niezorganizowana wspólnota a zaległe należności mieszkańców
makowa panienka
Użytkownik
Czy niezorganizowana wspólnota bez nr Nip, regonu, zarządu może żadac zapłaty zaległych rachunków?
Jeden z lokatorów, który na stałe mieszka za granicą nie płaci za ogrzewanie cyt: " bo on tu nie mieszka" . Faktem jest, że do Polski przyjeżdża na wakacje i Święta wtedy mieszka po kilka tygodni w tym mieszkaniu ze swoją rodziną.
Jednak cały rok jego mieszkanie jest ogrzewane z pieniędzy pozostałych lokatorów. Jego zadłużenie od 2003 roku wzrosło do 8700 zł. Dodam, że wszelkie wpłaty przyjmuje od nas jedna z mieszkanek bloku ( wytypowana na zebraniu) na zasadzie wpisania do zeszytu. I teraz mam dwa pytania.
1. Czy moża wystawic rachunek temu lokatorowi którego wyżej opisałam? Jeśli tak to jako kto?
2. Podejrzewam, że owszem ale dopiero wtedy kiedy zorganizujemy wspólnotę i uzykamy : nr, nip, regon, nr konta itd. stąd moje kolejne pytanie czy: można wystawic rachunek na zaległości sprzed zorganizowania wspólnoty czy ewentualne należnosci będziemy mogli naliczac dopiero kiedy zorganizujemy wspólnotę i zaczniemy wystawiac rachunki?
z góry dziękuję za rady.
Jeden z lokatorów, który na stałe mieszka za granicą nie płaci za ogrzewanie cyt: " bo on tu nie mieszka" . Faktem jest, że do Polski przyjeżdża na wakacje i Święta wtedy mieszka po kilka tygodni w tym mieszkaniu ze swoją rodziną.
Jednak cały rok jego mieszkanie jest ogrzewane z pieniędzy pozostałych lokatorów. Jego zadłużenie od 2003 roku wzrosło do 8700 zł. Dodam, że wszelkie wpłaty przyjmuje od nas jedna z mieszkanek bloku ( wytypowana na zebraniu) na zasadzie wpisania do zeszytu. I teraz mam dwa pytania.
1. Czy moża wystawic rachunek temu lokatorowi którego wyżej opisałam? Jeśli tak to jako kto?
2. Podejrzewam, że owszem ale dopiero wtedy kiedy zorganizujemy wspólnotę i uzykamy : nr, nip, regon, nr konta itd. stąd moje kolejne pytanie czy: można wystawic rachunek na zaległości sprzed zorganizowania wspólnoty czy ewentualne należnosci będziemy mogli naliczac dopiero kiedy zorganizujemy wspólnotę i zaczniemy wystawiac rachunki?
z góry dziękuję za rady.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Nie bardzo rozumiem, jak do tej pory płacicie, np. jak ustaliliście wysokość zaliczek?
Nip, regon, konto w banku mogą poczekać, oby nie za długo. Szybko wybierzcie zarząd i zaczynajcie windykację, bo po 3 latach się przedawnia, więc i tak już wszystkiego nie odzyskacie.
wm nie wystawia rachunków, tylko wzywa do zapłaty. To, że ktoś nie korzysta, nie ma znaczenia, właściciel płaci za to, że posiada.
Kiedyś pisałaś, że macie 9 lokali, więc obowiązuje was uowl. Już wtedy ci wyjaśniano, od kiedy istnieje wm. Czytałaś?
czyli prowadzi ewidencje pozaksięgową wspólnoty. To jest OK.
Nie rachunek lecz wezwanie do zapłaty i wszcząć windykacje o zadłużenie trzy lata wstecz , reszta przepadła przedawniła się.
koziorożka ma rację - najważniejsze, to wybrać zarząd wspólnoty.
Taki obowiązek wynika z art. 20 ustawy.
1. Jeżeli zarząd nie został powołany lub pomimo powołania nie wypełnia swoich
obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel może
żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres
jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie. Sąd odwoła zarządcę, gdy
ustaną przyczyny jego powołania.
