CIT 8

wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
Czy CIT8 jest obowiązkowo składany w US, przez Wspólnoty. Jeśli tak to jak go się wypełnia, a mianowicie co wpisuje się jako przychód, to co wpłynęło na konto f. eksploatacyjnego i f. remontowego w danym roku czy wpisuje się to co powinno wpłynąć czyli to co było naliczone i powinno wpłynąć. A co z tym co wydaliśy, i to co chcemy wydać w tym roku też trzeba uwzględnić . POMOCY

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    Sporządza się go obowiązkowo.
    W przychodach podaje się faktycznie otrzymane w 2009 r. zaliczki od właścicieli oraz otrzymane odsetki(ujęcie kasowe) i obciązenia dokonane w 2009 r. w ramach działalności nie związanej z GZM (ujęcie memoriałowe). Koszty są memoriałowe tj. wg otrzymanych faktur (niekoniecznie zapłaconych), za wyjątkiem wynagrodzeń i pochodnych od nich, które ujmuje się wg daty wypłaty, a także naliczonych nam odsetek, które pokazuje się nie wg obciązenia a daty zapłaty.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co jeżeli jest nadwyżka i zostają pieniądze z 2009 na 2010, co wtedy czy płacimy podatek, czy trzeba te pieniądze przeznaczyć na inwestycje w tym roku. Mam pytanie oddnośnie inwestycji, czy zmiana dostawcy prądu jest inwestycją( dostawca wymówił nam dostarczanie energi ) w tym roku będziemy podłanczać się do innego dostawcy, i składamy się na przyłącz po 1150 zł od mieszkania, pieniądze te właściciele mieszkań wpłacają na konto funduszu eksploatacyjnego i po wykonaniu przyłącza mamy poprostu przelać wykonawcy, Pod koniec 2009 był wpłacone ok. 40tyś jak rozliczyć te pieniądze w CIT8
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    Po pierwsze nadwyżkę należy pokazać na formularzu CIT-8/O.
    Po drugie nie płacicie podatku jeśli przeznaczycie na wydatki w ramach GZM.

    Opisywany przez Ciebie przypadek powinien być rozwiązany nietypowo. Nie jest to inwestycja wspólnoty tylko właścicieli. Można co najwyżej wykorzystać konto bankowe wspólnoty tak aby wszyscy właściciele wpłacili pieniądze na konto, a wspólnota w imieniu właścicieli zapłaciła raz a dobrze dostawcy energii elektrycznej.

    Wpływy powinny być ksiegowane jedynie na rozrachunkach, a nie zwiększać przychodów, a wydatki powinny być ksiegowane jedynie na rozrachunkach a nie zwiększać kosztów. W ten sposób omija się rachunek zysków i strat. Jest to legalne.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co oznacza skrót GZM, czy chodzi o to aby nadwyżkę przeznaczyć w planie gospodarczym na wydatki w roku następnym. W CIT8 jest rubryka dotycząca kosztów, czy tam trzeba wpisać wszystkie wydatki z 2009r. Nadwyżkę w CIT8/0, a trzeba dołączyć do tego plan gospodarczy w którym nadwyżkę wydatkujemy.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano lutego 2010
    co oznacza skrót GZM
    GZM - gospodarka zasobem mieszkaniowym
    czy chodzi o to aby nadwyżkę przeznaczyć w planie gospodarczym na wydatki w roku następnym
    Tak.
    W CIT8 jest rubryka dotycząca kosztów, czy tam trzeba wpisać wszystkie wydatki z 2009r.
    Nie. Zasadę opisałem w pierwszym poście.
    Nadwyżkę w CIT8/0
    Tak.
    trzeba dołączyć do tego plan gospodarczy w którym nadwyżkę wydatkujemy
    Nie. Składa się tylko deklarację CIT-8 i w przypadku dochodu na GZM rówież załącznik CIT-8/O.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    bardzo dziękuję za pomoc, nasza wspólnota zatrudniała księgową, która mówiła całkiem co innego, twierdziła że przyłącz prądu jest inwestycją i, że trzeba go ująć w CIT8, i że mósimy założyć całkiem nowe konto bankowe na wpłaty na przyłącz , po kilku zatargach z jej uwagami sama zrezygnowała i Zarząd szma chce prowadzić księgowość , nie wiedzieliśmy jak rozliczyć CIT ale teraz mamy rozjaśnione,
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Napisałem, że "powinno się księgować" a nie że "jedynym sposobem jest"...
    Takie księgowanie też jest możliwe, ale po pierwsze musi powstać specjalna uchwała o ustaleniu funduszu celowego na przyłączenie energii do budynku/mieszkań. W uchwale będa określone zasady zbierania pieniędzy (nie wg udziałów i nie wg powierzchni, ale po równej kwocie od każdego lokalu). Powinny być określone również zasady zwrotu ewentualnych nadwyżek.
    Jednak jest pewne zagrożenie. Jesli ta inwestycja trwałaby na przełomie roku, to zwrot nadwyżek powinien być opodatkowany. :devil:
    Proponowane przez mnie rozwiązanie omija wszelkie rafy podatkowe.

    Zakładanie konta bankowego jest bez sensu. Wystarczy założyć specjalny rozrachunek i prosić wszystkich o wyraźne opisywanie za co płacą.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chodzi o to, że wpłaty były w 2009r. a przyłącz będzie płacony może w połowie tego , a poza tym POPRZEDNI ZARZĄD NIE ZROBIŁ ŻADNEJ UCHWAŁY DOTYCZĄCEJ PRZYŁĄCZA I TERAZ TRZEBA JAKOŚ WYBRNĄĆ ŻEBY NIE STRACIĆ.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zatem uchwałę podejmijcie na rocznym zebraniu. Lepiej późno niż poźniej.:bigsmile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.