Odwoływanie członków zarządu
borek
Użytkownik
W mojej wspólnocie powstała dosyć dziwna sytuacja.
1. Mamy 3 osobowy zarząd
2. Dwóch członków zarządu chce zrezygnować z pełnienia tej funkcji
3. Obecny zarząd zmienił właśnie firmę, która administruje naszym osiedlem
4. Jeden z członków zarządu jest pracownikiem wybranej przez zarząd firmy administrującej
5. Współwłaścicielom przekazano projekt uchwały w której napisano, że dwóch członków zarządu rezygnuje z pełnionych funkcji (w projekcie uchwały nie wymieniono nazwiskami, którzy członkowie zarządu rezygnują) oraz przedstawiono 4 kandydatów, z których mamy wybrać dwóch następców.
Moim zdaniem uchwała odwołująca dwóch członków zarządu powinna zawierać nazwiska odwoływanych, tak samo jak zawierała imiona i nazwiska członków zarządu uchwała powołująca je na te funkcje.
Obawiam się, że takie odwołanie nie ma mocy prawnej. Bo co będzie jak za rok zjawi się na zebraniu zarządu osoba, która niby teraz zostanie odwołana i powie, że ona będzie zatwierdzać przelewy bo to nie ją wtedy odwoływaliśmy.
Ponadto jako członek wspólnoty chciałbym mieć czarno na białym kto rezygnuje, co nie jest bez znaczenia przy wyborze nowych członków zarządu.
Czy mam rację? Czy jeżeli uchwała w obecnym kształcie (bez podania nazwisk odwoływanych członków zarządu) zostanie przegłosowana, to zaskarżenie tej uchwały do sądu ma szanse jej unieważnienia?
Z góry dziękuję z opinie i pozdrawiam
1. Mamy 3 osobowy zarząd
2. Dwóch członków zarządu chce zrezygnować z pełnienia tej funkcji
3. Obecny zarząd zmienił właśnie firmę, która administruje naszym osiedlem
4. Jeden z członków zarządu jest pracownikiem wybranej przez zarząd firmy administrującej
5. Współwłaścicielom przekazano projekt uchwały w której napisano, że dwóch członków zarządu rezygnuje z pełnionych funkcji (w projekcie uchwały nie wymieniono nazwiskami, którzy członkowie zarządu rezygnują) oraz przedstawiono 4 kandydatów, z których mamy wybrać dwóch następców.
Moim zdaniem uchwała odwołująca dwóch członków zarządu powinna zawierać nazwiska odwoływanych, tak samo jak zawierała imiona i nazwiska członków zarządu uchwała powołująca je na te funkcje.
Obawiam się, że takie odwołanie nie ma mocy prawnej. Bo co będzie jak za rok zjawi się na zebraniu zarządu osoba, która niby teraz zostanie odwołana i powie, że ona będzie zatwierdzać przelewy bo to nie ją wtedy odwoływaliśmy.
Ponadto jako członek wspólnoty chciałbym mieć czarno na białym kto rezygnuje, co nie jest bez znaczenia przy wyborze nowych członków zarządu.
Czy mam rację? Czy jeżeli uchwała w obecnym kształcie (bez podania nazwisk odwoływanych członków zarządu) zostanie przegłosowana, to zaskarżenie tej uchwały do sądu ma szanse jej unieważnienia?
Z góry dziękuję z opinie i pozdrawiam
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
W razie złożenia rezygnacji, uchwała "o przyjęciu rezygnacji" jest niepotrzebna.
Z tego co piszesz wynika, że to nie jest uchwała o odwołaniu, lecz o powołaniu nowych członków zarządu z informacją, że jakichś dwóch dotychczasowych członków "rezygnuje", czy właściwie zamierza zrezygnować. Taka informacja w uchwale jest nic niewarta. Jeżeli ci rezygnujący się rozmyślą i nie zrezygnują, a przyjmiecie tę uchwałę, to będziecie mieli zarząd 7-osobowy.
Nie widzę powodu do uchylenia uchwały, ale musicie mieć świadomość konsekwencji - ewentualnego powiększenia zarządu i późniejszych konfliktów między "starymi" a "nowymi".
Najlepiej poprosić osoby noszące się z zamiarem rezygnacji o złożenie oświadczenia o rezygnacji na piśmie osobie, która w zarządzie pozostaje.
Jeżeli nie uda się tego zrobić przed zebraniem a osoby te na zebraniu się nie pojawią, powinniście zmienić treść uchwały i podjąć decyzję o ich ewentualnym odwołaniu.
Powołanie nowych członków proponuję przełożyć do odrębnej uchwały - wybierzecie tylu, ile miejsc faktycznie się zwolni po przegłosowaniu pierwszej uchwały. Chyba nie "jeden", a jedyny, który nie rezygnuje?
