zebranie roczne

elzmazelzmaz Użytkownik
Dostaliśmy zawiadomienie o terminie zebrania włścicieli
ale wśród załączników brakuje sprawozdania finansowego za 2009
oraz w porządku obrad zebrania brak głosowania nad uchwałą o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego
ale jest za to sprawozdanie Zarządu z działalności i wykonania planu gospodarczego 2009
w śad za tym idzie uchwała o przyjęcie sprawozdania i udzielenie absolutorium dla zarządu wspólnoty.
Czy mamy prawo jako właściciele otrzymać takie sprzwozdanie by się z nim zapoznać

Komentarze

  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A czy sprawozdanie Zarządu z działalności i wykonania planu gospodarczego 2009 nie zawiera w sobie sprawozdania finansowego? To sa tematy bardzo blisko zwiazane, nie da sie zrealizowac planu gospodarczego bez finansow:smile:
    Oczywiscie, ze macie prawo zapoznac sie z KAZDYM dokumentem wspolnoty!! Jestescie Wlascicielami, ktorzy zgodnie z art. 27 UWL maja "prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną"!
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Sprawozdanie Zarządu Wspólnoty powinno zawierać:
    - sprawozdanie z wykonania planu gospodarczego
    - sprawozdanie finansowe
    - zgodnie z art.21 ust.2 ustawy o własności lokali podpis Zarządu Wspólnoty
    - informacje dodatkowe.

    Wspomnieć należy, że treść sprawozdania określają właściciele lokali w podjętej uchwale.

    Braki formalne sprawozdania finansowego wspólnoty mieszkaniowej
    http://www.zarzadca.pl/content/view/27/32/

    Sprawozdanie zarządu wspólnoty winno mieć formę pisemną
    http://www.zarzadca.pl/content/view/545/32/

    ****************************
    Sprawozdanie finansowe zarządu wspólnoty mieszkaniowej

    "Sprawozdanie finansowe zarządu wspólnoty mieszkaniowej jest dokumentem , który musi pochodzić od zarządu Niepodpisanie tego sprawozdania oznacza, że jest to jedynie projekt dokumentu, sprzeczny z wymogami art. 30 u.o.w.l. Projekt sprawozdania nie mógł być więc przedmiotem obrad, ani tym bardziej nie mógł stanowić podstawy do udzielenia zarządowi absolutorium Wyrok S.A. w Warszawie z dnia 28.06.1999 r. ( I ACa 282/99)"
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Sprawozdanie-finansowe-zarzadu-wspolnoty-mieszkaniowej--5_2_183.html
  • Opcje
    elzmazelzmaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Sprawozdanie Zarządu nie zawiera przychodów , kosztów poniesionych w 2009
    tylko informację co nam pozostało do zapłacenia za ub.r oraz stan konta
    jak mamy zatwierdzić plan gospodarczy 2010 jak nie wiemy , gdzie przekroczyliśmy
    koszty i czy narzucone podwyżki przez Zarząd brak uchwały właścicieli są zasadne
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Nie należy łączyć sprawozdania Zarządu Wspólnoty z finansowym.
    Kto zwołuje zebranie właścicieli lokali? Chodzi mi o pieczątkę i podpis na zawiadomieniu. Podaj podstawę prawną zwołania zebrania.
  • Opcje
    elzmazelzmaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na zawiadomieniu jest tylko podpis przewodniczącej Zarządu
    a w treści zawiadomienia Zarząd Wspólnoty stosownie do przepisu art.30i 31 ustawy z dn24 czerwca 1994 o własności lokali /dz. u z 2000 r nr 80 poz 903/ zwołuje zebranie właścicieli lokali
    wstęp na zebranie za okazanie dowodu tożsamości
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta26421 - skąd wiesz co powinno zawierać sprawozdanie Zarządu Wspólnoty? To jest twoja swobodna interpretacja jakiś przepisów. Skąd wzięłaś pojęcie sprawozdanie finansowe ? Uwl nic na ten tamat nie mówi. Cytowany art. 21 ust. 2 - mówi jedynie o podpisach dwóch członków Zarządu, a nie całego.Co to są informacje dodatkowe? Nie podawaj jako podstawy prawnej Ustawy o rachunkowości, ponieważ ona nie dotyczy WM. Członkowie Wspólnoty są jedynym organem kontrolnym i to oni powinni określić i zasady kontroli pracy Zarządu i ewentualne dokumenty które winien wytworzyć. Niestety orzeczenia sądowe bardzo często nie tylko nie wyjaśniają rozbieżności ale wręcz je gmatwają.Namawiam właścicieli do większej aktywności i pomocy Zarządowi w tworzeniu właściwych zasad funkcjonowania WM.:bigsmile:
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgadzam sie z MIrkiem :smile: Art. 21 ust. mowi o oswiadczeniach woli skladanych w imieniu wspolnoty, a czy sprawozdanie jest takim?
    Ja co prawda zadbalem, aby pdo sprawozdaniem i planem podpisal sie CALY (5-osobowy) Zarzad, zebyby potem nie bylo, ze nie bylo.... :devil:
  • Opcje
    elzmazelzmaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki
    ale sprawozdanie Zarządu nie zawiera żadnych informacji o przychodach i kosztach poniesionych w 2009
    tylko ,że wykonano to ,to i to i stan konta na 31.12.2009
    nadmieniam,że jest podpisane tylko przez przewodniczącą a pozostałe dwie osoby nie muszą
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano marca 2010
    [cite] elzmaz:[/cite]Dzięki
    ale sprawozdanie Zarządu nie zawiera żadnych informacji o przychodach i kosztach poniesionych w 2009
    tylko ,że wykonano to ,to i to i stan konta na 31.12.2009
    W takim razie poprosilbym (moze nawet zażądał) rozliczenia poszczególnych pozycji. Najlepiej na piśmie.
  • Opcje
    elzmazelzmaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tylko ,że zebranie jest w sobotę
    Zarząd już wywiesił kartkę ,że biuro zarządu jest nieczynne z powodu zebrania
    czy mogę zarzucić ,ze tylko przewodnicząca jest podpisana na dokumentach dostarczonych
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Moim zdaniem nie warto. Ale swoje żądanie możesz przecież zgłosić na zebraniu, choćby w formie poprawki do porządku dziennego. Z drugiej strony nie wyobrażam sobie, abyśmy jako zarząd nie pokazali przejrzystego rozliczenia!
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli zarząd liczy więcej, niż jedną osobę, dokumenty na zebranie, a w szczególności sprawozdanie zarządu, mają obowiązek podpisać co najmniej dwie osoby. Podstawa prawna: art. 21.2 uwl. Sprawozdanie nie podpisane w ogóle lub przez mniejszą ilość członków zarządu nie jest dokumentem (sprawozdaniem zarządu), lecz zaledwie projektem takiego sprawozdania i nie powinien podlegać głosowaniu. Należy uznać, że zarząd nie przedłożył sprawozdania. Może to zrobić jeszcze na zebraniu, ale wówczas nie da właścicielom możliwości zapoznania się z nim i spokojnego rozważenia, jak należy głosować.

