Zadłużenie właścicieli z tyt. Funduszu Remontowego

adaSWIadaSWI Użytkownik
Witam!
W naszej WM (24 mieszkania) dwóch współwłaścicieli nie płaci zaliczek na Fundusz Remontowy. Jeden z nich uzasadnił to tym, że on nie chciał zmiany Zarządcy (ostatnio zmieniliśmy Zarządcę),bo przedtem było mu dobrze i teraz nie zamierza płacić zaliczek na w/w Fundusz. Oczywiście wcześniej większością głosów podjęto uchwałę w sprawie stawki na poczet Funduszu Remontowego. Wszyscy się wywiązują ze swoich zobowiązań tylko z dwoma właścicielami mamy problem. Wiem, że Ust. Wł.Lok. nie reguluje tak do końca obowiązku wpłacania zaliczek na Fundusz Rem.
Wobec tego mam pytanie: Czy uchwała właścicieli lokali ma taką moc prawną, żebyśmy mogli sądownie dociekać wpłacenia należności na ten Fundusz?
Pozdrawiam!

Komentarze

  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiscie, ze tak!! FR to wydzielony fundusz celowy, skladnik kosztow utrzymania nieruchomosci wspolnej! Jest tak samo obligatoryjny, jak i inne zobowiazania wobec wspolnoty!
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Tak, uchwała ma taką moc prawną. Sprawa dopuszczalności ustanowienia funduszu remontowego w świetle orzecznictwa i w doktrynie nie budzi wątpliwości.
    Pomocne orzecznictwo:
    z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2007 r., sygn. akt: I ACa 1226/07:


    "Na koniec należy wskazać, że przepisy powołanej ustawy zezwalają na tworzenie funduszu na ponoszenie kosztów, o jakich mowa w art. 13 ust. 2 tej ustawy. Środki z tego funduszu mają na celu jedynie pokrycie wydatków niezbędnych dla zachowania substancji i prawidłowego funkcjonowania nieruchomości. Tworzenie takiego funduszu nie jest jednak obowiązkowe, a środki na nim zgromadzone stanowią własność poszczególnych właścicieli lokali i bez ich zgody nie mogą być przeznaczane na inny cel (zob. wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 15 kwietnia 2004 r., I ACa 1382/2003, Wokanda z 2005 r, nr 9, s. 40). Nie może on zatem służyć pokrywaniu wydatków na inne cele, w szczególności cele inwestycyjne. Dodać też trzeba, że poza kompetencjami sądu leży określanie katalogu wydatków, które winny być pokrywane z funduszu remontowego."
    Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/491/94/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] wojak:[/cite] Jest tak samo obligatoryjny, jak i inne zobowiazania wobec wspolnoty!
    Utworzenie funduszu jest dopuszczalne a nie obligatoryjne.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Obligatoryjne wnoszenie wpłat na FR ma miejsce w SM, a nie WM. Aby wnosić zaliczki na FR we WM należy go najpierw ustanowić w drodze uchwały. Uchwała o zasadach gromadzenia i rozliczania środków zgromadzonych na funduszu remontowym WM winna być znana każdemu jej członkowi.

    Wspomnieć należy, że środki pieniężne przekazane przez właścicieli lokali na FR stanowią odrębny majątek WM. Ich wydatkowanie następuje na podstawie uchwały właścicieli lokali.

    Wzór uchwały w/s ustanowienia funduszu remontowego
    http://www.zarzadca.pl/content/view/186/49/
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiscie, macie oboje racje: polecialem "skrotem".:smile: Zalozylem, ze zostala przyjeta uchwala o utworzeniu FR i wysokosci skladki. A jesli juz zostal utworzony, to stal sie obligiem:bigsmile: Reszta b.z.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na ogół właściciele indywidualni nie wiedzą, że ustanowienie FR i wnoszenie opłat do 10 każdego miesiąca w roku kalendarzowym wymaga podjęcia dwóch odrębnych uchwał.
  • Opcje
    adaSWIadaSWI Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki wam wszystkim! Jak zawsze tutaj mogę liczyć na fachową pomoc.
    Pozdrawiam!
  • Opcje
    GapiGapi Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] marta26421:[/cite]Na ogół właściciele indywidualni nie wiedzą, że ustanowienie FR i wnoszenie opłat do 10 każdego miesiąca w roku kalendarzowym wymaga podjęcia dwóch odrębnych uchwał.
    Dlaczego dwóch?
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Odniosłam się do dwóch odrębnie sporządzonych uchwałach z uwagi na ich treść.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie trzeba ustanawiać wyodrębnionego funduszu remontowego, żeby zbierać zaliczki na remonty.
    Wystarczy podjąć uchwałę w sprawie planu remontów, wraz z szacunkowymi kosztami i harmonogramem. Może być to plan wieloletni. Wówczas zaliczki na remonty ujęte w planie gospodarczym, zgodnie z zatwierdzonymi uchwałą remontami na dany rok, można egzekwować dokładnie tak samo, jak zaliczki na inne koszty zarządu nieruchomością wspólną.

