Zakupiono bramy do garażu zbiorowego, kto płaci?

v.v. Użytkownik
edytowano czerwca 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,
moje pytanie dotyczy sposobu rozliczenia zakupionych bram garażowych. Zostały zakupione dwie nowe bramy do garażu zbiorowego (20 miejsc postojowych). Kto ma za nie zapłacić? Czy kosztem bram mają być obciążeni tylko właściciele miejsc postojowych w garażu czy wszyscy członkowie wspólnoty?
Garaż, który znajduje się w podziemiu nie jest połączony klatką schodową z częścią mieszkalną bloku. Wraz z mieszkaniami stanowi jedną wspólnotę mieszkaniową. Sposobu rozliczenia kosztów utrzymania garażu nie regulują żadne dodatkowo podjęte uchwały, wszystko opiera się na UWL. Jako właściciele miejsc postojowych płacimy tą samą stawkę za m2 kosztów utrzymania i remontowego jak właściciele mieszkań. Za rok 2009 wspólnota zanotowała sporą stratę finansową w rozliczeniu za cały rok i właściciele miejsc postojowych też tą stratę musieli pokrywać (proporcjonalnie do udziałów wspólnoty), notabene strata dotyczyła usług które nie dotyczą garażu zbiorowego (jak ogrzewanie części wspólnej, woda).

Komentarze

  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Aczkolwiek będzie to budzić kontrowersje nieposiadaczy miejsc garażowych, koszty ponoszą wszyscy członkowie Wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli garaż jest odrębnym garażem, z własną księga wieczystą (tak można zrozumieć z posta), to zakup czegokolwiek do lokalu stanowi wyłączny koszt współwłaścicieli tego lokalu.
    Garaż jest takim samym lokalem, jak mieszkanie. Koszty utrzymania lokali ponoszą ich właściciele:
    Art. 13. 1. Właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu (...)
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    v. czyli zostaje szybki look do Waszych aktów notarialnych. Jeżeli macie sprzedane stanowiska postojowe jako przynależne do lokali mieszkalnych to płaci wspólnota, a jeżeli macie współwłasność lokalu - wielostanowiskowej hali garażowej, to płacą jedynie współwłaściciele garażowej hali ( czyt. tylko ci, którzy są jej współwłaścicielami)
    Ale uwaga! Jeżeli absolutnie wszyscy właściciele we wspólnocie mają swoje udziały w wielostanowiskowej hali garażowej - lokalu, to powyższy podział przedstawiony przeze mnie jest bez znaczenia w praktyce.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] Pani Beata:[/cite]Jeżeli macie sprzedane stanowiska postojowe jako przynależne do lokali mieszkalnych to płaci wspólnota,
    Miejsce postojowe w hali garażowej nie jest "pomieszczeniem", nie może więc być "pomieszczeniem przynależnym do lokalu".
  • Opcje
    Pani BeataPani Beata Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Gdzie znalazłeś słowo "pomieszczenie"? W moim poście?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co może być przynależne? "Stanowisko postojowe"? Co to jest?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    v. - (GARAŻ) Wraz z mieszkaniami stanowi jedną wspólnotę mieszkaniową.
    Stanowisko ownera uważam za nieuzasadnione.Zgodnie z art 2 ust. 4 uwl do lokalu moga przynależeć ............. W SZCZEGÓLNOŚCI ..............
    Oznacza to ,że lista nie jest zamknięta i możemy "wstawić" tu miejsca postojowe.Zwłaszcza, że - " Jako właściciele miejsc postojowych płacimy tą samą stawkę za m2 kosztów utrzymania i remontowego jak właściciele mieszkań".Zdaję sobie sprawę, że może to budzić kontrowersje, szczególnie gdy dotyczy to małej grupki właścicieli. Ale jeżeli jak pisze v.nie regulują tym żadne uchwały sprawa jest conajmniej "dziwna". Nie wiemy, czy chodzi tu o wymianę bram garażowych, czy o oddzielenie tego pomieszczenia ( pomieszczenie zawierającego miejsca postojowe). Jeżeli to drugie to pachnie to "prywatą" części właścicieli. Ale czy np. naprawa dachu nie jest prywatą mieszkańców na ostatnim piętrze. Sprawa jest dyskusyjna. Sami właścicele powinni znależć rozwiązanie.:bigsmile:
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] MirekL:[/cite]Stanowisko ownera uważam za nieuzasadnione.Zgodnie z art 2 ust. 4 uwl do lokalu moga przynależeć ............. W SZCZEGÓLNOŚCI ..............
    Oznacza to ,że lista nie jest zamknięta i możemy "wstawić" tu miejsca postojowe.
    No, to sprawdźmy:
    Art. 2.4. Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".
    Ustawa mówi wyłącznie o pomieszczeniach przynależnych, w szczególności o takich pomieszczeniach, jak: piwnica, strych, komórka, garaż. Mogą być też inne pomieszczenia, ale zawsze chodzi o pomieszczenia.
    "Miejsce postojowe" nie jest pomieszczeniem, jest to oznaczona liniami (i czasami numerem) część posadzki w hali garażowej.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano czerwca 2010
    Pomieszczeniem przynależnym może być natomiast garaż jako część składowa lokalu. Miejsce postojowe jako, że nie jest oddzielone trwałymi ścianami nie spełnia wymogów pomieszczenia przynależnego (tak Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 19 maja 2004 roku, sygn. akt: I CK 696/03).
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    v.v. Użytkownik
    edytowano czerwca 2010
    Stare bramy zostaly wymienione na nowe.

    garakopia.jpg

    Czy w takim razie słusznie płacimy taką samą cenę za m2 jak cała wspólnota? Czemu mamy finansować coś co nie dotyczy "naszego lokalu" jak ogrzewanie części wspólnej czy woda, utrzymanie czystości też jest inne niż w reszcie wspólnoty.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wszyscy właściciele lokali, proporcjonalnie do swojego udziału w nieruchomości wspólnej, ponoszą koszty utrzymania tej nieruchomości wspólnej. W tym koszty ogrzewania części wspólnej, utrzymania czystości itp.:
    Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
    3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
  • Opcje
    v.v. Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję za pomoc. Pozdrawiam :smile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.