wywóz śmieci - koszty -Proszę o poradę

kkubiakkkubiak Użytkownik
Witam serdecznie,
mieszkam w Poznaniu, we wspólnocie zarządzanej przez MPGM. Przez cały rok 2009 płaciliśmy czynsz naliczony przez MPGM. Niestety kilka dni temu otrzymaliśmy wezwanie do zapłaty (wszyscy mieszkańcy naszego bloku) około 100 zł za osobę z tytułu wywozu śmieci. MPGM twierdzi, że w ubiegłym roku koszty faktyczne wywozu śmieci były o 10 000 zł wyższe od pobranych zaliczek (8000 zł za opróżnianie śmietników i 2000 za wywóz śmieci, które zalegały obok śmietnika).

Dodam, że śmietnik był duży i korzystały z niego inne wspólnoty.
Mam pytanie - w jaki sposób i na jakiej podstawie prawnej możemy sprawdzić skąd takie koszty. Czy możemy żądać od MPGM wglądu w faktury i przedstawienia zasad podziału kosztów między wspólnoty.
Czy możemy żądać wglądu w opłaty jakie zostały naliczone pozostałym wspólnotom korzystającym z tego śmietnika?

Jakie konsekwencje można wyciągnąć od MPGM jeśli okaże się, że koszty zostały źle naliczone?

Z góry serdecznie dziękuję.

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano maja 2010
    Czy jesteś właścicielem lokalu?
    Ile lokali jest w Twojej wspólnocie?
    Na jakiej podstawie spółka komunalna została Waszym zarządcą? Czy wspólnota ma zawartą z nią umowę o zarządzanie?

    Ustawa o własności lokali:
    Art. 29.3. Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.
    Właściciel lokalu ma prawo wglądu do wszystkich dokumentów wspólnoty: umów, faktur, wyciągów bankowych, kalkulacji, uchwał, protokołów zebrań, kart do głosowania itp. itd.
    Tekst ustawy: http://www.zarzadca.pl/content/view/12/29/
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeśli faktury firmy dokonującej wywozu nieczystości są wystawiane na wspólnotę - możesz je spokojnie przeglądać.
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ..a jeśli nie są to możesz ich spokojnie nie płacić.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Czy wspólnocie wystawiono faktury (refaktury) z tego tytułu? Jeżeli tak, to kto jest wystawcą - spółka wywożąca nieczystości, czy właściciel terenu? W przypadku wystawienia refaktur przez właściciela terenu proszę sprawdzić dokumenty źródłowe, tj. faktury, którymi obciążyła go firma wywożąca i sposób obciążenia wspólnot korzystających z pojemników. Dokumenty te powinny być podpięte pod refaktury.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    kkubiakkkubiak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo dziękuję za odpowiedzi - już odpowiadam na pytania:

    - tak, jestem właścicielem mieszkania
    - w naszej wspólnocie są 23 mieszkania
    - NIESTETY mamy podpisaną umowę o zarządzanie z MPGM
    - niestety nie wiem jak to jest z własnością terenu, bo w akcie notarialnym mamy wieczyste użytkowanie (Skarb Państwa) za które niestety płacimy słoną dzierżawę, blisko 1 000 zł rocznie :(

    Czy skoro śmietnik był "dzielony" pomiędzy inne wspólnoty, to czy mogę żądać wglądu w faktury wystawione na tamte wspólnoty ? - chcę dojść do tego, czy MPGM podzieliło brakującą kwotę pomiędzy wszystkich mieszkańców korzystających z tego śmietnika czy tylko na naszą wspólnotę.

