pozew przeciwko byłemu administratorowi

helenkamhelenkam Użytkownik
edytowano października 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
Rozliczamy się z poprzednim zarządcą (umowa zlecenie), zarząd nie przyjmuje rozliczenia finansowego i zobowiązuje zarządce do zwrotu środków finansowych wydanych bez zgody zarządu,
są to prace wykonywane na prywatnym gruncie,itd. Czy potrzebna jest uchwała wspólnoty. Uchwałą zobowiązaliśmy zarządcę do zwrotu ale jak widać bez rezultatu.

Komentarze

  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Kto akceptował te kwestionowane faktury? Sam administrator?
  • Opcje
    TsudaTsuda Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przelewy bankowe podpisywał administrator czy zarząd?
    z tego co wiem to zarząd a nie administrator powinien mieć dostęp do konta bankowego wspólnoty.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Co wspólnota zrobiła z fakturami za te usługi?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano października 2010
    Jak akceptował tylko sam administrator, to widzę szansę odzyskania kasy gdy łamał uowl. Ale jak ma też podpis jakiegoś członka zarządu, to cienko to widzę.
    Tsuda - w wielu wm kasą rządzi tylko administrator, więc dlatego dopytuję, bo z tego co pamiętam u helenkam jakieś cuda wianki się działy
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Administrator sam podpisywał faktury i zawierał umowy, te sporne to prace wykonane bez naszej wiedzy, przez okres jednego roku nie były odprowadzane zaliczki za wodę i scieki (moim zdaniem odsetki powinien pokryć administrator jak również odsetki za c.o.- pozwolił gminie nie wnosić zaliczek przez trzy miesiące(udział gminy to 61%) a nam ciepłownia naliczyła odsetki
    nazbierało się tego sporo.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    helenkam - wszystko zależy od zapisów umowy i jego pełnomocnictwie do kasy. Pozew cywilny o odszkodowanie, trzeba porządnie udokumentować. Jeżeli nie doszło do malwersacji finansowych na znaczne kwoty, szkoda zachodu. Niech Zarząd bije się w piersi za bierność.:bigsmile:
  • Opcje
    pacek57pacek57 Użytkownik
    edytowano października 2010
    [cite] helenkam:[/cite]Administrator pozwolił gminie nie wnosić zaliczek przez trzy miesiące(udział gminy to 61%) a nam ciepłownia naliczyła odsetki nazbierało się tego sporo.
    Moim zdaniem powinniście naliczyc odsetki Gminie, ponieważ - jako właściciel lokali - winna wnosić zaliczki płatne z góry do 10. dnia każdego miesiąca (art. 15 uowl). Znawcy problematyki wskazują jednoznacznie, że art. 15 uowl jest przepisem bezwzględnie obowiązującym. "Ustawodawca wprowadził wiążący właścicieli lokali i wspólnoty mieszkaniowe czas i termin uiszczania bieżących opłat (zaliczek na poczet przewidywanych (...) kosztów zarządu. Nie jest możliwe więc także korzystniejsze ustalenie terminów i cyklu płatności przez daną wspólnotę mieszkaniową. Za opóźnienie w uiszczaniu opłat przez członków wspólnoty wspólnota mieszkaniowa może żądać odsetek. (...) Ponadto, jeżeli wskutek znacznych opóźnień w uiszczaniu opłat przez określoną grupę właścicieli lokalu wspólnota poniosła szkodę, której nie zrekompensowały odsetki np. z tytułu kar umownych na rzecz usługodawcy zewnetrznego za opóźnienia w zapłacie lub za zerwanie umowy wobec braku zapłaty, wspólnota może od tych osób dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych (§ 3 art. 481 k.c." R. Dziczek; Własność lokali. Komentarz; LexiiNexis Warszawa 2006; s.122.
    Komentarz edytowany pacek57
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] helenkam:[/cite]Administrator sam podpisywał faktury i zawierał umowy, te sporne to prace wykonane bez naszej wiedzy, przez okres jednego roku nie były odprowadzane zaliczki za wodę i scieki (moim zdaniem odsetki powinien pokryć administrator jak również odsetki za c.o.- pozwolił gminie nie wnosić zaliczek przez trzy miesiące(udział gminy to 61%) a nam ciepłownia naliczyła odsetki
    nazbierało się tego sporo.

