Wypowiedzenie umowy o zarządzanie

pierkardenpierkarden Użytkownik
Proszę o informacje jak wypowiedzieć umowę o zarządznie opornemu zarządcy?
Zarządca jest zarządem i zarządcą w jednej osobie wpisany do aktu notarialnego.Wiem ,ze należu to zrobic przy udziale notariusza, ale trzeba mieć 51% poparcia wspólnoty.Na koniec 2011 styczeń kończy się umowa o zarządzanie . Czy należy złozyć wniosek do sądu w październiku 2010r. Obowiązuje 3 miesieczny okres wypowiedzenia. Jak powienien wyglądać ten wniosek? Czy musi być on indywidualny czy zbiorowy nie ma zarządu wspólnoty. Czy musi go złożyć 51% członków wspólnoty.

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    [cite] pierkarden:[/cite]Zarządca jest zarządem i zarządcą w jednej osobie wpisany do aktu notarialnego.
    Zarządca jest zarządcą, ustanowionym w trybie art. 18.1 ustawy o własności lokali. Zarząd zaś jest organem "dużej" wspólnoty, powoływanym uchwałą właścicieli lokali - u Was nie ma zarządu.
    [cite] pierkarden:[/cite]trzeba mieć 51% poparcia wspólnoty.
    Ile jest lokali w nieruchomości?
    Jeżeli lokali jest co najmniej 8 (tak zwana duża wspólnota), to powinniście podjąć uchwałę w obecności notariusza, który ją zaprotokołuje. Do podjęcia uchwały wystarczy 50,01% udziałów w nieruchomości wspólnej (nie: właścicieli).
    Jeżeli lokali jest nie więcej, niż 7 (tak zwana mała wspólnota), to taka decyzja wymaga zgody wszystkich właścicieli lokali (100% udziałów).
    Wniosek będzie zawarty w treści uchwały, którą zaprotokołuje notariusz.

    Przeczytaj ustawę o własności lokali: http://lex.pl/bap/student/Dz.U.2000.80.903.html
    Zmiana sposobu zarządu (prościej: odwołanie zarządcy notarialnego) to art. 18.2a.
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Lokali jest 26 tylko Ci ludzie są mało zgrani Sprawa notariusza dla mnie jest jasna to można było zrobic rok temu teraz kończy się umowa i co dalej. chcemy rozwiazać umowę z tym panem jak dalej postepować
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podejmijcie uchwałę w sprawie zmiany sposobu zarządu na ustawowy (określony w rozdziale 4 ustawy o własności lokali) oraz zawrzyjcie w niej wniosek o wykreślenie z księgi wieczystej wpisu o powierzeniu zarządu obecnemu zarządcy. W to miejsce nic nie wpisujcie.

    Czy umowa o zarządzanie była zawarta w aktach notarialnych sprzedaży lokali, czy jest tam tylko zapis o powierzeniu zarządu temu panu?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Treść zapisów w aktach notarialnych ma zasadnicze znaczenie.
    Najbardziej dla wspólnoty korzystny wydaje się sposób zarządu określony w przepisach ustawy o własności lokali i wybór zarządu w trybie art. 20. Jednak zmiana sposobu zarządu może być niekiedy dość trudna, ponadto z treści wypowiedzi wynika, że nie jesteście zainteresowani przedłużeniem umowy z obecnym zarządcą, zatem proszę mieć też na uwadze inne rozwiązanie - zawarcie umowy z nowym zarządcą, skoro umowa z obecnie działającym niebawem wygasa.

