Wprowadzenie subkont dla Mieszkańców

evitaevita Użytkownik
Nasza firma Zarządzająca (o ile wiemy nie ma w niej nikogo kto miałby licencję Zarządcy - czy to właściwe? co można z tym zrobić?) oświadczyła nam że wprowadza dla każdego lokatora osobne subkonto.Czy nie jest to zmiana sposobu księgowania i jako taka nie wymaga zgody w formie uchwały całej Wspólnoty?W efekcie każdy lokator ma książeczkę z długachnym numerem z którego nie wynika nic- ani jaki to bank, ani czy to osobne konto, czy subkonto. Taka sytuacja bardzo mnie niepokoi. Dodatkowo księgowa twierdzi, że nie będzie to nas nic kosztować (75 subkont?)Czy to jest prawdopodobne. Czy zakładanie subkont to korzyść dla Wspólnoty czy szkoda. Czy mamy prawo sprawdzić umowę z bankiem i czy powinny w niej być numery kont/subkont wszystkich mieszkańców do sprawdzenia przez każdego lub choćby przez Zarząd? Bardzo proszę o odpowiedź. Pozdrawiam wszystkich. Evita

Komentarze

  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Subkonta do rachunku wspólnoty to dobra propozycja, odchodzi problem identyfikacji wpłacającego, bo każdy właścicel ma inny numer subkonta.
    Brak kosztów to możliwe.
    Co to za bank? Jak możesz to podaj pierwsze 10 cyfr. Cyfry od drugiej do dziesiątej identyfikują tylko bank.
    Umowa z bankiem powinna być w posiadaniu Zarządu.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy macie podpisana umowe o ZARZADZANIE (ustawa o GN) czy o ADMINISTROWANIE i obsluge finansowo-ksiegowa? Czy tez moze jest to Zarzad w trybie art 18 UoWL (zapisany w akcie notarialnym)?
    Jesli natomiast jest tak, jak mi sie wydaje, to Wy jestescie Zarzadem, zatrudniliscie Administratora (byc moze upowazniliscie go do zawarcia umow), natomiast macie nie tylko prawo, ale i OBOWIAZEK kontrolowania go!
    Jesli rzeczywiscie te subkonta NIC nie kosztuja, to moga ulatwic ksiegowanie wplywow od poszczegolnych wlascicieli. A z nr konta na pewno wynika i bank(pierwsza grupa czrocyfrowa), i oddzial (druga grupa), i rodzaj konta...
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    moje 10 cyfr to 71 1050 0099 ale już inny lokator ma 34 1050 0099
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mamy "umowę o zarządzanie nieruchomością wspólną"
  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1050 0099 to ING Bank Śląski.
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za odpowiedź.:smile: A te numery z przodu? czy to są odrębne numery dla każdego właściciela?
  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pierwsze dwa to numery kontrolne. Domyślam się, że jeden rachunek to konto bieżące wspólnoty 71 1050 0099
    a drugi 34 1050 0099 to prawdopodobnie konto funduszu remontowego lub odwrotnie.
    Odrębne numery dla każdego właściciela to ostatnie cyfry rachunku.
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nasza wspólnota nie ma niestety osobnego konta funduszu remontowego.Dopiero musimy to zmienić. :shamed:
  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    To w takim razie trzeba pytać w banku.
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W banku mówią nam , że zarządca ma pełne i jedyne prawo dysponowania kontem i naszymi pieniędzmi i jak chcemy cokolwiek wiedzieć to do zarządcy trzeba się udać a oni info nie udzielają:sad:Stąd nasza frustracja i pytanie kto może zlecić kontrolę finansową?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] evita:[/cite]W banku mówią nam , że zarządca ma pełne i jedyne prawo dysponowania kontem i naszymi pieniędzmi i jak chcemy cokolwiek wiedzieć to do zarządcy trzeba się udać a oni info nie udzielają
    Chyba nie mówisz nam całej prawdy.
    Kto udzielił zarządcy takich uprawnień?
    Czy jest to zarządca ustanowiony umową notarialną, np. umową kupna lokalu? Czy jest wpisany do księgi wieczystej nieruchomości wspólnej?

    Jeżeli nie, to musi być inna podstawa prawna: umowa o zarządzanie (byłoby to przekroczenie uprawnień zarządu wspólnoty, gdyby takie uprawnienie scedował na zarządcę) lub uchwała właścicieli. Jednak to nieprawdopodobne, żeby przy zarządzie właścicielskim organ wspólnoty (zarząd) nie miał prawa dysponowania rachunkiem bankowym.