    Administrator nie mógł zawierac umów, ponieważ nie jest organem wspólnoty mieszkaniowej, rzeczywiście, jeżeli zlecał prace na cudzym gruncie bez Państwa zgody a nawet wiedzy powinien środki zwrócic. W jaki sposób tłumaczy tę sytuację?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    helenkam:
    Administrator pozwolił gminie nie wnosić zaliczek przez trzy miesiące(udział gminy to 61%) a nam ciepłownia naliczyła odsetki nazbierało się tego sporo.
    pacek57:
    Moim zdaniem powinniście naliczyc odsetki Gminie, ponieważ - jako właściciel lokali - winna wnosić zaliczki płatne z góry do 10. dnia każdego miesiąca (art. 15 uowl).
    Oczywiście, że tylko tak. Wystawić notę odsetkową. Kwota odsetek od Gminy na pewno będzie większa od odsetek zapłaconych ciepłowni.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    helenkam - wydaje mi ię ,że próbujecie winę Zarządu zwalić na kogoś innego. Tak do końca nie wiem, czy na zarządcę czy na administratora. Czy to ta sama osoba? Czy w umowie miał jasno określone zasady księgowości? Czy posiadał upoważnienie do dokonywania operacji finansowych?
    Administrator sam podpisywał faktury i zawierał umowy, te sporne to prace wykonane bez naszej wiedzy, przez okres jednego roku nie były odprowadzane zaliczki za wodę i scieki (moim zdaniem odsetki powinien pokryć administrator jak również odsetki za c.o.- pozwolił gminie nie wnosić zaliczek przez trzy miesiące(udział gminy to 61%) a nam ciepłownia naliczyła odsetki
    Czy Zarząd go kiedykolwiek kontrolował? Czym się zajmował Zarząd w tym czasie? Co to znaczy pozwolił gminie.....?
    Wysłał pismo, że mogą nie płacić? Oczywiście popieram stanowisko pacek57.Natomiast co do sądu, zastanówcie się , czy bardziej się nie skompromitujecie. Zarządca wykonywał tylko wasze polecenia!
    Uchwałą zobowiązaliśmy zarządcę do zwrotu ale jak widać bez rezultatu.
    Uchwała dotyczy właścicieli a nie osób trzecich.:bigsmile:
  • Opcje
    helenkamhelenkam Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dochodzimy małymi kroczkami do porozumienia, administrator zobowiązał się do zapłaty wszystkich not odsetkowych, w przyszłym tygodniu dalsze uzgodnienia.
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    OK. Powodzenia. Myślę, że nauka nie pójdzie w las.:bigsmile:
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    zna ktoś z Państwa instytucję które są w stanie sprawnie i rzetelnie skontrolować administratora pod względem przepływów pieniężnych/księgowym w miarę rzetelnie i za ostatnie 10-15lat współpracy?
    Jaki jest koszt takiego kontrolingu i
