ukryty koszt nieruchomosci wspolnej ?

akeraakera Użytkownik
edytowano sierpnia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,

mamy od paru lat podpisana umowe na zarzadzanie w ktorej tresci jest zapis:

§3
1.Właściciele lokali uczestniczą w ponoszonych kosztach zarządzania związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w częściach odpowiadających ich udziałowi we współwłasności nieruchomości wspólnej, wnosząc comiesięczne zaliczki. Składniki kosztów i sposób naliczania określa uchwała wspólnoty w sprawie przyjęcia planu gospodarczego na dany rok.
2. Na mocy niniejszej umowy Zarządca jest upoważniony do pobierania dodatkowo, niezależnie od zaliczek określonych w ust.1 zaliczek na świadczenia obejmujące dostawy związane z utrzymaniem lokalu: gaz, woda i odprowadzenie ścieków, wywóz śmieci. Zaliczki będą rozliczane zgodnie z regulaminem wewnętrznym rozliczania kosztów wytworzenia ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania i podgrzania wody oraz kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków,
3. Strony ustalają, że w przypadku zmiany cen za usługi, o których mowa w ust.2 – zaliczka ta zostanie proporcjonalnie podwyższona lub obniżona ze skutkiem od dnia zmiany cen.

Czy punkt 2. to nie jest koszt utrzymania nieruchomości wspólnej, który można ustalać wyłącznie w budżecie na dany rok ?
W umowie w punkcie 2. jest napisane o kosztach lokalu ale te koszty (wedlug rozliczenia tych kosztow lokalu) to:
centralne ogrzewanie(koszty wspólne)
centralne ogrzewanie(wg licznika indw.)
podgrzanie wody (straty na cyrkulacji)

Jak wyglada to prawnie, jak sprawdzic jakie sa koszty mieszkania a jakie wspolne jesli koszty lokalu zawieraja wspolne koszty CO, czy straty podgrzania wody ?
Kazde mieszkanie ma liczniki wiec oplaty powinny wynosic wedlug wskazan a nie + straty wspolne.
Czy to nie sluzy do ukrycia kosztow wspolnych nieruchomości , na plus niestety ?

Proszę o opinie.

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    A kto zapłaci za straty na cyrkulacji albo np. za wodę wylaną wskutek awarii?
    Administrator prawidłowo rozdziela zaliczki na nw oraz oddzielnie za tzw. media. Przy mediach wm jest tylko pośrednikiem między dostawcą usług a właścicielem i te pieniądze do niej nie należą, zalicza się je tylko i wyłącznie na konto właściciela.
    Np. gdy właściciel dokładnie opisuje wpłaty na konto i ma na mediach nadpłatę (nie mył się, oszczędzał wodę), ale zalega na f.remontowy to bez jego zgody nie wolno nadpłaty ruszyć na coś innego
  • Opcje
    akeraakera Użytkownik
    edytowano listopada -1
    straty na cyrkulacji czy woda wylana na skutek awarii to wedlug mnie czysty koszt nieruchomosci wspolnej a nie lokalu.
    Po to sa liczniki zeby lokale placily wg wskazan, natomiast straty na podgrzaniu czy dostarczeniu cieplej wody do lokalu to koszt nieruchomosci wspolnej.
    To samo ze smieciami, sami lokatorzy je generuja ale sa kosztami wspolnymi.
    Inaczej wszystko mozna wrzucic do oplat lokalu, poniewaz nawet swiatlo na korytarzu to moze byc kosztem lokalu poniewaz aby w nocy znalezc drzwi to trzeba zaswiecic swiatlo wiec koszt wynika bezposrednio z dzialan wlasciciela lokalu...

    Nie chodzi mi o samo rozdzielenie oplat ale co jest kosztem lokalu a co utrzymania nieruchomosci.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] akera:[/cite]Jak wyglada to prawnie, jak sprawdzic jakie sa koszty mieszkania a jakie wspolne jesli koszty lokalu zawieraja wspolne koszty CO, czy straty podgrzania wody ?
    Kazde mieszkanie ma liczniki wiec oplaty powinny wynosic wedlug wskazan a nie + straty wspolne.
    Czy to nie sluzy do ukrycia kosztow wspolnych nieruchomości , na plus niestety ?

    Zasada we wspólnotach jest taka że właściciele lokali są zobowiązani do pokrycia kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej i lokalu, który posiadają. Jak to zrobią to jest ich sprawa - właścicieli lokali dla danej wspólnoty. W celu spisania zasad jak to zrobić, przyjmują uchwałą różnego rodzaju Regulaminy.
    Jednym z takich regulaminów powinien być Regulamin rozliczenia energii cieplnej. Czy taki został przez Was właścicieli uchwalony?

