f. remontowy i f. bieżący

jehoannahjehoannah Użytkownik
Witam. Czy mając środki na koncie f.remontowego można je "pożyczyć" na konto f.bieżącego, aby zapłacić zaległe rachunki WM do PEC, Wodociągi czy ZOM? Jesli tak, to w jaki sposób to zrobić, aby nie było problemu?

Komentarze

  • Opcje
    akeraakera Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zarzad tego nie moze (nie moze zmieniac przeznaczenia srodkow), mozna to zrobic tylko uchwala wiekszosci wlascicieli.
    Nie ma znaczenia jaki szczytny cel by przyswiecal tej pozyczce.
    Jak to zrobic szybko, dobre pytanie.
    Mozna np oglosic ze trzeba sie dodatkowo zrzucic na nieprzewidziane wydatki ale na pewno to nie jest szybko.
    No i co na to plan roczny budzetu.
    Sam bede tu zagladal aby zobaczyc pomysly innych.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano lipca 2010
    W każdej chwili możecie podjąć uchwałę o przesunięciu środków z FR na koszty eksploatacji bieżącej.
    Jeżeli nie macie uchwały o wyodrębnieniu funduszu remontowego, to decyzję może podjąć zarząd wspólnoty, uchwała jest niepotrzebna.
    Moim zdaniem - jeśli nawet FR jest formalnie wyodrębniony, to zarząd nie tylko może, ale nawet powinien skorzystać z tych środków i zapłacić zaległe zobowiązania wspólnoty dla uniknięcia odsetek za zwłokę lub - co gorsza - odcięcia dostaw czy zerwania umów. Przecież "pożyczka" z FR zostanie zwrócona, a dzięki temu wspólnota uniknie dodatkowych kosztów. Nie ma sensu płacić kar umownych czy odsetek, jeśli na koncie wspólnoty leżą niewykorzystane pieniądze. To głupota i nieodpowiedzialność.

    Jednak "pożyczka" z FR rozwiąże problem tylko na chwilę. W następnej kolejności trzeba albo zmienić plan gospodarczy (jeśli w środku roku brakuje pieniędzy na bieżące opłaty, to zaliczki na koszty eksploatacji są za małe), albo natychmiast windykować zaległe opłaty od dłużników (jeśli zaliczki są na odpowiednim poziomie, to przyczyna tkwi w zadłużeniu niektórych właścicieli).
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Pewnie im duży właściciel np. gmina nie płaci w terminie...
  • Opcje
    jehoannahjehoannah Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dokładnie tak jest :)
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Da sie gminę przegłosować? Jak tak, to wprowadźcie 20-procentowe odsetki karne. Bedą płacić jak w zegarku...
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano lipca 2010
    [cite] a-z:[/cite]Da sie gminę przegłosować? Jak tak, to wprowadźcie 20-procentowe odsetki karne. Bedą płacić jak w zegarku...
    Po co wszczynać awanturę? Wystarczy pismo od zarządu do gminy, że zaczynają doliczać odsetki ustawowe. Na nie uchwały nie potrzeba, pisemka z zawiadomieniem także nie, ale tak dla dobrej współpracy zarząd wm do gminy pisze. Z potwierdzeniem odbioru oczywiście ;)
  • Opcje
    akeraakera Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ja swoją opinię napisałem po tym jak gdzieś na tym forum przeczytałem wyrok sądu że srodki z funduszu remontowego mają być wydane zgodnie z przeznaczeniem.
    Pożyczka nie jest tym przeznaczeniem. Poza tym można by wszystkie środki tak pożyczać z myślą, że przecież kiedyś się odda.
    No ale to moje zdanie. Pytanie czy ktoś z was kojarzy taką sprawę, aby sąd orzekł że środki na FR maja być przeznaczone na FR ?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    środki na FR maja być przeznaczone na FR ?
    Nie na FR, tylko na remonty :smile:
    To nie sąd określa przeznaczenie pieniędzy, lecz ich właściciele.
    Jeśli wydadzą je bez zmiany uchwały o FR, to popełnią błąd, który może być podstawą do zaskarżenia uchwały o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego.

    FR istnieje tylko wtedy, jeśli przyjęto uchwałę o jego wyodrębnieniu.
    Potocznie mianem "funduszu remontowego" określa się środki, gromadzone na remonty - również wtedy, gdy nie ma uchwały o utworzeniu funduszu celowego. W tej sytuacji nie ma przeszkód, żeby te pieniądze decyzją zarządu przeznaczyć na pokrycie kosztów eksploatacji.
    Jeśli jest uchwała o FR i określa przeznaczenie gromadzonych środków, to jak każda uchwała - może być zmieniona inną uchwałą.

    W opisanej sytuacji (niezapłacone rachunki) ważniejsze jest uniknięcie strat, niż kwestie proceduralne.
    Wydanie pieniędzy na inny cel, niż wcześniej planowano, ale związany z bieżącą obsługą nieruchomości (zapłata za media) nie jest ani zbrodnią, ani nawet wykroczeniem. :wink:
    Nie powoduje też strat dla wspólnoty - wręcz przeciwnie: ratuje przed stratami.
    Po ściągnięciu należności od dłużników, saldo funduszu powróci do stanu poprzedniego. Jeśli wspólnota naliczy odsetki, to pieniędzy na FR będzie nawet więcej.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Zgadzam się z Ownerem, decydują względy praktyczne, wstrzymanie dostaw wody w sytuacji, gdy wspólnota założyła lokaty środków zbieranych na tzw. fundusz remontowy nie jest racjonalne. Z drugiej strony należy podejmowac działania windykacyjne, aby jak najszybciej unormowac sytuację.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.