    Z góry dziękuję
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Tak, może Pan zbadać te dokumenty, w końcu stanowią podstawę obciążeń.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wg mnie nie może badać tych dokumentów.
    Nie ma prawa sprawdzać czy MPGM dobrze rozdzielił. Ma prawo sprawdzić czy jego wspólnota została dobrze obciążona.
    Jeśli faktura od firmy wywożącej śmieci jest wystawiana na MPGM to jest to błędne rozwiązanie.
    Chyba, że MPGM reprezentuje gminę, a co najmniej jedna z nieruchomości obciążanych za koszt wywozu nieczystości z tego smietnika nie jest wspólnotą i jest własnością gminy.
    Podział kosztów śmietnika jest efektem jakiejś umowy. Strony partycypujące w kosztach zawierają umowę jak koszty dzielić.
    kkubiak ma prawo tylko do wglądu do umowy, do oglądania faktury zbiorczej obciążającej jego wspólnotę (kopia powinna być podpięta pod częściową refakturę) oraz do sposobu wyliczenia obciążenia jego wspólnoty (powinno się znaleźć w treści faktury lub być podpięte pod fakturę).
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano maja 2010
    [cite] a-z:[/cite]
    Nie ma prawa sprawdzać czy MPGM dobrze rozdzielił. Ma prawo sprawdzić czy jego wspólnota została dobrze obciążona.
    Moim zdaniem aby sprawdzić czy wspólnota została należycie obciążona trzeba zapoznać się ze sposobem podziału tych kosztów a raczej kosztu, bo jak rozumiem wystawiana jest jedna faktura na właściciela terenu (gminę), którą następnie zarządzający rozdziela na wspólnoty mieszkaniowe.
    Konieczne jest zatem zbadanie obciążenia zbiorczego, oczywiście umowy, z której ono wynika a następnie podziału kosztów.
    Czy wspólnota zawarła na piśmie umowę z właścicielem terenu w zakresie wywozu nieczystości?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Konieczne jest zatem zbadanie obciążenia zbiorczego, oczywiście umowy, z której ono wynika a następnie podziału kosztów.
    Dokładnie tak.
    Ale
    Czy skoro śmietnik był "dzielony" pomiędzy inne wspólnoty, to czy mogę żądać wglądu w faktury wystawione na tamte wspólnoty ?
    to już zbyt wiele. Czy i jak są tamci obciążeni to już nie nasza broszka.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano maja 2010
    [cite] a-z:[/cite]Czy i jak są tamci obciążeni to już nie nasza broszka.

    Tak, jednak masz rację.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    calkacalka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo proszę o pomoc w uzyskaniu informacji w następującej kwestii.
    Pokrótce przedstawię opis o co chodzi, a mianowicie
    jestem w zarządzie Wspólnoty mieszkaniowej która zawarła umowę o zarządzanie z zarządcą.
    We wspólnocie którą reprezentuję jest jeden węzeł cieplny który zasila dwie odrębne wspólnoty(zarządca jest jeden dla obu wspólnot który jednocześnie jest członkiem wspólnoty mieszkaniowej gdyż posiada lokale użytkowe w naszym budynku), urządzenie pomiarowe znajduje się w naszym budynku natomiast druga wspólnota oraz zarządca uczestniczy w kosztach poprzez procentowy udział mocy zamówionych na poszczególne budynki w sumarycznej mocy.
    Zarząd został zobligowany do przeprowadzenia kontroli kosztów.
    Czy w takim razie Zarząd Wspólnoty macierzystej może zażądać dokumentów innej wspólnoty aby móc sprawdzić jak została dobrana moc zamówiona dla tej wspólnoty, gdyż z procentowego udziału powierzchni grzewczej wynika iż moc ta została zaniżona, pragnę również zauważyć iż oba budynki są nie ocieplone, częściowo wymienione okna oraz ta sama wysokość kondygnacji i oba wybudowane przed 1980, stąd wniosek że przenikalność cieplna ścian jest porównywalna.
    Bardzo proszę o podanie jakiś podstaw prawnych gdyż zarządca odmawia udostępnienia dokumentów innej wspólnoty twierdząc że jest to nie zgodne z prawem, a my jako zarząd nie jesteśmy w stanie dokonać rzetelnej kontroli podziału kosztów, nie chodzi nam o dane osobowe ale o udostępnienie ekspertyz, audytów energetycznych lub innych dokumentów potwierdzających wysokość mocy zamówionej, ponadto zarządca jako właściciel lokali użytkowych uczestniczy w kosztach też na podstawie udziału w mocy zamówionej natomiast pozostali członkowie wspólnoty rozliczając to co zostało na m2.
    Ta sama sytuacja dotyczy odbioru nieczystości, zarządca odmawia podania informacji ile osób jest zarejestrowanej we wspólnocie która korzysta z tego samego kontenera(rozliczenie/os.). Zarząd chciał przeprowadzić kontrolę w niestepujący sposób:
    Suma kosztów wywozu w roku dzielona na sumaryczną ilość osób w obu wspólnotach = koszt roczny/os.
    następnie mnożąc koszt roczny/os. razy ilość osób we wspólnocie macierzystej.