    Pomocne orzecznictwo:
    z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 15 stycznia 2002 r. (sygn. akt: I ACa 995/2001):
    "Wynikająca z art. 18 ust. 2a ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 80 poz. 903) szczególna forma przewidziana dla uchwały dotyczyć będzie zmiany sprawowania zarządu, uprzednio powierzonego osobie trzeciej, nie zaś zmiany osoby sprawującej zarząd."
    Orzeczenie na stronie czasopisma:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/56/94/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Do owner
    Umowa o zarządzanie jest zawarta w aktach notarialnych i do tego jest osobna umowa cywilno-prawna z możliwoscią 3 miesiecznego wypowiedzenia. Jaki jest skutek ,jeżeli ja bym sam ją wypowiedział?
    Czy musi ją wypowiedzieć 50,01% udziałów wspólnoty.
    do Zarządcy
    Jak należy rozumieć zawarcie umowy z nowym zarzadcą? Musi ją wypowiedzierć wiekszość udziałów (50,01%) wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] pierkarden:[/cite]Umowa o zarządzanie jest zawarta w aktach notarialnych i do tego jest osobna umowa cywilno-prawna z możliwoscią 3 miesiecznego wypowiedzenia. Jaki jest skutek ,jeżeli ja bym sam ją wypowiedział?
    Czy musi ją wypowiedzieć 50,01% udziałów wspólnoty.
    Jak to - macie dwie umowy w tej samej sprawie?
    Kto ze strony wspólnoty podpisał tę drugą umowę, skoro nie macie zarządu? Każdy z właścicieli lokali?
    Jakie dokładnie postanowienia w sprawie zarządzania nieruchomością wspólną zawiera akt notarialny?
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w akcie notaralnym jest zapis cytuje strony ustalają że zarzad nieruchmością wspólnoty art 18 ust 1 przez czas trwania umowy rękojmi do 31 XII 2010 bedzie sprawował ten pan o licencji....,który również będzie pełnił role zarzadu wspólnoty. Do tego każdy z właścicieli ma podpisana umowę o zarzadzanie nieruchomością podstwa prawna art 184 185 Dz.U. Nr 46 z 2000r
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    [cite] pierkarden:[/cite]zarzad nieruchmością wspólnoty art 18 ust 1 przez czas trwania umowy rękojmi do 31 XII 2010 bedzie sprawował ten pan o licencji....
    Taki zapis stanowi klauzulę niedozwoloną. Deweloper uniemożliwia Wam dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi.

    Przykłady orzeczeń Sądów Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdziesz na stronie UOKiK.
    Rejestr klauzul niedozwolonych: http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedozwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/
    Klauzule niedozwolone, stosowane przez deweloperów w sprawie zarządu nieruchomością wspólną.: pozycje 893, 1389, 1480
    Poz. 893
    18 maja 2005, Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt XVII Amc 86/03, Pozwany: J.W. Construction Holding S.A. w Ząbkach
    “Sprzedający zobowiązuje się prowadzić odpłatnie, na koszt mieszkańców i z ich upoważnienia, administrację budynku przez 36 miesięcy od daty przekazania budynku do eksploatacji. Kupujący podpisując niniejszą Umowę upoważnia Sprzedającego do powyższych czynności. Po upływie tego terminu sposób administracji zostanie ustalony przez Właścicieli mieszkań w trybie wynikającym z ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o
    własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388)”.

    Poz. 1389
    05 grudnia 2006, Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt XVII AmC 126/05, Pozwany: Przedsiębiorstwo Dewelopersko - Budowlane "Edbud" Sp. z o. o. w Warszawie
    "Przez okres trzech lat od powstania Wspólnoty Mieszkaniowej, Edbud będzie sprawował odpłatnie fukncję Zarządcy i Administratora budynku we własnym zakresie lub zleci to osobie trzeciej. W tym okresie Nabywca ma obowiązek pokrywania wszelkich kosztów utrzymania lokalu i nieruchomości wspólnej, m.in. kosztów zarządu, administracji, ogrzewania, wywozu śmieci, wody, ścieków, energii elektrycznej, ochrony budynku i innych koniecznych opłat eksploatacyjnych, do czasu przyjęcia planu gospodarczego w wysokości średnich cen rynkowych dla Warszawy a następnie według planu gospodarczego z uwzględnieniem wynagrodzenia za zarządzanie ustalonego w umowie przeniesienia własności."