    Prawdopodobnie macie zarząd powierzony w trybie art. 18.1 ustawy ("zarządca notarialny"), a zarząd wspólnoty jest bez prawnego umocowania (bez żadnych uprawnień). Jesteście kwiatkiem do kożucha, dajecie alibi zarządcy. Ale może się mylę - może wynaleźliście jakiś nowy, oryginalny sposób zarządu nieruchomością?
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Uprawnień udzielił zarządcy poprzedni zarząd podpisując z nim umowę o zarządzanie. Zarząd wybrany przez właścicieli w formie uchwały jak i obecny "spadkobierca" czyli nowy zarząd. Obawiam się że faktycznie pełnimy rolę takiego kwiatka ale bardzo chcemy to zmienić. Dlatego właśnie piszę z prośbą o wsparcie mądrzejszych i bardziej zorientowanych. Co to jest zarządca notarialny? Nie ma mowy w umowie o wpisie do księgi wieczystej nieruchomości. A powinien być taki wpis?Pani w banku faktycznie użyła określenia "zarząd powierzony". Pewnie że wszystkiego nie mówię na raz bo wołowej skóry by nie starczyło na całą opowieść. Proszę też o odpowiedź czy zarząd wybrany uchwałą właścicieli ma prawo zlecić rewidentowi sprawdzenie księgowości prowadzonej przez Zarządcę czy też potrzebuje na to osobnej uchwały?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano marca 2010
    Taki zarządca to zarządca, któremu powierzono zarząd w sposób określony w art. 18 uwl, tzn. w umowie zawartej przez właścicieli lokali w formie aktu notarialnego (gdy właściciele zawierają taką umowę między sobą), albo w umowach o ustanowieniu odrębnej własności lokali (czyli zapis w aktach notarialnych sprzedaży), albo w uchwale protokołowanej przez notariusza. W każdym przypadku znaczenie ma zachowanie określonej formy czynności ( notarialnej) dokonywanej pomiędzy właścicielami a nie o umowę pomiędzy zarządcą a wspólnotą.

    Jeżeli we wspólnocie działa już zarząd, to nie bardzo rozumiem, na jakiej podstawie działa zarządca powierzony, który przecież przecież jest quasi organem i zarząd zastępuje, poza tym, to właściciele a nie zarząd decydują o sposobie zarządu, dlatego zarząd w drodze umowy nie mógł powierzyć sprawowania zarządu.
    Stwierdzić należy, że albo nie dokonaliście wyboru zarządu i "zarząd", o którym mowa w wątku nie jest organem, albo zarządcy nie powierzono zarządu.
    Ponieważ jest to często mylone - tu nie chodzi o zawarcie umowy z zarządcą w formie aktu notarialnego, lecz o czynności między właścicielami.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dokladnie zgadzam sie z Ownerem i Zarzadca, cos tu nie pasuje jedno do drugiego....
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1.Skąd wiadomo, że umowa została zawarta w formie aktu notarialnego? Czy w samej umowie jest to konkretnie napisane. W czasie zawierania umowy nie byłam jeszcze członkiem wspólnoty ale opowiadano mi, że przedastwiciel "naszej" firmy zarządzającej przybył na zebranie i zdobył sobie w głosowaniu większość. Szczerze wątpię by był tam notariusz. Raczej była to zwykła uchwała właścicieli.
    2.Wówczas firma zatrudniała zarządcę licencjonowanego, który potem zrezygnował z tej współpracy i o ile wiem teraz taki zarządca w firmie nie pracuje - czy to jest wykroczenie- czytałam na Waszych stronach , że zarządca wspólnoty musi mieć licencję pod rygorem kar?
    3. Czym wobec tego jest zarząd powierzony? Czytałam ustawe o własności lokali i komentarzy trochę ale obawiam się, że tego nie rozumiem
    4. Wracam do pytania o zatrudnienie rewidenta, kto ma do tego prawo?
    5. Nam też współobecność Zarządu i Zarządcy komplikuje rozeznanie w tym kto za co odpowiada, ale o ile wiem to jest powszechna praktyka, czyż nie?
    Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi i proszę o więcej.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Po pierwsze musisz dotrzec do tych uchwal i umowy z zarzadca/administratorem, bo nie wiem jaka w koncu role on pelni :smile: Jesli zawieracie umowe o zarzadzanie zgodnie z Ustawa o Gospodarowaniu nieruchomosciami, to licencja jest wymagana, natomiast jesli jestescie Zarzadem wlascicielskim i zatrudniacie administratora, to nie musi on miec licencji (chociaz z doswiadczenia wiem, ze wielu administratorow posiada takowa i dobrze to robi wzajemnej wspolpracy). Zatem sprawdz i na pisz, jaka wlasciwie umowe zawarliscie (OK, Wasi poprzednicy:smile:).
    Co do powszechnosci praktyki "wspolistnienia" czy tez "dualizmu", to nie, rzecz raczej lezy w balaganie pojec i potocznosci sformulowan. czesto administrator jest nazywany zarzadca.
    A jesli chodzi o rewidenta, to jesli uwazacie to za konieczne, to na wszelki wypadek "podparlbym sie" stosowna uchwala. Jednak troche mnie dziwi taka koniecznosc, gdyz w przychodzach i wydatkach na pewno dacie rade polapac sie sami, natomiast tego NA CO wydajecie pieniadze, raczej rewident nie oceni:smile:
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dotarłam do dokumentów:
    1. Uchwała mieszkańców
    "Na podstawie art 20 ust 1,2 i art 22 ust 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r o własności lokali (tj Dz U z 2000 r nr 80 poz 903 ze zm.)ogół właścicieli stanowiących Wspólnotę Mieszkaniową nieruchomości położonej w (tu adres) uchwala co następuje:
    paragraf1 ust 1. udziela się pełnomocnictwa Zarządowi do zawarcia umowy o zarządzanie nieruchomością wspólną ze spółką (tu nazwa spółki) za wynagrodzeniem (tu kwota) za jeden metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokali miesięcznie
    Zaś umowa w paragrafie 2 głosi
    ust1. Wspólnota zleca Zleceniobiorcy zarządzanie nieruchomością wspólną w zakresie określonym w paragrafie 3, a Zleceniobiorca oświadcza że zlecenie przyjmuje.
    ust2 Zleceniobiorca oświadcza, że posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności zarządzania nieruchomościami.
    ust3 Osobą odpowiedzialną za wykonywanie niniejszej umowy jest (tu nazwisko) posiadająca licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami nr (tu numer licencji) [ta osoba już nie pracuje w spółce]
    Proszę o objaśnienie mnie na czym stoimy.
    Przedstawiciel Spółki Zarządzającej poinformował mnie, że założenie kont indywidualnych nastąpiło na podstawie umowy między spółką a bankiem a w związku z tym nie mam prawa wglądu do tej umowy ponieważ to nie ja płacę za tę usługę lecz spółka. Czy to nie paranoja - nie mam wglądu w umowę określająca konto na jakie wpłacam pieniążki moje i dotyczące mojego lokalu i mojego udziału w nieruchomości wspólnej! Proszę o opinię!:cry:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kłamstwo kłamstwo kłamstwem pogania.
    Najbardziej mnie dziwi w tym udzial ING. Dlaczego? Bo na naszym rynku ten bank należy do najbardziej papieskich i wymaga by umowę rachunku podpisał zarząd.
    (nie dotyczy zarządcy z art. 18.1)
    W banku macie prawo zmienić kartę wzoru podpisów i odciąć administratora od koryta.
    Administrator podpisał umowę z bankiem, ale w Waszym imieniu, więc łże w żywe oczy mówiąc, że nie macie prawa wglądu.
    Administrator do wymiany.
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Administrator trzyma się mocno na przemian grozi i uśmiecha się milutko, z podtekstu dzisiejszej rozmowy wynika że on mnie nie ruszy jeśli ja nie ruszę jego. Nie interesuje mnie taki układ!!! Czy opinie wyrażane przez Państwa w tym miejscu mogą być wykorzystywane do przekonania mieszkańców, że coś jest nie tak? Odczuwam duży niedosyt wiedzy, ale naprawdę ciężko być fachmanem ( czy w moim przypadku fachwoman:smile: od wszystkiego)
    Dalej proszę o odpowiedź jaka właściwie jest relacja między Zarządem a Spółką Zarządzającą zgodnie z cytowanymi przeze mnie dokumentami. Help!
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jaka właściwie jest relacja między Zarządem a Spółką Zarządzającą?