    Rozliczanie , a właściwie rozdział energii cieplnej na cele nieruchomości wspólnej i utrzymania lokalu jest dowolny . Zasady ustalają sami właściciele lokali podejmując stosowną uchwałę.
    Plan gospodarczy stanowi podstawę do naliczania zaliczek dla poszczególnych właścicieli lokali.
    Inną sprawą jest rozliczenie kosztów jakie w roku obrachunkowym wygenerowała wspólnota (właściciele lokali)

    Nic nie piszesz co wynika z Waszego regulaminu, na który się powołujesz (Zaliczki będą rozliczane zgodnie z regulaminem wewnętrznym rozliczania kosztów wytworzenia ciepła na potrzeby centralnego ogrzewania i podgrzania wody oraz kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków,)

    Inną sprawa jest to czy Wasza nieruchomość wspólna jest ogrzewana , posiada grzejniki.
    Tak czy owak i tak właściciel musi pokryć koszty wytworzenia /zakupu energii cieplnej , czy to poprzez stawki rozliczeniowe, czy odrębnie udziałem dot. kosztów związanych z ogrzaniem NW.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    [cite] akera:[/cite]straty na cyrkulacji czy woda wylana na skutek awarii to wedlug mnie czysty koszt nieruchomosci wspolnej a nie lokalu.

    Tak masz racje
    [cite] akera:[/cite]
    Po to sa liczniki zeby lokale placily wg wskazan, natomiast straty na podgrzaniu czy dostarczeniu cieplej wody do lokalu to koszt nieruchomosci wspolnej.

    I tak pewnie płacisz wg zużycia licznika . Co do start to wcale nie muszą być to koszty nieruchomości wspólnej. Znam takie wspólnoty co wszelkie straty związane z tzw. gotowością do podania ciepła , ciepłej wody ( cyrkulacja) są wliczone w stawkę rozliczeniową.
    [cite] akera:[/cite]To samo ze smieciami, sami lokatorzy je generuja ale sa kosztami wspolnymi.

    Nie z tego powodu są kosztem zaliczanym do utrzymania NW, że generują je właściciele, bo tak do końca nie jest np: co z podrzucanymi odpadami?
    tylko dlatego, że są wywożone z nieruchomości wspólnej, trudno jest określić ile każdy z właściciel wygenerował odpadów, ile kto podrzucił, a ile pochodzi ze sprzątania NW
    [cite] akera:[/cite]Nie chodzi mi o samo rozdzielenie oplat ale co jest kosztem lokalu a co utrzymania nieruchomosci.

    taki przykładowy katalog pozycji masz podany w UoWL art.14

    Art. 14.
    Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

    1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
    2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej
    nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
    3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane
    bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
  • Opcje
    akeraakera Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nie pisze nic o regulaminie poniewaz to jest nie jest regulowane przez UoWL, i jesli dotyczy kosztow samych lokali to mnie nic do tego, placic trzeba inaczej nic by nie bylo.
    Raczej mi chodzilo wylacznie o koszty wspolne, czy straty na przesyle wody od pieca do licznika w lokalu to sa koszty wspolne czy lokalu.
    Z jednej strony mozna zaliczyc do wspolnej jako ze sluzy wszystkim aby odkrecajac kurek z ciepla woda poleciala ciepla.
    Z drugiej strony aby poleciala ciepla to trzeba podgrzac i tu sa straty zwiazane bezposrednio z woda w lokalu.

    Czy to przyporzadkowanie jest dowolne, np poprzez regulamin , czy to jest koszt nieruchomosci wspolnej?
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano sierpnia 2010
    [cite] akera:[/cite]
    Raczej mi chodzilo wylacznie o koszty wspolne,
    czy straty na przesyle wody od pieca do licznika w lokalu to sa koszty wspolne czy lokalu.
    Czy to przyporzadkowanie jest dowolne, np poprzez regulamin , czy to jest koszt nieruchomosci wspolnej?

    ... i tak i nie. To zależy od Was właścicieli . To Wy stanowicie co jest kosztem nieruchomości wspólnej a co nie i jak to należy wyliczyć!

    Ja jestem zwolennikiem prostych rozwiązań, zrozumiałych dla jak największej rzeszy właścicieli i takie straty w przesyle wliczam w stawkę jednostkową za CO, CW.
    Cyrkulacja na CO (w okresie grzewczym) i CW chodzi prawie 24 h, by każdy właściciel, w każdej chwili mógł skorzystać z ciepłej wody czy ogrzewania.
    Zasada jest prosta: korzystasz - więc płacisz, nie korzystasz - nie płacisz.
    Można tworzyć akademickie regulaminy rozliczania EC , skomplikowane, z dużą ilością współczynników, korekcji, wzorów, itd. Tylko po co?
  • Opcje
    akeraakera Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ok, o to mi chodziło :-)
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.