Określenie zaległości

wawi50wawi50 Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
W jaki sposób określa się zaległość właściciela na rzecz wspólnoty. Czy do nie wpłaconych zaliczek, czy do faktycznie poniesionych kosztów wspólnoty w okresie rozliczeniowym?

Komentarze

  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Windykacja należności we wspólnocie mieszkaniowej
    http://www.zarzadca.pl/content/view/421/32/

    formularze sadowe
    http://www.zarzadca.pl/content/section/13/72/
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zaległości właścicieli należy naliczać na bieżąco, są to niewpłacone w terminie zaliczki i inne opłaty. Termin określa ustawa w art. 15 ust. 1.
    Rozliczenie wpłaconych zaliczek w stosunku do faktycznie poniesionych kosztów następuje na koniec okresu rozliczeniowego (roku kalendarzowego).
  • Opcje
    wawi50wawi50 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Skoro zarząd przez 8 lat istnienia wspólnoty nie dokonał ani razu rozliczenia wniesionych zaliczek, w jaki sposób zmusić go do dokonywania tych rozliczeń, przecież ustawa nie może działać jednostronnie. Na wniesione przeze mnie pismo do zarządu z żądaniem o rozliczenie wniesionych zaliczek otrzymałam odpowiedź cyt."pozostali właściciele nie życzą rozliczeń" i dlatego ich nie dostaję. Proszę o radę, co mam w takim przypadku zrobić.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Termin "zarząd" ma 3 różne znaczenia. Napisz coś więcej o swojej WM.

    I CK 108/03 Zarząd wspólnoty mieszkaniowej w znaczeniu podmiotowym i funkcjonalnym
    http://www.zarzadca.pl/content/view/660/94/

    Pojęcie "zarząd" precyzuje art.43-50 ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami



    -
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Rozliczenie zaliczek jest ustawowym obowiązkiem zarządu, wola poszczególnych właścicieli nie ma wpływu na jego realizację. Właściciel może dochodzić swego prawa na drodze sądowej, np. poprzez powództwo o nakazanie dokonania rozliczenia, ewentualnie można zaskarżyć uchwały wspólnoty (absolutorium, przyjęcie sprawozdania finansowego).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wawi50wawi50 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Słowa zarząd użyłam w znaczeniu podmiotowym.
  • Opcje
    jafjaf Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam podobną sprawę w pełni zgadzam się z Zarządcą wystąpiłem do Zarządu o wydanie kartoteki rozliczeniowej właściciela, Zarząd odmówił wówczas złożyłem pozew do Sadu o wydanie kartotek, sprawę wygrałem. Na bazie otrzymanych kartotek za ostatnie 5 lat zweryfikowałem moje rozliczenia tytułem zaliczek i kosztów.
    Wykazane nieprawidłowości w rozliczeniu przedstawiłem pisemnie do Zarządu i oczekuję na odpowiedź, jeżeli nie będzie dobrej woli z strony Zarządu będę zmuszony dochodzić swoich racji przed Sądem.Niestety nie ma innej drogi
    Pozdrowienia
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    jaf czy Twój zarządca jeszcze jest u Was? Kto poniósł koszta przegranej sprawy? Czy aby nie WM?
    Komentarz edytowany a-z
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jaf!Przeciwko komu złożyłeś pozew o wydanie kartoteki?
  • Opcje
    jafjaf Użytkownik
    edytowano listopada -1
    koszty sadowe poniosła WM, pozew złożyłem przeciwko wspólnocie mieszkaniowej.
    Miałem inny pozew złożony na członków zarządu i został odrzucony, bo zgodnie z uwl wspólnota może pozywać i być pozwana a nie osoby fizyczne
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd powinien zwrócić kasę wspólnocie, bo wydała pieniądze z powodu jego błędu.
  • Opcje
    romek5257romek5257 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na tak postawione pytanie czy zaliczki czy poniesione koszty sa nalezne odpowiedz jest jednoznaczna koszty sa nalezne i mowi o tym ustawa o wlasnosci lokali Art.15.2 jest mowa o poniesionych kosztach przez wspolnote same zaliczki podczas kiedy wspolnota nie wykaze poniesionych kosztow nie moga byc dochodzone.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Wspólnota mieszkaniowa wytaczając powództwo wykazuje wielkość zaliczek, oczywiście z uwzględnieniem rozliczonych na koniec poprzednich lat kosztów.
    Gdyby wspólnota mieszkaniowa określała zaległości wyłącznie do poniesionych kosztów - aby prawidłowo określić zobowiązanie właściciela każdorazowo musiałaby dokonywać rozliczenia w trakcie trwania roku obrachunkowego, co przeczy zasadom logicznego rozumowania.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    romek5257romek5257 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W sprawach cywilnych jesli od wlasciciela dochodzi sie naleznosci to dla Sadu nie maja znaczenia roczne okresy obrachunkowe ale naleznosci wykazane stosownymi fakturami przy czym to wspolnota musi dowiesc te zobowiazania.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zaliczki są ustalane na podstawie kosztów zarządu NW w roku minionym, skorygowanym o prognozę wzrostu tych kosztów w roku bieżącym. Należność powstaje z dniem wejścia w życie uchwały o wysokości zaliczek. Należność jest wymagalna po upływie terminu wpłaty zaliczki - zgodnie z ustawą, od 11 dnia każdego miesiąca. Od tego dnia wspólnota ma prawo naliczać odsetki za zwłokę - ustawowe lub umowne (o ile przyjęła uchwałę o odsetkach umownych). Po wezwaniu dłużnika do zapłaty, w razie bezskutecznego upływu terminu wspólnota ma prawo dochodzić swoich należności w postępowaniu upominawczym, nie czekając na rozliczenie roku ani na spłynięcie faktur.

