dodatkowe koszta związane ze wspólnotą mieszkaniową

kulmag22kulmag22 Użytkownik
edytowano stycznia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam:
Wspólnota oprócz czynszu, w którym jest już składka na fundusz remontowy żąda dodatkowych pieniędzy na ogrodzenie w kwocie ok 1000 zł. Mało tego - uchwała została podjęta w czasie kiedy właścicielem mieszkania był deweloper. Podczas głosowania był on częścią wspólnoty jako właściciel nie sprzedanych lokali. Ja kupując lokal nie zostałam poinformowana o dodatkowych kosztach. Sprawdziłam dokładnie akt notarialny i jest tam jasno powiedziane: lokal wolny od wszelkich obciążeń. Reasumując wygląda to tak jakbym kupiła zadłużone mieszkanie od dewelopera.
Moje pytanie brzmi:
Czy wspólnota może egzekwować te koszta ode mnie, a ja drogą postępowania cywilnego od dewelopera. Czy powinienem odesłać wspólnotę bezpośrednio do dewelopera i nie martwić się niczym.
ps. dzięki za zaangażowanie

Komentarze

  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wszystko zgodnie z prawem.
    Decyduje termin płatności.
    Jeśli termin płatności przypada na dzień, kiedy już Ty została(e)ś właścicielem, to w dniu sprzedaży takiego zobowiązania nie było i tym samym zapis w AN jest OK.
    Natomiast jeśli termin płatności był przed dniem z sprzedaży możesz zarząd wspólnoty odesłać do poprzedniego właściciela, tj. dewelopera.

    Nie ma nigdy opcji: zarząd od Ciebie, Ty od dewelopera.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Od dewelopera mógłbyś domagać się sfinansowania budowy ogrodzenia wówczas, jeśli miałbyś taki zapis w umowie przedwstępnej jako jeden z elementów zagospodarowania nieruchomości wspólnej. Jeśli tego nie było w umowie (i w projekcie zagospodarowania terenu), to znaczy, że pomysł zrodził się później, po powstaniu wspólnoty.
    Czy wspólnota może egzekwować te koszta ode mnie
    Jeżeli uchwała została podjęta większością głosów (liczoną wg udziałów), to oczywiście, że tak. Jak każda uchwała, podlega wykonaniu. Zarząd ma nie tylko prawo, ale i obowiązek ją wykonać i wyegzekwować dodatkowe opłaty od poszczególnych właścicieli.

    Uchwały właścicieli są Waszym prawem wewnętrznym.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co do dopłat - jesteście nową wspólnotą, może jest tak, że uzbieranych dotąd pieniędzy nie wystarcza na budowę ogrodzenia i różnicę musicie dopłacić proporcjonalnie do swoich udziałów. Możesz to sprawdzić w zarządzie. Pytałeś zarząd / zarządcę o przyczynę dopłat?

    Może być też inny powód - uchwała o wyodrębnieniu funduszu remontowego została zredagowana "standardowo", czyli z zapisem, że gromadzone na FR środki można wykorzystać wyłącznie na remonty. Gdyby tak było, to sami związaliście sobie ręce. Budowa ogrodzenia to inwestycja, nie remont. Z tego powodu (być może) zdecydowano się podjąć uchwałę o dodatkowej "zbiórce" na ten cel.
  • Opcje
    kulmag22kulmag22 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Spoko rozumiem, ale powiedzcie czy nie powinnam być przez kogoś poinformowana w formie pisemnej przed kupnem mieszkania? Wydaje mi się że ktoś miał taki obowiązek .
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano stycznia 2010
    Najpierw się dowiedz kiedy taką uchwałę wspólnota podjęła i jaka jest jej dokładna treść (każdy właściciel po 1000 zł jednorazowo to trochę dużo). Dowiedz się też, czy nie ma jeszcze jakiś innych uchwał, o których nie wiesz.
    Deweloper obowiązku nie miał, to Ty powinnaś sobie sprawdzić we wspólnocie o potencjalnych przyszłych obciążeniach. Przykro mi, że mówię tak obcesowo, ale to jedna z tych rzeczy, które należy sprawdzić. Tak samo ważna jak sprawdzenie hipoteki czy nie jest czymś obciążona...
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    No właśnie, ten przypadek jest oczywisty - decyduje data powstania zobowiązania - dlatego uważam, że w momencie sprzedaży lokalu należy zwrócić niewykorzystane na remonty środki poprzedniemu właścicielowi ( to były zaliczki).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    kulmag22kulmag22 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie bardzo rozumiem wypowiedzi ZARZĄDCY:
    " należy zwrócić niewykorzystane na remonty środki poprzedniemu właścicielowi ( to były zaliczki)."
    Można prosić jaśniej...
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    No, Zarządco tłumacz się dlaczego uważasz, że zaliczki poniesione w trakcie roku należy zwrócić poprzedniemu właścicielowi. :bigsmile:
    A jeśli wykorzystanie było wyższe niż zaliczki to też?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeśli można. Ten temat drążyłem w US. Jest to chyba dość powszechny "błąd" WM, które wykazują "nadwyżkę" zaliczek nad kosztami. Fiskus "nadinterpretuje" to jako przychód WM i domaga się podatku dochodowego.
    Zarządca ma racje, po rozliczeniu roku, nadwyżki winne być zwrócone właścicielom, jeżeli jest taka ich wola. Racjonalnym wyjściem jest podejmowanie uchwał o przeksięgowaniu tych środków na rok następny. W mojej WM jest to uregulowane w Stratucie. Oczywiście środki te jako przeznaczone na zarządzanie , są zwolnione z podatku dochodowego. Nie wyobrażam sobie WM nie posiadającej takiej "rezerwy" funduszy. Na przyszły remont elewacji czy dachu lepiej zbierać pieniądze, niż później być zmuszonym brać drogie kredyty.Jeśli WM wydała więcej niz miała - to ktoś musiał ją zasponsorować.Cudów nie ma.:bigsmile:
  • Opcje
    kulmag22kulmag22 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli niewykorzystane zaliczki powinno się oddać poprzedniemu właścicielowi to powinno być tak samo ze zobowiązaniami.
    Uchwała o budowie ogrodzenia powstała jeszcze przed kupnem przeze mnie nieruchomości. Czy to działa w dwie strony?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano stycznia 2010
    Wwwinyl: "No, Zarządco tłumacz się dlaczego uważasz, że zaliczki poniesione w trakcie roku należy zwrócić poprzedniemu właścicielowi. :bigsmile:
    A jeśli wykorzystanie było wyższe niż zaliczki to też? "

    Okresem obrachunkowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok kalendarzowy, pewnych kosztów (np. c.o. wspólne) wspólnota w trakcie jego trwania nie jest nawet w stanie wyliczyć. Uważam, że rozliczenie winno być dokonane po zamknięciu roku - dopiero wtedy roszczenie poprzedniego właściciela (nadpłata), czy wspólnoty (niedopłata) staje się wymagalne.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak, ale wtedy zwraca wspólnota i to pod warunkiem że podejmie taką uchwałę.
    Natomiast nowy właściciel nic nie musi oddawać poprzedniemu, jeśli oczywiście nie ma jakiś dodatkowych zapisów w umowie lupna-sprzedaży...
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.