2. Jeżeli w terminie dwóch lat od dnia wyodrębnienia własności pierwszego lokalu
w nieruchomości, w której liczba lokali wyodrębnionych oraz niewyodrębnionych
jest większa niż siedem, właściciele lokali nie dokonają wyboru zarządu
ani nie powierzą zarządu nieruchomością wspólną w umowie zawartej w formie
aktu notarialnego, to ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd może żądać
także dotychczasowy zarządca nieruchomości, który sprawował zarząd nieruchomością
w dniu, w którym wyodrębniono własność pierwszego lokalu, i
kontynuował zarząd tą nieruchomością przez okres co najmniej dwóch lat.
Zarządca przymusowy to ostateczność, kiedy właściciele są tak skłóceni, że nie mogą się dogadać.
Ponieważ Wy jesteście w miarę zgodni (organizujecie zebrania, wpłacacie zaliczki, prowadzicie ewidencję kosztów zarządu i zaliczek), to poradzicie sobie z powołaniem zarządu (wystarczy jedna osoba). Wtedy wspólnota zacznie normalnie funkcjonować, będzie mogła złożyć pozew o nakaz zapłaty przeciwko dłużnikowi i uporządkuje sprawy formalne (R%egon, NIP i konto bankowe).
Wybór należy do Ciebie.
Niektórzy z Was wiedzą, że sytuacja w naszym bloku była beznadziejna.
Jednak udało nam się zrobic zebranie na, którym po przedstawieniu kosztów prowadzenia budynku czyli: koszt zakupu opału, koszt wywozu fekaliów, opłacenie pensji dla palacza, opłaty na funfusz remontowo- budowlany itd , doszliśmy do porozumienia że nasze opłaty są śmieszne i za chwile moze okazac się że braknie nam na opał.
Wprowadziliśmy podwyżki- większośc się zgodziła. Ustaliliśmy, że po podwyżkach będzie nas stac ( na wiosnę) na remont dachu który jest już konieczny. Usprawniliśmy temat wyzwozu fekaliów oraz ewentualnego przeglądu kominów.
Udało nam się tez odzyskac pieniądze od jednej z lokatorek, która zalegała kilka miesięcy z płatnościami ( mieszkanie jest agencyjne i poinformowaliśmy ją ze jak nie ureguluje płatności to zgłosimy to do Agencji)- poskutkowało.
Wkrótce znów mamy miec zebranie żeby oficjalnie ustalic co udało nam się zrobic i rozwiązac temat pana którego opisałam na początku. Jest nadzieja, że się dogadamy.
Jednak nikt z mieszkańców nie zgłębia tematyki prowadzenia wspólnoty.
Ja tez jestem zupełnie zielona. Jednak podczas zebran ( ponieważ to wszystko zaczęłam)wszyscy liczą na to, że odpowiem na wszystkie pytania. Dlatego jesteście moją skarbnicą wiedzy :)
P.S. Podejrzewam, że gdyby pan który zalega te pieniądze- otrzymał takie wezwanie do zapłaty to byłby to zabieg wystarczający. Poskutkowałoby. Tylko chciałabym żebyśmy to zrobili zgodnie z prawem..
A co gdy większośc stwierdzi, że w ogóle nie będzie głosowała, bo nie chcą zarządu?
Wezwania do zapłaty masz tu
http://zarzadca.pl/wzory-uchwal-i-umow/inne-wzory-dokumentow.html
U mnie wysyłamy bez tych rubryczek, tylko
zal.A - niedopłata 100 zł odsetki 13 zł
zal.B - niedopłata - 50 zł odsetki - 6,5 zł
Razem do zapłaty: 169,50 zł
Najważniejsze, ma być termin uregulowania i wysłane poleconym z potwierdzeniem odbioru. Delikwent nie musi tego odbierać, dla sądu i tak się będzie liczyć jako prawidłowo doręczone.
Tego ze straszeniem lokatorki Agencją nie zrozumiałam. Wspólnota bierze kasę od właścicieli lokali a nie najemców. To Agencja powinna płacić wspólnocie. Zapisz to sobie do spraw do załatwienia na później.
