rozliczenie roczne

dora102dora102 Użytkownik
edytowano kwietnia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Na koniec każdego roku mam znaczną nadpłatę wynikającą z kosztów utrzymania i opłat eksploatacyjnych (ogrzewanie, woda). Równocześnie występuje nadpłata we Wspólnocie (przychodów nad kosztami) z tego tytułu. Na zebraniu zadecydowano, aby nadpłaty przeznaczyć na fundusz remontowy. Czy można było taką decyzję podjąć? Z jakich przepisów ona wynika.? Czy nadpłata powinna była być rozliczona na każdego mieszkańca, a więc moja nadpłata powinna być widoczna na moim rozliczeniu funduszu remontowego za dany rok. Przykładowo gdybym miała niedopłatę na funduszu remontowym to powinna ona być pomniejszona o moją nadpłatę na mediach? Ja uważam, że Wspólnota nie mogła zadecydować o moich pieniądzach przeze mnie nadpłaconych z tytułu mediów i środki z tego tytułu powinnybyły być mi zwrócone i to ja powinnam zadecydować na jaki cel chce je przeznaczyć. Będę wdzięczna za pilną odpowiedź.

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pieniądze z rozliczenia mediów sa Twoje. Dlatego MUSZĄ być Ci zwrócone.
    Dotyczą one mediów Twojego lokalu, a wspólnota zarządza tylko częścią wspólną. W przypadku mediów jest jedynie posrednikiem między Tobą a dostawcą mediów i nie ma prawa na tym zarabiać.

    Pieniądze z rozliczenia funduszu eksploatacyjnego i remontowego są wspólnoty i to ona decyduje co z nimi zrobić.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    Bywa też tak, że media są dostarczane również do nieruchomości wspólnej: woda do celów gospodarczych (czasami również do podlewania trawnika czy ogródka), ogrzewanie pomieszczeń wspólnych (klatka schodowa, pralnia, suszarnia). O nadpłatach na tych kosztach również ma prawo decydować wspólnota.

    Natomiast koszty ogrzewania odrębnych lokali oraz koszty wody i ścieków tych lokali należy rozliczyć do zera.
    O nadpłatach decyduje właściciel: może zażyczyć sobie, żeby zostały przeznaczone na jego opłaty za te media w następnym okresie, może też kazać zaliczyć je na zaliczki na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej (jeżeli na kosztach NW ma niedopłatę, dojdzie do kompensaty wzajemnych zobowiązań ze wspólnotą). Wspólnota powinna otrzymać takie decyzje właściciela na piśmie. Jeżeli ich nie otrzyma, to nadpłaty na kosztach lokalu ma obowiązek zwrócić.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dora102 decyzję o przekazaniu nie wykorzystanych kwot zaliczek eksploatacyjnych
    na fundusz remontowy można było podjąć Uchwałą właścicieli na zebraniu. Moim zdaniem to rozsądna decyzja. Niewykorzystany w danym roku fundusz remontowy również można przeksięgować na rok następny. I uważam, że tak powinno sie właśnie robić.
    Onośnie zaliczek za media ( w tym dostarczane do nieruchomości wspólnej), to nie widzę takiej mozliwości jak owner, ponieważ żeby rozwiązanie zaproponowane przez niego było możliwe musiała by istnieć specjalna, oddzielna zaliczka na media dostarczane do nieruchomości wspólnej. Pewnie takowej nie ma.
    Jeżeli media części wspólnej były rozliczane ze zwykłej zaliczki na media w oparciu o stany liczników głównych,
    to należy zaliczkę za niewykorzystane media bezwzglednie zwrócić właścicielom. Podobno są wspólnoty, które robią inaczej, ale uważam to za patologię.
  • Opcje
    GRZECHGRZECH Użytkownik
    edytowano listopada -1
    musiała by istnieć specjalna, oddzielna zaliczka na media dostarczane do nieruchomości wspólnej. Pewnie takowej nie ma.
    nie ma?? nie wiemy tego.
    a jak podlewac ogródki, myć klatki?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    musiała by istnieć specjalna, oddzielna zaliczka na media dostarczane do nieruchomości wspólnej
    Wystarczy, że wszystkie punkty poboru wody są opomiarowane - wówczas zużycie wody np. w pralni jest rozliczane tak samo, jak w lokalu - według wskazań wodomierza. Żaden problem przewidzieć zaliczkę na takie koszty i ująć w planie gospodarczym jako część kosztów bieżącego utrzymania NW.