    Uważam, że zarząd jest niepoważny. Jeżeli macie innych chętnych, powinniście zarząd zmienić. Co jak co, ale skrupulatne i przejrzyste rozliczenie się z cudzych pieniędzy to podstawowy obowiązek zarządu i zarządcy.
  • Opcje
    elzmazelzmaz Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy sami zarządzacie wspólnotą czy macie administratora i zarząd
    nasz zarząd wpadł na pomysł bysmy sami zarządzali a sprawy księgowe zlecili firmie za 1000
    i jeszcze ubezpieczyli na koszt wspólnoty od OC członków zarządu
    i przesdstawił to w formie uchwały za w sprawie zasad administrowania wspólnotą
  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] elzmaz:[/cite]zarząd wpadł na pomysł bysmy sami zarządzali a sprawy księgowe zlecili firmie za 1000
    Jak znają się na zarządzaniu to bardzo dobry pomysł
    [cite] elzmaz:[/cite]
    i jeszcze ubezpieczyli na koszt wspólnoty od OC członków zarządu
    ubezpieczenie OC członków zarządu to juz nie jest koszt wspólnoty tylko prywatny koszt członków zarządu
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    W kolejnej WM mowa jest o przewodniczącym Zarządu
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    marta - dla Ciebie najważniejsze jest nazewnictwo? Ja od ponad trzech lat jestem (samozwańczym) Przewodniczącym Zarządu (jednoosobowego) i co? Nic. Ładniej brzmi PREZES, a może Sekretarz Generalny. Poddam to pod dyskusję na najbliższym zebraniu, albo zaproponuję zmiany w Statucie. Poza tym Panowie i Panie, każdy właściciel ma prawo żądać a Zarząd ma prawo odmówić waszych żądań. I co? NIC.Pomysł Zarządu przekazania spraw księgowych firmie jest niezły. Cena mi się bardzo podoba. Za takie pieniądze przyjadę do Was i będę Wam prowadził ewidencje pozaksięgową kosztów utrzymania. Co do ubezpieczenia OC! elmaz - ubezpieczenie Wspólnoty to rzecz naturalna. OC nie obejmuje konkretnych osób - jest to ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej Wspólnoty i ewentualnych szkód powstałych we Wspólnocie. Art 17 uwl jasno określa zasady odpowiedzialności. Dylematy na temat ile osób powinno podpisać sprawozdanie Zarządu to rozważania akademickie. I po raz kolejny powtarzam , nie ma Zarządu i Zarządcy, może być jedynie Zarząd lub Zarządca i administrator, a ponadto asystent administratora,zastępca,pomocnik i sekretarz, można również zatrudnić stażystów i doradców. Obawiam się, że Was nie przekonałem.:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano marca 2010
    [cite] MirekL:[/cite]ubezpieczenie Wspólnoty to rzecz naturalna. OC nie obejmuje konkretnych osób
    [cite] elzmaz:[/cite]ubezpieczyli na koszt wspólnoty od OC członków zarządu
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Dylematy na temat ile osób powinno podpisać sprawozdanie Zarządu to rozważania akademickie.
    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 28.06.1999 I ACa 282/99:
    Skoro ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388) nakłada na wspólnotę obowiązek corocznych obrad nad sprawozdaniem zarządu, to winien to być dokument od zarządu pochodzący [czyli: podpisany przez zarząd].

