roczny przegląd budynku
jan
Użytkownik
napiszcie mi jak ma wyglądać okresowa kontrola stanu technicznego budynku.jestem przew, zarządu wsp.,administratorem jest ZGM. mam komputerowy podgląd rachunków bankowych wspólnoty. potrącono mi z funduszu eksploatacyjnego 250 zł. za przegląd techniczny budynku. ja jako przew. zarz. nic o takim przeglądzie nie wiedziałem.zarządałem protokołu -do dziś nie otrzymałem już tydzień czekam.u nas jest tkz. duża wsp. 18 mieszkań oraz 7 właścicieli.prosze was o odpowiedż ;jak ma wyglądać kontrola stanu technicznego budynku. czy zarząd powinien być powiadomiony /napewno tak/ mam zamiar zarządać zwrotu pobranej kwoty 250 zł i przelania jej z powrotem na nasz rachunek bankowy.jestem świadomy tego że okresowa roczna kontrola stanu technicznego budynku jest obowiązkowa \prawo budowlane\ chodzi mi tylko jak ma taka kontrola wyglądać.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
1. W celu właściwego użytkowania budynku należy przeprowadzać kontrole okresowe.
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, powinny być przeprowadzane w porze wiosennej.
3. Osoba przeprowadzająca kontrolę okresową budynku powinna przed jej rozpoczęciem zapoznać się z protokołami z poprzednich kontroli, z protokołami odbioru robót remontowych wykonanych w budynku w okresie od poprzedniej kontroli, zgłoszeniami użytkowników lokali dotyczącymi usterek, wad, uszkodzeń lub zniszczeń elementów budynku.
4. protokoły sporządzane w wyniku kontroli okresowych powinny zawierać określenie:
1) stanu technicznego elementów budynku objętych kontrolą,
2) rozmiarów zużycia lub uszkodzenia elementów, o których mowa w pkt 1,
3) zakresu robót remontowych i kolejności ich wykonywania,
4) metod i środków użytkowania elementów budynku narażonych na szkodliwe działanie wpływów atmosferycznych i niszczące działania innych czynników,
5) zakresu nie wykonanych robót remontowych zaleconych do realizacji w protokołach z poprzednich kontroli okresowych.
5. Do protokołów, o których mowa w ust. 4, w razie potrzeby należy dołączyć dokumentacje graficzną wykonaną w toku kontroli.
6. Niezależnie od kontroli okresowych, o których mowa w ust. 1, właściciel budynku może przeprowadzać przeglądy robocze mające na celu określenie stanu przygotowania budynku, urządzeń i instalacji do użytkowania w okresie zimowym.
§ 5. 1. Okresowej kontroli, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, podlegają elementy budynku narażone na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania, których uszkodzenia mogą powodować zagrożenie dla:
1) bezpieczeństwa osób,
2) środowiska,
3) konstrukcji budynku.
2. W toku kontroli, o której mowa w ust. 1 , szczegółowym sprawdzeniem należy objąć stan techniczny:
1) zewnętrznych warstw przegród zewnętrznych (warstwa fakturowa), elementów ścian zewnętrznych (attyki, filary, gzymsy), balustrad, loggi i balkonów,
2) urządzeń zamocowanych do ścian i dachu budynku,
3) elementów odwodnienia budynku oraz obróbek blacharskich,
4) pokryć dachowych,
5) instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
6) urządzeń stanowiących zabezpieczenie przeciwpożarowe budynku,
7) elementów instalacji kanalizacyjnej odprowadzających ścieki z budynku,
8) przejść przyłączy instalacyjnych przez ściany budynku.
§ 6. Zakresem okresowej kontroli, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy, należy objąć również sprawdzenie stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej elementów budynku, o których mowa w § 5, oraz wszystkie pozostałe elementy budynku, a także estetykę budynku i jego otoczenia.
O protokół wystąp z żądaniem na piśmie, za potwierdzeniem odbioru. Być może przeglądu w ogóle nie było1, a pieniądze ZGM pobrał - to się zdarza w jednostkach komunalnych administrujących nieruchomościami wspólnot. Sprawdź też, czy jest faktura za usługę (przegląd) i kto ją wystawił. W razie czego możesz wystąpić do wykonawcy z żądaniem dostarczenia kopii protokołu przeglądu. Nawiasem mówiąc - dlaczego administrator ma prawo dokonywania zapłaty za takie usługi? Daliście im dostęp do konta wspólnoty?
***
1 Patrz np. raport NIK z kontroli: "Zarządzanie nieruchomościami gminnymi (kontrola koordynowana)", opublikowano w maju 2008: Kontrolę zarządzania nieruchomościami gminnymi NIK przeprowadziła na terenie dziewięciu województw w 60 jednostkach: 33 urzędach gmin i 27 jednostkach zarządzających nieruchomościami.
Skrócone omówienie wyników kontroli: http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inform2007/p_07_140_200704171518271176815907
Sytuacja trochę na Twoje życzenie.
1) ZGM jest obowiązany wystawić fakturę obciążającą za wykonaną usługę.
2) Jeśli to nie Zarząd dokonuje lub współdokonuje płatności (a powinien), to przynajmniej powinien ustalić, że nie można zapłacić żadnej faktury bez Twojej/zarządu akceptacji.
Jeśli będziesz prowadził sobie ewidencję zaparafowanych przez Ciebie faktur, to będziesz wiedział:
- czy cokolwiek jest płacone bez Twojego akceptu,
- czy cokolwiek jest płacone z opóźnieniem.
Pamietaj.
To Ty zarządzasz. Jesteś zarządem.
Administrator tylko wykonuje polecenia.