    Poz. 1480
    20 maja 2008, Sąd Okręgowy w Warszawie - Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sygn. akt XVII AmC 107/07, pozwany: Pozwany: Activ Investment Sp. z o.o. w Krakowie.
    „Kupujący wyraża zgodę na to, aby Zarząd nieruchomością wspólną m.in. Budynkiem,
    powierzony był do 31.12.2012 r. TBS Południe Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie albo innej osobie prawnej lub fizycznej, wskazanej przez Activ Investment.”
    Skoro umowy o zarządzanie są zawarte indywidualnie, zatem również indywidualnie możecie je wypowiedzieć. Jeśli wypowie je choćby część właścicieli, zarządca straci dochody.
    Niezależnie od tego, skierujcie sprawę do UOKiK. Możecie zyskać argumenty prawne na rzecz skrócenia okresu obowiązywania umowy.
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jaka cześć musi je wypowiedzeić 3 właścicieli wystarczy i co będzie dalej jak nie będziemy mieli podpisanej żadnej umowy z nikim czym to skutkuje?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Skutkuje to brakiem wynagrodzenia zarządcy od właścicieli, którzy zakończyli z nim współpracę.
    Jednak wpis w księdze wieczystej o powierzeniu zarządu pozostanie. Zatem, jeśli nawet wszyscy właściciele wypowiedzą swoje umowy, to zarządca się nie zmieni, ale nie sądzę, żeby chciał wykonywać swoją pracę za darmo, skoro w aktach notarialnych nie ma mowy o wynagrodzeniu. Ten wpis w księdze wieczystej i tak musicie wykreślić - do tego potrzebna jest uchwała, zaprotokołowana przez notariusza.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano lutego 2010
    [cite] pierkarden:[/cite]w akcie notaralnym jest zapis cytuje strony ustalają że zarzad nieruchmością wspólnoty art 18 ust 1 przez czas trwania umowy rękojmi do 31 XII 2010 bedzie sprawował ten pan o licencji....,który również będzie pełnił role zarzadu wspólnoty. Do tego każdy z właścicieli ma podpisana umowę o zarzadzanie nieruchomością podstwa prawna art 184 185 Dz.U. Nr 46 z 2000r
    Trochę niefortunny ten zapis, rolę zarządu może pełnić członek zarządu wybrany w trybie art. 20 uwl. (wybór w drodze uchwały), jednak rzeczywiście nastąpiło powierzenie zarządu zarządcy w trybie art. 18 uwl. , zarząd ten jednak wygasa z dniem 31.12.2010 roku.
    Co konkretnie jest przedmiotem umów cywilnoprawnych zawartych z poszczególnymi właścicielami?
    Moim zdaniem uprawnienie do sprawowania zarządu przez tego zarządcę wygasa a do administrowania już nie. Zatem umowy należy wypowiedzieć i może to uczynić zarząd wspólnoty, jeżeli go wybierzecie lub zarządca, jeżeli zdecydujecie się na zastosowanie art. 18 uwl.
    [cite] pierkarden:[/cite]w akcie notaralnym jest zapis cytuje strony ustalają że zarzad nieruchmością wspólnoty art 18 ust 1 przez czas trwania umowy rękojmi do 31 XII 2010 bedzie sprawował ten pan o licencji....,który również będzie pełnił role zarzadu wspólnoty. Do tego każdy z właścicieli ma podpisana umowę o zarzadzanie nieruchomością podstwa prawna art 184 185 Dz.U. Nr 46 z 2000r