    O wielkości należności od konkretnego właściciela nie decyduje faktura, lecz wielkość jego udziału. Tym udziałem partycypuje we wszystkich kosztach zarządu nieruchomości wspólnej.

    Jeszcze w życiu sąd nie zażądał ode mnie żadnych faktur, wystawionych na wspólnotę. Dowodami były uchwały o PG i zaliczkach, kartoteka finansowa właściciela lokalu, ewentualnie uchwała o odsetkach umownych.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    Dowodami były uchwały o PG i zaliczkach, kartoteka finansowa właściciela lokalu, ewentualnie uchwała o odsetkach umownych.
    Potwierdzam.
    Czasami, gdy dłużnik przeszedł do II etapu :bigsmile: czyli złożył odwołanie i sprawa trafiła do zwykłego sądu, wtedy może być więcej dokumentów. Np. dłużnik podnosi, że systematycznie był źle obciążany wodą, wtedy potrzebny regukamin rozliczenia wody oraz wyliczenia wody we wskazanych przez sąd okresach...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Faktury mogłyby być konieczne, gdyby dłużnik zaprzeczył prawdziwości danych przedstawionych w sprawozdaniach finansowych, czy w planach gospodarczych - ale moim zdaniem tylko wówczas, gdyby nie podjęto uchwał o przyjęciu.
    Jeżeli uchwały zostały podjęte - należało je zaskarżyć i w procesie o ich uchylenie podważać zasadność kosztów. W procesie o zapłatę na zaprzeczenie dłużnika przedstawiamy dowód w postaci uchwał. Dłużnik może oczywiście zaprzeczać, że takie uchwały zostały podjęte, wtedy należy przedłożyć karty do głosowania a nie faktury.

    Może mieć też miejsce taka sytuacja, że niektóre koszty nie dotyczą nieruchomości wspólnej i mimo ustalenia ich w uchwale, która nie została zaskarżona, właściciel nie ma obowiązku ich pokrywania. W takiej sytuacji mielibyśmy do czynienia z bezwzględną nieważnością danej uchwały lub jej części, ale to skrajna sytuacja.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    romek5257romek5257 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wszystko zalezy od konkretnej sytuacji, jak jest sporzadzona umowa, jaki jest sposob zarzadu, jak wyglada sytuacja wlasciciela w konkretnej nieruchomosci bo zanim sad rozpozna zaleglosci przebada cala zlozona dokumentacje od strony formalno-prawnej ale z wlasnego doswiadczenia wiem ze duzo tutaj zalezy od przedstawionej Sadowi argumentacji natury prawnej.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.