Zarząd, Zarządca i Administrator.... Bałagan pojęć!!
wojak
Użytkownik
Sorry, ale zaplątałem się!
Mam bardzo konkretne pytanie w konkretnej sytuacji: Wspolnota posiada Zarzad. Czy osoba/firma zatrudniona do administrowania ta nieruchomoscia musi posiadac licencje zawodowa zarzadcy nieruchomosci i zwiazane z nia obowiazkowe ubezpieczenie OC?
Mam bardzo konkretne pytanie w konkretnej sytuacji: Wspolnota posiada Zarzad. Czy osoba/firma zatrudniona do administrowania ta nieruchomoscia musi posiadac licencje zawodowa zarzadcy nieruchomosci i zwiazane z nia obowiazkowe ubezpieczenie OC?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Mówi o tym Ustawa o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. DZIAŁ V. Działalność zawodowa w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami w rozdziale 3 - Zarządzanie nieruchomościami. (tekst jednolity - Dz.U nr Nr 261, poz. 2603 z 2004 r).
Dzieki za pomoc :-)
Pozdrawiam.
Zarządcą nieruchomości to osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową.
Z dniem wpisu do centralnego rejestru zarządców nieruchomości osoba posiadająca licencję zawodową nabywa prawo wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego „zarządca nieruchomości".
Tytuł zawodowy „zarządca nieruchomości" podlega ochronie prawnej na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Czytalem wiele Twoich postow na forum oraz odpowiedzi na nie, wiele sie z nich nauczylem, dzieki! :-)
Szczerze napisze, ze nie dociera do mnie sytuacja, z jaka walczysz, w jakiej sie znalezliscie jako wspolnota. W moim - moze blednym - pojeciu, Wspolnota jest calkowicie odrebnym, wyseparowanym zwlaszcza pod wzgledem finansowym tworem, ktory powstaje z mocy prawa w chwili wyodrebnienia pierwszego lokalu (patrz UWL). Nawet, jesli dotychczasowy wlasciciel jest zarzadca nieruchomosci, to zgodnie ze standardami zawodowymi zarzadcow - NIEDOPUSZCZALNE jest laczenie srodkow, wspolnota musi miec swoje wlasne konto, poprzez ktore reguluje swoje naleznosci, SWOJE, a nie zarzadcy, czy tym bardziej administratora!!
Jak zrozumialem z wyjasnien, grzebania w necie i kwitach ZARZADCA zastepuje Zarzad wspolnoty, czyli zarzadza nieruchomoscia w zakresie zarzadu zwyklego zgodnie z UWL, natomiast administrator jest biezacym wykonawca dzialan technicznych: sprzatanie, utrzymanie techniczne itp.
CZY MOZE SIE MYLE? :-)
Pozdrawiam
DO PREZESA: POWINIEN POWIADOMIC PAN ORGAN SPAWUJACY NADZOR NAD PRZEDSIEBIERSTWEM PANSTWOWYM - OPISAC BIERNOSC I DZIALANIE PRZEDSIEBIORSTWA PANSTWOWEGO JAKO WLASCICIELA WIEKSZOSCIOWEGO - BRAK UCZESTNICTWA W SPRAWACH DOTYCZACYCH WSPOLNOTY, NAWOLYWANIE DO DOKONYWANIA WPLAT ZALICZEK NA KONTO FIRMY A NIE NA RACHUNEK WSPOLNOTY I PEWNIE JEST TEGO DUZO WIECEJ. SKORO PRZEDSIEBIORSTWO PANSTWOWE TO NAZDOR MSP LUB NAWET NIK. DOTYCHCZASOWA KORESPONDENCJA WSPOLNOTY Z PRZEDSIEBIORSTWEM W SKARDZE NA DZIALANIA PRZEDSIEBIORSTWA BYLABY DODATKOWYM ATUTEM. OSOBISCIE BYM POSZEDL W TYM KIERUNKU.
Trzymam kciuki, daj znac jak Ci idzie!
Pozdrawiam
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotra Stycznia - 22.07.2008
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie pani poseł Agnieszki Hanajczyk w sprawie propozycji rozdzielenia zawodów administratora i zarządcy nieruchomości, przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 26 czerwca 2008 r., znak SPS-024-1976/08, uprzejmie przedstawiam stanowisko w tej sprawie.
Zagadnienie ewentualnego zdefiniowania i prawnego uregulowania nowego zawodu o nazwie ˝administrator nieruchomości˝ było w resorcie przedmiotem wielu rozważań prowadzonych z udziałem organizacji zawodowych zrzeszających zarządców nieruchomości, które miały na celu zidentyfikowanie rzeczywistych potrzeb rynku nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnej przydatności administratorów nieruchomości w procesie zarządzania nieruchomościami.
Zgodnie z art. 185 ust. 1 i 1b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.) zarządzanie nieruchomościami polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości, zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości, zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego, bieżące administrowanie nieruchomością, utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, uzasadnione inwestowanie w nieruchomość. Zarządca nieruchomości wykonuje powyższe czynności osobiście lub przy pomocy innych osób wykonujących czynności pomocnicze i działających pod jego bezpośrednim nadzorem, ponosząc za ich czynności odpowiedzialność zawodową określoną w ustawie.
W świetle wyżej cytowanego przepisu prawa szeroko pojęte czynności związane z bieżącym administrowaniem nieruchomościami są zaliczane do czynności pomocniczych, o których mowa w art. 185 ust. 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami. Tak więc obecne przepisy prawa dopuszczają funkcjonowanie na rynku nieruchomości osób nieposiadających licencji zarządcy nieruchomości, w tym osób z wykształceniem średnim, wykonujących zarobkowo różne czynności związane z zarządzaniem nieruchomościami. Ponieważ zarządca nieruchomości, zatrudniający takie osoby, ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane przez nie czynności, to w jego interesie leży zachęcanie pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach i kursach. Poza tym nakładanie na osoby wykonujące czynności pomocnicze na rzecz zarządców nieruchomości dodatkowych wymagań, polegających na konieczności uzyskania licencji, mogłoby zostać odebrane jako tworzenie barier utrudniających prowadzenie działalności zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami i powodujących zwiększenie kosztów prowadzenia tej działalności, znajdujących swoje odzwierciedlenie w poziomie cen usług zarządzania oferowanych potencjalnym konsumentom.
Należy także podkreślić, że ze względu na złożoność procesu zarządzania nieruchomością, trudne, a wręcz niemożliwe wydaje się wyodrębnienie zespołu czynności administrowania, które mogłyby być samodzielnie wykonywane przez osobę o kwalifikacjach niższych niż zarządca nieruchomości.
Ponadto uprzejmie informuję, że w rozporządzeniu ministra gospodarki i pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy i zakresu jego stosowania (Dz. U. Nr 265, poz. 2644, z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844) wymieniony został zawód ˝zarządca nieruchomości˝ oraz usługa ˝zarządzanie nieruchomościami˝, natomiast brak jest zawodu ˝administrator nieruchomości˝ oraz usługi o nazwie ˝administrowanie nieruchomościami˝.