    Obowiązek zwrotu dotyczy nadpłat powstałych na kosztach utrzymania lokali, jakie by nie były, a nie na "kosztach mediów" jako takich. Co innego woda i ciepło dostarczane do lokali, a co innego - do nieruchomości wspólnej. Koszty tych drugich to część kosztów eksploatacji NW.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano kwietnia 2010
    owner:
    Żaden problem przewidzieć zaliczkę na takie koszty i ująć w planie gospodarczym jako część kosztów bieżącego utrzymania NW.
    Niby tak, ale w rozwiązaniu jakie proponujesz to już nie bedzie de facto zaliczka na media, tylko na eksploatację. To z kolei doprowadzi do problemu z księgowaniem wypłat z konta wspólnoty na poczet mediów... robi się żonglerka, bo wspólnota płaci za zużytą wodę miesięcznie jeden zbiorczy rachunek.
    GRZECH:
    a jak podlewac ogródki, myć klatki?
    To proste. Takie wydatki pokrywa się z zaliczki wpłacanej przez właścicieli na poczet mediów. Róznicę pomiędzy licznikiem głównym a sumą liczników poszczególnych lokali (w tym wodę administracyjną ) należy rozliczyć z tej właśnie zaliczki proporcjonalnie do udziałów. Taką metodę uważam za najbardziej sprawiedliwą i nie zmieniającą przeznaczenia zaliczek.
  • Opcje
    GRZECHGRZECH Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zaliczek za media ( w tym dostarczane do nieruchomości wspólnej)
    Wystarczy, że wszystkie punkty poboru wody są opomiarowane - wówczas zużycie wody np. w pralni jest rozliczane tak samo, jak w lokalu - według wskazań wodomierza. Żaden problem przewidzieć zaliczkę na takie koszty i ująć w planie gospodarczym jako część kosztów bieżącego utrzymania NW.
    trochę się nie zrozumieliśmy.
    można nieopomiarowywać mediów służących nieruchomości wspólnej, a różnica pomiędzy licznikami w lokalach a licznikiem głównym= pokryciu kosztów tychże mediów nieruchomości wspólnej, które to z kolei są w planie gospodarczym.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się z GRZECHEM, częściowo z ownerem ale nie z Panią Beatą.
    Woda do celów gospodarczych jest jednym z kosztów utrzymania części wspólnej tak samo jak np. sprzątanie nieruchomości. Można oczywiście uwzględnić tę prognozę w Planie Gospodarczym, ale to trudne, ponieważ trudno zaplanować np. wycieki wody, straty na instalacji, kradzieże. A co zrobić jak np. 10% właścicieli przestanie wpłacać zaliczki. Wodociągom trzeba regularnie płacić rachunki, inaczej naliczą odsetki albo przymkną kranik całej wspólnocie. I co będziecie dochodzić swoich praw lokatorskich na drodze sądowej? POWODZENIA. U siebie we WM różnicę między wodomierzem głównym a lokatorskimi, ujmuję w rozliczeniu rocznym jako m.in. stratę i wodę dla celów gospodarczych, chociaż są przeciwnicy np. podlewania terenów zielonych?
    Z Panią Beatą niezgadzam się, ponieważ uważam za całkowicie błędne i nielogiczne wyodrębnianie jakiś funduszów: eksploatacyjnych, konserwacyjnych, remontowych, rezerwowych itp. To są wymysły księgowych.To WM określa zasady prowadzenia pozaksięgowej ewidencji kosztów, ale jak daje się manipulować ich sprawa.
    Co do Planu Gospodarczego? Również ujmuję takie koszty, jak i inne np. na obowiązujące przeglądy. A co w przypadku niezatwierdzenia PG (np. kontrowersje w sprawie planów remontowych) Zamykamy WM i czekamy na następne zebranie? Czy wbrew woli właścicieli robimy np. przegląd gazowy? Znam takie sytuacje z autopsji.:bigsmile:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Umieszczenie niedoborów wody w funduszu eksploatacyjnym jest jedną z metod rozliczania niedoborów. Kluczem podzialu są wtedy udziały w nieruchomości.
    Tak samo malo sprawiedliwa metoda jak i inne.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zupełnie tego nie rozumiem. Czyli niedobory każecie im dopłacić wg udziałów. A tą kwotę gdzie zaewidencjonujecie, w FE? Dla mnie niezrozumiałe jest tworzenie FE, zasada rozliczenia oczywista.:bigsmile:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ja nic nikomu nie każę. Ja tylko opiniuję Wasze metody rozliczania niedoborów:

    Pani Beata
    Róznicę pomiędzy licznikiem głównym a sumą liczników poszczególnych lokali (w tym wodę administracyjną ) należy rozliczyć z tej właśnie zaliczki proporcjonalnie do udziałów.
    GRZECH
    można nieopomiarowywać mediów służących nieruchomości wspólnej, a różnica pomiędzy licznikami w lokalach a licznikiem głównym= pokryciu kosztów tychże mediów nieruchomości wspólnej, które to z kolei są w planie gospodarczym.
    MirekL
    U siebie we WM różnicę między wodomierzem głównym a lokatorskimi, ujmuję w rozliczeniu rocznym jako m.in. stratę i wodę dla celów gospodarczych, chociaż są przeciwnicy np. podlewania terenów zielonych?

    Każdy z Was pisze o tym samym...
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.