Jak masz chwile wolnego, to poczytaj tu stare posty forumowiczki zofka11 - też zaczynała na ugorze, ale już jest na prostej. Powodzenia!
jakbys mogła mi jeszcze raz przesłac link z postami zofki11...- z góry wielkie dzięki.
https://forum.zarzadca.pl/search/?PostBackAction=Search&Type=Discussions&Advanced=1&Keywords=&Categories=&AuthUsername=zofka11&btnSubmit=Szukaj
W poniedziałek będzie u nas zebranie i mamy wybrac zarząd. Obawiam się, że nie będzie chętnych. Jakie obowiązki ma osoba wchodząca w skład zarządu?
Interesuje mnie też, a może nawet przede wszystkim, kwestia księgowo - rachunkowa- jakie działania nas obowiązują? Całą ewidencję wpłat prowadzimy w zeszycie i zbieramy faktury za zakup węgla czy na przykład za wywóz ścieków.
Czy obowiązuje nas prowadzenie książki przychodów - rozchodów? Rozliczanie podatków? Jestem na ten temat zielona. Może żeby nie zawrac Wam głowy polecicie jakies mądre książki na ten temat, jezeli w ogóle istnieją takie co ujmują całą tą tematykę ( dla mnie problematykę). Z góry przepraszam za głupio zredagowane pytania , ale jestem pewna że to wynik nie wiedzy.
Podatki to daleka przyszłość - większość wm w ogóle ich nie płaci.
Jak prawie wszystkie faktury będziesz płaciła przez konto bankowe, to na początek zwykły zeszyt ci wystarczy.
Jest was mało, więc tylko dopilnuj dobrego napisania uchwały o wyborze członków zarządu wm. Potem bank i założenie konta. Jak nie masz przymusowych płatności gotówkowych to polecam prawie bezpłatne Ing Direct
http://www.ingbank.pl/male-firmy/konta-firmowe#tab=1
http://www.ingbank.pl/male-firmy/konta-firmowe#tab=4
i też bezpłatne
A na zebraniu zapytaj kto z sąsiadów zna się na rachunkach, może pomoże. We wm ważne jest szukanie sojuszników. I wszystko toczy się dość powoli, więc będziesz miała czas na dokształcanie. Najpierw uważna lektura uowl (czerwony link po prawej). Powodzenia !
Można dalej prowadzić w zeszycie, o ile nie jest to kłopotliwe :bigsmile:i umożliwia sporządzenie sprawozdania finansowego na koniec roku obarchunkowego, w którym zostaną wykazane koszty, naliczone zaliczki, wynik finansowy i stan zobowiązań.
Wspólnota mieszkaniowa nie musi prowadzić księgowości, lecz wystarczająca jest ewidencja pozaksięgowa, należy jednak w tym przedmiocie podjąć uchwałę, o czym stanowi art. 29 1. ustawy o własności lokali:
Zarząd l...jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, określoną przez wspólnotę mieszkaniową, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
Wspólnota mieszkaniowa jest podatnikiem podatku od osób prawnych, jednak w praktyce co do zasady, gdy nie osiaga żadnych przychodów poza zaliczkami od właścicieli na koszty utrzymania nieruchomości, podatków nie odprowadza.
Zawsze w razie wątpliwości możecie Państwo uzyskać informację przedstawiając konkretny problem.
Wspólnota mieszkaniowa wystawia rachunki tylko wtedy, gdy dokonuje sprzedaży jakiejś usługi lub towaru.
Rozliczeń wewnętrznych pomiędzy wspólnotą a właścicielami związanych z zaliczkami na poczet utrzymania nieruchomości wspólnej nie dokumentuje się rachunkami, wystawia się "naliczenia", "zaliczki", czy "wymiar opłat" , innymi słowy taki dokument, z którego wynika dla właściciela jakie opłaty winien wnosić na rzecz wspólnoty.
KPiR pozwala tylko ustalić przychody i koszty (nota bene podatkowe), natomiast dla wspólnoty równie ważne sa stan srodków pieniężnych i rozrachunki (a w szczególności należności od właścicieli).
Uważam, że Kpir to jest kolejnym narzędziem w dobrym kierunku .
Wspólnota to "nie budżetowiec". a jego "plan kont" jest jednym z najprostszych,
które przyjmie każdy program z kategorii Kpir.