wpłaty na Fundusz remontowy

kuba2kuba2 Użytkownik
Postanowiliśmy zacząć zbierać środki na fundusz remontowy.
Po ustaleniu stawki np. 0,50 zł/m2 powierzchni użytkowejlokalu i przedstawieniu każdemu z właścicieli wysokości wpłacanych zaliczek będą te zaliczki wpłacane na ten sam rachunek bankowy co i zaliczki za media. Właściciele nie będą dokonywać osobnych wpłat na osobny rachunek. Dopiero potem będziemy przerzucać środki przypisane do funduszu remontowego na osobne konto. I teraz pytania:
1. Czy przerzucać te środki co miesiąc, kwartalnie czy na koniec roku?
2. Jaką ilość środków przerzucić, gdy ktoś zalega z opłatami ? Czy taka, jaka powinna wpłynąć od wszystkich właścicieli czy przeliczać co miesiąc (analizując wpłaty od właścicieli) ile wynika z wpływów z zaliczek?
W regulaminie gospodarki zasobami mieszkaniowymi mamy przypisane, że w pierwszej kolejności są księgowane wpływy na fundusz remontowy, dalej na opłaty nieruchomości wspólnej a na końcu opłaty dotyczące lokalu.

Komentarze

  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano marca 2010
    O terminach przeksięgowywania powinna zdecydować wspólnota mieszkaniowa w uchwale.
    Odnośnie sposobu zarachowania dokonanych wpłat - to moim zdaniem każdy właściciel winien złożyć w tym względzie oświadczenie (podobnie jak gmina).
    W przeciwnym razie, tj. w braku oświadczenia, stosować należy zasady ogólne kodeksu cywilnego.
    Zastosowanie ma w szczególności art. 451 kodeksu cywilnego ustalający reguły interpretacyjne, które "wchodzą w rachubę jedynie w razie braku umowy stron co do zaliczenia świadczenia. Odpadają zatem, jeżeli - nie później niż dłużnik zacznie spełniać świadczenie - odpowiednia umowa zostanie zawarta".
    Komentarz do Kodeksu cywilnego, G. Bieniek, H. Ciepła, S. Dmowski, J. Gudowski, K. Kołakowski. M. Sychowicz, T. Wiśniewski, C. Żuławska, LexisNexis, Warszawa, 2008, s. 679

