nip i regon wspólnoty-kiedy?
ewka
Użytkownik
cyt." Zarząd lub zarządca, któremu zarząd powierzono w trybie art. 18 ustawy o własności lokali) zgłasza wspólnotę w Głównym Urzędzie Statystycznym celem nadania jej numeru REGON, powinien dokonać tej czynności w terminie 14 dni od jego ukonstytuowania. Zgłoszenia tego dokonuje się na druku RG - 1 i załącza kserokopię uchwały o wyborze zarządu lub akt notarialny w przypadku powierzenia zarządu w trybie art. 18 (należy mieć przy sobie oryginał dokumentu celem okazania urzędnikowi dokonującemu rejestracji)."
mam w związku z tym pytanie laika - co oznacza określenie"w terminie 14 dni od jego ukonstytuowania"???
tzn od jakiego momentu? od powołania zarządcy, jeśli takowy jest wybrany poprzez zapis w kacie notarialnym?
czy ma cokolwiek wspólnego z terminem wystąpienia o regon i nip fakt, że jeszcze nie wszyscy właściciele lokali mają wpisy do ksiąg wieczystych, na osiedlu, które tworzy wspólnotę?
mam w związku z tym pytanie laika - co oznacza określenie"w terminie 14 dni od jego ukonstytuowania"???
tzn od jakiego momentu? od powołania zarządcy, jeśli takowy jest wybrany poprzez zapis w kacie notarialnym?
czy ma cokolwiek wspólnego z terminem wystąpienia o regon i nip fakt, że jeszcze nie wszyscy właściciele lokali mają wpisy do ksiąg wieczystych, na osiedlu, które tworzy wspólnotę?
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Ilość właścicieli nie ma nic wspólnego z terminem wystąpienia o REGON.
jakie jest umocowanie prawne tego 14 dniowego terminu?
nasz zarządca upiera się,że jesli nie wszyscy mają wpisy do księgi wieczystej, to nie możemy występować o nadanie identyfikatorów, to tez uniemożliwia nam założenie rach bank., a co za tym idzie rozliczeń przez konto wspólnoty, a nie zarządcy,
dziękuję za odpowiedź
Zarządca nie ma prawa lokować pieniędzy Właścicieli lokali na swoje konto bankowe. Jeżeli Zarządca tego nie wie, to niech przeczyta sobie do poduszki Komunikat Ministra Budownictwa z dnia 6 grudnia 2006 r. w sprawie uzgodnienia standardów zawodowych zarządców nieruchomości -
§8 pkt 2. Zarządca nieruchomości, obracając środkami pieniężnymi właścicieli nieruchomości, w szczególności:
− nie dopuszcza do łączenia środków finansowych swoich lub swojej firmy ze środkami finansowymi zamawiającego,
− nie wykorzystuje środków finansowych jednego właściciela nieruchomości w celu przysporzenia korzyści innemu właścicielowi nieruchomości.
pkt 3. Środki finansowe właścicieli nieruchomości zarządca nieruchomości przechowuje na rachunkach bankowych prowadzonych odrębnie dla każdej zarządzanej nieruchomości i obsługuje zgodnie z pisemną dyspozycja właścicieli nieruchomości i postanowieniami umowy o zarządzanie.
czy takie wnioski mogłaby składać w imieniu wspólnoty "rada członków wspólnoty" o której pisałam w poprzednim moim wątku?czy też leży to tylko w kompetencji zarządcy?musimy podjąć uchwałę dot. wystąpienia o regon i nip?
nie podejmowaliśmy uchwały o wyborze zarządcy, mamy tylko zapis w aktach notarialnych i podpisane umowy o zarząd, właściwie każdy z właścicieli lokali w innym terminie podpisywał akt, czy dobrze rozumuję, że zarządca powinien więc wystapić o identyfikatory dla wspólnoty zaraz po jej powstaniu-a więc już po pierwszym podpisanym akcie notarialnym?
Aczkolwiek do powstania własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej Art. 7.2 UWL to ma moc wsteczną od chwili aktu notarialnego i wniosku o wpis do KW
maluje mi się obraz,że jesteśmy kantowani jak ta lala...
4. Osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zgłaszania do rejestru REGON bezpośrednio w urzędzie statystycznym województwa, na którego terenie mają siedzibę, odpowiednio: wniosku o nadanie numeru identyfikacyjnego
- w ciągu 14 dni od dnia powstania podmiotu, wniosku o zmianę cech objętych rejestrem
- w ciągu 14 dni od zaistnienia zmiany oraz wniosku o skreślenie z rejestru
- z dniem zaprzestania działalności.
sygn. akt III CZP 152/07 uchwała z dnia 21 lutego 2008 r.
CYTAT:
Sąd Najwyższy, nie podejmując wprost kwestii charakteru wpisu w księdze wieczystej odrębnej własności lokalu na podstawie postanowienia o zniesieniu współwłasności nieruchomości, w uzasadnieniu wyroku z dnia 26 stycznia 1981 r., III CRN 283/80 (OSNCP 1981, nr 10, poz. 195) wyraził pogląd, że wymieniony wpis ma charakter konstytutywny. Powstanie odrębnej własności lokalu było zatem uzależnione od dokonania wpisu tego prawa w księdze wieczystej. Wniosek o złożenie księgi wieczystej dla odrębnej własności lokalu mieścił w sobie – zdaniem Sądu Najwyższego – wniosek o dokonanie wpisu tego prawa w założonej księdze wieczystej.
Jeśli chodzi o NIP, to należy o niego wystąpić do Urzędu Skarbowego w ciągu 30 dni od otrzymania decyzji o wpisie do rejestru REGON (ustawa o NIP, art. 6.2-6.4).
Złożenie tych wniosków jest obowiązkiem wspólnoty, wynikającym bezpośrednio z ustaw, zatem jest to czynność zwykłego zarządu i zgoda ogółu właścicieli w formie uchwały nie jest potrzebna.