nip i regon wspólnoty-kiedy?

ewkaewka Użytkownik
cyt." Zarząd lub zarządca, któremu zarząd powierzono w trybie art. 18 ustawy o własności lokali) zgłasza wspólnotę w Głównym Urzędzie Statystycznym celem nadania jej numeru REGON, powinien dokonać tej czynności w terminie 14 dni od jego ukonstytuowania. Zgłoszenia tego dokonuje się na druku RG - 1 i załącza kserokopię uchwały o wyborze zarządu lub akt notarialny w przypadku powierzenia zarządu w trybie art. 18 (należy mieć przy sobie oryginał dokumentu celem okazania urzędnikowi dokonującemu rejestracji)."

mam w związku z tym pytanie laika - co oznacza określenie"w terminie 14 dni od jego ukonstytuowania"???
tzn od jakiego momentu? od powołania zarządcy, jeśli takowy jest wybrany poprzez zapis w kacie notarialnym?
czy ma cokolwiek wspólnego z terminem wystąpienia o regon i nip fakt, że jeszcze nie wszyscy właściciele lokali mają wpisy do ksiąg wieczystych, na osiedlu, które tworzy wspólnotę?

Komentarze

  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnota zobowiązana jest wystąpić o numer REGON nie później niż w 14 dni po podjęciu uchwały o powierzeniu zarządu zarządcy lub po wyborze zarządu.
    Ilość właścicieli nie ma nic wspólnego z terminem wystąpienia o REGON.
  • Opcje
    ewkaewka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a więc jesli powierzono zarząd przy spisywaniu aktów notarialnych sprzedaży mieszkań, to już wtedy zarządca powinien przygotować uchwałę o wystąpieniu o nr regon a następnie nip, a uchwała ta powinna być głosowana,dobrze rozumiem?
    jakie jest umocowanie prawne tego 14 dniowego terminu?
    nasz zarządca upiera się,że jesli nie wszyscy mają wpisy do księgi wieczystej, to nie możemy występować o nadanie identyfikatorów, to tez uniemożliwia nam założenie rach bank., a co za tym idzie rozliczeń przez konto wspólnoty, a nie zarządcy,
    dziękuję za odpowiedź
  • Opcje
    andrzej 55andrzej 55 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Taka postawa Zarządcy w sprawie wystąpienia o NIP i REGON daje dużo do myślenia. Pierwszą czynnością po uchwale o powierzeniu zarządu, Zarządca powinien wystąpić o REGON i NIP.
    Zarządca nie ma prawa lokować pieniędzy Właścicieli lokali na swoje konto bankowe. Jeżeli Zarządca tego nie wie, to niech przeczyta sobie do poduszki Komunikat Ministra Budownictwa z dnia 6 grudnia 2006 r. w sprawie uzgodnienia standardów zawodowych zarządców nieruchomości -
    §8 pkt 2. Zarządca nieruchomości, obracając środkami pieniężnymi właścicieli nieruchomości, w szczególności:
    − nie dopuszcza do łączenia środków finansowych swoich lub swojej firmy ze środkami finansowymi zamawiającego,
    − nie wykorzystuje środków finansowych jednego właściciela nieruchomości w celu przysporzenia korzyści innemu właścicielowi nieruchomości.
    pkt 3. Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycja właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie.
  • Opcje
    ewkaewka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dziękuję bardzo za odpowiedź, naszym następnym krokiem będzie więc skłonienie do wystąpienia o regon i nip oraz założenia potem rach, bankowego,
    czy takie wnioski mogłaby składać w imieniu wspólnoty "rada członków wspólnoty" o której pisałam w poprzednim moim wątku?czy też leży to tylko w kompetencji zarządcy?musimy podjąć uchwałę dot. wystąpienia o regon i nip?
  • Opcje
    ewkaewka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a jeszcze jedno, jeśli mogę zapytać, "Pierwszą czynnością po uchwale o powierzeniu zarządu, Zarządca powinien wystąpić o REGON i NIP."
    nie podejmowaliśmy uchwały o wyborze zarządcy, mamy tylko zapis w aktach notarialnych i podpisane umowy o zarząd, właściwie każdy z właścicieli lokali w innym terminie podpisywał akt, czy dobrze rozumuję, że zarządca powinien więc wystapić o identyfikatory dla wspólnoty zaraz po jej powstaniu-a więc już po pierwszym podpisanym akcie notarialnym?
  • Opcje
    ZNmZNm Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zarządu lub Zarządca wybrany poprzez zapis w akcie notarialnym winien wystąpić o nadanie REGON i NIP 14 dni po podpisaniu pierwszego aktu notarialnego - umowy o ustanowieniu odrębnej własności lokalu.


