Jak funkcjonuje wspólnota?
yukon
Użytkownik
Witam, jestem pierwszy raz tutaj.
Przeczytałem materiały zamieszczone na stronie, przeglądałem wiele wątków, ale nadal nie mam pewności. Kupiłem mieszkanie w kamienicy (wykupione wcześniej przez kogoś tam). Było to trzecie wykupione mieszkanie w dużej wspólnocie. Zgłosiłem się do MZBM po odbiór książeczek, mój akt notarialny mieli już przesłany przez UM, gdzie składałem dokumenty meldunkowe i podatkowe. MZBM administruje wspólnotą, rozlicza wszystkie wydatki poniesione na jej utrzymanie i pobiera od wspólnoty wynagrodzenie tytułem kosztów zarządu. Na zebraniu dokonały się pewne zmiany, wcześniej zmienił się właściciel pierwszego z wykupionych mieszkań (poprzedni wraz z drugim byli członkami zarządu). Na wspomnianym zebraniu wpisano mnie jako członka zarządu, podjęliśmy uchwałę w sprawie pełnomocnictwa do założenia konta wspólnocie i dysponowania nim przez zarządcę. Wspólnocie nadano REGON I NIP. Moje pytanie brzmi:
Czy to wszystko jest prawidłowe, czym skutkuje ta rejestracja wspólnoty?
Może to być śmieszne, ale w temacie wspólnoty mam taką samą orientację jak w kopalni bez oświetlenia:cry:.
Przeczytałem materiały zamieszczone na stronie, przeglądałem wiele wątków, ale nadal nie mam pewności. Kupiłem mieszkanie w kamienicy (wykupione wcześniej przez kogoś tam). Było to trzecie wykupione mieszkanie w dużej wspólnocie. Zgłosiłem się do MZBM po odbiór książeczek, mój akt notarialny mieli już przesłany przez UM, gdzie składałem dokumenty meldunkowe i podatkowe. MZBM administruje wspólnotą, rozlicza wszystkie wydatki poniesione na jej utrzymanie i pobiera od wspólnoty wynagrodzenie tytułem kosztów zarządu. Na zebraniu dokonały się pewne zmiany, wcześniej zmienił się właściciel pierwszego z wykupionych mieszkań (poprzedni wraz z drugim byli członkami zarządu). Na wspomnianym zebraniu wpisano mnie jako członka zarządu, podjęliśmy uchwałę w sprawie pełnomocnictwa do założenia konta wspólnocie i dysponowania nim przez zarządcę. Wspólnocie nadano REGON I NIP. Moje pytanie brzmi:
Czy to wszystko jest prawidłowe, czym skutkuje ta rejestracja wspólnoty?
Może to być śmieszne, ale w temacie wspólnoty mam taką samą orientację jak w kopalni bez oświetlenia:cry:.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Dysponowanie kontem: to już decyzja Zarządu wspólnoty, kogo chce i w jakim zakresie. W dyskusjach na forum często podkreślano, że przelewy bankowe powinny być podpisywane przez dwóch członków zarządu.
Gmina-MZBM-WM to trzy odrębne podmioty gospodarki, które posiadają REGON,NIP i konto bankowe. Dane Gminy i MZBM są upublicznione w internecie, a WM nie będą. Chyba, że któryś z właścicieli lokali je upubliczni.
Czy znasz numer identyfikacyjny WM?
http://www.zarzadca.pl/content/view/12/29/
Najlepiej przeczytać kilka razy.
Przegladnij też wątki na tym forum. Jest wiele prawidowo opisanych ciekawych tematów.
Jednak pamiętaj. To tylko forum, czyli opinie forumowiczów,
przytrafiaja się niestety głosy "od czapki".
Pozdrawiam.
MZBM jest z o.o., a NI WM nie znam. Gdzie poznam i do czego on jest?
literówka
MZBM Sp.z o.o. to własność Gminy, która jest członkiem WM. Ile lokali posiada Gmina a ile osoby takie jak Ty %?
Informacje o numerze REGON na stronce http://www.stat.gov.pl/bip/regon_PLK_HTML.htm
W dokumentach WM. Dostęp do nich mają tylko jej członkowie.
Dysponując numerem REGON lub NIP możesz dowiedzieć się o MZBM Sp.z o.o. i WM http://www.stat.gov.pl/regon/
Po co masz gdzieś szukać NIP-u i REGON-u waszej wspólnoty? te dane znajdziesz bezpośrednio u zarządcy.
Chyba, że chcesz znać NIP i REGON gminy, czy MZBM, tylko po co?
