księgowość wspólnot
drops
Użytkownik
Zadam pewnie banalne pytanie - jaka jest podstawa prawna dot. księgowości prowadzonej przez wspólnoty. Czy obowiązuje je ustawa o rachunkowości, tylko prowadzą tzw. uproszczoną księgowość. Pytam się dlatego, że zainteresowałam się sposobem zakwalifikowania i zaksięgowania kosztów dot. opłat dla prawnika za sporządzenie wniosków do sądu w sprawie wystąpienia do urzędu o przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności (ponad 50 % właścicieli jest za). Koszty te mają ponieść właściciele, ale "założyła" je wspólnota. Wg zarządu zaksięgowano je w koszty wspólnoty w 2009 r. Więc moje wątpliwości dotyczą: dlaczego w 2009 r. Jak w takim razie wypłacono je z kasy WM w 2008 r. A jak zaksięgowano je w koszty WM to jak właściciele je zwróconą, jak wtenczas zostaną te wpłaty zakwalifikowane.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Art. 29
1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Czyli to czlonkowie wspolnoity sami okreslaja sposob ewidencjonowania wpływów i wydatkow
"Sprawozdania finansowe jednostek powiązanych" i rozdziału 7 "Badanie i ogłaszanie sprawozdań finansowych".
Ten wyrok wszystko zmienia. Np. od tej pory administrator musi mieć certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg...
PS.
Proponuję nie wklejać treści wyroków, bo to rozwala wątek.
Wystarczy dać linka.
Jeżeli wspólnota zatrudniła księgowego do prowadzenia ksiąg, rozliczeń CIT, to osoba taka powinna mieć certyfikat.
To samo dotyczy przedsiębiorców, którym zlecono zarządzanie nieruchomością, przecież to ich księgowi prowadzą finanse wspólnoty i składają za nią CIT do urzędu skarbowego.
wspomniany wyzej art. 4, ust. 3, pkt. 2 - 6:
WSZYSTKIE wspólnoty mają obowiązek sporzadzania deklaracji podatkowych.
Wystarczy, że firma zewnętrzna odpłatnie (w ramach swoich usług) prowadzi ewidencję do celów podatkowych, nie mówiąc o tym że sporządza deklarację podatkową to już w ten sposób wyczerpuje znamiona działalności licencjonowanej.
WSZYSTKIE wspólnoty mają obowiązek sporzadzania deklaracji podatkowych.
Czyli obowiązuje je ustawa o pdop. Zachodzi pytanie co to są "odrębne przepisy"?
Sąd twierdzi, że ustawa o rachunkowości.
Nie tylko ww. sąd.
Np. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie też:
http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozycja&id=30956
1. Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. ??
drops - WM osiąga przychody w postaci zaliczek właścicieli, chyba myślałeś o dochodach? Co to znaczy WM ponosi koszty nie związane z utrzymaniem nieruchomości? Podaj jakiś przykład. Dla mnie jest to całkowicie niezrozumiałe. Znasz taką Wspólnotę?
Nie będę się upierał na temat obowiązku składania deklaracji podatkowych. Jutro składam CIT-8, z rozliczeniem finansowym i informacją,że nadwyżka jest w całości przeznaczona na poczet tegorocznych kosztów uczw.Chociaż nawet w naszym US uważają to za bzdurę.Niepotrzebna makulatura.
I przestańcie się ekscytować "dziwnymi" orzeczeniami.:bigsmile: