pełnomocnictwo do banku a zarząd wsp.
jan
Użytkownik
podczas pierwszego zebrania wsp. mieszk. nie mieliśmy takiego doświadczenia i wiedzy \byłto ro. 2006\ podsunięto nam \zarządca umowę następującej treści która została przyjęta; cytuje.upoważnia się zarząd wsp.do udzielenia pełnomocnictw zarządcy do zawierania umów z bankiemi dyponowania kontem bieżącym i remontowym wspólnoty mieszkaniowej.' koniec cytatu. obecnie chcemy dopisać drugi człon tej umowy o nast. treści;'dysponowanie kontem wsp. mieszk. następuje za wiedzą i zgodą zarządu wsp.'proszę o odpowiedz czy taki zapis jest zgodny z prawem i czy można go wprowadzić uchwałą w drodze indywidualnego zbierania głosów. \mamy 37 proc. udziału.wiem że można ale czy w tym przypadku można to zastosować. przepis mówi że na zebraniu jak nie ma kworum to można zastosować zbieranie głosow w drodze ind. zbierania przez zarzad.tu na zebraniu nic w tej sprawie nie było wyszła sprawa zaostrzenia uchwa.ły między zebraniami gdyż zarząd udowodnił pewne pomyłki ksęgowe. proszę o odpowiedż .pozdr.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Czy jest to umowa o zarządzanie, czy administrowanie?
Nie słyszałam o terminie zaostrzenia uchwały. Trzeba pojąć nową uchwałę.
Moim zdaniem upoważnienie administratora do składania oświadczeń woli w imieniu wspólnoty, a za takie należy uznać umocowanie do zawarcia umowy rachunku bankowego wspólnoty i dysponowania nim - stanowi zmianę sposobu zarządu nieruchomością wspólną i wymaga zachowania formy określonej w art. 18 uwl (uchwała protokołowana przez notariusza, umowa w formie aktu notarialnego). W przypadku niezachowania przypisanej formy czynność jest bezskuteczna.
ZGM nie może posiadać licencji zarządcy.
Do ustawy o własności lokali ma się to nijak.
zakłady budżetowe nie mogą zarządzać wspólnotami mieszkaniowymi, mogą zarządzać tylko mieniem komunalnym należącym w 100% do gminy.
Mówi o tym ustawa o gospodarce nieruchomościami, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o gospodarce komunalnej.
Zarząd powinien wycofać pełnomocnictwo w banku i zawrzeć umowę w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, administrator może natomiast nosić do banku przelewy podpisane przez członków zarządu.
Rację ma Gonia, że ZGM nie może posiadać licencji, ponieważ licencję może uzyskać jedynie osoba fizyczna. Nie zgadzam się natomiast z tak kategorycznym twierdzeniem, że zakłady budżetowe nie mogą zarządzać wspólnotami mieszkaniowymi. Należy mieć na względzie, że w orzecznictwie NSA zaprezentowano odmienny pogląd.
"Działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu, na podstawie odrębnych umów, podmiotom innym niż gmina, usług dotyczących zarządzania nieruchomościami nie wchodzi w zakres zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./, ma charakter komercyjny i jako taka wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Działalność tę należy odróżnić od administrowania nieruchomościami wspólnymi, prowadzonego na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali /Dz.U. 2000 nr 80 poz. 903 ze zm./ stanowiącego, że w razie sukcesywnego wyodrębniania lokali przyjęty przez dotychczasowych współwłaścicieli sposób zarządu nieruchomością wspólną odnosi skutek także do każdego kolejnego nabywcy lokalu. Skoro gmina jest jednym ze współwłaścicieli nieruchomości wspólnej powstałej wskutek sukcesywnego wyodrębniania lokali mieszkalnych, to zarządzanie taką nieruchomością mieści się w zakresie zadań o charakterze użyteczności publicznej z tej to przyczyny, że wykonywane jest również i na rzecz gminy w zakresie jej własnych zadań w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że na sesji w dniu 28 marca 2003 r. Rada Miejska uchwałą nr VI/92/03 przekształciła z dniem 1 kwietnia 2003 r. jednostkę budżetową pod nazwą - Administracja Budynków Komunalnych "Nieruchomości Ś." w zakład budżetowy pod nazwą Miejski Zarząd Nieruchomości
Działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu podmiotom innym niż gmina usług dotyczących zarządzania nieruchomościami ma w ocenie organu charakter komercyjny i jako taka wykracza poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Zarząd Budynków Mieszkalnych jako komunalny zakład budżetowy podlega przepisom m.in. ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej /Dz.U. 1997 nr 9 poz. 43 ze zm./.
Zgodnie z art. 7 tej ustawy działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego, a zgodnie z art. 10 ust. 1 cyt. ustawy poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich.
Z treści cyt. art. 10 ust. 1 i art. 7 ustawy o gospodarce komunalnej wynika, że działalność wykraczającą poza użyteczność publiczną mogą prowadzić wyłącznie tworzone przez gminy spółki prawa handlowego /z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjne/."
Ale w tym przypadku jest inaczej, wspólnota Jana ma własny zarząd właścicielski i w ty konkretnym przypadku ZGM nie może zarządzać ani administrować wspólnoty.
