Znaki drogowe na drodze wewnętrznej WM

NpmmNpmm Użytkownik
edytowano sierpnia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Zarząd WM chce ustawić znak zakazu parkowania na drodze wewnętrznej WM. Upomnienia słowne, aby nie parkować na drodze nie odnoszą skutku mimo, że jest do tego przeznaczone miejsce parkingowe.

1.Czy ustawienie znaku jest zgodne z prawem?
2.Czy jest konieczne podjęcie Uchwały?

Proszę o informację.

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Myślisz, że ustawienie znaków coś da?
    Bo ja jakoś nie wyobrażam sobie, jak to dalej chcecie egzekwować. Kto ma mandaty, blokady zakładać?
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Popieram koziorozkę (zresztą nie pierwszy raz). Dopóki obowiązuje aktualne prawo znaki nie mają żadnej mocy prawnej.
    Wspólnota nie ma żadnego prawa nikogo karać, a "organa" nie mają prawa wchodzić na teren prywatny.
  • Opcje
    Andrzej_KAndrzej_K Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]Popieram koziorozkę (zresztą nie pierwszy raz). Dopóki obowiązuje aktualne prawo znaki nie mają żadnej mocy prawnej.
    Wspólnota nie ma żadnego prawa nikogo karać, a "organa" nie mają prawa wchodzić na teren prywatny.

    W strefie zamieszkania mają prawo:

    "Strefą zamieszkania w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 16 ustawy
    Prawo o ruchu drogowym (w skrócie p.r.d. - Dz. U. z 2003 r.
    Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) jest obszar obejmujący drogi
    publiczne lub inne drogi (np. drogi wewnętrzne), na którym
    obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i
    wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
    Wjazd do takiej strefy oznaczany jest znakiem drogowym
    "D-40", zaś wyjazd znakiem "D-41". Istotne jest to, że z mocy
    art. 1 cytowanej ustawy w takiej strefie mają zastosowanie
    jej przepisy (również te porządkowe), a ponadto:

    . W strefie zamieszkania pieszy nie musi korzystać z chodnika
    lub drogi dla pieszych, ale może poruszać się po całej szerokości
    drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem (art. 11 ust. 5 p.r.d.);
    . Wyjazd ze strefy zamieszkania na drogę traktowany jest jako
    włączanie się do ruchu (art. 17 ust. 1 pkt 1 p.r.d.) więc kierujący
    wyjeżdżający ze strefy zamieszkania na drogę jest zobowiązany
    ustąpić pierwszeństwa innemu uczestnikowi ruchu;
    . Dopuszczalna prędkość pojazdu w strefie zamieszkania wynosi
    20 km/h (art. 20 ust. 2 prd);
    . Zabroniony jest postój pojazdu w innym miejscu aniżeli wyznaczone
    w tym celu (art. 49 ust. 2 pkt. 4 prd);
    . Zarządzanie ruchem na drogach w strefie zamieszkania, z
    wyjątkiem dróg publicznych, należy do podmiotów zarządzających
    tymi drogami (art. 10 ust 7 p.r.d).Wprowadzenie strefy zamieszkania
    powoduje, że organy porządku publicznego (Straż Miejska, Policja) są
    tym samym uprawnione do egzekwowania również przepisów
    porządkowych p.r.d. włącznie z zakładaniem blokad na koła oraz
    usuwaniem pojazdów na koszt właściciela - na zasadach ogólnych
    określonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym i w stosownych
    przepisach wykonawczych
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kończy się samowola na drogach wewnętrznych. 4 września br. wchodzą w życie zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym (i kilku innych ustawach). Na mocy nowych przepisów, można będzie ustanowić "strefę ruchu". Przepisy ustawy będą obowiązywały w pełni na drogach publicznych, w strefach zamieszkania (tak było dotychczas) oraz dodatkowo w strefach ruchu.

    Strefę ruchu ustawa definiuje następująco:
    Art. 2. 16a) strefa ruchu - obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi;
    Oznakowanie strefy ruchu musi być zgodne ze przepisami, pod groźbą kary grzywny (kodeks wykroczeń). Karze podlega zarówno wykonawca, jak i zlecający (np. członkowie zarządu wspólnoty, zarządca). Warto więc zlecić te sprawy specjaliście.

    W strefie ruchu policja i Straż Miejska mają obowiązek podejmować interwencje już nie tylko w sprawach związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa uczestników ruchu, ale i w sprawach porządkowych: złego parkowania, niezapięcia pasów bezpieczeństwa, posiadania dokumentów itp.

    Link do tekstu ustawy nowelizacyjnej: http://www.abc.com.pl/serwis/du/2010/1018.htm
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Strefa ruchu będzie oznakowana znakami D-52 i D-53 (koniec strefy).
    Z projektu rozporządzenia: http://twojezdjecie.pl/plikinew/9/4/941283629428.jpg
  • Opcje
    janjan Użytkownik
    edytowano listopada -1
    I nikt nie odpowiedział Npmm na jasno postawione przez niego dwa pytania.;opzdrawiam
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Na oznakowanie poczekamy trochę

    http://www.senat.gov.pl/k7/dok/sejm/059/2816.pdf


    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
    oraz MINSTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI2)
    z dnia .......................................................
    zmieniające rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych

    Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. − Prawo o ruchu drogowym
    (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
    § 1. W rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych
    i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U.
    Nr 170, poz. 1393 oraz z 2008 r. Nr 179, poz. 1104) wprowadza się następujące zmiany:

    1) w § 58 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
    „6. Znak D-52 „strefa ruchu” oznacza wjazd do strefy ruchu. Znak D-53 „koniec strefy
    ruchu” oznacza wyjazd ze strefy ruchu.”;

    2) w załączniku do rozporządzenia:
    a) w części „ZNAKI DROGOWE PIONOWE”, w grupie „Znaki informacyjne” dodaje
    się pkt 67 i 68 w brzmieniu:
    „67) D-52 „strefa ruchu”,
    68) D-53 „koniec strefy ruchu”.”,

    b) w części „ZNAKI DROGOWE PIONOWE”, w grupie „Znaki informacyjne” dodaje
    się rysunki D-52 i D-53:
    D-52
    D-53

    § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.

    MINISTER INFRASTRUKTURY
    MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH
    I ADMINISTRACJI
    w porozumieniu:
    MINISTER OBRONY NARODOWEJ
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano września 2010
    [cite] jan:[/cite]I nikt nie odpowiedział Npmm na jasno postawione przez niego dwa pytania.
    Zarząd WM może oznakować drogę wewnętrzną wspólnoty mieszkaniowej (również bez wprowadzania strefy zamieszkania lub strefy ruchu), ale musi to być zrobione zgodnie z przepisami. W przeciwnym razie zarówno wykonawcę jak i zleceniodawcę (zarząd lub zarządcę) czeka kara grzywny. Najlepiej więc zlecić wykonanie oznakowania specjaliście od organizacji ruchu. Po oznakowaniu drogi, można wzywać Straż Miejską do interwencji.

    Decyzja o oznakowaniu drogi nie jest czynnością przekraczającą zarząd zwykły, zatem uchwała nie jest konieczna.

    Podstawa prawna:
    (nowelizacji uległa nie tylko ustawa Prawo o ruchu drogowym, ale też inne ustawy; poniżej podaję brzmienie przepisów po zmianach)
    Ustawa o drogach publicznych:
    Art. 8.1. Drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi.
    2. Budowa, przebudowa, remont, utrzymanie, ochrona i oznakowanie dróg wewnętrznych oraz zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu.
    3. Finansowanie zadań, o których mowa w ust. 2, należy do zarządcy terenu, na którym jest zlokalizowana droga, a w przypadku jego braku – do właściciela tego terenu.
    4. Oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi oraz utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych połączeń, należy do zarządcy drogi publicznej.
    Ustawa Prawo o ruchu drogowym:
    Art. 10. 7. Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należy do podmiotu zarządzającego tymi drogami
    Art. 10a. Podmioty zarządzające drogami, o których mowa w ust. 7, ustalając organizację ruchu na tych drogach stosują znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosi podmiot zarządzający drogą.
    Ustawa Kodeks wykroczeń:
    Art. 85a. § 1. Kto narusza przepisy dotyczące sposobu znakowania dróg wewnętrznych, podlega karze grzywny.
    § 2. Tej samej karze za czyn określony w § 1 podlega ten, kto zlecił wadliwe dokonanie tej czynności.
  • Opcje
    czapelkaczapelka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    no wiec pytalem w innym watku ale podepne sie pod ten.... skoro wspolnota moze sama zadecydowac naprzyklad stawiając znak B-1 zakaz ruchu...dobrze rozumiem? To aby go wyegzekwować np u Straży miejskiej muszą postawić znak strefa ruchu??

    Czy wspólnota moze sama postawić znak B-1, lub ten strefa ruchu?
    Czy jeśli wjadę na podwórko na którym jest b-1 a nigdzie nie ma znaku strefa ruchu to policja i straż miejska może mnie cmoknąć?:) (oczywiście będąc mieszkańcem tego bloku i częścią wspólnoty?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli droga wewnętrzna ma jakiekolwiek oznakowanie, to podlega w tym zakresie przepisom ustawy Prawo o ruchu drogowym. Znak "Strefa ruchu" jest jednym z takich znaków, ale nie jedynym.

