Audyt wspólnoty/zarządu/zarządcy?
mantero
Użytkownik
Witam
Czy jest możliwość przeprowadzenia audytu pracy zarządu i/lub zarządcy? A jeśli tak to kto to może wykonać?
Rzecz jest taka, że zarządem jest prezes oraz prokurent dewelopera. Tak sobie deweloper wymyślił w aktach notarialnych sprzedaży mieszkań 3-4 lata temu. Zarządcą jest wybrana przez nich firma, która na dobrą sprawę działa na ich (dewelopera) korzyść, a nie naszą. Pieniądze wspólnoty poszły na wymysły prezesa. A z samym prezesem/zarządem skontaktowanie się jest niemożliwe.
Do tego uchwały niby przechodzą większością obecny na zebraniach (mało kto przychodzi) a nie wszystkich mieszkańców, bo cwane lisy wymyśliły sobie na samym początku zmianę sposobu liczenia głosów. Nikt nawet nie informuje o uchwałach w trybie indywidualnym.
Jako że mieszkaniec nie jest w stanie być alfą i omegą, to czy sprawdzeniem czy wszystkie uchwały i wydatki są podejmowane i wykonywanie zgodnie z prawem można nająć kogoś z zewnątrz? No i kogo tak w ogóle?
Z góry dzięki za pomoc
Czy jest możliwość przeprowadzenia audytu pracy zarządu i/lub zarządcy? A jeśli tak to kto to może wykonać?
Rzecz jest taka, że zarządem jest prezes oraz prokurent dewelopera. Tak sobie deweloper wymyślił w aktach notarialnych sprzedaży mieszkań 3-4 lata temu. Zarządcą jest wybrana przez nich firma, która na dobrą sprawę działa na ich (dewelopera) korzyść, a nie naszą. Pieniądze wspólnoty poszły na wymysły prezesa. A z samym prezesem/zarządem skontaktowanie się jest niemożliwe.
Do tego uchwały niby przechodzą większością obecny na zebraniach (mało kto przychodzi) a nie wszystkich mieszkańców, bo cwane lisy wymyśliły sobie na samym początku zmianę sposobu liczenia głosów. Nikt nawet nie informuje o uchwałach w trybie indywidualnym.
Jako że mieszkaniec nie jest w stanie być alfą i omegą, to czy sprawdzeniem czy wszystkie uchwały i wydatki są podejmowane i wykonywanie zgodnie z prawem można nająć kogoś z zewnątrz? No i kogo tak w ogóle?
Z góry dzięki za pomoc
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
A czy to coś zmienia?
Ile lokali liczy sobie budynek?
Ile lokali zostało wykupionych?
Zasady sprzedaży lokali ustala developer. a zarząd nieruchomością wspólną jej współwłaściciele. Podaj udziały%.
Kontrolą przedsiębiorców zarządzających nieruchomościami w 16 województwach zajmuje się Inspekcja Handlowa. Wykaz z adresami i telefonami.
http://www.gazetapodatnika.pl/artykuly/wykaz_wojewodzkich_inspektoratow_i_delegatur_inspekcji_handlowej-a_84.htm
Mieszkań jest ok. 60. Budynek z 2006 roku, sprzedane wszystkie.
Mają natomiast pełne prawo kontroli dowolnej dokumentacji m.in. finansowej dotyczącej wspólnoty, w której są współwłaścicielami. Współwłaściciel może dokonać kontroli samodzielnie lub upoważnić firmę np audytota do jej wykonania ale na swój koszt.
Innym wyjściem jest przejęcie zarządu nad nieruchomością wspólną przez jej współwłaścicieli. Wówczas w uchwale mogą one zlecić takie badanie na koszt wspólnoty.
Takie audyty nie są wiążące dla Sądów powszechnych. pozdrawiam
Członek WM będący osobą fizyczną jest KONSUMENTEM. Monitoringiem dóbr i usług zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - http://www.uokik.gov.pl//udostepnienie_informacji_publicznej.php
Zawartą umowę powinien zobaczyć UOKiK. Dobrze jest wiedzieć m.in. czy nie zawiera ona niedozwolonych klazul.
Wykupienie wszystkich lokali daje 100% udział w nieruchomości wspólnej właścicielom. Zwołanie zebrania nie stanowi problemu.
Zasadne jest powierzenie spraw WM AUDYTOROWI NIERUCHOMOŚCI.