Ja raczej zajrzała bym do statutu MZBM, czy może zarządzać wspólnotami.:bigsmile:
Podjęcie uchwały do dysponowania kontem bankowym przez zarządcę była niemądra.
Tak. Gmina posiada 73%
Do tej pory wpłacaliśmy na konto ogólne MZBM. Z niego dokonywano rozliczeń, żadnych problemów nie było. Czy to coś zmienia, że wspólnota ma swoje konto, a dysponuje nim zarządca? Może nas okraść, czy co?
Gmina to właściciel 73% lokali podlegających ewidencji i kontroli państwa. To samo dotyczy MZBM. Wprowadz ich dane do wyszukiwarki, a dowiesz się jak funkcjonują. WM z udziałem Gminy to odrębny temat.
Napisałam to ku przestrodze.
Jeżeli rozliczenia z MZBM są przez was sprawdzone i wszystko ok, to bardzo dobrze.
Sprawdź statut MZBM, albo akt założycielski, to ważne:cool:
Sprawdź też umowę jaka jest zawarta z zarządcą, jakie ma kompetencje a czego mu nie wolno, za co odpowiada, a za co nie.
Jeżeli już beęziecie mieli swoje konto, to ty jako członek zarządu sprawdź jaką na tym koncie macie kasę(bo zarządca powinien przenieść wasze pieniądze na wasze konto, czyli rozliczyć was ze swojego konta)
marta jak zwykle wskazuje fałszywe kierunki i podsuwa te sprawy, które (z nieznanych przyczyn) ją interesują, a nie pytających. Jak to "wpisano mnie jako członka zarządu"? Chyba przyjęliście uchwałę o powołaniu Ciebie do zarządu? Tak, to jest prawidłowe. Każda wspólnota ma obowiązek posiadać REGON i NIP.
Skutkuje to obowiązkiem statystycznym (sprawozdania do Urzędu Statystycznego) i obowiązkiem podatkowym (składanie deklaracji podatkowej w Urzędzie Skarbowym; wspólnoty najczęściej nie płacą żadnych podatków, chyba, że posiadają przychody np. z reklam czy lokat). Ponieważ jest dwóch członków zarządu, każda umowa i polecenie przelewu musi być podpisana przez Was obu. Ustawa o własności lokali: Przeczytaj uważnie ustawę, to warunek konieczny, żeby się choć trochę orientować w sprawach wspólnoty mieszkaniowej: http://www.zarzadca.pl/content/view/12/29/
Włączyłem się do forum, ponieważ zauważyłem, że będąc właścicielem mieszkania powinienem posiadać w tej materii jakąś wiedzę. A fakt pozostawania członkiem zarządu WM do tej chwili traktowałem jako formalność konieczną. Widzę teraz, że życie zaskakuje.
Cieszę się z uzyskanego wsparcia.
Nie wiem jak Ty, ale ja wchodząc na czyiś teren robię rozeznanie. To samo jest gdy mam załatwić sprawę w urzędzie czy banku. Wchodzę na stronki i sprawdzam. Pytam kiedy posiadam wiedzę w danej sprawie.
Jest umowa o zarządzanie z MZBM, trzeba ja sprawdzić(statut też).
Wspólnota ma REGON i NIP i wszystko ok.
Jeżeli nikt nie zaskarży uchwały mówiącej o dysponowaniu kontem przez zarządcę to będzie obowiązywała.
Do zarządu(czyli też ciebie) należy kontrolowanie zarządcy z wykonywania umowy o zarządzanie, kontrola wyciągów bankowych.
I to co najważniejsze, czy zarządca przelał wszystkie pieniądze należne na nowo założone konto bankowe wspólnoty.
Ja będąc w pierwszym zarządzie wspólnoty zakładałam konto bankowe.
yukon pisze,że był zarząd wybrany z właścicieli i jest nadal , dlaczego dopiero teraz zakładacie swoje konto? czy zarządca nie posiadał dla was na swoim rachunku subkonta? Jeżeli nie to musisz zadbać o rzetelne rozliczenie i przelanie pieniędzy dla wspólnoty.
Yukon nie wchodzi "na teren gminy", on jest u siebie.
