Wynik finansowy a absolutorium

evitaevita Użytkownik
Czy słuszne jest lączenie w jednej uchwale udzielenia absolutorium Zarządowi z przeznaczeniem dodatniego wyniku finanasowego na fundusz remontowy i zatwierdzeniem wyniku finansowego? Wydaje nam się , że nie ale jak to umotywować?Pozdrawiam już bardzo nam pomogliście . Dzięki i prosimy o więcej

Komentarze

  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Witaj
    evito, dodatni wynik finansowy...
    Opłaty we współnocie składają się z trzech podstawowych "filarów". Zaliczek na koszty eksploatacji, media i fundusz remontowy.
    do tego mogą dojść "przychody".
    Czy możesz przybliżyć, której z tych pozycji (rzecz jasna oprócz FR) dotyczy ów dodatni wynik finansowy?
    Aby uzyskać sensowną odpowiedź powinnaś to podać.
    Pozdrawiam z dniem św. Patryka
    Komentarz edytowany Pani Beata
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Częściowo przychody z zaliczek na pokrycie kosztów zarządzania nieruchomością (wynagrodzenie zarządcy, porządek i czystość, dostawy energii , ubezpieczenie i coś co zostało określone jako pozostałe koszty) a częściowo przychody finansowe (też bliżej nie określone)Zwrotne pozdrowienia :bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    przychody finansowe (też bliżej nie określone)
    Odsetki:
    - za zwłokę (od zaliczek wpłaconych po terminie)
    - z rachunku bieżącego
    - z lokaty.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano marca 2010
    No tak. evito proszę o wiecej precyzji. Czy wśród tzw. "dodatniego wyniku finansowego" znalazły się kwoty nie wykorzstanych zaliczek za media?
    To, że macie nadpłatę na eksploatacji już wiemy.
    oraz jak słusznie zauważył owner przychody. Dorzucę np. opłatę za szyldy ireklamy (o ile takowe macie).
    Uwierz evito, trudno odpowiedzieć praktycznie nie wiedząc tego wszystkiego :cry:
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Media zostały rozliczone bezpośrednio z każdym współwłaścicielem - były to nadpłaty na poczet następnej zliczki
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano marca 2010
    evito, w świetle tego co piszesz Twój Zarząd to jeden z lepszych o jakim tutaj debatujemy. Co prawda dość (a może nawet bardziej niż dość) ryzykowne jest cytuję:
    lączenie w jednej uchwale udzielenia absolutorium Zarządowi z przeznaczeniem dodatniego wyniku finanasowego na fundusz remontowy i zatwierdzeniem wyniku finansowego
    to jednak, osobno każda z tych pozycji jest absolutnie akceptowalna, ryzykowne jest łącznie ich w jedną uchwałę.
    Krzywdy właścicielom jednak nie czyni. Jeżeli uważasz, że takie połączenie jest dla Ciebie nie akceptowalne, zgłoś na zebraniu wniosek o rozdzielenie tej uchwały na 3 odrębne. Masz prawo. Jednak jeżeli przyjmiecie je łącznie, to co prawda nagniecie UWL, ale właściciele nie poniosą z tego tytułu straty, a zamiast 3 głosowań będziecie mieli tylko 1 i zebranie bedzie krótsze. Jak nikt nie zaskarży, przejdzie. Reasumując: to co wymyślił Wasz Zarząd jest ryzykowne i nie ma podstawy w UWL (chodzi mi o łączenie 3 w/w tematów w jednej uchwale), ale trudno sie w tym postępowaniu dopatrzeć nieuczciwości. Chyba, że coś przemilczałaś.
    To oczywiście tylko moja praktyczna rada.
    Komentarz edytowany Pani Beata
  • Opcje
    evitaevita Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Pani Beata:[/cite]Jednak jeżeli przyjmiecie je łącznie, to co prawda nagniecie UWL,
    O co chodzi z tym naginaniem? Na czym miałoby ono polegać?
    [cite] Pani Beata:[/cite]Reasumując: to co wymyślił Wasz Zarząd jest ryzykowne i nie ma podstawy w UWL, ale trudno sie w tym postępowaniu dopatrzeć nieuczciwości.
    Ma podstawy w ustawie, jak najbardziej:
    Art. 30. 2. Przedmiotem zebrania, o którym mowa w ust. 1 [rocznego - owner], powinny być w szczególności:
    1) uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu,
    2) ocena pracy zarządu lub zarządcy, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1,
    3) sprawozdanie zarządu i podjęcie uchwały w przedmiocie udzielenia mu absolutorium.
    Zatwierdzenie sprawozdania i decyzja o przeznaczeniu nadwyżki to punkt wyjścia do planu gospodarczego - powinno być przedmiotem zebrania.
    Głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi - również.
    Ustawa nie nakazuje głosować tych spraw oddzielnie. Nie zakazuje też łączenia tych spraw w jednej uchwale. W czym problem?
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano marca 2010
    owner, jak się uprzesz to UWL nie zakazuje wprost połączenia nawet wszystkich tematów zebrania w jednej uchwale.
    Rozumiem, że dryfujesz niebezpiecznie w stonę jednej uchwały o wszystkim?
    Ja bym nie broniła zaciekle takiego stanowiska :bigsmile:
    w sytuacji opisanej przez evitę może znaleść się właściciel, albo nawet wielu właścicieli, którzy bedą stać na takim stanowisku:
    Chcemy przeznaczyć niewykorzystane zaliczki na FR!,
    ale nie chcemy udzielać absolutorium temu Zarządowi!
    Nie dają mi szansy na oddanie głosu zgodnie z moim przekonaniem!

