Zarząd, Zarządca i Administrator.... Bałagan pojęć!!

wojakwojak Użytkownik
Sorry, ale zaplątałem się!

Mam bardzo konkretne pytanie w konkretnej sytuacji: Wspolnota posiada Zarzad. Czy osoba/firma zatrudniona do administrowania ta nieruchomoscia musi posiadac licencje zawodowa zarzadcy nieruchomosci i zwiazane z nia obowiazkowe ubezpieczenie OC?

Komentarze

  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano maja 2009
    Oczywiście.
    Mówi o tym Ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. DZIAŁ V. Działalność zawodowa w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami w rozdziale 3 - Zarządzanie nieruchomościami. (tekst jednolity - Dz.U nr Nr 261, poz. 2603 z 2004 r).
    Komentarz edytowany andrzej 55
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzieki, Andrzeju, za odpowiedz, ale tam nie jest to chyba tak jasno sformulowane, albo ja nie doczytalem :-( Tam ciagle mowi sie o zarzadzaniu, a mnie usiluja co poniektorzy robic wode z mozgu i wcisnac swojego administratora bez licencji.... Pod haslem wlasnie "administrowanie"... dlatego szukam jasnych sformulowan i podstaw prawnych, ale to chyba nie w naszym kraju...:-(
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano maja 2009
    Z orzeczenia SN (uchwała z dnia 2007.07.17,III CZP 69/07) wynika, że nie musi posiadac ani licencji, ani oc, w takiej sytuacji nie może jednak zawrzec umowy, o której mowa w ustawie o gospodarce nieruchomościami ( o niej pisze Andrzej). Jest to jednak niekorzystne dla wspólnoty mieszkaniowej.
    Komentarz edytowany Zarządca
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jasne, czyli jak zwykle w naszym ustawodawstwie: nic konkretnego, jasnego i jednoznacznego...:-) Ja zatem "zapre sie zadnimi lapami" przy swoim zdaniu i bede forsowal koniecznosc posiadania licencji i OC!
    Dzieki za pomoc :-)
  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Uważam że masz rację. Trzeba się trzymać jednego.
    Pozdrawiam.
  • Opcje
    ZNmZNm Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Precyzuję samo pojęcie Zarządcy nieruchomosci:

    Zarządcą nieruchomości to osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową.
    Z dniem wpisu do centralnego rejestru zarządców nieruchomości osoba posiadająca licencję zawodową nabywa prawo wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego „zarządca nieruchomości".

    Tytuł zawodowy „zarządca nieruchomości" podlega ochronie prawnej na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A co w przypadku administratora?Czy zarządca i administrator to to samo?Sytuacja w mojej wspólnocie nie została "wyprostowana".Ja najchętniej złożył bym wniosek do sądu o wyznaczenie zarządcy przymusowego lub chciałbym przekazać sprawy zarządu nieruchomością byłemu właścicielowi a obecnemu członkowi wspólnoty. Jest to firma państwowa posiadająca 908/1000 udziałów.Do końca kwietnia byłem przewodniczącym wspólnoty.Od tego czasu nie ma zarządu.Zaczynają sie problemy,bo owa firma (nie zarząd wspólnoty) ma podpisane wszystkie umowy z dostawcami usług.Dla wspólnoty wystawiają refakturę a każdy członek wpłaca na konto wspólnoty zaliczkę.Następnie zarząd dokonywał przelewu na konto firmy a firma płaciła dostawcom.Ponieważ od końca kwietnia nie ma kto podpisać przelewów w banku,pracownik firmy zaczął zaczepiać mieszkańców,informując ich o tym,że mają nie opłacone rachunki za poprzedni miesiąc i żeby je opłacili w kasie firmy (hotelu - bo to jest hotel robotniczy) a także,żeby wpłacili za maj tez w kasie i to do końca maja.Pieniądze na koncie są,ale nie ma kto podpisać przelewu.Nowego zarządu nie chcą ludzie wybrać bo jest dług spowodowany przez jednego właściciela a ja za radą jaką uzyskałem na tym forum wręczyłem kazdemu swoje wypowiedzenie.Do przedsiębiorstwa tez wysłałem.Dziwi mnie tylko bierność przedsiębiorstwa państwowego posiadającego tak ogromny udział.Kierownik hotelu powiedział ludziom,żeby wpłacali pieniądze w kasie hotelu.W związku z tym mam pytanie do znawców tematu :co zrobić,żeby to było choć trochę zgodne z prawem?Myślałem nad czymś takim :skoro kierownik chce,żebyśmy wpłacali do niego pie4niądze,to firma powinna podpisać z kazdym mieszkaniem umowę na dostawę usług z podaniem stawek i na jakiej podstawie te stawki.Wtedy jeśli ktoś nie będzie płacił za mieszkanie,należności może dochodzić dostawca - czyli firma a nie zarząd wspólnoty.Każdy powinien otrzymac fakturę za media i wtedy można wpłacać pieniądze w kasie hotelu.Gdy wystosowałem pismo do firmy o indywidualne dochodzenie zapłat od dłużnika za wykorzystane media których firma jest dostawcą,to żadnej odpowiedzi nie otrzymałem.Od kierownika usłyszałem tylko,że dyrektor firmy powiedział,że to jest sprawa wspólnoty.A przecież plomby na wodomierzach w naszych mieszkaniach zakładał kierownik hotelu a nie zarząd czy pracownik wodociągów.Co o tym sądzicie?
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witaj, Prezesie,
    Czytalem wiele Twoich postow na forum oraz odpowiedzi na nie, wiele sie z nich nauczylem, dzieki! :-)
    Szczerze napisze, ze nie dociera do mnie sytuacja, z jaka walczysz, w jakiej sie znalezliscie jako wspolnota. W moim - moze blednym - pojeciu, Wspolnota jest calkowicie odrebnym, wyseparowanym zwlaszcza pod wzgledem finansowym tworem, ktory powstaje z mocy prawa w chwili wyodrebnienia pierwszego lokalu (patrz UWL). Nawet, jesli dotychczasowy wlasciciel jest zarzadca nieruchomosci, to zgodnie ze standardami zawodowymi zarzadcow - NIEDOPUSZCZALNE jest laczenie srodkow, wspolnota musi miec swoje wlasne konto, poprzez ktore reguluje swoje naleznosci, SWOJE, a nie zarzadcy, czy tym bardziej administratora!!