Chyba jeszcze nie "posiadasz wiedzy", a już pytasz. :bigsmile:
Przeczytałem i dziękuję
http://michal.redblog.gp24.pl/2009/11/06/ratusz-nie-lubi-cba/
W naszym mieście są dwie wspólnoty bez udziału gminy i ich działalność jest dla nas przykładem, ale jak tu wdrożyć te dobre zasady i działanie zgodne z prawem jeżeli ma się współwłaściciela gminę. To jest wyzwanie, koszta, satysfakcja -:sad: sprawą dyskusyjną.:sad:
wspólnota musi mieć własne konto
http://www.zarzadca.pl/content/view/470/32/
przeczytać 15xUWL,10xKC,5XPrawo budowlane i tyleż razy UGN kilka orzeczeń SN no i oczywiści nocki na forum.Nie zrażać się ostrym słowem owner-a (muszę przyznać że zmuszający do szukania odpowiedzi a przekonasz się że jest pomocny ).
Uzbrojony w to minimum wiedzy możesz iść "sprzątać" w twojej WM z udziałem Gminy.A tam jest naprawdę b.....del uwierz mi i niejedną osobę tam zaskoczysz.
Trzeba dużo siły, mocne nerwy.
W budynkach WM umowy obejmują wyłącznie nieruchomość wspólną.
Gdy w nieruchomości powstaje wspólnota, to powołuje swój zarząd, lub powierza zarządzanie w myśl art. 18 ustawy.
Problem zaczyna się gdy w danej nieruchomości posiada gmina, czy miasto. Wówczas w zależności od wiedzy członków zarządu gmina manipuluje daną wspólnotą.
A już ogromne kłopoty ma wspólnota, która powierzy zarządzanie czy administrowanie zakładom budżetowym, czy spółkom prawa handlowego z udziałem gminy. Przy braku konta bankowego wspólnoty dochodzi do mieszania środków finansowych wspólnoty z środkami tych zakładów czy spółek. Rozliczyć się z tych pieniędzy nie jest tak łatwo. Tu gmina czy miasto pomaga swoim zakładom czy spółkom w kręceniu zarządami wspólnot.
Dlatego chcąc coś doradzić Yukon proponowałam aby ta sprawa była jedną z pierwszych jaką się zajmie, bo to teraz on jest członkiem zarządu i należy to do jego obowiązku.
Musi wiedzieć na jakich zasadach funkcjonuje MZBM(czyli statut), bo jeżeli nie ma w statucie działalności polegającej na zarządzaniu wspólnotami z udziałem gminy, to nie może zarządzać, to są właśnie sprawy bardzo ważne dla wspólnot, a tym samym dla wspólnoty Yukon.
Ale jak zadowolił się tylko odpowiedzią Ownera, to jego sprawa, to chyba coś wiedział o działalności wspólnot powiedziałabym prawie wszystko.
Tym bardziej, że nie oczekiwał chyba żadnych innych podpowiedzi.
Zadam jeszcze jedno pytanie:
Czy we WM z udziałem gminy, kiedy już będzie konto WM, gmina będzie musiała regularnie przelewać środki za swoje metry, jak my to robimy za swoje: fundusz remontowy, media wspólne, wynagrodzenie zarządcy, deratyzacja, wymieńmy jeszcze inne? Nabieram przekonania, że tak powinno być. A co jeżeli mam rację w tym, co powiedziałem, a gmina zalegnie z wpłatą?
A potem komornik i zajęcie konta bankowego gminy.
Gmina to dobry dłużnik, ma z czego płacić. Tylko trzeba się jej nie bać.
Za każdym razem trzeba było wysyłać pismo, mimo podjęcia uchwały o FR nigdy nie płaciła, to był koszmar, trzeba było w pismach uzasadniać dlaczego upominamy się o FR(mimo, iż gmina miała wszystkie nasze uchwały).
Media (wspólne) i czynsz lokatorzy gminnych mieszkań wpłacali do kasy gminy, nigdy nie wpływało to na nasze konto.
A jak już jest ten gminny administrator, to wszystko on trzyma, czy gmina płaci? nie wiem, teraz nie chcą pokazać sprawozdania, ani wyciągów z konta, musimy wierzyć na słowo, że wszystko jest jeszcze lepiej jak za czasów zarządu właścicielskiego.
Gmina jeszcze nie raz zalegnie z wpłatą,to na pewno.
Do sądu nie dojdzie, tak to robią, aby zszargać nerwy, jak wiedzą, że już za dużo [przeginają, to wtedy płacą.
W głosowaniu jeden właściciel - jeden głos, gmina ma jeden głos?
przeczytaj to jeszcze raz
Prezesie, przegrałeś na własne życzenie i to ze względów czysto formalnych, proceduralnych. Nie doszło nawet do rozpatrzenia meritum. A teraz od roku żalisz się na forum. I dołujesz innych swoim wisielczym nastawieniem...