    Proszę jeszcze raz zacytować zapis z aktu notarialnego, ponieważ nie wydaje mi się aby to był dokładny cytat.
    Jest to konieczne do ustalenia czy również sposób zarządu został określony na czas oznaczony. Co jest przedmiotem tych umów? Czy znajdują się w nich odniesienia do aktu?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jednak trzeba to sprostować i precyzyjnie to napisdać
    w akcie notaralnym jest zapis cytuje :strony ustalają że zarzad nieruchmością wspólnoty art 18 ust 1 przez czas trwania umowy rękojmi do 31 XII 2010 bedzie sprawowało biuro X w imieniu którego ten pan o licencji.... będzie pełnił funkcje Zarzadu. Dalej powyższe nie ogranicza kupującego do określenia innego sposobu zarzadu wynikajacego z ustawy.
    Zarząd podejmie wszystkie czynności w celu zarejestrowania powstałej wspólnoty Regon, Nip ,rachunek bankowy.
    Biuro X reprezentowane przez pana zarzadce jako Zarząd Wspólnoty będzie jednoosobowo dysponował rachunkiem bankowym
    Biuro X za zarzadzanie nieruchomością wspólną oraz za pełnienie funkcji zarzadu będzie otrzymywać wynagrodzenie w kwocie x za metr pomnożony o powierzchnie lokalu i pomieszczeń przynależnych pozostałe koszty zarzadu nieruchomością wspólną w tym zaliczki na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji nieruchomości wspólnej oraz prawa i obowiązki Zarzadu i zarzadcy określa umowa o zarzadzanie. Do tego
    każdy z właścicieli ma podpisana umowę o zarzadzanie nieruchomością podstwa prawna art 184 185 Dz.U. Nr 46 z 2000r
    Jak Państwo oceniacie ten juz precyzyjny zapis z aktu notarialnego? Co mozemy zrobić wspónie i indywidualnie? Informuje ,że wspólnota jest niemrawa w tym postępowaniu. Zainteresowanie na poziomie 35 % udziałów.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] pierkarden:[/cite] w akcie notaralnym jest zapis cytuje :strony ustalają że zarzad nieruchmością wspólnoty art 18 ust 1 ...
    To naprawdę dokładny cytat po słowie "wspólnoty" od razu następuje "art. 18", ?
    A może pomiędzy "wspólnoty" a "art." strony zawarły jeszcze sformułowanie "w trybie" , albo "zgodnie z ", albo chociaż występuje jakiś znak interpunkcyjny?
    Nie chcę, aby mnie źle zrozumiano, jednak niekiedy nawet tak drobne kwestie mogą mieć wpływ na sens danego przepisu czy postanowienia.
    Udzielenie odpowiedzi na postawione pytanie i poprawne przepisanie choćby jednego zdania wobec braku dokumentacji na forum, to naprawdę absolutne minimum wysiłku, który należy wnieść.
    Chyba, że rzeczywiście notariusz umieścił tak zredagowany zapis w akcie, choć trudno w to uwierzyć.
    Z drugiej strony, jak biuro może sprawować zarząd? To jakaś spółka o nazwie "biuro", czy nazwa prowadzonej działalności? Jeżeli firma, pod która ten pan prowadzi jednoosobowo działalność, to jak może ją reprezentować?

