Rejestracja wspólnoty.

jadharwajadharwa Użytkownik
edytowano czerwca 2009 w Zarządzanie Nieruchomościami
Czy zarzad lokatorski wspólnoty pow 7 lokalów powinien byc zarejstrowany u notariusza.Czy w wspólnocie takiej wpisuje sie fundamentalne uchwały?

Komentarze

  • Opcje
    jadharwajadharwa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam.Sa 2 bloki po 20 mieszkań.Notarialnie sa wszyszcy włascicielami swoich lokali.Kazdy ma swój współudział ale do 1 w kazdym z bloków.Wybrany jest zarzad lokatorski i działa od 5 lat na 2 bloki jeden.Uchwała połaczyli te dwa bloki do wspólności we wszystkich kosztach.Czy powinno to byc odnotowane u notariusza?
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Jeżeli w nieruchomości położonych jest więcej niż siedem lokali, to ich właściciele tworzą wspólnotę mieszkaniową, do której zastosowanie mają w szczególności przepisy ustawy o własności lokali.
    Wymóg protokołowania uchwały przez notariusza dotyczy jedynie zmiany ustawowego sposobu zarządu, o której mowa w art. 18 uwl., tzn. takiej sytuacji, gdy właściciele lokali zdecydują się odmiennie, niż to wynika z ustawy o własności lokali, uregulować zarząd swoją nieruchomością.
    Wybór zarządu w sytuacji, gdy wspólnota mieszkaniowa nie dokonuje takiej zmiany nie wymaga udziału notariusza.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    Z treści zapytania można wywnioskować, że dwie wspólnoty mają ten sam zarząd i wspólnie się rozliczają. To nie jest prawidłowe. Uchwałą o zmianie sposobu zarządu w rozumieniu art. 18 uwl nie można zmodyfikować kwestii uregulowanych przepisami bezwzględnie obowiązującymi, a do takich np. należy przepis stanowiący o rozliczaniu właścicieli stosownie do wielkości udziału, czy głosowania nad uchwałami.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    jadharwajadharwa Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Bardzo serdecznie dziekuję.To mi wyjasnia wielki bałagan w mojej stokrotce.Powiem że ufnośc ludzi moze byc duża ale ja ja straciłam do mojego zarzadu.Jestem czarna owca napisałam pismo do zarzadu w którym domagam sie rozliczenia co w moim lokalu.Pismo wreczyłam tez wszystkim lokatorom.Zrobił sie ruch.Najbardziej zalezało mi na tuym zeby ten zarzad przyjrzał sie ustawie,statutowi.A lokatorzy zeby tez pomysleli co sie im nalezy.No i ma byc zebranie.Chciałabym zeby rozsadek wział gore.Bedę z Zarzadca korespondowac.Dziekuje jeszcze raz.Pozdrawiam.Jak cudownie miec internet/mam60latek/.
  • Opcje
    sambaacentsambaacent Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Podepnę się by nowego wątku nie zakładać. Moje pytanie jest co z rejestracją wspólnoty gdy nieruchomość jest w województwie A natomiast zarządca i jednocześnie właściciel większościowy mieszka w innym województwie. Czy można ją rejestrować w województwie zamieszkania właściciela?
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Wspólnotę wprowadza sie do ewidencji (REGON, NIP) wg jej siedziby. Reszta nie ma najmniejszego znaczenia.
  • Opcje
    sambaacentsambaacent Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzięki za powyższą odp. A jeśli chodzi o nadanie REGON-u czy zarządca musi osobiście złożyć wniosek RG-1 czy wystarczy że ktoś ze wspólnoty?
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] a-z:[/cite]Wspólnotę wprowadza sie do ewidencji (REGON, NIP) wg jej siedziby. Reszta nie ma najmniejszego znaczenia.
    Jak to w Polszcze , jest jeden wyjątek ... gdy mamy zarząd zgodnie z art.18.1 to rejestruje się na siedzibę zarządcy....
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Adres siedziby wspólnoty mieszkaniowej
    Wyrok NSA z dnia 16.12.2008, II GSK 583/08
    Sąd I instancji w motywach uzasadnienia wyroku skoncentrował się na kwestiach związanych z zarządem nieruchomości wspólnoty mieszkaniowej, ustanowionym w trybie art. 18 ust. 1 i w trybie art. 20 ust. 1 ustawy o własności lokali, powołując się na piśmiennictwo i orzecznictwo. Ostatecznie, według ustaleń Sądu I instancji, powołującego się na postanowienie § 7 ust. 2 wspomnianego aktu notarialnego, a. s. jest zarządcą dla nieruchomości wspólnej, ustanowionym na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali. Z tych względów, w ocenie Sądu I instancji, organ nie naruszył § 7 ust. 2 rozporządzenia, uznając za miarodajny dla adresu siedziby wspólnoty adres siedziby organu zarządzającego.

