Odwołanie Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej

Kasia79Kasia79 Użytkownik
Witam,
Nasza wspólnota składa się z trzech budynków. Prezesem zarządu wspólnoty jest ta sama osoba, która jest prezesem u developera budującego osiedle, również ta osoba wybrała osobę administrującą osiedlem. Na ubiegłorocznym spotkaniu wspólnoty próbowaliśmy odwołać Panią Prezes i powołać zarząd wspólnoty składający się z mieszkańców osiedla. Okazało się to jednak niemożliwe, gdyż udziały w trzecim (największym) budynku należały jeszcze do developera a tym samym do Pani Prezes Zarzadu Wspólnoty. W kwietniu ubiegłego roku mieszkańcy trzeciego budynku podpisali już akty notarialne (pozostało tylko kilka niesprzedanych mieszkań).
W tym roku chcemy ponownie podjąć próbę odwołania zarządu. Z tego co wiem, należy złożyć wniosek, dot. odwołania dotychczasowego zarządu i powołania nowego do obecnego zarządu. W ubiegłym roku złożyliśmy też projekt uchwały i podobno to był nasz błąd, gdyż mieszkańcy składają tylko wniosek a zarząd przygotowuje uchwałę, której projekt załącza do powiadomienia o rocznym zebraniu - czy to prawda??? Czy wraz z wnioskiem musimy złożyć też projekt uchwały??
Drugie moje pytanie dotyczy pełnomocnictw. Chcemy je zebrać od mieszkańców na wypadek ich nieobecności na zebraniu. Wiem, iż pełnomocnictwo musi być w formie pełnomocnictwa rodzajowego. Czy mogłabym prosić o zweryfikowanie jego treści?? Czy powinniśmy coś jeszcze dopisać/wykreślić?? Czy jest konieczność uiszczania opłaty skarbowej (są różne opinie w tej sprawie).


Pełnomocnictwo

Ja niżej podpisana(y) …………………………………………...........................................

legitymująca(y) się dowodem osobistym / paszportem* serii ........................................

nr .........................., będąc właścicielem lokalu mieszkalnego nr .................................

położonego w budynku przy ul. …………………..................................... w Warszawie

należącego do Wspólnoty Mieszkaniowej …………………., dysponując udziałami w

nieruchomości wspólnej w wysokości …………..............., udzielam pełnomocnictwa

Pani/Panu.................................................................. legitymującej (ego) się dowodem

osobistym serii .......................... zameldowanej (ego) w ....................................... przy

ulicy ……………………………………………………….. do głosowania w moim imieniu

na zebraniu Wspólnoty Mieszkaniowej ……………….....w dniu ……………….………..

w trybie głosowania udziałami, lub jeden właściciel - jeden głos, nad uchwałami o

odwołaniu dotychczasowego Zarządu i powołaniu nowego Zarządu Wspólnoty

Mieszkaniowej nieruchomości położonej przy ul………………………., w Warszawie.


Za przyjęciem uchwał / przeciw przyjęciu uchwał / wstrzymuję się od głosu*

Niniejsze pełnomocnictwo udzielone jest jednorazowo tylko i wyłącznie do głosowania nad ww. uchwałami.
Po dokonaniu przedmiotowej czynności niniejsze pełnomocnictwo wygasa.

dnia .................................... r. ....................................................... Podpis

* niepotrzebne skreślić
_________________

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W ubiegłym roku złożyliśmy też projekt uchwały i podobno to był nasz błąd, gdyż mieszkańcy składają tylko wniosek a zarząd przygotowuje uchwałę, której projekt załącza do powiadomienia o rocznym zebraniu - czy to prawda??? Czy wraz z wnioskiem musimy złożyć też projekt uchwały??
    Nie, to nieprawda.
    Uchwały we wspólnocie to są uchwały właścicieli lokali. Nie ma przepisu, który ogranicza właścicielom prawo do prac nad projektem uchwały. Można zgłosić kompletny projekt uchwały lub tylko jego zarys merytoryczny. Każdy projekt uchwały - zgłoszony czy to przez właścicieli, czy przez zarząd - można też zmienić (zmodyfikować) na zebraniu. Nie ma przeszkód prawnych, żeby projekt uchwały zgłosić podczas zebrania.