    Wracając jednak do sedna, zarząd został powierzony w trybie art. 18 uwl i jeżeli chcecie go zmienić na ustawowy konieczna jest uchwała protokołowana przez notariusza. Możecie jednak ten zarząd pozostawić i w miejsce Pana X powołać Panią Y. Pan X z dniem 31 .12. 2010 roku traci umocowanie do sprawowanie zarządu w rozumieniu art. 18 uwl , jednak nadal administruje nieruchomością. Moim zdaniem Pani Y może Panu X tę umowę następnie wypowiedzieć zachowując termin 3 msc.
    Oczywiście możecie zmienić sposób zarządu, wybrać zarząd, który następnie umowę o zarządzanie wypowie. Opcja z wyborem zarządu wydaje się być najbardziej korzystna. Oczywiście , proszę nie rozumieć mnie w ten sposób, że zachęcam Państwa do wypowiedzenia umowy o zarządzanie temu, kto obecnie zarządza, przecież zarząd może ją kontynuować lub zmienić, ale wcale nie musi rezygnować z usług tego podmiotu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    tak to nie jest dokładnt cytat zapis cytuje :strony oświadczają że zarzad nieruchmością wspólną (stosowane do art 18 ust 1 z dnia 24 czerwca 1994r o własności lokali j.t. Dz. U. nr 80,poz. 903 z 2000r z późn. zm.) Zapis ten to tylko ustawa w we wcześniejszej wersji napisałem tylko nr ustawy. Co do firmy to jest małżeństwo . Ona prowadzi firmę on świadczy jej zarzadzanie tzn. naszej wspólnocie.
    Problem zmiany zarzadu to musi być większość 50,01% udziałów. To zarządzanie , a raczej jego brak to skandal ! Zarzadca nie pokazał żadnych faktur np za zarządzanie. Twierdzi że prowadzi to firma żony, a ona nie ma obowiązku tego robić. Mówi ,że wspólnota zgodziła się na kwote X i taka kwota X została zagospodarowana na ten cel. Wiem, że kwota X jest mniejsza niż faktycznie została zapłacona ludzią ,którzy wykonywali tą usługę. I tak samo jest z obsługą techniczną . Do tego developer daje mu kolejne budynki do zarzadzania na takich samych warunkach. U nas stan elewacji i infrastruktury jest w kiepskim stanie on nie reaguje . Są oficjalne pisma ,ale prace są wykonywane po łepku, albo na sztukę tak, aby w niewielkom stopniu zaszkodzić developerowi . I co my możemy mu zrobić, kiedy nie ma większości osób zainteresowanych problemem.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Jeżeli problemem jest udział większości właścicieli w zebraniu, to właściciele mogą sobie udzielać pełnomocnictw do głosowania, proszę jednak pamiętać, że takie pełnomocnictwo winno rodzajowe, tzn. należy w nim precyzyjnie wskazać do dokonania jakie czynności pełnomocnik zostaje upoważniony (np. do zmiany sposobu zarządu, do wyboru zarządu, etc.).
    Ponadto, jak już zostało to wyżej wskazane umocowanie obecnego zarządcy do sprawowania zarządu powierzonego wygasa, zatem wspólnota po upływie zakreślonego przez strony terminu pozbawiona będzie zarówno zarządcy, jak i zarządu, pozostanie jedynie administrator, ponieważ zapisy umowy upoważniające obecnego do czynności związanych z zarządem nieruchomością wspólną i zawarte z poszczególnymi właścicielowi po prostu w tym zakresie przestaną obowiązywać. Kto zatem będzie zawierał umowy w imieniu wspólnoty, dokonywał płatności, etc? Należy to uzmysłowić zarówno deweloperowi, jak i pozostałym właścicielom lokali.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak, ale jak minie okres zarzadzania to skończy sie okres rękojmi i dopiero wtedy zaczną sie problemy. Sprawa pełnomocnictw była już testowana i wypadło bardzo blado ludzie nie lubia problemów, a nie dadzą sie zając innym . Jak rozwiązać problem braku pokazania faktur pytałem wcześnie proszę o wyjaśnienie.
  • Opcje
    maniutekmaniutek Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam.
    Na wstępie chciałbym zaznaczyć, iż bardzo zaciekawił mnie poruszany powyżej problem. Według mnie, należy niezwłocznie wybrać Zarząd Wspólnoty, na podstawie treści art. 20 ust. 1 uwł, cytuję : "Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.", w powyższej nieruchomości jest 26 lokali.
    Z treści tegoż artykułu wynika jednoznacznie, iż właściele MUSZĄ (nie mają innego wyjścia) wybrać ze swojego grona Zarząd Wspólnoty i muszą to zrobić w obecności notariusza. Zarządca Nieruchomości NIE MA PRAWA ograniczać praw właścicieli do takiego działania. Bardzo się dziwię, że do tej pory tego nie zrobiono.
    Następnie Zarząd Wspólnoty (niezwłocznie, moim zdaniem) powinien udać się do banku, który prowadzi rachunek bankowy, i przejąć kontrolę nad r-kiem oraz środkami finansowymi tam gromadzonymi. Wówczas Zarządca Nieruchomości będzie musiał przyjść do Zarządu Wspólnoty z KAŻDYM dokumentem dotyczącym wydatków wspólnoty za zarządzanie nieruchomością. Skończą się natychmiast problemy z dostępem do dokumentów finansowych o czym wspominał "pierkarden", i część nieprawidłowości zostanie wyprostowana.
    Prosze "Zarządcę" o ustosunkowanie się do tego co napisałem. Nadmieniam, iż nie jestem fachowcem od zarządzania nieruchomościami i tok postępowania, który opisałem może być niezgodny z obowiązującym prawem. Ja bym tak postąpił.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] maniutek:[/cite]należy niezwłocznie wybrać Zarząd Wspólnoty, na podstawie treści art. 20 ust. 1 uwł, (...)
    Z treści tegoż artykułu wynika jednoznacznie, iż właściele MUSZĄ (nie mają innego wyjścia) wybrać ze swojego grona Zarząd Wspólnoty i muszą to zrobić w obecności notariusza. Zarządca Nieruchomości NIE MA PRAWA ograniczać praw właścicieli do takiego działania.
    Przede wszystkim należy podjąć uchwałę(w obecności notariusza) o zmianie sposobu zarządu: z zarządu powierzonego na zarząd właścicielski, określony w rozdziale 4 ustawy o własności lokali. Dopiero potem (poza protokołem notarialnym) właściciele powinni wybrać zarząd wspólnoty na podstawie art. 20 ustawy.