    Naczelny Sąd Administracyjny zważył co następuje:
    ...na potrzeby rozpoznania sprawy na etapie postępowania kasacyjnego miarodajne jest ustalenie dokonane przez Sąd I instancji, iż a. s. jest zarządcą wspólnoty, ustanowionym na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali. (...)

    Zarząd ustanowiony w trybie art. 20 ust. 1 ustawy o własności lokali, z czym zgodzić się należy ze stanowiskiem zajętym w skardze kasacyjnej, jest organem wspólnoty i reprezentuje ją na zewnątrz. Natomiast zarządca nieruchomości, powołany w trybie art. 18 ust. 1 powołanej ustawy, nie jest jej organem, lecz osobą, która wykonuje czynności faktyczne związane z nieruchomością i prawne na podstawie uchwały właścicieli lokali, gdyż nie ma ustawowej delegacji do reprezentowania wspólnoty. Jednakże ten trafny pogląd wyrażony w skardze kasacyjnej nie podważa prawidłowości rozstrzygnięcia Sądu I instancji.

    Istota sprawy na obecnym etapie jej rozpoznania sprowadza się do zagadnienia, czy w odniesieniu do zarządcy wspólnoty, ustanowionym na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, na potrzeby rejestru REGON ma zastosowanie przepis § 7 ust. 2 rozporządzenia, jak to przyjął Sąd I instancji, czy też przepis § 7 ust. 1 rozporządzenia, jak to z kolei przyjmuje w skardze kasacyjnej a. s. Jak już wspomniano zarządca wspólnoty, ustanowiony na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, nie jest organem wspólnoty, a więc nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej. Stąd też na potrzeby spełnienia wymogów przewidzianych we wspomnianym rejestrze za adres siedziby wspólnoty nie może służyć adres, na którym usytuowane są lokale zajmowane przez wspólnotę, a więc B. ul. W., jak to wnioskowało a. s., powołując się na przepis § 7 ust. 1 rozporządzenia. Natomiast, jeżeli według niezakwestionowanych skutecznie w skardze kasacyjnej ustaleń Sądu I instancji a. s. jest zarządcą wspólnoty, ustanowionym na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali, na potrzeby wskazania adresu siedziby wspólnoty w rejestrze REGON ma zastosowanie powołany przez Sąd I instancji przepis § 7 ust. 2 rozporządzenia. Treść tego przepisu nie budzi wątpliwości, iż za adres siedziby jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej przyjmuje się adres siedziby organu zarządzającego. Takim zaś organem zarządzającym jest a. s.. Toteż adres a. s. powinien być uwzględniony w omawianym rejestrze, stosownie do przepisu § 7 ust. 2 powołanego rozporządzenia.

    http://www.zarzadca.pl/content/view/631/
  • Opcje
    daarekdaarek Użytkownik
    edytowano maja 2012
    "...Witam.Sa 2 bloki po 20 mieszkań.Notarialnie sa wszyszcy włascicielami swoich lokali.Kazdy ma swój współudział ale do 1 w kazdym z bloków.Wybrany jest zarzad lokatorski i działa od 5 lat na 2 bloki jeden.Uchwała połaczyli te dwa bloki do wspólności we wszystkich kosztach.Czy powinno to byc odnotowane u notariusza?..."