    Nie ma opłaty skarbowej od pełnomocnictw używanych we wspólnotach mieszkaniowych.
    Zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej:
    Art. 1. 1. Opłacie skarbowej podlega: (...)
    2) złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Niepotrzebnie zawęziłaś pełnomocnictwo tylko do jednej uchwały. W ten sposób osoba dysponująca pełnomocnictwem nie może glosować nad innymi uchwałami.
    Cwana pani prezes może złożyc na samym początku wniosek o zmianę porządku obrad i wyrzucenie z niego tej uchwały. A osoby z takim pełnomocnictwem nie będą mogły nic zrobić.
    Jak dla mnie to poniższa treść już będzie full wypas.
    Pełnomocnictwo 
    
    Ja niżej podpisana(y) …………………………………………........................................... 
    
    legitymująca(y) się dowodem osobistym / paszportem* serii ........................................ 
    
    nr .........................., będąc właścicielem lokalu mieszkalnego nr ................................. 
    
    położonego w budynku przy ul. …………………..................................... w Warszawie
    
    należącego do Wspólnoty Mieszkaniowej …………………., dysponując udziałami w 
    
    nieruchomości wspólnej w wysokości …………..............., udzielam pełnomocnictwa 
    
    Pani/Panu.................................................................. legitymującej (ego) się dowodem 
    
    osobistym serii .......................... zameldowanej (ego) w ....................................... przy 
    
    ulicy ……………………………………………………….. do głosowania w moim imieniu 
    
    na zebraniu Wspólnoty Mieszkaniowej ……………….....w dniu ……………….………..
    
    dnia .................................... r. ....................................................... Podpis
    

    Złożenie projektu uchwały nie jest błędem.
    Jeśli zarząd nie uwzględni waszego wniosku w porządku obrad zawnioskujecie ponownie na zebraniu.
    Zarząd nie ma obowiązku załączać treści uchwał do zawiadomienia o zebraniu. Jedynym obowiązkiem jest porządek obrad.
    Nie pobiera się opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Proponuję taki wzór pełnomocnictwa:

    PEŁNOMOCNICTWO
    Ja, niżej podpisany ...., będąc właścicielem lokalu mieszkalnego nr ... w budynku przy ul. ... nr ... w ...., dysponując udziałem w nieruchomości wspólnej w wysokości ...., udzielam pełnomocnictwa

    Pani/Panu: ......................................................
    nr ewidencyjny PESEL: .............................................

    do reprezentowania mnie na zebraniu właścicieli lokali w nieruchomości ul. ... nr ... w ... w dniu ...., w tym zwłaszcza do:
    1) zabierania głosu,
    2) zgłaszania wniosków,
    3) głosowania w moim imieniu nad wszystkimi podejmowanymi uchwałami objętymi porządkiem zebrania oraz nad uchwałami zgłoszonymi na zebraniu właścicieli,
    4) udziału w głosowaniach w sprawie:
    a) zmiany proponowanego porządku zebrania,
    b) zmiany treści projektu uchwały,
    c) zawieszenia w czynnościach lub odwołania członków zarządu,
    d) powołania członka zarządu,
    e) zmiany sposobu głosowania,
    f) innych zgłoszonych na zebraniu wniosków.

    Pełnomocnictwo obejmuje wyrażenie zgody na oddanie głosu w trybie indywidualnego zbierania głosów w głosowaniu nad uchwałą, rozpoczętym na zebraniu i kontynuowanym w drodze indywidualnego zbierania głosów.