    Aczkolwiek do powstania własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej Art. 7.2 UWL to ma moc wsteczną od chwili aktu notarialnego i wniosku o wpis do KW
  • Opcje
    ZNmZNm Użytkownik
    edytowano maja 2009
    Pierwszy akt i wniosek o wpis do KW jest istotny - tym samym fakt, że jeszcze nie wszyscy właściciele lokali mają wpisy do ksiąg wieczystych nie ma już znaczenia
  • Opcje
    ewkaewka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    a mnie kobieta tu będzie zbywać,że nie ma wpisów do ksiąg wieczystych! pierwsze były w tamtym roku, do tego się cieszy z tego faktu, bo nie musi robić sprawozdań do gusu... żenada, ale cóż, serdecznie dziękuję za wyjaśnienia,
    maluje mi się obraz,że jesteśmy kantowani jak ta lala...
  • Opcje
    ewkaewka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    nadal jednak nie wiem na jakie przepisy powołać się z tym 14 dniowym terminem, czy regulują to przepisy skarbowe?
  • Opcje
    ZNmZNm Użytkownik
    edytowano listopada -1
    art 62 pkt 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.o statystyce publicznej

    4. Osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszania do rejestru REGON bezpośrednio w urzędzie statystycznym województwa, na którego terenie mają siedzibę, odpowiednio: wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego
    - w ciągu 14 dni od dnia powstania podmiotu, wniosku o zmianę cech objętych rejestrem
    - w ciągu 14 dni od zaistnienia zmiany oraz wniosku o skreślenie z rejestru
    - z dniem zaprzestania działalności.
  • Opcje
    ZNmZNm Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wpis odrębnej własności lokalu do księgi wieczystej ma zawsze charakter konstytutywny

    sygn. akt III CZP 152/07 uchwała z dnia 21 lutego 2008 r.
    CYTAT:
    Sąd Najwyższy, nie podejmując wprost kwestii charakteru wpisu w księdze wieczystej odrębnej własności lokalu na podstawie postanowienia o zniesieniu współwłasności nieruchomości, w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 stycznia 1981 r., III CRN 283/80 (OSNCP 1981, nr 10, poz. 195) wyraził pogląd, że wymieniony wpis ma charakter konstytutywny. Powstanie odrębnej własności lokalu było zatem uzależnione od dokonania wpisu tego prawa w księdze wieczystej. Wniosek o złożenie księgi wieczystej dla odrębnej własności lokalu mieścił w sobie – zdaniem Sądu Najwyższego – wniosek o dokonanie wpisu tego prawa w założonej księdze wieczystej.
  • Opcje
    ewkaewka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    dziękuję bardzo za tak szczegółową wykładnię :)
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] ewka:[/cite]nadal jednak nie wiem na jakie przepisy powołać się z tym 14 dniowym terminem, czy regulują to przepisy skarbowe?
    14 dni jest na złożenie wniosku o wpis do REGON-u (ustawa o statystyce publicznej).
    Jeśli chodzi o NIP, to należy o niego wystąpić do Urzędu Skarbowego w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji o wpisie do rejestru REGON (ustawa o NIP, art. 6.2-6.4).

    Złożenie tych wniosków jest obowiązkiem wspólnoty, wynikającym bezpośrednio z ustaw, zatem jest to czynność zwykłego zarządu i zgoda ogółu właścicieli w formie uchwały nie jest potrzebna.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Chciałbym jeszcze uzupełniajaco dodać, że nie ma procesu budowy wspólnoty. I wspólnota powstaje nie po sprzedaniu wszystkich mieszkań, tylko po sprzedaniu pierwszego mieszkania. I od tej pory jest wspólnotą.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.