    Jak zrozumialem z wyjasnien, grzebania w necie i kwitach ZARZADCA zastepuje Zarzad wspolnoty, czyli zarzadza nieruchomoscia w zakresie zarzadu zwyklego zgodnie z UWL, natomiast administrator jest biezacym wykonawca dzialan technicznych: sprzatanie, utrzymanie techniczne itp.

    CZY MOZE SIE MYLE? :-)

    Pozdrawiam
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki wojak! W moim przypadku jest to walka z wiatrakami!Nie dość,że mam przeciw sobie współwłaściciela z jego podejściem do sprawy,to jeszcze i co niektórych mieszkańców.Żal ściska moje serce z tego powodu ale cóż począć? Takie jest życie!Dopiero teraz doszedłem do wniosku,że zarząd właścicielski w naszej wspólnocie nie ma najmniejszego sensu ponieważ większościowy współwłaściciel nie pozwala działać takiemu zarządowi.Nie możemy nawet wprowadzić zasady głosowania - jeden właściciel- jeden głos.Ostatnio kierownik hotelu (pracownik firmy,która sprzedała mieszkania i która ma 908/1000 udziałów)zaproponował,żeby zarząd pozostał a on będzie administratorem nieruchomości.Tyle tylko,że on nie posiada uprawnień.
  • Opcje
    BERNARDBERNARD Użytkownik
    edytowano listopada -1
    POJECIE ADMINISTRATOR WSKAZUJE NA FAKT ISTNIENIA ZARZADU JAKO ORGANU WSPOLNOTY. JESLI ADMINISTRATOR POSIADA LICENCJE TO NAZYWA SIE TEZ ZARZADCA-ADMINISTRATOREM.

    DO PREZESA: POWINIEN POWIADOMIC PAN ORGAN SPAWUJACY NADZOR NAD PRZEDSIEBIERSTWEM PANSTWOWYM - OPISAC BIERNOSC I DZIALANIE PRZEDSIEBIORSTWA PANSTWOWEGO JAKO WLASCICIELA WIEKSZOSCIOWEGO - BRAK UCZESTNICTWA W SPRAWACH DOTYCZACYCH WSPOLNOTY, NAWOLYWANIE DO DOKONYWANIA WPLAT ZALICZEK NA KONTO FIRMY A NIE NA RACHUNEK WSPOLNOTY I PEWNIE JEST TEGO DUZO WIECEJ. SKORO PRZEDSIEBIORSTWO PANSTWOWE TO NAZDOR MSP LUB NAWET NIK. DOTYCHCZASOWA KORESPONDENCJA WSPOLNOTY Z PRZEDSIEBIORSTWEM W SKARDZE NA DZIALANIA PRZEDSIEBIORSTWA BYLABY DODATKOWYM ATUTEM. OSOBISCIE BYM POSZEDL W TYM KIERUNKU.
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Prezesie, de facto do ADMINISTROWANIA nie potrzeba uprawnien..... Wlasnie od tego zaczal sie ten watek :-)
  • Opcje
    prezesprezes Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bernard i wojak ! chłopaki - dzięki za wsparcie!Właśnie zamierzamy z kilkoma sąsiadami bardziej zorientowanymi w sprawie wytoczyć działa dużego kalibru.Najpierw miała to być wojna na miecze ale stwierdziłem,że miecze to za mało!Będziemy walczyc o swoje!
  • Opcje
    wojakwojak Użytkownik
    edytowano czerwca 2009
    I bardzo slusznie, Prezesie!! Wlasnie dlatego jest tak "nieciekawie" (nie tylko we Wspolnotach), ze ludziom sie po prostu NIE CHCE!!!! Najlatwiej siedziec z boku, obserwowac i krytykowac, po pewnym czsie stwierdzic "Wiedzialem!", "A nie mowilem..?" Nic tak mnie nie doprowadza do szalu, jak wlasnie takie postawy! Dlatego wlasnie zdecydowalem sie uczestniczyc w pracach Zarzadu mojej wspolnoty, a poniewaz wychodze z zalozenia, ze jesli juz cos robic, to przynajmniej starac sie robic to dobrze i profesjonalnie, to... zostalem przewodniczacym. Takie zycie! Ale nadal staram sie zapanowac, nie jest to latwe, bardzo pomaga mi lektura postow na forum i dlatego jesli potrafie, to staram sie pomoc, przynajmniej wyrazajac swoje zdanie, swoj poglad.
    Trzymam kciuki, daj znac jak Ci idzie!
    Pozdrawiam
  • Opcje
    KubaKuba Użytkownik
    edytowano listopada -1
    w sprawie propozycji rozdzielenia zawodów administratora i zarządcy nieruchomości
    Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Stycznia - 22.07.2008

    Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie pani poseł Agnieszki Hanajczyk w sprawie propozycji rozdzielenia zawodów administratora i zarządcy nieruchomości, przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 26 czerwca 2008 r., znak SPS-024-1976/08, uprzejmie przedstawiam stanowisko w tej sprawie.

    Zagadnienie ewentualnego zdefiniowania i prawnego uregulowania nowego zawodu o nazwie ˝administrator nieruchomości˝ było w resorcie przedmiotem wielu rozważań prowadzonych z udziałem organizacji zawodowych zrzeszających zarządców nieruchomości, które miały na celu zidentyfikowanie rzeczywistych potrzeb rynku nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnej przydatności administratorów nieruchomości w procesie zarządzania nieruchomościami.

    Zgodnie z art. 185 ust. 1 i 1b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.) zarządzanie nieruchomościami polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości, zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego, bieżące administrowanie nieruchomością, utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, uzasadnione inwestowanie w nieruchomość. Zarządca nieruchomości wykonuje powyższe czynności osobiście lub przy pomocy innych osób wykonujących czynności pomocnicze i działających pod jego bezpośrednim nadzorem, ponosząc za ich czynności odpowiedzialność zawodową określoną w ustawie.

    W świetle wyżej cytowanego przepisu prawa szeroko pojęte czynności związane z bieżącym administrowaniem nieruchomościami są zaliczane do czynności pomocniczych, o których mowa w art. 185 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami. Tak więc obecne przepisy prawa dopuszczają funkcjonowanie na rynku nieruchomości osób nieposiadających licencji zarządcy nieruchomości, w tym osób z wykształceniem średnim, wykonujących zarobkowo różne czynności związane z zarządzaniem nieruchomościami. Ponieważ zarządca nieruchomości, zatrudniający takie osoby, ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane przez nie czynności, to w jego interesie leży zachęcanie pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach i kursach. Poza tym nakładanie na osoby wykonujące czynności pomocnicze na rzecz zarządców nieruchomości dodatkowych wymagań, polegających na konieczności uzyskania licencji, mogłoby zostać odebrane jako tworzenie barier utrudniających prowadzenie działalności zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami i powodujących zwiększenie kosztów prowadzenia tej działalności, znajdujących swoje odzwierciedlenie w poziomie cen usług zarządzania oferowanych potencjalnym konsumentom.

    Należy także podkreślić, że ze względu na złożoność procesu zarządzania nieruchomością, trudne, a wręcz niemożliwe wydaje się wyodrębnienie zespołu czynności administrowania, które mogłyby być samodzielnie wykonywane przez osobę o kwalifikacjach niższych niż zarządca nieruchomości.

    Ponadto uprzejmie informuję, że w rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy i zakresu jego stosowania (Dz. U. Nr 265, poz. 2644, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844) wymieniony został zawód ˝zarządca nieruchomości˝ oraz usługa ˝zarządzanie nieruchomościami˝, natomiast brak jest zawodu ˝administrator nieruchomości˝ oraz usługi o nazwie ˝administrowanie nieruchomościami˝.
  • Opcje
    Radzik66Radzik66 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tytułu zarządca nieruchomości może używać wyłącznie osoba, która posiada licencję. Zarządca może zarówno administrować nieruchomością, czyli wykonywać bieżące czynności techniczne i organizacyjne, podczas gdy reprezentacja wspólnoty zastrzeżona jest dla organu wspólnoty jakim jest zarząd. Zarządca może również sprawować funkcje zarządcy w rozumieniu art. 18 Uwl - wówczas zastępuje zarząd wspólnoty i reprezentuje wspólnotę mieszkaniową na zewnątrz. Te wszystkie funkcje mogą pełnić osoby nieposiadające licencji, ale nie mogą zawrzeć umowy, która nakłada na nie odpowiedzialność zawodową.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.