    ............................................
    (miejscowość, data, podpis)
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Pełnomocnictwo obejmuje wyrażenie zgody na oddanie głosu w trybie indywidualnego zbierania głosów w głosowaniu nad uchwałą, rozpoczętym na zebraniu i kontynuowanym w drodze indywidualnego zbierania głosów.
    Czy ten zapis jest konieczny. Jako upełnomocniony byłem i głosowałem na zebraniu.
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję Wam bardzo za komentarze.
    Co do pełnomocnictwa, to wyczytałam, że pełnomocnictwo musi być rodzajowe z wyszczególnieniem uchwał, które zamierzamy przegłosowac. Dlatego też zawarłam dwie najważniejsze dla nasz czynności: odwołanie zarządu i powołanie nowego oraz wpisałam głosowanie udziałami lub 1 właściciel 1 głos na wypadek, gdyby pani prezes chciała nadal głosować udziałami (my będziemy wnioskować o zmianę trybu głosowania 1 właściciel 1 głos).
    Jeśli nie napiszę tych konkretnych uchwał w pełnomocnictwie, to nie stanie się ono wówczas ogólne? ( a takie nie może służyć do odwołania zarządu).

    Jeżeli chodzi o indywidualne zbieranie głosów, to nie możemy do tego dopuścić, gdyż wówczas głosy zbiera pani administrator (powołana przez panią prezes) i tak zbiera te głosy, że nie ma wymaganej większości "za".

    Czyli do wniosku możemy zawrzeć projekt uchwały jako załącznik czy jako oddzielne pismo??
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano marca 2010
    wówczas głosy zbiera pani administrator
    Od zbierania głosow jest zarząd.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy ten zapis jest konieczny. Jako upełnomocniony byłem i głosowałem na zebraniu.
    To na wypadek, gdyby pełnomocnik nie dotarł na zebranie, a głosowanie będzie kontynuowane w trybie indywidualnym po zakończeniu zebrania.
    W ten sposób minimalizuje się ryzyko utraty głosu.

    Kasiu, masz wymienić rodzaje czynności prawnych, np. rodzaje uchwał, do głosowania których umocowujesz pełnomocnika. Jeśli napiszesz o uchwałach ujętych w porządku obrad oraz zgłoszonych w trakcie zebrania, to wyczerpiesz praktycznie wszystkie możliwości. Dla pewności wymień z nazwy (czy tematyki) te uchwały, na których szczególnie Wam zależy.

    Jeżeli na zebraniu nie będzie rozstrzygnięcia (brak większości), to nie jesteście w stanie niedopuścić do głosowania indywidualnego: zarządca ma obowiązek dokończyć procedurę głosowania.
    Czyli do wniosku możemy zawrzeć projekt uchwały jako załącznik czy jako oddzielne pismo??
    Jak chcesz. Nie ma tu żadnych ścisłych reguł. Przepisy nie regulują aż tak szczegółowo procedur we wspólnotach.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Od zbierania głsow jest zarząd.
    No tak, wspólnota Kasi nie ma zarządcy notarialnego z art. 18.1 - więc nie ma problemu ze zbieraniem głosów.
    Chyba, że faktycznie "ogon merda psem"...
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak od zbierania głosów jest zarząd lub osoba przez zarząd wyznaczona. U nas taką osobą wyznaczoną jest Pani Administrator, która zbiera głosy w imieniu zarządu.
    W akcie notarialnym mamy zapis, iż powierzamy zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu art. 18 ustawy spółce pod firmą .....
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano marca 2010
    [cite] Kasia79:[/cite]W akcie notarialnym mamy zapis, iż powierzamy zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu art. 18 ustawy spółce pod firmą .....
    Zatem wspólnotę reprezentuje zarządca jako jej pełnomocnik.
    U nas taką osobą wyznaczoną jest Pani Administrator, która zbiera głosy w imieniu zarządu.
    O jakim zarządzie piszesz, skoro macie zarządcę notarialnego?

