dekretacja kredytu
reka42
Użytkownik
Jak zaksięgować kredyt udzielony wspólnocie na remont budynku,pierwsza transza została przekazana przez bank bezpośrednia wykonawcy remontu zgodnie z fakturą zaliczkową
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Ma 201 (Zobowiązania wobec dostawców) Wn Koszty FR (w zależności od faktu czy FR jest wyodrębnionym funduszem czy nie to konto "8" lub konto "5")
Bank wypłaca I ratę kredytu płacac za otrzymaną fakturę od dostawcy:
Ma 139 (Kredyty bankowe), Wn 201 (Zobowiązania wobec dostawców)
Wszystkie opłaty i prowizje też w koszty FR (skoro jest wyodrębniony).
Księgowanie odsetek
Naliczone odsetki za dany miesiąc:
Wn 850 (Wydzielony fundusz remontowy 1) Ma 139 (Kredyty bankowe)
Spłata raty miesięcznej (kapitał + odsetki)
Ma 131 (Rachunek bankowy) Wn 139 (Kredyty bankowe)
Kredyt remontowy księguje się jako przychód na FR. To tak jakby właściciele wpłacili - zasili konto FR.
Odrębnie jako "obsługa kredytu", by wiedzieć ile jest do spłacenia i ile kosztuje jego obsługa.
Na obsługę kredytu WM powinna uchwalić odrębna stawkę w zaliczkach na czas jego spłaty.
weles, błagam Cię nie rób ludziom wodę z mózgu.
Zaciągnięty kredyt nie jest przychodem, a spłata kredytu nie jest kosztem.
Przychodem są naliczone zaliczki (m.in. na spłatę kredytu), a kosztem są wydatki fakturowe...
Pisze o rozliczeniu kredytu remontowego we wspólnocie.
Nie ma rozliczenia > nie ma sprawozdania > nie ma podatków. Kicha.
Sprawy podatkowe to rzecz wtórna.
Oczywiście nie piszę o sposobie rozliczania WM , przez podmioty budżetowe zarządzające wspólnotami,
bo tam zasady z ustawy o rachunkowości to rzecz święta, o ewidencji pozaksięgowej wspólnoty nikt nie chce słyszeć.
Każdy musi być księgowym dyplomowanym we wspólnocie...:bigsmile:
Masz rację, że to właściciele podejmują decyzję co sposobu prowadzenia ewidencji pozaksięgowej, jednak nie są zupełnie dowolni w tym znaczeniu, że i tak ewidencja ta winna być prowadzona w taki sposób, aby możliwe było ustalenie kosztów, przychodów, dochodów, o ile występują dla celów podatkowych.
Dlatego, podsumowując tę całą kwestię, racji jednak przyznać Ci nie mogę
Nie rozumiem, że każdy z Was zakłada, że wspólnota musi zapłacić podatki jak nie ma pożytków (dochodów z innych źródeł).
Tak się dzieje przy "księgowości budżetowej" prowadzonej dla wspólnot ...przez GMINY. Tu leży pies pogrzebany.
Podatki można zapłacić wtedy, gdy są pożytki (a i to nie zawsze), a nie wtedy, gdy ich nie ma.
2. Skoro masz wyodrebniony fundusz (w moich okolicach rzecz bardzo rzadka) to księgujesz go na "8" i tym samym nie będziesz go przerzucać na "6".
Gdyby to była zwykła zaliczka na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej, tyle że dotycząca wydatków remontowych, to księgowanoby to na "5" (lepsze są od "4"), a na zakończenie roku na "6".
Tyle abrakadabry (dla niewtajemniczonych).
Prowizję można jeszcze zaksięgować na kosztach bankowych, ale odsetki od kredytu? Nie możemy uwzględniać ich w kosztach ekspolatacji? Tak?
Bardzo proszę o odpowiedz.
Uważam, że nie powinno się kosztów obsługi kredytu remontowego księgować na kosztach bieżących utrzymania konta bankowego podstawowego, bo nie zawsze kredyt jest udzielany w tym samym banku co Wspólnota ma konto podstawowe.
https://forum.zarzadca.pl/wiki/wzor_-_sprawozdanie_finansowe Przykład 2