    Żeby tak się stało, powinni wystąpić do zarządcy z wnioskiem o zwołanie zebrania. Wniosek powinni podpisać właściciele lokali dysponujący co najmniej 1/10 udziałów (art. 31 pkt b) ustawy). Takiemu żądaniu zarządca nie ma prawa odmówić.

    Z pozostałą częścią wypowiedzi się zgadzam - to już będzie naturalna kolej rzeczy: jak będzie powołany zarząd, to musi przejąć nieruchomość (protokolarnie), dokumentację i finanse. Dotychczasowy zarządca będzie wykonywał czynności techniczne, pomocnicze, bez prawa podejmowania jakichkolwiek decyzji (również w zakresie zarządu zwykłego). Będzie po prostu administratorem. Do czasu, aż zarząd wspólnoty nie wypowie mu umowy cywilnoprawnej.
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szanowni Państwo dziękuje za wszystkie rady ,niektóre były juz stosowane w naszej wspólnocie , ale z miernym skutkiem.Po prostu do wszystkiego trzeba posiadać większośc udziałów. Niestety jak wspominałem wcześniej jest to trudna sprawa i nie chodzi tu o pełnomocnictwa, ale o ignoranctwo właścicieli, którzy nie są zainteresowani rozwiązaniem wielu spraw. Garstka ludzi pod moim przewodnictwem nie jest w stanie wiele zrobić, a praktycznie nic. Zarządca doskonale orientuje się w tej sytuacji i wykorzystje to max. Ma na to jeszcze niespałna 11miesiecy. Ponawiam pytanie do Zarządcy. Jak rozwiązać problem braku pokazania faktur pytałem wcześnie proszę o wyjaśnienie?
    Dostałem odpowiedz Ani ustawa o własności lokali, ani żadna uchwała Wspólnoty nie daje
    prawa jej członkom do wglądu w faktury i rozliczenia wspólnoty , realizowane przez firme X która zatrudnia owego Zarządce.Np rozliczenie wywozu nieczystości. Ustalenia wspólnoty na kwote X i kięgowanie za rok kwota X. Nie pokazała faktur na ową kwote X mówiąc , że jest to ingerowanie w sprawy firmy.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Skoro faktury dotyczą wspólnoty mieszkaniowej, to są to wewnętrzne sprawy, ale wspólnoty a nie firmy, osoby trzeciej. Czy umowy dotyczące nieruchomości wspólnej zostały zawarte przez tę firmę w jej imieniu?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Masz prawo wglądu we wszystkie dokumenty związane z księgowością wspólnoty.
    Masz prawo być uzbrojonym w aparat fotograficzny. i fotografować wszystkie dokumenty.
    Masz prawo obejrzeć fakturę za zarządzanie, którą obciążono Twoją wspólnotę. Kwota na fakturze ma być zgodna z ustalonym przez Was planem gospodarczym.
    Masz prawo obejrzeć wszystkie wyciągi bankowe i sprawdzić jakie kwoty wypływają do zarządcy i czy są zgodne w wysokości kwot i w terminach płatności z fakturami.
    Masz prawo w przypadku znalezienia nieprawidłowości rozważyć decyzję o powiadomieniu prokuratury o działaniu na niekorzyść wspólnoty.
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Do zarzadcy nie rozumie tego pytania? Jak pisałem wcześniej jest akt notarialnuy i jego zapisy (w/w) i do tego każdy ma umowę cywilną z tym biurem X dla którego swiadczy usługi zarzdca. To jest małżeństwo. Ona ma firemke on licencje i nas kantują.
    Problem polega na tym ,że zarządca nie pokoazuje nic albo to na co ma ochotę. Jak to do prokuratora na jakiej podstawie?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Jak określono wynagrodzenie zarządcy? Może jest ryczałtowe, w ramach którego ponosi pewne koszty związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej i ewidencjonuje je w swoich księgach rachunkowych. Próbuję dociec przyczyn odmowy okazania faktur.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie ma żadnego wynagrodzenia ryczałtowego. Zasłania się ingerencją w sprawy firmy żony. Bo to jego żona prowadzi ta firme i świadczy usługi wspólnocie. Jest tak .Zatrudnia róznych ludzi za niewielkie pieniadze na umowe o dzieło jest to kowta niższa niż deklarowana w składce wspólnoty . Kiedy chcemy zobaczyć za ile Ci ludzie pracują a wiemy ,że za mniej niż wynosi nasza składka ona nie chce pokazać faktur. Mówi że zgodziliśmy się na kwote x i taka została na to przeznaczona -kpina. Jak to wyegzekwować?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Proponuję wystąpić do sądu z pozwem o nakazanie przedstawienia dokumentacji, sąd powinien szybko ten problem rozwiązać.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Może Pan podpowiedzieć jak sformułować ten wniosek do sadu?
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mogę liczyć na jakis wzór tego pozwu do sądu?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem należy złożyć pozew o nakazanie udostępnienia dokumentacji, pozwaną będzie wspólnota mieszkaniowa, w pozwie należy wskazać udostępnienia jakiej konkretnie dokumentacji domaga się strona powodowa. W uzasadnieniu natomiast przytoczyć okoliczności faktyczne i dowody wskazujące na to, że zarządzający nie udostępnia dokumentów, dołączyć pisma na tę okoliczność, jak również można złożyć wniosek o przeprowadzenie dowodu z przesłuchanie świadków.
    Można posłużyć się wzorem, oczywiście odpowiednio go zmieniając:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/78/87/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ok dziękuje .
  • Opcje
    piotruspiotrus Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam serdecznie mamy problem w naszej wspolnocie odnosnie zarzadcy. W akcie notarialnym mam zapis ktory brzmi jak ponizej:

    Zarzad nieruchomoscia wspolna powierzony zostal na czas nieokreslony lecz nie krotszy niz do dnia 31.12.2012 roku, spolce ....., przy czym wynagrodzenie zarzadcy za sprawowanie zarzadu wynosic bedzie miesiecznie kwote, ustalona w ten sposob ze wlasciciele lokali uiszcza miesiecznie z tego tytulu po 2 zl brutto za kazdy metr uzytkowy powierzchni lokali.

    Prosze moze ktos poradzi co mozna z tym zrobic...
    Wynagrodzenie w dodatku jest tylko dla zarzadcy, wybrany zarzad z mieszkancow nie pobiera wynagrodzenia. Dodatkowo ewidentnie zarzadca dziala w imieniu dewelopera. Co mozna z tym zrobic. Wspolnota jest juz od roku 2009 a do chwili obecnej nie otrzymala dokumentacji technicznej budynku, a pojawiaja sie powazne usterki jak izloacja bloku etc.... Deweloper cos kreci, zarzadca tez... Zarzad jest bezradny bo nie moze nic wyegzekwowac co moga zrobic? Prosze o porade...
    Jeszcze jedno male pytanie moze ktos orientuje sie czy deweloper do budowy mogl uzywac z uwagi na swoje oszczednosci materialow II i III gatunku np gres na klatkach schodowych gdzie wystepuja ogromne odbarwienia ....? czy sa jakies regulacje prawne ?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Postanowienie umowy o ustanowieniu zarządcy na cały okres rękojmi za wady budynku (3 lata) należy do klauzul zakazanych. Ich listę znajdziesz na stronie UOKiK:
    http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedozwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/
    Udaj się ze swoim aktem notarialnym do powiatowego rzecznika praw konsumenta i opisz mu sytuację, on Ci poradzi, co możecie zrobić.
    Takie postanowienie umowne sąd unieważni na Twój wniosek.
    2 zl brutto za kazdy metr uzytkowy powierzchni lokali
    2 zł/m2?! Złodziejstwo w biały dzień! W dodatku jest to zarządca, działający przeciwko swoim pracodawcom.
    Jeżeli macie zarządcę notarialnego (ustanowionego w trybie art. 18.1 ustawy), to powołany zarząd nie ma żadnego umocowania - jego kompetencje z mocy ustawy przysługują zarządcy.
    Możecie zmienić sposób zarządu uchwała zaprotokołowaną przez notariusza.