    Powinniście zacząć od uchwały, podjętej w obecności notariusza, o zmianie sposobu zarządu.
    Notariusz ma tę uchwałę zaprotokołować i skasować za to opłatę (ok. 300 zł) :smile:
    Dopiero następny krok to powołanie zarządu wspólnoty uchwałą.
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W akcie notarialnym przekazania własności mieszkania jest zapis jak wyżej. Nie mieliśmy wpływu na wybór tego zarządu, gdyż developer w akcie sam ustanowił siebie zarządcą pod pretekstem dokończenia budowy tego trzeciego budynku. Teraz chcemy wreszcie zmienić zarząd i chcemy się do tego dobrze przygotować, aby nie powtórzyła się sytuacja z roku ubieglego. Jesteśmy laikami w tej dziedzinie (niestety). W ubiegłym roku opłaciliśmy prawnika i niestety nic to nie pomogło. Nasza pani prezes zarządu wspólnoty (jednocześnie developer) ma dobrych prawników. Dlatego też proszę tutaj o konsulatcję co do formy wniosku oraz pełnomocnictwa, aby kolokwialnie mówiąc do niczego już nie mogli się przyczepić:)
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Nasza pani prezes zarządu wspólnoty (jednocześnie developer)
    Zarządca sprawujący zarząd powierzony nie jest zarządem wspólnoty. Jest zarządcą, pełnomocnikiem wspólnoty.
    Trzeba zacząć od wyjaśnienia pojęć.
    Pojęcie "zarząd" ma dwa znaczenia:
    1) funkcjonalne: zarząd = zarządzanie
    2) podmiotowe: zarząd = organ wspólnoty.

    Zarządca notarialny sprawuje zarząd, ale nie jest zarządem.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    proszę tutaj o konsulatcję co do formy wniosku oraz pełnomocnictwa, aby kolokwialnie mówiąc do niczego już nie mogli się przyczepić:)
    Musisz sprecyzować, czego chcesz. Co chcesz osiągnąć?
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chcemy odwołać obecny zarząd wspólnoty i powołać nowy składający się z mieszkańców osiedla. Ze względu na niską frekwencję na ubiegłorocznym zebraniu chcemy zebrać pełnomocnictwa od mieszkańców aby móc głosować w ich imieniu nad odwołaniem zarządu i powołaniem nowego.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chcemy odwołać obecny zarząd wspólnoty i powołać nowy składający się z mieszkańców osiedla.
    Błąd. Nie macie zarządu wspólnoty - już o tym pisałem.
    Powinniście zmienić SPOSÓB zarządu uchwałą w obecności notariusza i wykreślić z księgi wieczystej wpis o zarządzie powierzonym.
    Pełnomocnictwo na zebranie powinno zawierać punkt upoważniający do udziału w głosowaniu nad uchwałą o zmianie sposobu zarządu: z powierzonego na ustawowy, uregulowany w rozdziale 4 ustawy o własności lokali.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Myślę tak samo. Niestety Kasiu z tego co piszesz macie zarzadcę a nie Zarząd. Zarządcę trudniej odwołać, ale to możliwe.
    Podczas zebrania przy głosowaniu uchwały o zmianie sposobu zarządzania nieruchomością wspólną ( czyli odwołania zarządcy) musi być obecny notariusz, ale jak już przegłosujecie tę jedną uchwałę możecie notariusza zwolnić, bo na całe zebranie potrzebny Wam nie jest. Warto dopisać na końcu tej uchwały punkt, że koszty związane z udziałem notariusza w zebraniu pokryje dotychczasowy zarządca .................. a co, niech ma na drogę.
    Teraz 3 najważniejsze sprawy:
    1/Ustalić czy bedziecie mieli większość.
    Albo trzeba pobiegać od rzwi do drzwi, albo zorganizować jakieś nieformalne spotkanie nawet na klatce schodowej i ocenić sytuację.
    2/Warto też wybrać osobę godną zaufania, którą wybierzecie na przewodniczącego zebrania.
    3/ przecytać ze zrozumieniam UWL
    Reszta to betka
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo Wam dziękuję. Własnie od godz. 18.00 rozpoczynam zbieranie podpisów pod wnioskiem oraz zbieranie pełnomocnictw od lokatorów. Napiszę jeszcze wieczorkiem dokładnie co mam w tym akcie notarialnym i poproszę Was o komentarze i pomoc w sformułowaniu tej uchwały. Notariusz będzie.
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy jest gdzieś określona liczba podpisów, które muszą zostać złożone pod wnioskiem dot. odwołania zarządcy?


