rozliczenie roczne
dora102
Użytkownik
Na koniec każdego roku mam znaczną nadpłatę wynikającą z kosztów utrzymania i opłat eksploatacyjnych (ogrzewanie, woda). Równocześnie występuje nadpłata we Wspólnocie (przychodów nad kosztami) z tego tytułu. Na zebraniu zadecydowano, aby nadpłaty przeznaczyć na fundusz remontowy. Czy można było taką decyzję podjąć? Z jakich przepisów ona wynika.? Czy nadpłata powinna była być rozliczona na każdego mieszkańca, a więc moja nadpłata powinna być widoczna na moim rozliczeniu funduszu remontowego za dany rok. Przykładowo gdybym miała niedopłatę na funduszu remontowym to powinna ona być pomniejszona o moją nadpłatę na mediach? Ja uważam, że Wspólnota nie mogła zadecydować o moich pieniądzach przeze mnie nadpłaconych z tytułu mediów i środki z tego tytułu powinnybyły być mi zwrócone i to ja powinnam zadecydować na jaki cel chce je przeznaczyć. Będę wdzięczna za pilną odpowiedź.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Dotyczą one mediów Twojego lokalu, a wspólnota zarządza tylko częścią wspólną. W przypadku mediów jest jedynie posrednikiem między Tobą a dostawcą mediów i nie ma prawa na tym zarabiać.
Pieniądze z rozliczenia funduszu eksploatacyjnego i remontowego są wspólnoty i to ona decyduje co z nimi zrobić.
Natomiast koszty ogrzewania odrębnych lokali oraz koszty wody i ścieków tych lokali należy rozliczyć do zera.
O nadpłatach decyduje właściciel: może zażyczyć sobie, żeby zostały przeznaczone na jego opłaty za te media w następnym okresie, może też kazać zaliczyć je na zaliczki na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej (jeżeli na kosztach NW ma niedopłatę, dojdzie do kompensaty wzajemnych zobowiązań ze wspólnotą). Wspólnota powinna otrzymać takie decyzje właściciela na piśmie. Jeżeli ich nie otrzyma, to nadpłaty na kosztach lokalu ma obowiązek zwrócić.
na fundusz remontowy można było podjąć Uchwałą właścicieli na zebraniu. Moim zdaniem to rozsądna decyzja. Niewykorzystany w danym roku fundusz remontowy również można przeksięgować na rok następny. I uważam, że tak powinno sie właśnie robić.
Onośnie zaliczek za media ( w tym dostarczane do nieruchomości wspólnej), to nie widzę takiej mozliwości jak owner, ponieważ żeby rozwiązanie zaproponowane przez niego było możliwe musiała by istnieć specjalna, oddzielna zaliczka na media dostarczane do nieruchomości wspólnej. Pewnie takowej nie ma.
Jeżeli media części wspólnej były rozliczane ze zwykłej zaliczki na media w oparciu o stany liczników głównych,
to należy zaliczkę za niewykorzystane media bezwzglednie zwrócić właścicielom. Podobno są wspólnoty, które robią inaczej, ale uważam to za patologię.
a jak podlewac ogródki, myć klatki?
Obowiązek zwrotu dotyczy nadpłat powstałych na kosztach utrzymania lokali, jakie by nie były, a nie na "kosztach mediów" jako takich. Co innego woda i ciepło dostarczane do lokali, a co innego - do nieruchomości wspólnej. Koszty tych drugich to część kosztów eksploatacji NW.
GRZECH: To proste. Takie wydatki pokrywa się z zaliczki wpłacanej przez właścicieli na poczet mediów. Róznicę pomiędzy licznikiem głównym a sumą liczników poszczególnych lokali (w tym wodę administracyjną ) należy rozliczyć z tej właśnie zaliczki proporcjonalnie do udziałów. Taką metodę uważam za najbardziej sprawiedliwą i nie zmieniającą przeznaczenia zaliczek.
można nieopomiarowywać mediów służących nieruchomości wspólnej, a różnica pomiędzy licznikami w lokalach a licznikiem głównym= pokryciu kosztów tychże mediów nieruchomości wspólnej, które to z kolei są w planie gospodarczym.
Woda do celów gospodarczych jest jednym z kosztów utrzymania części wspólnej tak samo jak np. sprzątanie nieruchomości. Można oczywiście uwzględnić tę prognozę w Planie Gospodarczym, ale to trudne, ponieważ trudno zaplanować np. wycieki wody, straty na instalacji, kradzieże. A co zrobić jak np. 10% właścicieli przestanie wpłacać zaliczki. Wodociągom trzeba regularnie płacić rachunki, inaczej naliczą odsetki albo przymkną kranik całej wspólnocie. I co będziecie dochodzić swoich praw lokatorskich na drodze sądowej? POWODZENIA. U siebie we WM różnicę między wodomierzem głównym a lokatorskimi, ujmuję w rozliczeniu rocznym jako m.in. stratę i wodę dla celów gospodarczych, chociaż są przeciwnicy np. podlewania terenów zielonych?
Z Panią Beatą niezgadzam się, ponieważ uważam za całkowicie błędne i nielogiczne wyodrębnianie jakiś funduszów: eksploatacyjnych, konserwacyjnych, remontowych, rezerwowych itp. To są wymysły księgowych.To WM określa zasady prowadzenia pozaksięgowej ewidencji kosztów, ale jak daje się manipulować ich sprawa.
Co do Planu Gospodarczego? Również ujmuję takie koszty, jak i inne np. na obowiązujące przeglądy. A co w przypadku niezatwierdzenia PG (np. kontrowersje w sprawie planów remontowych) Zamykamy WM i czekamy na następne zebranie? Czy wbrew woli właścicieli robimy np. przegląd gazowy? Znam takie sytuacje z autopsji.:bigsmile:
Tak samo malo sprawiedliwa metoda jak i inne.
Pani Beata GRZECH MirekL
Każdy z Was pisze o tym samym...