    (...) sprawozdanie ma bardzo ważkie znaczenie dla właścicieli, skoro rozpatrywanie i zatwierdzanie pozostawione zostało do wyłącznej kompetencji zebrania ogółu właścicieli (art. 30 ust. 2 ustawy). Zatwierdzenie bądź odmowa zatwierdzenia sprawozdania mogą wpłynąć na udzielenie zarządowi absolutorium, a zatem mogą mieć wpływ na odpowiedzialność organizacyjną członków zarządu. W dalszej kolejności ze sprawozdania może wynikać konieczność pokrycia przez właścicieli strat finansowych.

    Ustawa poświęca też wiele miejsca sprawowaniu kontroli przez właścicieli lokali nad działalnością zarządu.
    Po pierwsze, zasadą jest jawność działania zarządu wobec właścicieli, czego szczególnym wyrazem jest przepis stanowiący, że na żądanie właściciela lokalu zarząd jest obowiązany udzielić mu stosownych informacji (art. 29 ust. 2 ustawy), który to przepis w niniejszej sprawie był przez zarząd naruszony.
    Po drugie, zebranie właścicieli dokonuje każdego roku oceny pracy zarządu i wypowiada się co do absolutorium. Zebranie to - zwane przez ustawę "corocznym" - jest obowiązkowe (art. 30 ust. 1 ustawy).

    Skoro zatem ustawa nakłada na wspólnotę obowiązek corocznych obrad nad sprawozdaniem zarządu, to winien to być dokument pochodzący od zarządu. Przepis art. 29 ust. 1 ustawy zobowiązuje zarząd do złożenia ze swej działalności rocznego sprawozdania. Tymczasem sprawozdanie udostępnione właścicielom pozwanej Wspólnoty wymogu tego nie spełnia. [sprawozdanie nie było podpisane przez zarząd wspólnoty].

    Wynika z powyższego, że zebranie właścicieli w dniu 21 maja 1997 r. obradowało i zatwierdziło jedynie projekt sprawozdania, co jest niewątpliwie sprzeczne z wymogami art. 30 ustawy. Projekt sprawozdania nie mógł być przedmiotem obrad, ani tym bardziej nie mógł stanowić podstawy do udzielenia zarządowi absolutorium.
    Takie są skutki lekceważenia "akademickich rozważań".
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Mirku! W dobie internetu zdobycie informacji co powinno zawierać sprawozdanie Zarządu Wspólnoty nie stanowi problemu.

    Pragnę przypomnieć, że do 2001 roku obowiązywała właścicieli lokali:
    1. Ustawa z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121, poz. 591 ze zm.) - art.2 ust.1 pkt.5
    2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18.08.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 115, poz. 748)

    W 2000 roku skreślono WM - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2.08.2000 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. z 2000 r. Nr.66, poz.794)

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz.U. nr 137, poz. 1539 ze zm.) jest już bez WM.

    Od 2001 roku właściciele lokali sami podejmują uchwałę określającą zakres i sposób prowadzenia ewidencji pozaksięgowej przychodów i kosztów zarządzania nieruchomością wspólną - art. 22 ust. 3 pkt 10 ustawy o własności lokali.

    Stąd moja informacja wytłuszczona drukiem: treść sprawozdania określają właściciele lokali w podjętej uchwale.

    ********************************
    Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych

    "Tymi odrębnymi przepisami ustalającymi zasady prowadzenia rachunkowości są przepisy art. 2 ust. 1 pkt 5, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 3 i art. 82 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. nr z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm.). Przepisu ustawy o rachunkowości stosuje się do wspólnot mieszkaniowych w zakresie uwzględniającym to, że jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej nie mogą prowadzić działalności gospodarczej.

    Obowiązki, o których mowa istnieją niezależnie od wprowadzonego w art. 29 ustawy o własności lokali obowiązku prowadzenia przez zarząd ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. "
    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EB569B8665
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    11.01.2007
    II CSK 370/06
    wyrok

    Ustawa o własności lokali nie uzależnia zdolności zebrania właścicieli lokali do powzięcia uchwał od jego należytego zwołania. Decydujące znaczenie ma tu treść woli wyrażonej przez członków wspólnoty w podjętych uchwałach, a nie kwestie proceduralne. Konsekwentnie trzeba przyjąć, że właściciele nie są związani treścią projektów uchwał przedstawianych w zawiadomieniu o terminie zebrania wraz z porządkiem jego obrad, w związku z czym mogą podejmować uchwały wykraczające poza te projekty lub zmieniać je.

    LEX nr 271507
    M.Prawn. 2007/4/173

    A zatem właściciele indywidualni mają odpowiedz dlaczego są problemy z zebraniem ogółu właścicieli lokali - brak zapisu w ustawie. Ponadto muszą zwracać szczególną uwagę na treść podjętych uchwał.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiście wiedziałem, ze Was nie przekonam.Przedstawię Wam teraz moje "hipotetyczne" stanowisko.Przedstawiam członkom WM swoje sprawozdanie i je nie podpisuje. Oburzony jeden a może kilku członków mojej WM, zajęty innymi ważnymi sprawami osobistymi w dniu zebrania,więc nie biorący w nim udziału, zaskarża, załóżmy teoretycznie, podjętą uchwałę o udzieleniu mi absolutorium.Za pieniądze m.in tego wzburzonego właściciela wynajmuję adwokata,żeby bronił interesu, nie mojego, ale Wspólnoty.Załózmy teoretycznie, że Wspólnota przegrywa (osobiście uważam,że jest to niemożliwe). Co dalej. Sąd uchyla wszystkie uchwały, w związku z faktem drastycznego naruszenie prawa (specjalnie nie używam formy rażące naruszenie prawa, bo nikt nie jest w stanie tego zdefiniować ). Po burzliwym procesie mamy następujący stan prawny. Doroczne zebranie WM się odbyło, Zarząd, czyli ja ,nie mam obowiązku jego zwołania. Co dalej? Zamykamy WM na klucz i czekamy do następnego spotkania w przyszłym roku. Prawo zostało uszanowane, wszyscy są zadowoleni. Prawo oburzonego właściciela do niezawisłego sądu spełnione. Czy o to chodzi? Nie podpuszczajcie pieniaczy do obstrukcji funkcjonowania Wspólnot.
    marta - nie w internecie powinienem szukać informacji, co powinno zawierać sprawozdanie Zarządu, ale w przepisach prawa.Tam ich nie ma.Więc jest pole do spekulacji.Być może sprawozdanie winno zawierać krótką analizę dotyczącą charakterystyki społeczno-ekonomicznej społeczności Wspólnoty? Mile widziany byłby pokaz medialny.
    Nie rozumiem ownera odnośnie cytowanych części o ubezpieczeniu? Nie macie polisy z OC?:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nie rozumiem ownera odnośnie cytowanych części o ubezpieczeniu?
    Mylisz ubezpieczenie OC wspólnoty mieszkaniowej z ubezpieczeniem OC członków zarządu. elzmaz pisał o tym drugim.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A u nas jest tak: w projekcie uchwały w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2009r w paragrafie 3 jest napisane że" wspólnota udziela absolutorium zarządowi za 2009r."
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Prezesie, nie ma przepisu, ktory zabranialby takiego sformulowania. I wszystko jest OK, póki ktoś nie zażąda oddzielnego głosowania nad tymi kwestiami:smile:
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a no właśnie. Wydaje mi się,że są to dwie oddzielne i bardzo ważne sprawy i nie powinny być ujęte w jednej uchwale.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli tak uważasz, to zgłoś na zebraniu propozycję oddzielenia tych spraw do osobnych uchwał. To jest na razie tylko projekt uchwały, na zebraniu wszystko możecie zmienić.
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Mirku! Od 2001 roku to Zarząd lub Zarządca przekłada pod głosowanie uchwałę w sprawie: ustalenia zakresu zasad prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów i rozliczeń z innych tytułów - art.22 ust.3 pkt.10 ustawy o własności lokali.

    Zasady sporządzania dokumentów finansowych
    http://bip.jaroslaw.um.gov.pl/bip_download.php?id=10761.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.