    Upewnię się, czy dobrze zrozumiałam. W związku z zapisem w akcie notarialnym "...zarząd nieruchomością wspólną będzie sprawowany zgodnie z przepisami rozdziału 4 Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali/Dz. U. z 2000 r., Nr 80, poz 903 z późn. zm/ przy czym do dnia 31 grudnia 2010 roku powierzają zarząd nieruchomością wspólną w rozumieniu art. 18 tej ustawy spółce pod firmą ... z siedzibą w Warszawie" w pierwszej kolejności na spotkaniu musimy zmienić sposób zarządzania nieruchomością wspólną. Zmiana ma być dokonana uchwałą, zaprotokołowaną przez notariusza.
    Czy możemy złożyć od razu projekt takiej uchwały u Zarządcy, czy musimy najpierw przygotować wniosek, pod którym mają się podpisać mieszkańcy a uchwała ma stanowić załącznik do wniosku?
    I jeszcze jedno pytanie. Czy jest gdzieś uregulowana kwestia związana z liczbą podpisów składanych pod wnioskiem? Mamy ok 200 mieszkańców. Czy wszyscy muszą się pod wnioskiem podpisać?
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano marca 2010
    [cite] Kasia79:[/cite] Czy jest gdzieś uregulowana kwestia związana z liczbą podpisów składanych pod wnioskiem? Mamy ok 200 mieszkańców. Czy wszyscy muszą się pod wnioskiem podpisać?
    Absolutnie nie! Większość (ale tylko WIĘKSZOŚĆ) jest konieczna to przegłosowania uchwały o zmianie sposobu zarządu (w obecności notariusza!). A wniosek może złożyć moim zdaniem każdy właściciel. Oczywiście dobrze jest, jeśli zbierze się "silna grupa":smile:
  • Opcje
    jan48jan48 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam
    Jak rozumien z Waszych wypowiedzi ,jezeli zarzadca nieruchomosci wspolnej jest dotychczasowy własciciel nieruchomosci - wykazany w akcie notarialnym - to po co wybierac Zarzad WM jak on nie ma zadnych uprawnien.
    Dopiero zmiana zapisu w akcie notarialntm/ponijam form/ , ze zarzad nieruchomoscia sprawowadz bedzie zarzad WM wybrany uchwała - wowczas on bedzie reprezentantem WN
    A co z ustaleniami podjetymi przed zmiana zarzadcy np. umowy na administowanie nieruch.. dostarcanie wody ,wywoz nieczystosci itp.. nalezy zmienic bo sa nieważne - zaczac wszystko od poczatku - czy moze poprzednie ustalenia obowiazuja - jest ciaglosc. pozdr
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Odwoływany zarządca zapewne rozwiąże uwowy zawarte z nim jako stroną, inaczej mógłby za coa ponosić odpowiedzialność jako strona umowy, pomimo, że nie sprawuje już zarządu. Umowy zawarte w imieniu wspólnoty zostają.
    Skoro we wspólnocie był Zarządca, to nie powinno być administratora, tego nie rozumiem jan48?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co z ustaleniami podjetymi przed zmiana zarzadcy np. umowy na administowanie nieruch.. dostarcanie wody ,wywoz nieczystosci itp.. nalezy zmienic bo sa nieważne - zaczac wszystko od poczatku - czy moze poprzednie ustalenia obowiazuja - jest ciaglosc.
    Zarządca nie zawiera umów w swoim imieniu, lecz w imieniu wspólnoty i na jej rzecz. To są umowy wspólnoty z dostawcami. Po zmianie sposobu zarządu czy osoby zarządcy umowy nadal są ważne, nic się nie zmienia. Zarządcy przychodzą i odchodzą, nieruchomości pozostają.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano marca 2010
    owner nie do końca masz rację. Odwoływany ( ale jeszcze nie odwołany) zarządca może jeszcze zdążyć rozwiązać umowy. A tak dla jaj. Ale to nie problem, nowy zarząd zawrze nowe.
  • Opcje
    jan48jan48 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządca i administrator nieruchomosci wspolnej to wg.mojej wiedzy /moze sie myle /to pojecie.