    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
    Art. 1. 1.  Ustawa określa:
    1) zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu; (...)

    2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:
    1) koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób;
    2) wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.
    O oznakowaniu drogi wewnętrznej na nieruchomości wspólnej decyduje wspólnota mieszkaniowa, a nie jedna osoba z zarządu. Możecie podjąć uchwałę nakazującą zarządowi zdjęcie tego znaku.
  • Opcje
    czapelkaczapelka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Czyli mogę rozumieć iż znak został postawiony bezprawnie gdyż ani ja ani kilku sąsiadów nic o tym nie wiedziało?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano maja 2011
    Czy wspólnota moze sama postawić znak B-1, lub ten strefa ruchu?
    Czy jeśli wjadę na podwórko na którym jest b-1 a nigdzie nie ma znaku strefa ruchu to policja i straż miejska może mnie cmoknąć?
    O oznakowaniu dróg wewnętrznych decyduje właściciel lub zarządca tej drogi. W tym przypadku wspólnota (art. 8.2 ustawy o drogach publicznych).

    Jednak oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi oraz utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych połączeń, należy do zarządcy drogi publicznej (art. 8.4 ustawy o drogach publicznych).

    Jeśli zatem znak zakazu ruchu został umieszczony na takim "połączeniu" przez członka zarządu wspólnoty a nie przez gminę, to zrobiono to niezgodnie z przepisami. Grozi za to wspólnocie (ściślej: członkom zarządu wspólnoty) grzywna. Dotyczy to również oznakowania na terenie posesji: musi to być wykonane zgodnie z obowiązującymi przepisami (zachowanie odpowiednich odległości itp.) pod groźbą kary. Najlepiej więc sporządzenie organizacji ruchu oraz wykonanie (montaż) oznakowania zlecić specjalistycznej firmie.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli wcześniej wjazd na podwórko i parkowanie były dopuszczalne, to zmiana w tym zakresie oznacza zmianę przeznaczenia tej części nieruchomości wspólnej, a to wymaga zgody ogółu właścicieli lokali w formie uchwały. Zarząd nie może sam o tym decydować.
  • Opcje
    EDDIEEDDIE Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]O oznakowaniu dróg wewnętrznych decyduje właściciel lub zarządca tej drogi. W tym przypadku wspólnota (art. 8.2 ustawy o drogach publicznych).

    Jednak oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi oraz utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych połączeń, należy do zarządcy drogi publicznej (art. 8.4 ustawy o drogach publicznych).

    Jeśli zatem znak zakazu ruchu został umieszczony na takim "połączeniu" przez członka zarządu wspólnoty a nie przez gminę, to zrobiono to niezgodnie z przepisami.

    Owner, wydaje mi się, że jest sprzeczność w rozumieniu, czy interpretacji art 8.2 oraz art. 8.4.
    Zawsze tam, gdzie występuje np. strefa zamieszkania, czy ruchu, występuje jej połączenie z drogą publiczną. Tam gdzie kończy się droga publiczna, tam zaczyna się strefa zamieszkania.
    Według mnie na terenie wspólnoty to wspólnota ma prawo do ustawienia oznakowania zgodnie z wolą właścicieli wspólnoty - tutaj zastosowanie będzie miał art. 8.2. Po stronie drogi publicznej na jej łączeniu ze strefą zastosowanie będzie miał art. 8.4.

    W naszej wspólnocie na wjeździe do posesji ustawiliśmy znak zakaz ruchu z tabliczką "Nie dotyczy mieszkańców". Nie wydaje mi się, że postąpiliśmy niezgodnie z przepisami. Kto niby miał to zrobić na prywatnej posesji? W tym przypadku Owner nie masz racji pisząc "Jeśli zatem znak zakazu ruchu został umieszczony na takim "połączeniu" przez członka zarządu wspólnoty a nie przez gminę, to zrobiono to niezgodnie z przepisami."
  • Opcje
    Jeśli masz konkretną potrzebę związaną z umieszczaniem znaków drogowych na swojej posesji lub terenie prywatnym, warto skontaktować się z lokalnymi władzami lub organem regulacyjnym, aby dowiedzieć się, jakie wymogi i zasady obowiązują w twojej okolicy. Odpowiednie porady i zgłoszenie planów mogą pomóc uniknąć problemów prawnych i zagwarantować, że znaki będą spełniać wszystkie wymagania prawne.
    Daję też namiar na producenta znaków drogowych oraz słupków do nich https://wimed.pl/products/slupki-do-znakow-drogowych/
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.