rezygnacja członka wspólnoty z wywozu nieczystości stałych

siweckisiwecki Użytkownik
edytowano kwietnia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
wspólnota mieszkaniowa ma zawartą umowę na wywóz nieczystości stałych. właściciel lokalu złożył pismo, że nie będzie regulował należności za nieczystości stałe z uwagi na to, iż postanowił swoje śmieci wyrzucać do sąsiada któremu za to będzie płacił.
czy w takiej sytuacji wspólnota ma prawo wymagać od rezygnującego właściciela okazania umowy itp. , z której jasno będzie wynikało, że swoje nieczystości składuje w innym miejscu i gdzie indziej ponosi opłatę za ich wywóz ??

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeśli ma podpisaną umowę o wywoz nieczystości, to nie będzie płacić podwójnie. Umowę ma okazać.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
    Art. 6. 1. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 3b obowiązani są do udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi.
    1a. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, w zależności od lokalnych warunków, inne sposoby udokumentowania wykonania obowiązków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3b.

    Art. 5. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: (...)
    3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano kwietnia 2010
    Nie wydaje mi się, aby takie rozwiązanie było korzystne dla wspólnoty mieszkaniowej. Przede wszystkim wspólnota nie jest w stanie kontrolować czy rzeczywiście ten właściciel nie korzysta z jej pojemników na wywóz nieczystości, ponadto co w sytuacji, jeżeli kolejni właściciele zaczną zawierać umowy z sąsiadami na wywóz nieczystości, czy wreszcie należy tez mieć na uwadze, że do pojemników wrzucane są też nieczystości z terenu wspólnoty mieszkaniowej. Koszty wywozu nieczystości są kosztami zarządu (o ile taką uchwałę podejmą właściciele).
    Uważam, że odmawiając przyjęcia proponowanego rozwiązania można się tutaj oprzeć na orzeczeniu Sądu Apelacyjnego w Poznaniu, sygn. akt: I ACa 589/06, z dnia 13 grudnia 2006 roku.

    "Ustalenie wskazanych kosztów zarządu nieruchomością wspólną jest z mocy art. 22 ust. 2 i 3 ustawy czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu wymagającą odpowiedniej treści uchwały właścicieli lokali. Stanowisko Sądu Najwyższego i jego podstawy, które Sąd Apelacyjny podziela w pełnym zakresie, znajduje logiczne zastosowanie do wszystkich innych urządzeń technicznych czy usług związanych z zaspokojeniem potrzeb właścicieli poszczególnych lokali, co do których nie ma odrębnych dla każdego lokalu pomierników zużycia, a więc ciepłej lub zimnej wody, odprowadzania ścieków czy wywozu śmieci."

    Orzeczenie na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
    http://www.zarzadca.pl/content/view/564/94/
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Stanowisko Sądu Najwyższego i jego podstawy, które Sąd Apelacyjny podziela w pełnym zakresie, znajduje logiczne zastosowanie do wszystkich innych urządzeń technicznych czy usług związanych z zaspokojeniem potrzeb właścicieli poszczególnych lokali, co do których nie ma odrębnych dla każdego lokalu pomierników zużycia, a więc ciepłej lub zimnej wody, odprowadzania ścieków czy wywozu śmieci
    Czyli - zdaniem sądu - jeśli nie ma wodomierza w lokalu, przy rozliczaniu kosztów wody i ścieków należy obciążać właściciela według udziału, a nie metrażu czy ilości osób.
    Podobnie z kosztami wymiany instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej w lokalu - płaci wspólnota ze środków wspólnych, gromadzonych wg udziałów.
    Wystarczy podjąć uchwałę.

    Nie wiem jednak, co zrobić z tym przepisem ustawy o własności lokali, który - jak wiemy z innych orzeczeń - jest przepisem bezwzględnie obowiązującym:
    Art. 3.2. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
    Czyżby sędziowie Sądu Apelacyjnego w Poznaniu nie znali ustawy o własności lokali? :shocked:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podpisanie umowy z sąsiadem nie spełnia zapisów ustawy, którą wskazał owner.
    Umowa ma być zawarta z wywoźnikiem nieczystości.
    Okazane mają być również dowody płacenia.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Tak Owner, zgadzam się z tym, że w dużej mierze kontrowersyjny jest ten wyrok, konkretnie jego uzasadnienie, co było omawiane w artykułach umieszczanych na stronie czasopisma, jednak mimo to uważam, że można się na nim oprzeć argumentując odmowę wyrażenia zgody na zaprzestanie obciążania właściciela kosztami wywozu nieczystości. Takie rozwiązanie jest dla wspólnoty niekorzystne, wspólnota może podjąć uchwałę o zaliczeniu kosztów wywozu nieczystości do kosztów zarządu.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    siweckisiwecki Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to jest mała wspólnota, właściciel złożył pismo że rezygnuje i twierdzi, że nie będzie płacił i należy mu te opłaty zdjąć bo tam z kimś się dogadał, żadnych dokumentów, umowy itp. nie przedstawił.
    problem jest w tym że jeden z 4 właścicieli przebywa za granicą i nie ma z nim żadnego kontaktu, cięzko jest podejmować jakiekolwiek uchwały przekraczające zarząd zwykły, praktycznie jest to niemożliwe.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Tak, decyzje podejmowane są jednomyślnie, to trochę komplikuje sprawę, chyba że zarząd zamierza większość czasu spędzać w sądzie. Straż Miejska ma prawo żądać od tego właściciela okazania tych dokumentów, podstawę prawną wykazał Owner powyżej.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Co my mamy Ci poradzić? Od strony prawnej to już wiesz.
    A od strony ludzkiej, to możecie mu odpuścić, ale gdy zobaczycie, że jednak wyrzuca śmieci do Waszego śmietnika, to wtedy zgłosicie sprawę do Straży Miejskiej.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.