    Mnie chodzi o zapis w ks.wieczystych prowadzonej dla nieruchomości zapewne był zapis ze zarzad nieruchomoscia sprawuje dotychczasowy własciciel nieruchomosci lub osoba przez niego wskazana
    np.w imienu Skarbu Państwa . jakis tam podmiot.
    Wy chcecie zmienic zapis w ks. wieczystej zmieniajac dot. zarzadce na Zarząd Wspolnoty nie wymieniony z imienia i nazwiska wybrany Uchwała Wspolnoty.
    Czy z chwila odkonania zmian zapisu w ks. wieczystych nalezy Wspolnote zorganizowac od poczatku tz.zawrzec umowe na zarzadzanie/administowanie/ okreslic zasady działania zarzadu, prowadzenia spraw finansowych ,pozawierac umowy na dostarczanie mediów itp.. /Zarzad Wspolnaty ma takie prawa art 6 ,21 uowl/ , czy poprzednie umowy zawarte przez zarzaądce/ notarialnego / obowiazuja..?
    Moze ktos posiada wiedze w tym zakresie i wyjasni pozdr.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Pani Beata:[/cite]owner nie do końca masz rację.
    W czym nie mam racji? Że zarządca zawiera umowy nie dla siebie, lecz dla wspólnoty?
    Co Twoje stwierdzenie, że zarządca może się zachować nieprzewidywalnie, ma wspólnego z moim postem?
    Równie dobrze mogłaś napisać, że nie mam racji, ponieważ jutro może się zdarzyć katastrofa budowlana i budynek wspólnoty zniknie z powierzchni ziemi. :smile:
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jan48
    Nie dokładnie rozumiem sens Twojego pytania, stąd może mętna będzie ta odpowiedź. Przepraszam. Jeżeli odwołacie zarządcę,
    to możecie:
    powołać albo nowego,
    albo powołać Zarząd, który z kolei podpisze umowę w imieniu wspólnoty administratorem.
    Zarząd, Zarządca i Administrator to trzy różne terminy, każdy oznacza co innego, nie można nimi żonglować.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] jan48:[/cite]Wy chcecie zmienic zapis w ks. wieczystej zmieniajac dot. zarzadce na Zarząd Wspolnoty nie wymieniony z imienia i nazwiska wybrany Uchwała Wspolnoty.
    Nie. Należy wykreślić wpis o sposobie zarządu i o osobie zarządcy, nic nie wpisując w to miejsce. Brak wpisu oznacza, że obowiązuje ustawowy sposób zarządu (czyli z rozdziału 4 uwl):
    Ustawa o księgach wieczystych i hipotece:
    Art. 24.2. W księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, w której własność lokali została wyodrębniona, ujawnia się sposób zarządu tą nieruchomością określony w umowie, a w razie nieujawnienia domniemywa się sposób zarządu wynikający z ustawy.
    [cite] jan48:[/cite]Czy z chwila odkonania zmian zapisu w ks. wieczystych nalezy Wspolnote zorganizowac od poczatku tz.zawrzec umowe na zarzadzanie/administowanie/ okreslic zasady działania zarzadu, prowadzenia spraw finansowych ,pozawierac umowy na dostarczanie mediów itp.. /Zarzad Wspolnaty ma takie prawa art 6 ,21 uowl/ , czy poprzednie umowy zawarte przez zarzaądce/ notarialnego / obowiazuja..?
    Zasady działania zarządu wspólnoty są określone w ustawie o własności lokali - niczego nie trzeba wymyślać.
    Umowy zawarte przez wspólnotę (w imieniu której działał zarządca) nadal obowiązują - ale to już zostało powiedziane.
    Można zawrzeć umowę o zarządzanie i zlecić nią wykonywanie zadań pomocniczych osobie fizycznej lub prawnej - ale nie ma takiego obowiązku, zarząd wspólnoty może zarządzać samodzielnie.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    owner masz rację. w 99% procentach tak jest i tak powinno być pomiędzy normalnymi ludźmi. Może się jednak zdarzyć, ze ustępujący Zarządca
    tuż przed odwołaniem go rozwiąże umowy. Wystepują w przyrodzie takie kreatury.
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Reasumując:
