zarządca a zarząd

moby34moby34 Użytkownik
mam pytanie:
w piśmie ze wspólnoty mieszkaniowej jest sformułowanie:
"w związku ze zgłaszanymi problemami zorganizowaliśmy jako Zarządca spotkanie, które odbyło się w obecności 2 członków Zarządu zgodnie z art. 21 ustawy o własności lokali"
moje pytanie brzmi: czy może być jednocześnie zarząd i zarządca? Umowa z firmą zewnętrzną jest zawarta w postaci umowy cywilno-prawnej (jedyny dokument wspólnoty, który udało mi się zobaczyć).
i drugie pytanie: czy zarząd musi wyrazić zgodę na udostępnienie uchwał wspólnoty, np. w postaci kserokopii? bądź jeżeli chcę samodzielnie odpisać treść uchwał. i czy mogę zobaczyć listy głosowań?
i jeszcze jedno pytanie: czy ma jakieś znaczenie od kiedy jestem członkiem wspólnoty mieszkaniowej - jeżeli chcę zobaczyć dokumenty WM trochę starsze, niż data "stania się" członkiem wspólnoty?

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oni nie są zarządcą tylko administratorem.

    uwl: członek wspólnoty ma prawo kontrolować zarząd, zatem powinien wyrażać zgodę. Czasami nie wyraża zgody, łamie prawo i smieje się w nos.

    Mozesz spokojnie przeglądac papiery do tyłu, a nawet musisz. Np. regulaminy rozliczenia mediów były kiedyś tam uchwalane. A trzeba koniecznie je znać.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zy może być jednocześnie zarząd i zarządca? Umowa z firmą zewnętrzną jest zawarta w postaci umowy cywilno-prawnej
    Może być. Nie chodzi tu o zarządcę w rozumieniu ustawy o własności lokali (czyli o osobę fizyczną lub prawną, której powierzono sprawowanie zarządu umową notarialną), ale o zarządcę w rozumieniu zawodu czy rodzaju działalności gospodarczej. Osoba posiadająca licencję zawodową zarządcy nieruchomości ma prawo używać tytułu "zarządca nieruchomości". Często w umowach o zarządzanie / administrowanie "zarządcą" nazywa się też firmę zarządzającą, która ma wówczas obowiązek wskazać w umowie nazwisko osoby posiadającej licencję jako osoby odpowiedzialnej za zarządzanie tą nieruchomością.
    Pytanie 2 i 3 - masz prawo wglądu do wszystkich dokumentów wspólnoty, od początku jej istnienia. Ustawa nie nakłada w tym względzie żadnych ograniczeń czasowych:
    Art. 27. Każdy właściciel lokalu ma prawo i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną. Nie uchybia to jednak przepisom art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1. (...)

    Art. 29.3. Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.
    Zarząd nie musi udzielać zgody na udostępnienie dokumentów - jeżeli przechowuje je zarządca czy administrator, to ma on obowiązek udostępnić je każdemu właścicielowi oraz umożliwić sporządzenie ich odpisów, kserokopii lub fotokopii. On tylko opiekuje się tymi dokumentami w imieniu wspólnoty - za co ma zresztą płacone.
  • Opcje
    JakubowJakubow Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli chodzi o tzw. duże wspólnoty mieszkaniowe w RP, to ustawa (uwl) normująca zagadnienia o obowiązku prowadzenia spraw ogółu właścicieli poprzez powierzenie lub wybranie Zarządu lub Zarządcy jednoznacznie wyjaśnia, jak ma wyglądać wykonywanie czynności prawidłowego zarządu, a na pewno nie przewiduje takich sensacji jak niejaki Owner tu wypisuje.
    Nie wiem, czym ten ,,ekspert" się kieruje, jaką normą, bo niestety nie popiera swoich wypowiedzi konkretami np. takim a nie innym stanowieniem prawa lub swobodą i zawarciem (konkretnym - gdzie i przez kogo) umowy o wykonywanie zarządu (tj. wszelkich czynności wykonawczych za WMN).
    We WMN może działać tylko jeden Zarząd lub Zarządca, a pojecie takie jak administrator nie występuje w prawie o które należy opierać prawidłowe wykonywanie zarządu (wszelkich czynności uchwałodawczych przez OW we WMN i wykonawczych przez powiedzmy ,,organ" WMN - Zarząd lub Zarządcę. Owszem, taki ,,organ" WMN za zgodą OW może działać w niektórych sprawach (administrowania wewnątrz wspólnoty) przez zatrudnionych przez siebie ludzi/pracowników zwanych często administratorami (choć wg mnie mylnie) - choć wiadomo o co chodzi. Widać jednak, iż ,,ekspert" Owner tak do końca nie wie, o co w normie uwl i kc w sprawach prawidłowego wykonywania czynności zarządu chodzi.
  • Opcje
    JakubowJakubow Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wierzę, iż ludzie oczekują konkretów, a nie porad przeplatanych z twórczością Owner-a. OK
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Eh, jakubow, ręce opadają.
    Jeśli wierzysz, że "ludzie oczekują konkretów", to daj dowód tej wiary w swoich postach. Zamiast wylewać żółć na "niejakiego ownera" i prawić szczeniackie złośliwości, pisz konkretnie i na temat. Ale wcześniej zapoznaj się z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, zwłaszcza z art. 184:
    Art. 184. 1. Zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
    2. Zarządcą nieruchomości jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową nadaną w trybie przepisów rozdziału 4 niniejszego działu.
    3. Prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, w przypadku gdy czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami będą wykonywane przez zarządców nieruchomości.
    4. Z dniem wpisu do centralnego rejestru zarządców nieruchomości osoba, o której mowa w ust. 2, nabywa prawo wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego "zarządca nieruchomości". Tytuł zawodowy "zarządca nieruchomości" podlega ochronie prawnej.
    Zatem: każda osoba, posiadająca licencję zawodową zarządcy nieruchomości, jest zarządcą. Ma ona prawo używać swojego tytułu zawodowego niezależnie od tego, jaki zakres zadań powierzy mu właściciel nieruchomości czy wspólnota mieszkaniowa. Nawet (o zgrozo!) niezależnie od tego, czy to się spodoba niejakiemu jakubowowi, czy nie. :smile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.