zły zarządca???
kasiawka
Użytkownik
Witam, od paru lat w rozliczeniach rocznych otrzymuję dość duże niedopłaty, ponad 2.000,00 zł z tytułu rozliczenia kosztów związanych z remontami, dostawą mediów. W tym roku poprosiłam zarządcę o przedstawienie klakulacji kosztów zarządu nieruchomością, w tym kosztów związanych z rozliczeniem dostaw mediów oraz wydatków na remonty. Wskazałam, że wiem, z czego wynika niedopłata oraz że wiem że zasady rozliczania kosztów regulują m.in. uchwały wspólnoty. Poprosiłam o przesłanie wewnetrznych aktów wspólnoty- wszystkich uchwał tego dotyczących oraz innych aktów określających zasady naliczania kosztów , a zarządca odpisał mi, że co roku przesyła do każdeg sprawozdanie finansowe, że zarządzaniem nieruchomości i księgowością zajmuje sie firma zewnętrzna i mogę je oglądnąć na miejscu. Ponadto prośbę o szczegółowe wyjaśnienie historii rozliczeń lokalu za poprzednie lata uznano za prośbę wykonania audytu lokalu i uprzedzono, że koszty wykonania takiego audytu obciążą mnie. Czy zarządca postąpił prawidłowo?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zarządca/zarząd wspólnoty ma obowiązek udostępnić kserokopie tych dokumentów, oczywiście może to uzależnić od wniesienia opłaty za usługę kserowania, j należy to do jego obowiązków.
"Zgodnie z brzmieniem art. 27 ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną, co nie uchybia przepisom art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy. Prawo do współdziałania jest z kolei ściśle powiązane z prawem kontroli działalności zarządu, o którym mowa w art. 29 ust. 3 stanowiącym, że każdemu właścicielowi służy prawo kontroli działalności zarządu. Ustawodawca nie wskazuje jednak wzorem prawa spółdzielczego czy prawa spółek handlowych sposobów jego realizacji."
Treść artykułu "Zarząd ma obowiązek sporządzać kserokopie dokumentacji" na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/content/view/612/32/
Pomocne orzecznictwo:
Sąd Apelacyjny w Warszawie w wyroku z dnia 26.06.2008 roku (sygn. akt: I Aca 1382/07 ) orzekł, iż „przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali nie dają podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną
z uzasadnienia tego orzeczenia:
"Trafny jest zarzut naruszenia przez Sąd Okręgowy przepisów prawa materialnego w postaci art. 27 i art. 29 ust. 3 ustawy. Pierwszy ze wskazanych powyżej przepisów stanowi, że każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną, co nie uchybia przepisom z art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy. W doktrynie prezentowane jest stanowisko, że prawo do współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną, skorelowane jest z prawem kontroli działalności zarządu przez każdego właściciela, wynikającym z art. 29 ust. 3 ustawy. Niewątpliwie prawo kontroli zostało sformułowane w ustawie bardzo szeroko i bezspornie obejmuje swoim zakresem wszelkie działania i czynności zarządu lub zarządcy, związane z zarządzaniem wspólną nieruchomością. Wątpliwości może budzić natomiast sam sposób wykonywania tego prawa przez właścicieli poszczególnych lokali. Z pewnością przysługuje im prawo żądania informacji i sprawozdań dotyczących stanu majątku wspólnoty i wyjaśnień w kwestiach związanych z zarządem nieruchomością wspólną. Chodzi tu o prawo do uzyskania informacji ustnych i pisemnych, prawo osobistego lub z udziałem upoważnionej przez siebie osoby przeglądania wszelkich ksiąg i dokumentacji, prawo otrzymania lub sporządzenia kopii tych dokumentów (por. R. Dziczek - Własność lokali - Komentarz wydanie 4 s. 201 i J. Kozińska - Środki kontroli działalności zarządu i zarządcy według ustawy o własności lokali - St. Prawn. 2003, nr 3 s. 121). (...) Za dopuszczalne należy uznać natomiast co do zasady wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych, w związku z koniecznością przygotowania określonych dokumentów (odszukania ich i usystematyzowania) oraz wykonania odpisów lub kserokopii, przy uwzględnieniu technicznych i kadrowych możliwości zarządu lub zarządcy danej wspólnoty oraz zatrudnionych przez nich pracowników, a także kosztów powstałych z tego tytułu. W praktyce funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych powstaje problem pogodzenia wykonywania przez właściciela czynności kontrolnych z czynnościami związanymi z zarządem nieruchomością. Niewątpliwie prawo właściciela powinno być wykonywane w sposób rozsądny. Nie może ono utrudniać ani tym bardziej uniemożliwiać normalnych czynności związanych z zarządzaniem nieruchomością. Dlatego w uchwale dotyczącej tej kwestii należy zdefiniować kryteria dostępu do dokumentacji, stanowiące skuteczny środek zapobiegawczy wobec zjawisk ewentualnego pieniactwa (por. Wiesław Sługiewicz - Glosa do postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 5 października 2006 r., Rejent nr 2 z 2008 r., s, 162 - 171). "
Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/content/view/611/94/