    1. zmieniamy tryb wyboru zarządu na ustawowy. Do tego przygotowujemy projekt uchwały (czy najpierw mieszkańcy muszą się podpisać pod wnioskiem)
    2. odwołujemy dotychczasowego zarządcę - stosowną uchwałą
    3. powołujemy zarząd wspólnoty złożony z wybranych mieszkańców - stosowną uchwałą
    4. powołujemy nowego administratora (chcemy powrócić do firmy, która na samym początku administrowała naszym osiedlem, ale niestety została zwolniona przez Zarządcę, bo za dobrze dla nas chciała:)).
    5. zbieramy pełnomocnictwa od mieszkańców, aby w razie ich nieobecności na zebraniu głosować w ich imieniu.
    Ja tylko nie bardzo rozumiem jedną kwestię. Z tego co piszecie, to zapis w moim akcie wskazuje, iż mamy zarządcę. Z Waszych wpsiów zrozumiałam, iż zarządca zarząda sam, bez administratora (bo po co). A my mamy Panią Administrator wybraną przez naszego zarządcę (developera).
  • Opcje
    Kasia79Kasia79 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pani Beato,
    czy można w jakiś sposób zapobiec rozwiązaniu umów przez dotychczasowego zarządcę? Jeżeli to zrobi, to czy musi mieszkańców o tym poinformować z wyprzedzeniem, czy może postawić nas przed faktem dokonanym na zebraniu?
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Tak musi Was poinformować ( dokładnie nowy Zarząd musi zostac poinformowany). Ale proszę się nie bać nic złego to dla Was nie oznacza. Dostawcy mediów, wiedzą, że w nieruchomości żyją ludzie, czyli potencjalne źródło ich dochodów. I poczekają, aż podpiszecie z nimi umowy.
    Niczego wam nie odłaczą, a za okres pomiedzy umowami dostaniecie wyrównanie. Oczywiście w takiej sytuacji nowy Zarząd powinien podpisać nowe umowy jak najszybciej.
    Kasiu79 dwie ważne sprawy.
    1/ Komisyjnie spiszcie stan liczników częsci wspólnej w dniu rozwązania unowy ze starym zarządca, żeby uniknąć ewentualnych przepychanek potem.
    2/ Nie powołujcie ADMINISTRATORA UCHWAŁĄ!!! Nowy Zarząd podpisze z nim umowę. Zarząd występuje w niej w roli "pracodawcy", a administrator "pracownika". Najlepiej bez Zadnych okresów próbnych, za to Z ŁATWĄ I SZYBKĄ
    MOŻLIWOSCIA rozwiązania takiej umowy. Administrator to pracownik wspólnoty kontrolowany przez Zarząd. Zarządca nie.
  • Opcje
    emerytemeryt Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarzadca i administrator to pojecia przyblizone, zarzadca/to szersze pojecie/ zarzadza nieruchomoscia a administrator wykonuje czynnosci techniczne/prowadzi ksiegowośc reguluje naleznosci,czuw nad zaliczkami wplacanymi przez wlascicieli itp./ zlecone przez Wsolnote na podstawie Umowy .Oczywiscie zarzadca działa w imieniu wspolnoty a nie w swoim , ale po co zlecac zarzadcy wykonywanie tych czynnosci jezeli należa one do czynności zarzadu zwykłego i moze wykonywac to Zarzad Wspolnoty.Ponoc czynnosci zarzadu zwykłego nie mozna scedowac na zarzadce moze sie myle. Moze jan48 wyrazil sie nie precyzyjnie
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    1. zmieniamy tryb wyboru zarządu na ustawowy.
    Nie: "tryb wyboru zarządu", lecz sposób zarządu (czyli sposób zarządzania nieruchomością). Patrz: art. 18 ust. 2a ustawy o własności lokali: http://www.zarzadca.pl/content/view/12/29/
    zapis w moim akcie wskazuje, iż mamy zarządcę. Z Waszych wpsiów zrozumiałam, iż zarządca zarząda sam, bez administratora (bo po co). A my mamy Panią Administrator wybraną przez naszego zarządcę (developera)
    Zarządca ma do tego prawo. Są to osoby, wykonujące czynności pomocnicze.
    Z tym, że wynagrodzenie tych osób wypłaca im zarządca.