    Uważam także, że uchwała właścicieli w sprawie sposobu zaliczania wpłat nie jest dopuszczalna, ponieważ ingeruje w sferę uprawnień właścicieli lokali.
    Jeżeli to wspólnota licznych właścicieli odradzam przeksięgowywanie, bezpośrednie wpłaty na konto są o wiele lepszym rozwiązaniem.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Uważam także, że uchwała właścicieli w sprawie sposobu zaliczania wpłat nie jest dopuszczalna
    Natomiast dopuszczalna jest gdy mówimy o wpłatach nieoznaczonych przez dłuznika.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano marca 2010
    [cite] a-z:[/cite] Natomiast dopuszczalna jest gdy mówimy o wpłatach nieoznaczonych przez dłuznika.
    Słusznie.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    kuba2kuba2 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ale nikt na przelewach nie wpisuje ile wpłaca na rzecz funduszu remontowego a ile na pozostałą część zaliczki. Więc jak zakwalifikować ile środków przelać z konta ogólnego na osobne konto funduszu gdy np. ktoś zapłacił mniej lub więcej niż to wynika z zaliczek? Niektórzy zaokrąglają wpłaty w górę i nikt nie może im tego zabronić.
    No i jak traktować spóźnialskich przy opłatach?
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co stoi na przeszkodzie, aby uruchomic subkonto i dokonywac wplat jawnie na 2 wyodrebnione rachunki? Czy chodzi o oplaty od operacji? Bo wiele bankow oferuje subkono bezplatnie, zatem dla wspolnoty nie stwarza to dodatkowych obciazen...
  • Opcje
    JakubowJakubow Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam, sposób ustalania zaliczki na fundusz remontowy - tworzenia wspólnego funduszu remontowego poprzez przyjecie okreslonej stawki za 1m2 pow. uzytkowej (jak podaje blog ....) budzi moje poważne zastrzeżenia, albowiem obchodzi ustawę (przepisy bezwzględnie obowiązujące), a nie wiem - jak rozliczacie fundusz? (np. jak przypisujecie środki poszczególnym właścicielom i jak z funduszu rozliczacie koszty wykonania remontu?, bo jeżeli analogicznie przypisujecie stan konta poszczególnym właścicielom i tak samo potem rozliczacie wydatki, to tym bardziej podtrzymuję swoje zastrzeżenia) por. treść w uwl normy; art.12.2,14,15 i 17 w związku z art.30.2pkt1 tego rozdziału 4), oraz art.22.2,3 pkt 8 i 10 tej ustawy, gdyż aby zgodnie z prawidłowym zarządem ustalić tworzenie funduszu remontowego, należy nienagannie wykonać wymienione przepisy i podjąć ścisle wg tej normy uchwały, w przeciwnym razie czynności są nieważne (a nawet bezwzględnie nieważne i nie podlegają konwalidacji, ponieważ obchodzą ustawę w taki też sposób, iż krzywdzą w rozliczeniach mniejszość właścicieli we WMN (nawet wówczas, gdy mają na razie tylko taki cel) i wyczerpują przesłanki normy nie tylko w art.58.1 lecz także w jego drugiej uwadze -art.58.2 kc, i tu nie działa art.25 uwl ( nie ma szansy - takiej możliwości - na przekroczenie terminu do zaskarżenia 6 tyg. i objęcia sprawy prekluzją), bo z mocy samego prawa takie tworzenie prawa jest bezwzględnie nieważne i nie może od samego początku powstawania takiego monstrum skutecznie wywołać jakichkolwiek skutków prawnych. Ikubaj
  • Opcje
    ZNmZNm Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czy możesz wyjaśnić w jaki sposób dochodzi do obejścia ustawy w sytuacji przyjęcia stawki za 1 m 2 pow. użytkowej. Konkretnie jaki bezwzględnie obowiązujący przepis zostaje w ten sposób naruszony? Czy masz na uwadze zamianę - z udziałów na m2 czy może jakieś inne naruszenia?
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Szczerze mowiac, to pogubilem sie w wywodzie Jakubow :cry:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Domyślam się, ze Jakubow-owi chodzi o to, że skoro rozliczenie kosztów odbywa się udzialami, to i zaliczki powinno się naliczać udziałami.
    Pogląd słuszny, ale stosowany góra w połowie przypadków.
  • Opcje
    kuba2kuba2 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Do Jakubow
    W mojej wspólnocie do powierzchni użytkowej zalicza się powierzchnię użytkową mieszkań, powierzchnię przynależnych komórek lokatorskich (nie wszyscy mają) i powierzchnię miejsc postojowych (w sumie 2000m2)- powierzchnia jest odnośnikiem udziału np. ktoś ma lokal 50m2, komórkę 3m2 i miejsce postojowe 30m2 to ma w sumie 8300/20000 udziałów. Więc stawka za m2 jest równoznaczna stawce udziału. Jedynie posiadacze miejsc postojowych mogą klnąć, bo powierzchnia jest prawie równa niektórym mieszkaniom.
    Na razie jeszcze nie rozliczamy konta, bo od 1 kwietnia zaczną wpływać pierwsze wpłaty - no i nie wiem jak je przelewać na osobne konto. A wpłacanie od razu przez właścicieli na osobne konto jest złe - wpłata kilkunastu złotych miesięcznie to dodatkowe koszty (część ludzi wpłaca jeszcze przelewy na poczcie).
    Może ktoś powie, jak to się odbywa praktycznie.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] kuba2:[/cite] Może ktoś powie, jak to się odbywa praktycznie.
    Mieliśmy podobną zagwozdkę z naszym "właścicielem zbiorowym", też nie chciał wpłacać na wyodrębnione konto. W związku z tym, raz na pół roku przysyłał do księgowej (właściwie do zarządu, ale na adres księgowej) pisemko w stylu "Proszę o przeksięgowanie kwoty ..... zł z konta eksplatacji na konto funduszu remontowego". Ale to nie jest za dobre, jeśli na biżąco jest potrzebna kasa na opłacenie jakichś remontów.
  • Opcje
    19761976 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a czy istotne jest co jest brane przy ustalaniu opłat na porycie kosztów zarządu?! Może to być nawet kwota równa dla wszystkich.
    Ważne jest to aby w myśl Art.12 Ust.2 koszt poniesione zostały rozliczone w stosunku do ich udziałów.
    Oczywiści logicznym jest ustalanie opłaty w tak sposób aby to odzwierciedlało wielkość udziałów poszczególnych właścicieli
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    na koncie bankowym powinno być utworzone subkonto dla FR.
    wystarczy na wpłacie podać za co i ile a bank sam zaksięguje kwotę na FR. nie trzeba osobnego blankietu wpłat dla FR.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] gonia:[/cite] wystarczy na wpłacie podać za co i ile a bank sam zaksięguje kwotę na FR. nie trzeba osobnego blankietu wpłat dla FR.
    A w jakim banku? W naszym niestety nie ma takiej opcji, konieczne są 2 oddzielne wpłaty.
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W banku PKO BP.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzieki, Gonia:kissing: :flowers:
  • Opcje
    goniagonia Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Proszę bardzo.
    Dzięki:shamed:
  • Opcje
    JakubowJakubow Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam,
    ZNm , proszę bąć jeszcze cierpliwy , komentarz jaki w odpowiedzi Ci przygotowałem już po raz II (starannie i od serca) po prostu zniknął mi z pola - po niefortunnym ruchu na klawiaturze, ale teraz przygotuję w dokumentach i wkleję OK , Sorry.
  • Opcje
    JakubowJakubow Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kuba2, Witam i Tobie też odpiszę:bigsmile:, w kontekście art.3.2 uwl (co wpływa wg normy na wielkość udziałów do danego lokalu) , to co piszesz jest jakąś makabrą, a dokonaną przez sprzedających lokale i notariusza:fierce:, po wstępnej ocenie tego co napisałeś:smoking:.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    powierzchnia jest odnośnikiem udziału np. ktoś ma lokal 50m2, komórkę 3m2 i miejsce postojowe 30m2
    Powierzchnia "miejsca postojowego"? Te 30m2 to tylko wynik działania arytmetycznego: jest to pewnie iloczyn powierzchni lokalu garażowego i udziału pojedynczego właściciela we współwłasności tego lokalu.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.