Administrator prowadzi osobiście księgowość? Czy ma takie uprawnienia?

917191917191 Użytkownik
edytowano września 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Spotkałam taki przypadek, że Administrator (we Wspólnocie jest Zarząd) prowadzi osobiście administroanie wraz z księgowością. Zaznaczam, że to Aministrator nie posiada w budynku mieszkania, nie jest zarząd właścicielski. Administrator działa jednoosobowo. Czy tak można? Czy nie ma konieczności prowadzenia księgowości Wspólnoty przez wykwalifikowaną księgową?

Komentarze

  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano września 2010
    [cite] 917191:[/cite]Spotkałam taki przypadek, że Administrator (we Wspólnocie jest Zarząd) prowadzi osobiście administroanie wraz z księgowością. Zaznaczam, że to Aministrator nie posiada w budynku mieszkania, nie jest zarząd właścicielski. Administrator działa jednoosobowo. Czy tak można?
    Czy nie ma konieczności prowadzenia księgowości Wspólnoty przez wykwalifikowaną księgową?
    Nie , bo wspólnota jest zobowiązania do prowadzenia ewidencji pozaksięgowej. Do tych czynności nie jest potrzebna wykwalifikowana księgowa.
    W jaki to sposób zrobi, decyduje sama wspólnota, podejmując stosowną uchwałę. Jest to jedna z pierwszych uchwał wspólnoty.


    art. 29.1Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości
    wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.

    art.22.3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    3.10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w
    art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń
    z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A kto sporządza w tej wspólnocie deklarację podatkową?
    Administrator nie ma do tego prawa. Może to zrobić certyfikowany księgowy lub doradca podatkowy.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiście, że powinien mieć licencję.
    Prowadzi działalność gospodarczą.
    Owszem ewidencja w części kosztów i przychodów finansowych może mieć charakter pozaksięgowy, ale już ewidencja przychodów i kosztów dla celów podatkowych musi być prowadzone w oparciu o ustawę o rachunkowości.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]Oczywiście, że powinien mieć licencję.
    Prowadzi działalność gospodarczą.
    Owszem ewidencja w części kosztów i przychodów finansowych może mieć charakter pozaksięgowy,
    ale już ewidencja przychodów i kosztów dla celów podatkowych musi być prowadzone w oparciu o ustawę o rachunkowości.
    Skąd te rewelacje dotyczące ustawy o rachunkowości jak wspólnota nie ma żadnych pożytków.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnota musi składać deklaracje podatkowe. A tych zarządca nie może sporządzać.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano września 2010
    [cite] owner:[/cite]Wspólnota musi składać deklaracje podatkowe. A tych zarządca nie może sporządzać.
    Jak zatrudnia stosowne osoby z uprawnieniami lub sam je posiada to może.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    A jak nie zatrudnia i nie posiada, to nie może.
    Jeśli nawet zatrudnia, to nie może on sam, tylko zatrudniona osoba z uprawnieniami.
  • Opcje
    917191917191 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dobrze rozumiem, administrator musi zatrudniac obobę z uprawnieniami. Co to znaczy? Musi zatrudnić osobę z licencją księgową? Czy osobę bez licencji, ale mająca doświadczenie w księgowości.Liczy się umowa o pracę? Czy najlepiej jak zatrudni się osobę z firmy zewnętrznej z licencją?
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano września 2010
    Kto może podpisywać deklarację podatkową?

    Sposób składania pełnomocnictwa do organów podatkowych

    Administrator może zatrudniać osoby z uprawnieniami lub sam je posiadać.
    Chodzi o podpis na deklaracji. Rodzaj zatrudnienia nie ma znaczenia
    Komentarz edytowany weles1478
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.