f. remontowy i f. bieżący
jehoannah
Użytkownik
Witam. Czy mając środki na koncie f.remontowego można je "pożyczyć" na konto f.bieżącego, aby zapłacić zaległe rachunki WM do PEC, Wodociągi czy ZOM? Jesli tak, to w jaki sposób to zrobić, aby nie było problemu?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Nie ma znaczenia jaki szczytny cel by przyswiecal tej pozyczce.
Jak to zrobic szybko, dobre pytanie.
Mozna np oglosic ze trzeba sie dodatkowo zrzucic na nieprzewidziane wydatki ale na pewno to nie jest szybko.
No i co na to plan roczny budzetu.
Sam bede tu zagladal aby zobaczyc pomysly innych.
Jeżeli nie macie uchwały o wyodrębnieniu funduszu remontowego, to decyzję może podjąć zarząd wspólnoty, uchwała jest niepotrzebna.
Moim zdaniem - jeśli nawet FR jest formalnie wyodrębniony, to zarząd nie tylko może, ale nawet powinien skorzystać z tych środków i zapłacić zaległe zobowiązania wspólnoty dla uniknięcia odsetek za zwłokę lub - co gorsza - odcięcia dostaw czy zerwania umów. Przecież "pożyczka" z FR zostanie zwrócona, a dzięki temu wspólnota uniknie dodatkowych kosztów. Nie ma sensu płacić kar umownych czy odsetek, jeśli na koncie wspólnoty leżą niewykorzystane pieniądze. To głupota i nieodpowiedzialność.
Jednak "pożyczka" z FR rozwiąże problem tylko na chwilę. W następnej kolejności trzeba albo zmienić plan gospodarczy (jeśli w środku roku brakuje pieniędzy na bieżące opłaty, to zaliczki na koszty eksploatacji są za małe), albo natychmiast windykować zaległe opłaty od dłużników (jeśli zaliczki są na odpowiednim poziomie, to przyczyna tkwi w zadłużeniu niektórych właścicieli).
Pożyczka nie jest tym przeznaczeniem. Poza tym można by wszystkie środki tak pożyczać z myślą, że przecież kiedyś się odda.
No ale to moje zdanie. Pytanie czy ktoś z was kojarzy taką sprawę, aby sąd orzekł że środki na FR maja być przeznaczone na FR ?
To nie sąd określa przeznaczenie pieniędzy, lecz ich właściciele.
Jeśli wydadzą je bez zmiany uchwały o FR, to popełnią błąd, który może być podstawą do zaskarżenia uchwały o zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego.
FR istnieje tylko wtedy, jeśli przyjęto uchwałę o jego wyodrębnieniu.
Potocznie mianem "funduszu remontowego" określa się środki, gromadzone na remonty - również wtedy, gdy nie ma uchwały o utworzeniu funduszu celowego. W tej sytuacji nie ma przeszkód, żeby te pieniądze decyzją zarządu przeznaczyć na pokrycie kosztów eksploatacji.
Jeśli jest uchwała o FR i określa przeznaczenie gromadzonych środków, to jak każda uchwała - może być zmieniona inną uchwałą.
W opisanej sytuacji (niezapłacone rachunki) ważniejsze jest uniknięcie strat, niż kwestie proceduralne.
Wydanie pieniędzy na inny cel, niż wcześniej planowano, ale związany z bieżącą obsługą nieruchomości (zapłata za media) nie jest ani zbrodnią, ani nawet wykroczeniem.
Nie powoduje też strat dla wspólnoty - wręcz przeciwnie: ratuje przed stratami.
Po ściągnięciu należności od dłużników, saldo funduszu powróci do stanu poprzedniego. Jeśli wspólnota naliczy odsetki, to pieniędzy na FR będzie nawet więcej.