    Czy zarządca jest stroną umowy o powierzeniu zarządu?
  • Opcje
    piotruspiotrus Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Poza tym wpisem ktory zostal wpisany w akcie notarialnym nie ma zadadnej innej umowy notarialnej. Na pierwsze zebranie przyszedl czlowiek ktory powiedzial ze jest naszym zarzadca.
    Na pierwszym zebraniu zostal powolany zarzad, z osob ktore najwiecej staraly sie cos zrobic i zglaszaly usterki. Jednak w pozniejszych dzialaniach wynika ze niewiele te osoby moga z uwagi na powiazania zarzadcy z deweloperem.
    Co ciekawsze nazwa spolki sprawujacej zarzad nad nieruchomoscia jest taka smam jak dewelopera. Jedynie z przodu jedna ma nazwe PBM a druga PU.
    Czy ktos moze bardziej wytlumaczyc co kryje sie pod tym ze zarzadca jest ustanowiony na caly czas rekojmi?

    Z ciekawszych rzeczy dodatkowo w akcie notarialnym znajduje sie zapis:
    Strony oswiadczaja ze nie maja juz wobec siebie zadnych roszczen z tytulu przedwstepnej umowy sprzedazy przedmiotowego lokalu

    Spowodowalo to ze jako mieszkancy nie mozemy teraz zadac wyplacenia np odszkodowania z tytulu pozniejszego oddania lokalu (zapis taki byl w umowie) a budenek zostal oddany prawie rok od ustalonego terminu... :(
    Ponadto w umowie byly rowniez zapisy ze na klatce schodowej bedzie polazony tynk mozaikowy, beda parapety z granitu. Nic z tego nie zostalo zrobione, a teraz jako wspolnota niew iemy jak mozna to wyegzekwowac. Zarzadca nie kwapi sie aby nam pomoc...

    Tak przy okazji czy ktos sie orientuje czy jesli w budynku jest gaz , a glowne piony i liczniki znajduja sie na korytarzach. To czy musi byc zapewniona wentylacja bo brak jest jakiejkolwiek. Korytarze sa dlugie okolo 60 m bez okien. Na poczatku czesto bylo czuc gaz z uwgi na nieszczelnosci instalacji...
    Osoba z zarzadu udalo sie wyegzekwowac montaz okien uchylnych na glownej klatce schodowej ale wydaje mi sie ze nie jest to rozwiazanie z uwagi na gaz. Brak rowniez czujnikow gazu
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano marca 2010
    [cite] piotrus:[/cite] Z ciekawszych rzeczy dodatkowo w akcie notarialnym znajduje sie zapis:
    Strony oswiadczaja ze nie maja juz wobec siebie zadnych roszczen z tytulu przedwstepnej umowy sprzedazy przedmiotowego lokalu Spowodowalo to ze jako mieszkancy nie mozemy teraz zadac wyplacenia np odszkodowania z tytulu pozniejszego oddania lokalu (zapis taki byl w umowie) a budenek zostal oddany prawie rok od ustalonego terminu... :(
    A to jest już moim zdaniem klauzula niedozwolona.
    Za klauzulę niedozwoloną UOKiK uznał także praktykę deweloperów polegająca na ustanawianiu zarządcy w trybie art. 18 uwl na okres dłuższy niż 1 rok
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pierkardenpierkarden Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam rozumieć że postanowienie umowy o ustanowieniu zarządcy na cały okres rękojmi i występujace wady budynku (3 lata) należy do klauzul zakazanych. Zarzadca udaje ,że nadzoruje ten fakt a tak naprawdę gra na zwłokę. Jakiś wzór wniosku do sądu może ktoś przesłać.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.