    Powinna być taka jak między dyrektorem a podwładnymi. Inaczej zarząd jest fasadą, bo nie może być dwuwładztwa.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca zarządza Waszym majątkiem. To właściciele decydują, zarządca wykonuje. Za samą arogancję i ubezwłasnowolnienie właścicieli ja bym go wywalił.

    Ustawa o gospodarce nieruchomościami:
    Art. 186. 1. Zarządca nieruchomości jest zobowiązany do wykonywania czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1 i ust. 1a, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej. Jest on także zobowiązany do kierowania się zasadą ochrony interesu osób, na których rzecz wykonuje te czynności.

    Jeżeli spółka nie zatrudnia zarządcy (może to być umowa cywilnoprawna, niekoniecznie umowa o pracę), to narusza ustawę (ugn).
    Jednak nazwisko licencjonowanego zarządcy nadal widnieje w umowie i nadal on odpowiada zawodowo za wykonanie umowy. Możecie go postraszyć, że wystąpicie ze skargą do Komisji Odpowiedzialności Zawodowej przy Ministrze Infrastruktury i wnioskiem o ukaranie.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W pelni popieram opinie AZ i Ownera! Ne dajcie sie otumanic i soba manipulowac!:devil:
  • Opcje
    Jarek69Jarek69 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] evita:[/cite]
    Przedstawiciel Spółki Zarządzającej poinformował mnie, że założenie kont indywidualnych nastąpiło na podstawie umowy między spółką a bankiem a w związku z tym nie mam prawa wglądu do tej umowy ponieważ to nie ja płacę za tę usługę lecz spółka. Czy to nie paranoja
    To znaczy prawdopodobnie tyle, że wy jako wspólnota mieszkaniowa nie posiadacie konta bankowego, a środki wpłacane są na odrębny rachunek zarządcy.
    Problem polega na tym, że standardy zawodowe zarządców nieruchomości zobowiązują zarządcę do tego aby:
    Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycją właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie nieruchomością.
    Nie ma tu mowy o tym, że ma to być rachunek wspólnoty. Wykorzystywanie tego faktu przez zarządcę do odmowy wglądu właścicielom w operacje na tym koncie to wystarczający powód do jego zmiany.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.