1) tylko na zebraniu
2) tylko w trybie indywidualnym
3) w trybie mieszanym (częściowo na zebraniu, częściowo indywidualnie. "Za wiedzą i zgodą" - to nic nie daje. Minimalna zmiana powinna być taka, że każda dyspozycja (polecenie przelewu, czek gotówkowy) wymaga obowiązkowo podpisu jednej osoby z zarządu. Wymaga to zmiany karty wzorów podpisów w banku. Ale najlepiej zrobić to tak, jak radzi Zarządca: cofnąć pełnomocnictwo bankowe administratorowi składając pismo w banku, podpisane przez zarząd oraz zawrzeć nową umowę rachunku bankowego na rzecz wspólnoty (umowę podpisuje zarząd). Dysponentem nowego rachunku powinien być wyłącznie zarząd. Należy rozliczyć administratora i dokonać przelewu środków ze starego konta na nowe.
Czy ten stary rachunek jest na wspólnotę, czy na gminę? ZGM jako jednostka budżetowa nie ma osobowości prawnej, działa w imieniu gminy.
Czy dobrze zrozumiałem, że gmina ma 63% udziałów w nieruchomości wspólnej?
Wasze rady niechybnie doprowadzą do paraliżu tej WM. Co jest złego w tym,że administrator ma dostęp do konta? Przecież musi wykonywać operacje finansowe. Przypuszczam,że ma to w swoich obowiązkach. Tezy Zarządcy o konieczności aktu notarialnego przy uchwalę o zezwoleniu na dysponowanie kontem WM to swobodna interpretacja uwl. Ja posiadałem taką dyspozycję zwykłą uchwałą wiekszości właścicieli, i nie widziałem w tym nic zdrożnego. Problem tkwi w kontroli jaką powinien sprawować Zarząd. Jeżeli Zarząd z tego rezygnuje - jego sprawa. Zarząd może osobiście zanosić dyspozycje przelewów do banku. Jest to niewątpliwe czynność zarządu zwykłego, który Zarząd wykonuje samodzielnie.
Zejdźmy na ziemię!!!:bigsmile:
Jako zarząd nie musiałeś mieć w ogóle uchwały, bo dysponowanie kontem to uprawnienie zarządu. Jako administratorowi uchwała ci nie wystarczy.
"Nie widziałem w tym nic zdrożnego" - to nie jest przekonujący argument, zwłaszcza jeśli się zna twoje podejście do przepisów prawa.
a jak ma się do tego
http://orka2.sejm.gov.pl/IZ6.nsf/main/78D6B26F
czytałem to NSA II SA/Wr 1234/03 : i dokumenty NIK-u itd.
ale jest to odpowiedz z 3 grudnia 2009 r.
Może się to odbywać tylko w świetle przepisu art 18 ust2 ustawy o wł.l.
Czyli, jeżeli nie ma zarządu wybranego na podstawie art 20 ustawy, w razie jak gmina sukcesywnie wyodrębnia lokale i nie został jeszcze powołany zarząd właścicielski, czyli gmina prowadzi zarząd nieruchomością w trybie art. 18 ustawy.
przeszukałem cały tekst i nie znalazłem tam słowa "nie mogą"
Ja bym dodał że również w świetle Art.19
W przytoczonej przez ciebie wypowiedzi ministra są użyte art. różnych ustaw, może przeczytasz je jeszcze raz?:wink:
Parę lat temu nasza Pani Zarządca dostała od Zarządu Wspólnoty dyspozycję dot. naszych środków finansowych, konta. W związku z remontem, który powinien się skonczyć wg umowy w zeszłym roku, ale nie ma odbioru do dzisiaj Zarządca wypłaciła Wykonawcy wszystkie nasze pieniądze nie konsultujac tego ze Wspólnotą i czeka jeszcze na dofinansowanie z UM. Chcemy napisać pismo/Uchwałę aby wszystkie wydatki były konsultowane z Zarządem Wspólnoty i aby nie mogła nimi dysponować jak chce. Dyspozycja była podpisana z ówczesnym Zarządem Wspólnoty. Jak ograniczyć dysponowanie naszymi środkami?
To na nich zaznacza się uprawnienia dysponenta .
Ja bym tak zmienił, że to Zarząd WM daje dyspozycje dla banku w celu uwolnienia środków z konta bankowego ... bankowości internetowa
Zarządca a właściwie Administrator ma zawiesić przelew w banku , przesłać skan faktury do Zarządu WM / członka zarządu WM, Zarząd WM dopiero uwalnia swoim podpisem elektronicznym środki z konta WM ....ect
Taki powinien być standard we WM.
pajacu i kretynie , trollu przestań obrażać nowych uczestników tego forum .
To że ty #Prezesod13lat jesteś ograniczony w rozwoju, to nie znaczy, że każdy taki jest .
Iść do banku. We dwóch członków zarządu. Z aktualną uchwałą powołującą zarząd i z dowodami osobistymi...
Nowy doklejony: 28.04.21 10:06
I dyskusja się skończyła. Tak to jest jak nie ma się pojęcia o temacie. I to pisze rzekomo specjalista od zarządzania!!!???? I dwóch gości z papierkiem przejmują np. konto 120-lokalowej WM i kilkaset tysięcy zlotych na koncie. Nie ośmieszaj się. Miesiąc temu spytałem w swoim banku CA jaka jest oferta kredytowa dla WM. Odpowiedź byla jednoznaczna - ŻADNA