    To nie jest tak, że można sobie dowolnie wedłg życzeń lokatorów żonglować budynkami.
    Po pierwsze skoro każdy lokator wykupił lokal stając się jego właścicielem to posiada również Akt Notarialny w którym ma wpisane co nabył. Czyli jaką powierzchnię, jaki udział, adres, nr budynku itd. W tym swoim AN będzie też wzmianka o AN i KW całego budynku a konkretnie danej wspólnoty.
    Od tego należy zacząć, czyli sprawdzić jak w AN i KW wyglądają zapisy.
    Albo jest jedna wspólnota (40 lokalowa) w obydwu budynkach na jednej działce, albo są dwie wspólnoty (po 20 lokali) na dwóch działkach.
    "...Kazdy ma swój współudział ale do 1 w kazdym z bloków..."
    - czyli są dwie wspólnoty a skoro tak to nie mogą mieć tego samego zarządu i nie mogą wspólnie się rozliczać. (teoretycznie oczywiście mogą mieć ten sam zarząd właścicielski ale jest to głupota niczym nieuzasadniona.
    "...Uchwała połaczyli te dwa bloki do wspólności we wszystkich kosztach..."
    - jeżeli są dwie wspólnoty takie połączenie opłat jest bezwzględnie niezgodne z prawem i należy to jak najszybciej wyprostować.
    Po drugie należy sprawdzić w jaki sposób sprawowany jest zarząd nieruchomością wspólną. Czy w AN jest to umieszczone, czy po wykupie było może zebranie z udziałem notariusza? Czyli należy się upewnić czy macie tzw. zarząd powierzony czy wybrany spośród właścicieli lokali? Jeżeli są to bloki popegerowskie to macie prawdopodobnie zarząd powierzony a ten "zarząd lokatorski" jest tylko przedstawicielem do "ułatwienia kontaktów" z właścicielami lokali.
    Bardzo proszę to usciślić aby nie wchodzić w ślepą uliczkę przy doradzaniu.
    Bardzo proszę też o przetłumaczenie tego zdania:
    Czy w wspólnocie takiej wpisuje sie fundamentalne uchwały?
    - o co chodzi z tymi uchwałami? Gdzie mają być wpisywane? Co to są uchwały niefundamentalne?
  • Opcje
    PosesjaPosesja Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] jadharwa:[/cite]Kazdy ma swój współudział ale do 1 w kazdym z bloków.
    To by oznaczało, że każdy z was jest właścicielem odrębnego lokalu oraz współwłaścicielem jednego budynku i gruntu pod nim. Są dwie wspólnoty - skoro żaden z właścicieli lokali nie ma udziałów w drugim budynku, to każdy z budynków wraz z gruntem, na którym stoi, jest odrębną nieruchomością. Dowodem na to będzie istnienie oddzielnych ksiąg wieczystych dla obu nieruchomości. Jeżeli masz numer macierzystej księgi wieczystej, możesz sprawdzić, czy obejmuje ona dwa budynki, czy jeden: http://ekw.ms.gov.pl/pdcbdkw/pdcbdkw.html
    [cite] jadharwa:[/cite]Wybrany jest zarzad lokatorski i działa od 5 lat na 2 bloki jeden.Uchwała połaczyli te dwa bloki do wspólności we wszystkich kosztach.
    Jeżeli rzeczywiście są dwie nieruchomości, to taka uchwała niczego nie zmienia. Żebyście byli jedną wspólnotą, trzeba połączyć nieruchomości. Wymagana jest zgoda wszystkich właścicieli lokali, nowe wyliczenie udziałów, zamknięcie obu KW macierzystych i założenie nowej (wspólnej dla obu budynków), zmiany wpisów w księgach wieczystych lokali, sporo kasy i duuużo cierpliwości. Generalnie - operacje nieopłacalna. Najprościej byłoby, gdybyście działali jako dwie samodzielne wspólnoty po 20 lokali każda.
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Teoretycznie mogłoby być jedno zebranie dwóch wspólnot, ale głosowania muszą się odbywać odrębnie.
    Zarządy mogą się składać z tych samych osób, ale muszą być dwa.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.