    Oczywiście, plan remontów może też być częścią rocznego planu gospodarczego i wówczas zatwierdzane jest to jedną uchwałą.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Jak już wcześniej napisałam, wnoszenie zaliczek na FR nie wynika z ustawy o własności lokali. A zatem decyzję o jego ustanowieniu podejmują właściciele lokali w drodze uchwały.

    http://www.zarzadca.pl/content/view/186/49/

    Dysponowanie środkami FR stanowi czynność przekraczającą zwykły zarząd i wymaga podjęcia uchwały przez właścicieli lokali np. w sprawie planu remontów ... .

    Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z planu gospodarczego osadzone są w rachunkowości WM - ewidencja pozaksięgowa (uchwała). Jedno konto odpowiada określonej pozycji w planie gospodarczym.(wykaz kont - załącznik do uchwały)

    Przychody i koszty FR należą do gospodarki zasobem mieszkaniowym w rozumieniu art.17 ust.1 pkt.44 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr.Nr.54, poz.654 ze zm.).

    INTERPRETACJA OGÓLNA Nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 MINISTRA FINANSÓW*
    z dnia 5 marca 2008 r.
    w sprawie stosowania postanowień art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.)
    http://www.nettax.pl/dzienniki/dumf/2008/3/poz.27.htm

    Składniki stanu majątku WM ( bilansu) to aktywa i pasywa. W pasywach wykazuje się: FR, nadwyżki lat ubiegłych, zaliczki do rozliczenia w pózniejszych okresach i zobowiązania wobec kontrahentów.

    Podstawy funkcjonowania funduszu remontowego we wspólnocie mieszkaniowej
    http://www.zarzadca.pl/content/view/493/32/
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Owner! W temacie Finansowanie z funduszu remontowego na stronie https://forum.zarzadca.pl/discussion/816/finansowanie-z-funduszu-remontowego/ pisałeś co innego.

    "Ustawa nie wspomina o funduszu remontowym. Fundusz taki, jako niewymagany prawem, wymaga podjęcia uchwały i określenia na zasad dysponowania nim - często jest to robione w formie regulaminu FR. "

    "To są dwie różne sprawy.
    1) Wydatkowanie środków z funduszu wymaga uchwały.
    2) Ale nawet uchwałą - jak wskazują orzeczenia sądowe - nie można przeznaczyć tych środków na cele inne, niż remonty."

    Jeszcze inne stanowisko w sprawie FR przedstawiłeś na portalu WSPÓLNOTY MIESZKANIOWEJ http://wspolnoty.net.pl/viewtopic.php?t=3423&postdays=0&postorder=asc&start=0
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Nic nie zrozumiałaś. Przeczytaj jeszcze raz mój post.
    Nie odnosiłem się do wydatkowania środków z Funduszu Remontowego, lecz do finansowania remontów bez funduszu. Nawet wytłuściłem to zdanie:
    Nie trzeba ustanawiać wyodrębnionego funduszu remontowego, żeby zbierać zaliczki na remonty.
    Zatem linki do postów, odnoszących się do gospodarowania funduszem remontowym, są nie na temat.

    Jeśli właściciele mają wolę wyodrębnienia funduszu, muszą podjąć w tej sprawie uchwałę. Ale mogą (i powinni) robić remonty niezależnie od tego, czy wyodrębnili FR, czy nie. Jeżeli nie wyodrębnią funduszu remontowego, mogą to zrobić tak, jak napisałem.
    Wydatki na remonty stanowią koszty zarządu nieruchomością wspólną:
    Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    Jeśli tak, to uchwała o planowanych remontach i o zaliczkach, zbieranych na ten cel jest obowiązująca i można bez trudu ją wyegzekwować.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.