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] calka:[/cite]We wspólnocie którą reprezentuję jest jeden węzeł cieplny który zasila dwie odrębne wspólnoty(zarządca jest jeden ....), urządzenie pomiarowe znajduje się w naszym budynku natomiast druga wspólnota oraz zarządca uczestniczy w kosztach poprzez procentowy udział mocy zamówionych na poszczególne budynki w sumarycznej mocy.
    Powinna być spisana umowa w sprawie podziału kosztów dostawy energii cieplnej oraz jej rozdziału. Jednym z załączników powinna być dokumentacja na podstawie której zostały potyliczne moce dla budynków.

    To powinno rozwiązać twój problem. Można się zwrócić do dostawcy energii cieplnej.
  • Opcje
    calkacalka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za pomoc, zorientuję się czy istnieje taka umowa. Do dostawcy nie bardzo mogę się zwrócić gdyż dostawca najprawdopodobniej zna tylko sumaryczną moc zamówioną, poza tym umowę o dostawę ciepła zawarł zarządca (stanowi jedną ze stron umowy) a następnie rozdziela koszty na wspólnoty i re fakturuje.
    Próbowałem uzyskać jakieś informację od dostawcy, ale ten odmówił kierując mnie do zarządcy gdyż to z nim jest zawarta umowa.
  • Opcje
    calkacalka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    I jeszcze jedno, czy nie orientujesz się czy istnieje jakaś podstawa prawna nakazująca zawarcie takiej umowy w takich przypadkach? Obawiam się że takowa nie istnieje, gdyż myślę że zarządca powołałby się na tą umowę.
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano lipca 2011
    Podstawa prawna nie istnieje, można niby obyć się bez umowy, lecz w przypadku jednego węzła i dwóch wspólnot nie wyobrażam sobie, by nie spisać na papierze kilku słów odnośnie zasad rozliczania ciepła, zamawiania mocy. W końcu zarządy i zarządcy się zmieniają, więc następcy nie mieli by lekko. Poza tym, przy ewentualnych sporach umowa jest bezcenna.

    PS Calka, co ma wspólnego wywóz śmieci z węzłem cieplnym??:wink:
  • Opcje
    calkacalka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak przy okazji wspomniałem bo kontenery też są dzielone z drugą wspólnotą.
  • Opcje
    calkacalka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za odpowiedz
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] calka:[/cite]Tak przy okazji wspomniałem bo kontenery też są dzielone z drugą wspólnotą.
    Przecież na kontenery (wywóz odpadów) też możecie spisać stosowna umowę trójstronna .
    Co z kosztami sprzątania, kosztami remontów osolony, wszytko wy ponosicie?
  • Opcje
    calkacalka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Koszty sprzątania i remontów są ponoszone przez członków Wspólnoty, której te koszty dotyczą a mianowicie właścicieli lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych.
    Jeśli chodzi o umowy to zgadza się zarządca powinien zawrzeć takie umowy i nie było by problemu z dostępem do danych innych wspólnot z które uczestniczą we wspólnych kosztach CO i odbioru nieczystości, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli podziału tychże kosztów.
    Jednakże z tego co mi wiadomo takie umowy nie zostały zawarte, zarządca twierdzi że nie istnieje podstawa prawna nakazująca mu takie umowy zawierać, a danych dot. innych Wspólnot uczestniczących w kosztach nie udostępni ponieważ byłoby to niezgodne z obowiązującymi przepisami tj. standardami zawodowymi §4 . Niniejsze dane potrzebne są w celu przeprowadzenia kontroli prawidłowego podziału kosztów pomiędzy Wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Powinniście poważnie pomyśleć o zmianie zarządcy, ponieważ obecny ma konflikt interesów: chroniąc drugą wspólnotę, działa na niekorzyść Waszej.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] calka:[/cite]Jednakże z tego co mi wiadomo takie umowy nie zostały zawarte, zarządca twierdzi że nie istnieje podstawa prawna nakazująca mu takie umowy zawierać, a danych dot. innych Wspólnot uczestniczących w kosztach nie udostępni ponieważ byłoby to niezgodne z obowiązującymi przepisami tj. standardami zawodowymi §4 . Niniejsze dane potrzebne są w celu przeprowadzenia kontroli prawidłowego podziału kosztów pomiędzy Wspólnoty.
    Podstawa prawna ! (hahahahaha) umowa o podział kosztów .... taką podstawę prawną tworzy wspólnota u której jest węzeł cieplny (on podobno jest u was) , bo to ona rozdaje "karty", a nie Zarządca.

    Popieram pomysł o zmianie zarządcy bo ten najwyraźniej działa na waszą szkodę.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.