Celem audytu nieruchomości jest obiektywne, niezależne i wnikliwe spojrzenie na nieruchomość, a także przedstawienie wniosków i zaleceń właścicielom lokali m.in. w sprawie zoptymalizowania eksploatacji budynku.
opinia UOKiK jest już dawno znana:
Klauzule niedozwolone
Numer wpisu: 1642 Data wpisu: 2009-07-01
"Sprzedający zobowiązuje się odpłatnie prowadzić na koszt Kupującego zarząd i administrację przedmiotowej nieruchomości (budynku i gruntu), począwszy od dnia przekazania lokalu Kupującemu do użytkowania oraz przez okres 36 miesięcy od momentu ustanowienia odrębnej własności dla ostatniego lokalu mieszkalnego na osiedlu Chabrowym 2 etap. Powyższe obowiązki Sprzedający może przenieść na osobę trzecią."
Numer wpisu: 1480 Data wpisu: 2008-07-22
„ Kupujący wyraża zgodę na to, aby Zarząd nieruchomością wspólną m.in. Budynkiem, powierzony był do 31.12.2012 r. TBS Południe Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie albo innej osobie prawnej lub fizycznej, wskazanej przez Activ Investment.”
Numer wpisu: 1389 Data wpisu: 2008-04-22
" Przez okres trzech lat od powstania Wspólnoty Mieszkaniowej, Edbud będzie sprawował odpłatnie fukncję Zarządcy i Administratora budynku we własnym zakresie lub zleci to osobie trzeciej. W tym okresie Nabywca ma obowiązek pokrywania wszelkich kosztów utrzymania lokalu i nieruchomości wspólnej, m.in. kosztów zarządu, administracji, ogrzewania, wywozu śmieci, wody, ścieków, energii elektrycznej, ochrony budynku i innych koniecznych opłat eksploatacyjnych, do czasu przyjęcia planu gospodarczego w wysokości średnich cen rynkowych dla Warszawy a następnie według planu gospodarczego z uwzględnieniem wynagrodzenia za zarządzanie ustalonego w umowie przeniesienia własności."
Co do audytu to nie miałem na myśli działalności zarządcy, ale właśnie jego oraz zarządu działania związane z naszą wspólnotą. Gdzie jednak takiego kogoś lub firmy szukać? Wujek Google za bardzo nie jest pomocny.
Bo chyba niemożliwe, by audytem wspólnot zajmowały się tylko dwie firmy, na dodatek z Warszawy.
A mi chodzi o rejon płd-zach najlepiej. Z Wawy nikt tu nie przyjedzie.
http://www.kibr.org.pl/
Skoro DEVELOPER pełni funkcje członka jednoosobowego Zarządu Wspólnoty to ZARZĄDCA posiada zawartą z nim umowę o zarządzanie/administrowanie nieruchomością wspólną. Przypominam, że WM powstaje z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu i wpisania jego właściciela do KW dział II.
1) nie można podjąć decyzji o zmianie sposobu liczenia głosów (z udziałów na 1 właściciel = 1 głos) na stałe - jeśli tu o to chodzi. Czy możesz rozwinąć ten wątek? Na czym polega "zmiana sposobu liczenia głosów"?
2) o treści uchwały, która została podjęta z udziałem głosów zebranych indywidualnie, każdy właściciel lokalu powinien zostać powiadomiony na piśmie (art. 23.3 ustawy). Właściciel, który nie został powiadomiony o treści takiej uchwały na piśmie, może zaskarżyć ją do sądu - termin 6 tygodni na zaskarżenie zaczyna dla niego biec w dniu, w którym dowiedział się o istnieniu uchwały.
Aby zrobić audyt, trzeba za niego zapłacić. Aby za niego zapłacić trzeba podjąć uchwałę o takim wydatkowaniu pieniędzy.
Żeby uchwała przeszła trzeba mieć ponad 50 % udziałów za.
Jeśli dysponujesz taką siłą, to po co wyrzucać pieniądze na audyt.
Już w ciemno patrząc jak napisał owner łatwo znaleźć błędy i nieprawidłowości.
Wystarczy zwołać zebranie w obecności notariusza i odwołać zarząd i zmienić administratora.
Jest oczywiscie inna mozliwosc,tyle ze kosztowna:audyt zleca powiedzmy grupa wlascicieli(w ich imieniu) ale niestety sami musza to zaplacic.
Pisal juz o tym zreszta marek 52.W przypadku ewentualnego procesu mozna miec nadzieje na ich odzyskanie.
Ale to juz jest wrozenie ze szklannej kuli!