagrodzenia zarządcy np. w planie gospodarczym pod różnymi nazwami, nieodpowiadającymi ustawie nie jest najlepszą praktyką, ale mimo tego zdarzają się takie obyczaje (i niestety część z Was je akceptuje). Wiem, że są w tym gronie zarządcy, którym może być to na rękę i twierdzą, że jest to dopuszczalne. A czy mamy tutaj prawników?
    Ja starałem się skonsultować tę sprawę w środowisku prawniczym i utwierdziłem się w przekonaniu, że taka praktyka jest nieetyczna i jest naginaniem prawa.

    Przyjmując, że w uchwale w sprawie przyjęcia rocznego planu gospodarczego i ustalenia wysokości zaliczek na pokrycie kosztów zarządu można w planie ZALICZEK wpisać wyższą kwotę ZALICZKI za obsługę administracyjną i byłoby to przyzwoleniem na wzrost wynagrodzenia zarządcy jest absurdem. Analogicznie jakby w planie gospodarczym ustalić ZALICZKĘ w celu przebudowy np. starych suszarni w blokach wspólnoty (na rowerownie i komórki lokatorskie, inwestycji dopiero planowanej, bez żadnych projektów) to zarządca z automatu dostałby przyzwolenie wspólnoty na realizacje przebudowy oraz zmiany przeznaczenia tych pomieszczeń, bez konsultacji co i w jaki sposób się zmieni? Nie, ZALICZKA do niczego nie uprawnia. Zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy owl dokonanie przebudowy czy zmiany przeznaczenia części nieruchomości przekracza zakres zwykłego zarządu, musi być dedykowana uchwała i w tym samym ustępie, na tych samych zasadach ustalane jest wynagrodzenie zarządcy.

    Idąc dalej - sama nazwa uchwały w sprawie przyjęcia rocznego planu gospodarczego i ustalenia wysokości zaliczek na pokrycie kosztów zarządu wskazuje wprost art. 22 ust. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy owl. A trzymając się tego, że taka uchwała może decydować też o wynagrodzeniu zarządcy (art. 22 ust. 3 pkt 1) dopuszczalibyśmy, że można nawet dopisać tam paragraf o absolutorium? Czy takie coś byłoby akceptowalne?

    A najważniejszy argument po konsultacji z prawnikiem to zaliczka jest na obsługę administracyjną, a ustawa owl, umowa o zarządzanie czy żadna uchwała nie zawierają i nie precyzują zakresu tego terminu i kosztów pod taką pozycją. Pod obsługą administracyjną mogą kryć się np. opłaty za licencję na program do administrowania wspólnotą czy wynajęcie sali na zebranie wspólnoty. Wspólnota ma więc prawo przyjąć większe zaliczki, by zabezpieczyć finansowo przewidywany wzrostu kosztów, natomiast nie jest przyzwolenie na naliczenie wyższego wynagrodzenia zarządcy. Przykładowo wspólnota może chcieć sama zwiększyć zaliczkę na obsługę administracyjną, bo planuje zmianę zarządcy w kolejnym półroczu i spodziewa się zwiększonych wydatków w tym obszarze. Nie musi dzielić się tymi planami z obecnym zarządcą, ani wyrażać zgody na zmianę wynagrodzenia.

    Nie istnieje żadna podstawa prawna do zwiększenia wynagrodzenia przez zarządcę, inna niż uchwała w sprawnie ustalenia wynagrodzenia która wynika z ustawy owl.
    A orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 22 kwietnia 2020 r., sygn. akt I ACa 67/20 dodatkowo wspiera tę linię argumentacji wskazując, że zgoda na podwyższenie wynagrodzenia powinna zostać wyrażona w formie uchwały wprost odnoszącej się do podwyższenia kosztów zarządu, więc zmiana wynagrodzenia nie może być wpisana w treści innej uchwały, umowy czy dorozumiana.
    Czy oprócz zarządców (o wiadomym, często sprzecznym interesie) oraz członków wspólnot, mamy prawnika, który przedstawi kontrargumenty i podstawę do nich?
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    macb napisał użytkownik: »
    Masz bardzo wąskie horyzonty myślenia.
    Zarządca więc ma szerokie pole - dowiesz się o zebraniu 7 dni przed nim, będzie ono w dni pracujące np. o 15:00 albo 17:00.

    Witam gostka z szerokimi horyzontami gnuśna i ironi . To nie ONI, WL są dla Zarządcy tylko ON dla nich , Jak WL sobie życzą, że zebranie ma się zaczynać o 18:00 to tak ma być, za to jemu płacą. Jeżeli dzieci ci przeszkadzają w pracy, to zmień robotę, bo stajesz się niewydolny ....
    macb napisał użytkownik: »
    Dalej uważasz, że ktoś kto nie pojawił się na zebraniu jest w czymś gorszy albo kogoś nie szanuje?

    to nie ja dziele, tylko ty dzielisz WL na tych gorszych czy lepszych . Znam takich WL, co biorą urlopy, aby w dniu zebrania być u Zarządcy i sprawdzić sobie dokumenty WM, a po południu uczestniczy w zebraniu WL . Takie zebranie jest raz w roku!
  • Opcje
    Grafen2Grafen2 Użytkownik
    macb napisał użytkownik: »
    Podsumowując - ustaliliśmy, że przepychanie podwyżek wynagrodzenia zarządcy np. w planie gospodarczym pod różnymi nazwami, nieodpowiadającymi ustawie nie jest najlepszą praktyką, ale mimo tego zdarzają się takie obyczaje (i niestety część z Was je akceptuje). Wiem, że są w tym gronie zarządcy, którym może być to na rękę i twierdzą, że jest to dopuszczalne. A czy mamy tutaj prawników?
    Ja starałem się skonsultować tę sprawę w środowisku prawniczym i utwierdziłem się w przekonaniu, że taka praktyka jest nieetyczna i jest naginaniem prawa.
    Pięknie , ale do kogo pretensje , przecież na takie zwyczaje jest przyzwolenie właścicieli lokali , pracodawcy administratora .
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.