    czy można obciążyć administratora tym kosztem jeżeli kontrola wykaże rażące niedbalstwo i malwersacje finansowe?
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] themoth:[/cite]zna ktoś z Państwa instytucję które są w stanie sprawnie i rzetelnie skontrolować administratora pod względem przepływów pieniężnych/księgowym w miarę rzetelnie i za ostatnie 10-15lat współpracy?
    Nie można tego zrobić na koszt wspólnoty bez zgody wszystkich właścicieli lokali, bo narusza to zapis art.29.3
    art.29.3. Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.
    [cite] themoth:[/cite]czy można obciążyć administratora tym kosztem jeżeli kontrola wykaże rażące niedbalstwo i malwersacje finansowe?
    NIE, nie można na tym etapie. Jeżeli będziesz miała wyrok sądowy , że jest winny to możesz żądać zwrotu kosztów.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano października 2010
    themoth - po co ci kontrola z 15 lat, jak roszczenia możesz mieć tylko z trzech?
    Taką kontrolę możecie zlecić zaufanemu księgowemu
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano października 2010
    [cite] koziorozka:[/cite]themoth - Taką kontrolę możecie zlecić zaufanemu księgowemu
    Zlecić tak , problem kto za to zapłaci ...:bigsmile:
    Gdyby Zarząd WM u mnie zlecił taką usługę, to pierwszy bym protestował.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano października 2010
    Nie można tego zrobić na koszt wspólnoty bez zgody wszystkich właścicieli lokali, bo narusza to zapis art.29.3
    art.29.3. Prawo kontroli działalności zarządu służy każdemu właścicielowi lokalu.
    nie napisałem że nie mam zamiaru uzyskać takiej zgody,
    na razie to tylko moje przypuszczenia, ale przepadło chyba gdzieś 30000PLN. Gmina twierdzi że nie ma takiej zaległości w stosunku do WM, a administrator (na razie w rozmowie telefonicznej z księgowością, ale potwierdzają to zgrubnie ostatnie roczne sprawozdania finansowe), że gmina jednak jest dłużna.
    Sam do tego nie dojdę, spróbuję porobić własne wyliczenia, ale jeżeli to się potwierdzi będę potrzebował pomocy fachowej.
    Zastanawia mnie jeszcze jak to się ma do zaakceptowania plany rocznego przez pełnomocnika gminy...
    Nie mam dowodów, ani wyliczeń dlatego nie podejmuję jeszcze kroków, jak coś będzie to zwołam sobie walne, albo puszczę karty i decyzję kontrolingu się załatwi.
    themoth - po co ci kontrola z 15 lat, jak roszczenia możesz mieć tylko z trzech?
    Ostatnie trzy lata mogą być okej, a jeżeli to jest zaszłość z poprzedniego okresu (a kluczowy okres to może być z początku lat 2000) to wygląda na to że będzie musiał odpowiedzieć za to poprzedni Zarząd, a Administrator albo się pomylił albo oszukał.