    To dlatego piszę, że pomysł jest trochę ryzykowny, ale jak nikt nie zaskarży to przejdzie.
    Pani Beata udziela praktycznych rad i pozdrawia.
    O Twoich odczuciach nie będę z Tobą rozmawiać. Masz do nich prawo.
    Komentarz edytowany Pani Beata
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano marca 2010
    [cite] owner:[/cite] W czym problem?
    No wlasnie! Jakos tak sie glowne pytanie i odpowiedz rozmyly :smile: Moim zdaniem odpowiedz na postawione pytanie jest prosta: to MOZE byc jedna uchwala! Chyba, ze ktos zażąda np. oddzielenia uchwaly o przyjęciu sprawozdania od udzielenia absolutorium.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się z Panią Beatą, łączenie tylu zagadnień w jednej sprawie nie jest moim zdaniem właściwe, to nie jest dobra praktyka. To już nie jest uchwała w sprawie, lecz w sprawach.
    Z drugiej jednak strony wiele uchwał ma taki charakter - np. o upoważnieniu zarządu do zawarcia umowy, gdzie wymienia się elementy podmiotowo i przedmiotowo istotne, albo regulaminu porządku domowego.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Pani Beata:[/cite]Rozumiem, że dryfujesz niebezpiecznie w stonę jednej uchwały o wszystkim?
    To źle rozumiesz. Zamiast zadawać retoryczne pytania, odpowiedz na czym polega to "naginanie ustawy".
    Zarząd ponosi pewne ryzyko - im więcej spraw połączy w jednej uchwale, tym większe niebezpieczeństwo, że z powodu sprzeciwu wobec któregoś z elementów upadnie cała uchwała.
    Ale to jest problem zarządu. Poza tym - co innego ryzyko porażki w głosowaniu, a co innego naginanie ustawy i brak ustawowych podstaw dla takiego rozwiązania.

    Trzeba stwierdzić wyraźnie: nie ma przeszkód prawnych dla połączenia tych kwestii w jednej uchwale.
    Ocena, czy to "słuszne, dobre i sprawiedliwe" należy do właścicieli lokali, którzy będą głosowali w tej sprawie.
    [cite] Zarządca:[/cite]To już nie jest uchwała w sprawie, lecz w sprawach.
    To jest dopiero argument! :smile:
  • Opcje
    marta26421marta26421 Użytkownik
    edytowano marca 2010
    Od dnia 1.01.2001 roku to na właścicielach lokali spoczywa obowiązek podjęcia uchwały określającej sposób prowadzenia ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.

