Podstawa prawna do naliczenia opłat m.in. za sprzątanie

bonowgbonowg Użytkownik
Witam,
Na początku wyjaśnię sytuację:
Jedna klatka schodowa na dwa adresy i dwie odrębne wspólnoty, na zasadzie współwłasności.
Wspólnota z Adresu 1 zawarła umowy z firmą sprzątającą odnośnie sprzątania klatki. Umowa zapewne w swojej treści obejmuje jako stronę w umowie tylko wsp. z adresu 1. Piszę tu "zapewne" ponieważ wsp. z Adresu 1 nie życzy sobie na swoich spotkaniach dot. m.in. ustalenia opłat za części wspólne wsp. z Adresu 1, jednak wymaga dokonania opłat. Następnie z racji poniesionych kosztów za np. sprzątanie klatki wsp. z adresu 1 nalicza opłaty za sprzątanie wsp. z adresu 2, przy czym naliczane jest to w taki sposób: jeden rachunek miesięczny od firmy sprzątającej zostaje podzielony na dwie części - ponieważ do zapłaty jest wsp. z adresu 1 i z dresu 2. Teraz idąc dalej, mieszkańców czy lokali mieszkalnych w wsp. z adresu 1 jest powiedzmy 10 a lokali w wsp. z adresu 2, co się z tym wiąże mieszkańcy z wsp. adresu 2 płacą 2xwiększe opłaty za sprzątanie.
Pytania:
1. Jaka jest podstawa prawna do naliczania w/w opłat mieszkańcom wsp. z adresu 2 skoro nie są w ogóle ujęci w umowie o sprzątanie?
2. Czy taka podstawa prawna to automat z tyt. współwłasności klatki schodowej?
3. Czy umowa o sprzątanie powinna zostać zerwana i założona nowa, która będzie obejmować w swojej treści wsp. Adres 1 oraz wsp. Adres 2?
4. Czy pomimo tego, iż istnieją dwie wspólnoty naliczanie opłat za sprzątanie nie powinno być przeprowadzane zgodnie z Art. 3 Ustawy o własności lokali:
(..)
3. Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.

4. Do wyznaczenia stosunku, o którym mowa w ust. 3, niezbędne jest określenie, oddzielnie dla każdego samodzielnego lokalu, jego powierzchni użytkowej wraz z powierzchnią pomieszczeń do niego przynależnych.

5. Jeżeli nieruchomość, z której wyodrębnia się własność lokali, stanowi grunt zabudowany kilkoma budynkami, udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
(...)

Z góry dzięki za odpowiedź, pozdrawiam.

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jedna klatka schodowa na dwa adresy i dwie odrębne wspólnoty, na zasadzie współwłasności.
    Co to znaczy? Czyją współwłasnością jest klatka schodowa?
  • Opcje
    bonowgbonowg Użytkownik
    edytowano listopada -1
    współwłasność, no tak sorki, nie jestem biegły w posługiwaniu się językiem prawnym :)

    jest to bezpłatna służebność użytkowania klatki na rzecz każdego z mieszkańców 1 i 2-giej kamienicy, klatka łączy dwie kamienice,
    mam nadzieję, że już w miarę dobrze to wyjaśniłem
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarząd obu wspólnot powinien się porozumieć w sprawie sprzątania wspólnej klatki schodowej, podstawy prawne już znasz.
    Można uchwalić wspólny regulamin porządku obu wspólnot, zabezpieczając się przed ewentualnymi nieporozumieniami wynikającymi z sąsiedztwa.
    Zarządy obu wspólnot niech taki regulamin opracują i na zebraniu obu wspólnot będzie można go przyjąć.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Abstrahując od niejasności prawnych, o których wspomina owner,
    Jaki jest stan faktyczny?
    Klatka służy dwóm wspólnotom. Jedna ma 10 lokali, druga 20 lokali. Wszyscy mieszkańcy korzystają z tej klatki.
    Jedna ze wspólnot opłaca uslugę sprzątania i obciąża nie swoją częścią drugą wspólnotę.

    Jak dograć? Powinna być spisana umowa pomiędzy wspólnotami (podpisują zarządy wspólnot i nie potrzeba żadnych uchwał wspólnoty), która określi, że wspólnota WM1 będzie opłacać taką uslugę u sprzatacza i obciążać WM2 wg następującego klucza. I tu ustalicie wzajemny klucz. Wg mnie jedynym rozsądnym jest nie wg ilości lokali czy wg ilości osób tylko wg powierzchni użtytkowej lokalikorzystających z klatki. Dlaczego? Proste. Gdyby klatka była wewnątrz Waszej wspólnoty, to ten koszt byłby tak własnie rozliczany.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Może być umowa, ale podparta uchwałą właścicieli, ponieważ są to koszty, które zarząd samowolnie nakładać nie może.
    Oczywiście, umowa pomiędzy wspólnotami, ale zawierana przez zarządy tych wspólnot,chyba, że uda się aby każdy właściciel podpisywał umowę z pozostałymi właścicielami obu wspólnot:shocked::sad:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przecież sprzatać klatkę trzeba.
    Zatem w planie gospodarczym takie wydatki powinny być ujęte.
    A jeśli są ujęte, to w tym momencie wystarczy decyzja zarządu.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli są ujęte to tak, zgadza się.:bigsmile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.