    Na razie szukam pieniędzy, a nie winnych.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] themoth:[/cite] nie podejmuję jeszcze kroków, jak coś będzie to zwołam sobie walne, ....
    jakie walne,:wink: czy to SM?
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Walne_zgromadzenie
    W WM są zebrania właścicieli lokali.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano października 2010
    [cite] weles1478:[/cite]
    [cite] themoth:[/cite]zna ktoś z Państwa instytucję które są w stanie sprawnie i rzetelnie skontrolować administratora pod względem przepływów pieniężnych/księgowym w miarę rzetelnie i za ostatnie 10-15lat współpracy?
    Nie można tego zrobić na koszt wspólnoty bez zgody wszystkich właścicieli lokali, bo narusza to zapis art.29.3
    Jedno z drugim nie ma nic wspólnego.
    Zgoda wszystkich właścicieli na taki wydatek wymagana jest TYLKO w małej wspólnocie.
    Jeżeli przywołujesz przepis ustawy o własności lokali o prawie właścicieli do kontroli, to przecież on nie dotyczy małych wspólnot.

    themoth, jeżeli Twoja wspólnota liczy co najmniej 8 lokali, to nie musisz uzyskiwać zgody wszystkich właścicieli.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:[/cite]Jedno z drugim nie ma nic wspólnego.
    Zgoda wszystkich właścicieli na taki wydatek wymagana jest TYLKO w małej wspólnocie.
    Jeżeli przywołujesz przepis ustawy o własności lokali o prawie właścicieli do kontroli,
    to przecież on nie dotyczy małych wspólnot.
    Ma i to duże znaczenie w sprawie.
    A gdzie jest mowa, że mamy przypadek małej wspólnoty, a nie dużej.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Skoro napisałeś o zgodzie wszystkich właścicieli, to zasugerowałeś, że chodzi o małą wspólnotę.
    W małej natomiast nie stosujemy art. 29 uwl. Jedno wyklucza drugie, chyba że zmieniono sposób zarządu nieruchomością.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Adwokat diabła?:cool:
    :devil:
    Dużo słów ... i tak wróciłeś do punktu wyjścia.
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    chciałbym delikatnie podbić temat...
    jeżeli pełnomocnik gminy akceptuje sprawozdanie roczne, a którego wynika że gmina jest dłużna kilka tysięcy, z bilansu z tego roku wynika że tego nie nadpłaciła, natomiast księgowość gminy nie wykazuje z jej strony zadłużenia na dzień dzisiejszy - kto ponosi odpowiedzialność?
    - Gmina,
    - Administrator,
    - Zarząd Wspólnoty.
  • Opcje
    koziorozkakoziorozka Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnocie nic do tego, jak gmina prowadzi swoją księgowość. Wspólnota (za pośrednictwem zarządu) ma pilnować swojego interesu, czyli m.in. terminowości wpłat.
    U mnie administrator ma wpisane do umowy, że przy zaległości x zł ma obowiązek zawiadomienia o tym zarządu. Fizycznie to on wysyła upomnienia/wezwania do zapłaty, ale formalnie pochodzą one od zarządu
  • Opcje
    themoththemoth Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnocie nic do tego, jak gmina prowadzi swoją księgowość. Wspólnota (za pośrednictwem zarządu) ma pilnować swojego interesu, czyli m.in. terminowości wpłat.
    no tak ale jeżeli gmina się nie poczuwa, a sprawozdanie finansowe za poprzedni rok mówi o tym, że jednak taki jest księgowy wynik... to zatwierdzenia sprawozdania jest jakby przyznaniem się do błędu.
  • Opcje
    HaneczkaHaneczka Użytkownik
    edytowano października 2010
    [cite] themoth:[/cite]zna ktoś z Państwa instytucję które są w stanie sprawnie i rzetelnie skontrolować administratora pod względem przepływów pieniężnych/księgowym w miarę rzetelnie i za ostatnie 10-15lat współpracy?
    Tak znam, jest to biegły rewident, którego wspólnota ma prawo powołać uchwałą właścicieli.
    [cite] themoth:[/cite]Jaki jest koszt takiego kontrolingu ?
    Kwestia umowy i pertraktacji.
    [cite] themoth:[/cite]czy można obciążyć administratora tym kosztem jeżeli kontrola wykaże rażące niedbalstwo i malwersacje finansowe?
    Oczywiście - w postępowaniu cywilnym, jeśli on wcześniej nie rozliczy się ze wspólnotą dobrowolnie, z pominięciem drogi sądowej.
  • Opcje
    weles1478weles1478 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Tak znam, jest to biegły rewident, którego wspólnota ma prawo powołać uchwałą właścicieli.
    Powołać sobie mogą tylko ci właściciele lokali co tego chcą i finansują jego wynagrodzenie.

    Od kontroli wszystkiego we wspólnocie są właściciele lokali ogółem i każdy z osobna.(art.29.3 )
    Nie znam rewidenta, który znałby się na ewidencji pozaksięgowej wspólnoty.
    Zawsze ocenę robią na podstawie ustawy o rachunkowości i księgowości budżetowej a to jest nieprawidłowe.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano października 2010
    [cite] Haneczka:[/cite]
    [cite] themoth:[/cite]czy można obciążyć administratora tym kosztem jeżeli kontrola wykaże rażące niedbalstwo i malwersacje finansowe?
    Oczywiście - w postępowaniu cywilnym, jeśli on wcześniej nie rozliczy się ze wspólnotą dobrowolnie, z pominięciem drogi sądowej.


    W takiej sytuacji można przegrać proces, należałoby wystąpić do sądu o zobowiązanie do zlecenia biegłemu tej sprawy na koszt tego administratora.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.