Swego czasu zarząd zamieścił na tablicach ogłoszeniowych informację, że zbiera kandydatury do zarządu w związku z chęcią rezygnacji dwóch członków obecnego zarządu.
Doprecyzuję.
Uchwała, której projekt nam przedłożono składa się z dwóch części:
1. Pierwsza część mówi o odwołaniu dwóch członków zarządu (jak pisałem wcześniej bez podania imion i nazwisk odwoływanych)
2. Druga część zawiązana jest z powołanie dwóch nowych członków zarządu (z zaproponowanych czterech), którzy zastąpią odwołanych
Z tego co wiem zarząd planuje w całości obiegowe zbieranie głosów za podjęciem tej uchwały.
Nie, ten który pracuje obecnie w firmie administrującej naszym osiedlem (pełni funkcję Administratora z ramienia firmy na naszym osiedlu) z nieoficjalnych informacji chce zrezygnować. Zostać ma inna osoba z zarządu.
Jeżeli przyjmiecie uchwałę w tym brzmieniu, do zarządu wejdą wszyscy kandydaci.
Jak obiegiem można wybrać dwu kandydatów z 4 też nie rozumiem, bo zwykła większość przecież nie wystarcza.
W projekcie jest zamieszczona tabela. W pierwszej kolumnie są cztery nazwiska, w drugiej współwłaściciele mają się podpisać przy dwóch nazwiskach kandydatów na których chcą głosować.
Należałoby zmienić jej tekst.
Jakie jeszcze wady prawne Twoim zdaniem występują w tym projekcie?
Uchwała nr ......... / 20...............
Właściciele lokali tworzący Wspólnotę Mieszkaniową ".............." przy ul. ................ w Jaśle na podstawie ustawy o własności lokali z dnia 24 czerwca 1994 r. (Dz. U. Nr 85 z dnia 27 lipca 1994 r. wraz z późniejszymi zmianami) w głosowaniu jawnym uchwalają co następuje:
§ 1
W związku z rezygnacją Pani/Pana …………………………….;.………………………… z funkcji członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej ".....................";
z dniem ……………………………. roku odwołuje się wyżej wymienioną/nych z funkcji członka Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej „..........................”
§ 2
1. Powołuje się do Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej „...........................” :
a) .................................................................... nr dow. os. ………………………..PESEL ………………………..
b) .................................................................... nr dow. os. ………………………..PESEL ………………………..
2. Nowy Zarząd rozpoczyna pełnienie swojej funkcji z dniem podjęcia niniejszej uchwały w składzie:
a) .................................................................... nr dow. os. ………………………..PESEL ………………………..
b) ..................................................................... nr dow. os. ……………………… PESEL ………………………..
c) ..................................................................... nr dow. os. ………………………. PESEL ………………………..
§ 3
1. Pełnomocnictwo obejmuje wykonywanie czynności zwykłego zarządu w imieniu Wspólnoty Mieszkaniowe „.......................” zgodnie z zapisami ustawy o własności lokali (Dz. U. nr 85 z 1994 roku z późniejszymi zmianami).
2. Udziela się pełnomocnictwa do dysponowania środkami finansowymi zgromadzonymi na koncie bankowym WM „...............”
3. W przypadku czynności przekraczających zarząd zwykły konieczna jest zgoda większości współwłaścicieli.
§ 4
1. Członkowie Zarządu WM sprawują funkcje społecznie i nie pobierają z tego tytułu wynagrodzenia.
2. Członkom Zarządu WM przysługuje prawo do zwrotu rzeczywistych kosztów poniesionych w związku z prowadzeniem spraw Wspólnoty na podstawie udokumentowanych wydatków (faktur). W razie wątpliwości rozstrzygają Właściciele lokali tworzących Wspólnotę Mieszkaniową "................" poprzez podjecie stosownej uchwały.
3. Uchwała obowiązuje z dniem podjęcia.
Zarząd wspólnoty jest jej organem, a nie pełnomocnikiem. Uprawnienia zarządu wynikają bezpośrednio z ustawy i nie trzeba ich przepisywać do uchwały. To jest czynność zwykłego zarządu. Pełnomocnictwo nie jest do tego potrzebne. Przypomnę: zarząd jest organem wspólnoty, a nie pełnomocnikiem.
Właściciele nie mogą uchwałą ograniczyć uprawnień ustawowych zarządu, więc nie powinni podejmować uchwał w sprawach zwykłego zarządu. To jest domena zarządu wspólnoty. Ten zapis jest sprzeczny z ustawą o własności lokali: Nie można uchwałą pozbawić właściciela prawa, zagwarantowanego ustawą. Takie sformułowanie w uchwale jest prawnie nieskuteczne. Mimo przyjęcia takiej uchwały, właściciel lokalu będący członkiem zarządu i tak ma prawo żądać wynagrodzenia, a w razie odmowy wspólnoty - dochodzić roszczenia przed sądem.