ustalenie wysokości zaliczek

pucykpucyk Użytkownik
Pozdrawiam wszystkich

mam pytanko
mieszkam we wspólnocie zarządzanej przez zarządce

czy ustalanie wysokości zaliczki miesięcznej na utrzymanie części wspólnych w danym roku musi być zaakceptowane uchwała właścicieli, czy zarządca może sam zmienić wysokość zaliczki w ciągu roku (np dodatkowe koszty sprzątania)?

oraz podobne pytanie co do zaliczek na pokrycie mediów czy musi być uchwała właścicieli i czy przy zmianie np ceny wody zarządca sam zmienia wysokość zaliczki czy musi zwoływać zebranie właścicieli?

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przeczytaj ustawę o własności lokali, a znajdziesz odpowiedź na wiele pytań: http://lex.pl/bap/student/Dz.U.2000.80.903.html
    Ile jest wszystkich lokali w Waszej nieruchomości?
    Czy zarządca został ustanowiony aktem notarialnym?
    Czy znasz umowę o zarządzanie, zawartą przez wspólnotę z zarządcą?
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1) Nie może. Jest to czynność przekraczająca zwykly zarząd.

    2) jw. Zmiana cen wody nie musi pociągać zmiany wysokości zaliczek (najczęściej nie pociąga, gdy rozliczenie następuje co kwartał.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wwwinyl:[/cite]2) jw. Zmiana cen wody nie musi pociągać zmiany wysokości zaliczek (najczęściej nie pociąga, gdy rozliczenie następuje co kwartał.
    Jeśli rosną koszty, to nie mogą nie wzrosnąć zaliczki, bo wspólnota będzie niewypłacalna. Rozliczenie nie ma tu nic do rzeczy, bo ono nie przysparza pieniędzy.
    Dobrze jest, jeśli w uchwale o planie gospodarczym jest zawarty zapis, że zmiany cen mediów i usług (np. wywozu śmieci) nie wymagają uchwały - zarząd / zarządca ma prawo sam przeliczyć zaliczki i podać je do wiadomości właścicieli.
  • Opcje
    pucykpucyk Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dodatkowe informacje
    wspólnota liczy 40 mieszkań
    zarządca jest ustanowiony aktem notarialnym
    umowy o zarządzanie nie ma
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jesteście dużą wspólnotą (powyżej 7 lokali). Czynności przekraczające zarząd zwykły wymagają zgody ogółu właścicieli, wyrażonej uchwałą. Uchwały są przyjmowane większością głosów, liczonę według udziałów w nieruchomości wspólnej. Taką czynnością jest ustalenie wysokości zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną.

    Chyba, że w akcie notarialnym daliście zarządcy prawo do samodzielnego ustalania wysokości zaliczek - w szczególności na media. Pisałem o tym wyżej.
    Jeśli takiego zapisu w AN nie ma, to konieczna jest uchwała, podjęta albo na zebraniu, albo w trybie indywidualnego zbierania głosów.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] pucyk:[/cite]dodatkowe informacje
    wspólnota liczy 40 mieszkań
    zarządca jest ustanowiony aktem notarialnym
    umowy o zarządzanie nie ma
    Na jakiej podstawie działa zarządca? Tylko zapis w akcie? Jeżeli tak, to czy określono w nim warunki sprawowania zarządu powierzonego?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    pucykpucyk Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w akcie notarialnym jest tylko zapis iz zarząd powierza sie na podstawie art 18 zarządcy - imię nazwisko i adres nic więcej
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeśli rosną koszty, to nie mogą nie wzrosnąć zaliczki, bo wspólnota będzie niewypłacalna.
    Nie przesadzaj. Wzrost kosztów wody o np. 5 - 10 % nie załamuje finansów wspólnoty.
    U nas podwyżki są od 01 maja.
    Droższą wodę za maj płaci się w czerwcu i jest to jeden miesiąc kredytowany przez wspólnotę. W lipcu koszty już są pokrywane wyższymi zaliczkami.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A więc jednak, zmiana cen wody "pociąga zmiany wysokości zaliczek".
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] pucyk:[/cite]w akcie notarialnym jest tylko zapis iz zarząd powierza sie na podstawie art 18 zarządcy - imię nazwisko i adres nic więcej
    Oczywiście ten zarządca nie jest stroną tej umowy, prawda?
    Przepraszam, że zmieniam trochę temat - w jaki sposób określono jego obowiązki i wynagrodzenie? Zawarł jakąkolwiek umowę? A może podjęto uchwałę o wynagrodzeniu?

    Wracając do postawionego pytania: zarządca przekroczył swoje umocowanie, ale właściciele mogą zatwierdzić dokonane czynności, np. zatwierdzając sprawozdanie finansowe (albo w innej uchwale).
    Dobrą praktyką jest to o czym napisał Owner, gdy: "w uchwale o planie gospodarczym jest zawarty zapis, że zmiany cen mediów i usług (np. wywozu śmieci) nie wymagają uchwały - zarząd / zarządca ma prawo sam przeliczyć zaliczki i podać je do wiadomości właścicieli."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wwwinylwwwinyl Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A więc jednak, zmiana cen wody "pociąga zmiany wysokości zaliczek".
    Ale nie w trakcie okresu rozliczeniowego.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.