    Za ich działalność odpowiedzialność ponosi zarządca, również odpowiedzialność zawodową przed Ministrem Infrastruktury.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ponoc czynnosci zarzadu zwykłego nie mozna scedowac na zarzadce moze sie myle.
    Mylisz się. Zarząd wspólnoty może wyłącznie takie czynności scedować.
    Nie może scedować reprezentowania wspólnoty (prawa do zawierania umów o dostawy, umów ubezpieczenia itp.).
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witaj emeryt. Pojęcia przyblizone.... owszem, ale troszkę stanowi czasem OLBRZYMIA róznicę.
    Zgodne z UWL są dwa systemy zarządzania wspólnotą. Podam również tryby ich rozwiązywania.
    1/ Zarządca (na podst art 18 UWL) odwołanie zarządcy musi nastapiś poprzez uchwałę wspólnoty zaprotokołowaną przez notariusza.
    2/ Zarząd i administrator ( na podst art. 24 UWL) zarząd odwołuje sią Uchawałą współnoty bez udziału notariusza, a z administratorem Zarząd rozwiazuje umowę
    Inne rozwiązania to wymysły nieświadomych, lub oszustów nie mające podstawy prawnej, ale wystepujace w przyrodzie, tam gdzie ludzie nie znaja swoich praw
    i dają się otumanić.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Pani Beata:[/cite]Inne rozwiązania to wymysły nieświadomych, lub oszustów nie mające podstawy prawnej, ale wystepujace w przyrodzie, tam gdzie ludzie nie znaja swoich praw
    i dają się otumanić.
    Art. 18.1 jest podstawa prawną dla wprowadzenia "wymysłów", o których byłaś łaskawa wspomnieć.
    To, że Twoja wyobraźnia ogranicza się do 2 wariantów przewidzianych w następnych (po art. 18) przepisach rozdziału 4 ustawy nie znaczy, że inni też muszą się tego trzymać.
  • Opcje
    emerytemeryt Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witaj Pani Beata
    Zgadzam sie z Toba całkowice ,zarzadce nieruchomoscia musi byc odwołany uchwała zaprotokolowana przez notariusza.Z pkt 2 rowniez całkowicie .Poszedlem skrotem myslowym czytajac wczesniejsze spoty
    Wiekszość włascicieli a nawet Zarząd Wspolnoty nie maja pojecia o uowl. /212142lub bardzo znikone /a ze zostali wybrani na funkcie bo tak trzeba i daja sie kierowac cwanym zarzadcom czy jak tam nazwac administratorom i wykonuja ich propozycje i jeszce sie pod ty podpisuja
    pozdrawiam
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pozdrawiam emeryt i dziekuję za wsparcie. Mój podstawowy wniosek z prawie wszystkich dyskusji na tym forum jest jeden.
    Ludzie przeczytajcie ze zrozumieniem UWL! To bat na nieuczciwe zarządy, zarzadców i administratorów, ale trzeba go ZNAĆ i umieć STOSOWAĆ!
    I nie bać się! I na koniec Nie ma na świecie ustawy, która broni tych, co dobrowolnie pozwalaja sie okradać.
    Ciemny lud od zarania dziejów był okradany i gnebiony.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] Pani Beata:[/cite]owner masz rację. w 99% procentach tak jest i tak powinno być pomiędzy normalnymi ludźmi. Może się jednak zdarzyć, ze ustępujący Zarządca
    tuż przed odwołaniem go rozwiąże umowy. Wystepują w przyrodzie takie kreatury.
    Tak się zastanawiam, ale rozwiązanie umowy o dostawę wody, chyba jednak jest czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    emerytemeryt Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pytanie do Zarzadcy
    Przeciez to tak sama czynnosc jak zawarcie umowy na sprzatana wywoz nieczystosci ,naprawy bieżace i konserwacje, zalozenia konta bankowego ,dostarczanie energi do czesci wspolnej i gazu do wspolnej kotłowni.. czy to nie art 6 uowl . a Zarzad WM jest ich przedtawiceielem. Czynnosci przekraczające zarzad zwykły wynienia art22 pkt.3 ,4
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.