pkd wspólnoty,książka przychody i rozchodu

wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
edytowano grudnia 2010 w Wolne tematy
Witam, Mam dwa pytania, Podobno zmienił się numer PKD wspólnot i trzeba aktulizować regon i PKD gdzie to trzeba zgłosić. Drugie moje pytanie dotyczy prowadzenia księgowości wspólnot, a mianowicie czy wystarczy prowadzić książkę przychodu i rozchodu i rozliczeń zaliczek, czy trzeba prowadzić plan kont, jeśli chodzi o książkę to wpływy za zaliczki od mieszkańców księguje się z datą wpływu czy datą wystawienia rachunku, dziękuje z góry za odpowiedż

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ad 2)
    Nie wolno prowadzić jedynie książki przychodów i rozchodów, albowiem w tej pokazujemy tylko (jak nazwa wskazuje) przychody i rozchody i do tego podatkowe.
    Natomiast członków wspólnoty interesują również należności, zobowiązania i stan srodków pieniężnych.
    Gdy oprócz kpir będziemy prowadzić inne ewidencje, to wtedy w kpir pokazujemy przychody od właścicieli w dacie zapłaty, a od najemców/właścicieli lokali użytkowych w terminie zapłaty. Taka merytoryka jest niezbędna w celach podatkowych.
    Do celów sprawozdania rocznego prowadzi sie ewidencję przychodów i rozchodów w terminie zapłaty.
    Data wystawienia rachunku nie ma nigdy znaczenia.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to znaczy że wpływy od właścicieli mieszkań można ewidencjonować w książce a do tego prowadzić konta odnośnie zobowiązań wspólnoty oraz stan konta na każdy miesiąc nasza wspólnota nie ma żadnych przychodów z wynajmu lokali,
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wspólnota 80:[/cite]Witam, Mam dwa pytania, Podobno zmienił się numer PKD wspólnot i trzeba aktualizować regon i PKD gdzie to trzeba zgłosić.
    W GUS-ie tam nadają/zmieniają PKD, w regonie.
    [cite] wspólnota 80:[/cite]Drugie moje pytanie dotyczy prowadzenia księgowości wspólnot, a mianowicie czy wystarczy prowadzić książkę przychodu i rozchodu i rozliczeń zaliczek, czy trzeba prowadzić plan kont, jeśli chodzi o książkę to wpływy za zaliczki od mieszkańców księguje się z datą wpływu czy datą wystawienia rachunku, dziękuje z góry za odpowiedż
    Do prowadzenia ewidencji pozaksięgowej (art.22.3.10) wspólnoty wystarczy zeszyt w kratkę.
    To czy wspólnota będzie się wspomagać programem komputerowym to jej sprawa . WM powinna podjąć uchwałę w sprawie prowadzanie ewidencji pozaksięgowej . W niej określić czy prowadzą ewidencje kasową czy memoriałową.
  • Opcje
    wspólnota 80wspólnota 80 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ale z tego co wiem nie ma takiej uchwały i nie wiem co zrobić poprzednie lata były prowadzone według ewidencji memoriałowej czyli daty faktur, faktury płacone w styczniu z datą grudniową były liczone do starego roku, czyli do prowadzenia księgowości wspólnoty nie są wymagane specjalne programy księgowe wystarczy prowadzić ewidencje i rozliczenia mieszkańców
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zeszyt w kratkę (czemu nie w linię?) to lekka przesada. Ale zwykły arkusz kalkulacyjny jest wystarczający, zwłaszcza w mniejszych wspólnotach. Taki Open office.org jest darmowy, również do zastosowań komercyjnych.
  • Opcje
    KubaPKubaP Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] wspólnota 80:[/cite]ale z tego co wiem nie ma takiej uchwały i nie wiem co zrobić poprzednie lata były prowadzone według ewidencji memoriałowej czyli daty faktur, faktury płacone w styczniu z datą grudniową były liczone do starego roku,
    Jak nie ma uchwały to trzeba ja podjąć, nie ma co zwlekać. Teraz zrobiłeś koktajl zmieszałeś metodę memoriałową z kasową. To wg mnie jest błąd.
    [cite] wspólnota 80:[/cite]czyli do prowadzenia księgowości wspólnoty nie są wymagane specjalne programy księgowe wystarczy prowadzić ewidencje i rozliczenia mieszkańców
    Przecież ci napisałem, że zeszyt w kratkę też wystarczy.:wink:
  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    to znaczy że wpływy od właścicieli mieszkań można ewidencjonować w książce a do tego prowadzić konta odnośnie zobowiązań wspólnoty oraz stan konta na każdy miesiąc nasza wspólnota nie ma żadnych przychodów z wynajmu lokali,
    To nie takie proste.
    Nawet jak nie mamy lokali użytkowych, ani jakichkolwiek pożytków (mnie myślę tu w tej chwili o odsetkach), to deklarację podatkową sporządzamy w ujęciu mieszanym: kasowo(przychody)-memoriałowym(koszty).
    Niezależnie jaką zasadę przyjmiesz do sporządzania sprawozdania dla właścicieli (kasową czy memoriałową) to i tak książka jest niewystarczająca.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.