    Potwierdzenie na stronie:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/8663/Wspolnoty_mieszkaniowe_8211_ewidencja_ksiegowa.html

    To Zarząd lub Zarządca przekłada pod głosowanie właścicielom lokali opracowaną uchwałę w tym zakresie.

    Wydawnictwo: C.H. Beck
    Kod: BEKW-406103
    Księgowość i rozliczenia wspólnot mieszkaniowych. Praktyczne porady i wzory dokumentów dla zarządców
    http://www.profinfo.pl/
    Komentarz edytowany marta26421
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    opłatę za szyldy ireklamy
    To nie są przychody finansowe...
  • Opcje
    emerytemeryt Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam
    Zgadzam sie z tymi co twierdza , że nie nalezy łaczyć wielu spraw w jedna uchwałę choc nie jest to zakazane.
    Z własnego doświadczenia wiem że połaczenia w jednej uchwale przyjecia sprawozdania finansowego i udzielenia absolutorium Zarzadowi WM skonczyło sie draka ale zarzad tak to zmanipulowal ,że uchwała przeszła.Własciciele byli oburzeni bo mieli zastrzeżenie do pracy Zarządu i prawdopodobnie Uchwała by nie przeszła Atak musztarda po obiedzie
    Mam wątpliwosci co do porad Pani Beata w sprawie składników opłat. jest ich 2 a nie 3
    1.zaliczna na utrzymanie nieruchomosci wspołnej w tym :
    -remonty, konserwacja ,sprzatanie koszty zrzadcy ..itp
    2.Opłata za media
    Nie rozumiem pojecia opłata eksploatacyjna co to jest..?
    F remontowy jest skladnikiem kosztów utrzymania nieruch..tak nazwany przez włascicieli /ustawodawca go nie wyodrebnia/ i powinien byc rozliczony w okresie rocznym . WM decyduje/Uchwała/ co z nim zrobić , zwrocic włascicielom czy przeksiegowac na rok następny .Niewykorzystany FR nie mozna przeksiegowac obligatoryjnie na rak nastepny
    Moze sie myle prosze o wyjasnienie .pozdrawiam..
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    emeryt, Nie pomyliłam się. Są trzy filary + czwarty (przychody)
    ale skoro mi nie ufasz niech to potwierdzi lub zdementuje ktoś inny do kogo masz zaufanie.
    Pozdrawiam
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pani Beata ma oczywiscie racje :smile: Przeciez trzeba zapewnic utrzymanie czystosci, oplacic administratora (chyba, ze zarzad administruje samodzielnie), ubezpieczyc nieruchomosc, oswietlic ja (wspolna energia elektryczna), zapewnic przeglady okresowe (np. kominiarski, gazowy, UDT dla dżwiogó itp), oplacic konserwacje i biezace naprawy, skserowac dokumenty na zebranie i rozeslac je (chyba, ze jest to juz w umowie z administratorem) i sporo innych "drobiazgow". Ale przeciez cale zycie sklada sie z drobiazgow :smile: I na to wlansie ida te koszty "eksploatacyjne" czesto nazywane tez kosztami zarzadu (nie mylic z organem wspolnoty!!) lub kosztami utrzymania nieruchomosci wspolnej (KUNW). Czy to Cie przekonalo?:bigsmile:
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Odrebna sprawa jest laczenie kilku spraw w jednej uchwale. Jestem temu przeciwny, ale... Czasem jedna uchwala jest uwarunkowana inna; np. plan rzeczowo-finansowy remontow jest scisle zwiazany z uchwala o wysokosci wplat na FR oraz - dalej idac - zagospodarowaniem srodkow z roku ubieglego, zasileniem RF kwota nadwyzki z KUNW... Zatem nie zawsze jest to pozbawione sensu:smile:
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Pomocne orzecznictwo:
    z uzasadnienia wyroku Sądu Najwyższego z dnia 26 czerwca 2008 roku, sygn. akt: II CSK 598/07:

    "Łączne głosowanie nad uchwałą złożoną, wymagającą dwóch odrębnych głosowań, skoro skarżący nie wykazali wpływu tego braku na treść uchwały, nie może prowadzić do jej uchylenia."
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.