Czy zarządca sporządza sprawozdanie tylko za okres, w którym sam działa?

Zarzadca.plZarzadca.pl Użytkownik
edytowano grudnia 2010 w Zarządzanie Nieruchomościami
W minionym roku nasza wspólnota zmieniła zarządcę. Na zebraniu sprawozdawczym nowy zarządca przedstawił nam sprawozdanie finansowe jedynie za okres, w którym sam zarządzał, natomiast pominął okres od stycznia do maja, w którym mieliśmy poprzednią firmę. Tłumaczył się brakiem sprawozdania ze strony poprzednika. Nie znalazłam w ustawie żadnych regulacji na ten temat. Czy rzeczywiście każdy zarządca sporządza sprawozdanie tylko za ten okres, w którym sam działa? A co w takim razie z pominiętym okresem? Czy właściciele nie mają na to żadnego wpływu?

odpowiedź z publikacji Wydawnictwa C.H. Beck "Teczka zarządcy nieruchomości" dla czytelników serwisu forum.zarzadca.pl:
https://forum.zarzadca.pl/teczka_zarzadcy/17/czy-zarzadca-sporzadza-sprawozdanie-tylko-za-okres-w-ktorym-sam-dziala-13122010

Komentarze

  • Opcje
    a-za-z Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Oczywiście, że się z Panią Mikołajewską nie zgadzam.
    Na pewno nie kupię żadnej z jej książek.
    Tylko pierwsze zdanie jest prawdziwe. W drugim zdaniu już nie wiadomo od czego zacząć - tyle błędów.
    [color=#00f]WłLoU w art. 29 ust. 1a wyraźnie mówi, że okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok kalendarzowy.[/color]
    [color=#f00]Każde sprawozdanie finansowe powinno obejmować 12 miesięcy, a więc pełny rok kalendarzowy.[/color]
    
    1) Pani BM myli sprawozdanie finansowe ze sprawozdaniem zarządu, a okres rozliczeniowy z rokiem obrotowym. Albowiem w uowl konsekwentnie nie występują pojęcia: ani rok obrotowy, ani sprawozdanie finansowe (sic!). Skoro uowl nie zawiera pojęcia sprawozdanie finansowe, zatem nie jest takie w ogóle wymagane.
    Natomiast pojęcie okresu rozliczeniowego zawarte w art. 29.1 koresponduje z art. 12, ust. 2:
    2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach.
    
    Zapisy art. 12.2. wskazują na potrzebę rozliczania właścicieli, a art. 29.1a precyzują okres za który należy tych rozliczeń dokonywać.
    Pojęcie sprawozdania zarządu występuje w art. 30 uowl, natomiast pojęcie sprawozdania finansowego (tak jak już pisałem) nie występuje w ogóle.

    Wg mnie spokojnie można domniewywać, że sprawozdanie zarządu powinno zawierać informację o finansach wspólnoty. Jednak czy w postaci konkretnego sprawozdania finansowego - niekoniecznie. Oczywiście jesli wspólnota wczesniej podjęła uchwałę o wzorze sprawozdania finansowego, to oznacza, że zyczy sobie aby takie sporządzano i wg takiego układu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ta informacja nie była podzielona np. za okres od I do V i od VI do XII.
    Informacja o finansach nie ma nic wspólnego z rozliczeniami właścicieli. Te mają następować niezależnie od sprawozdania zarządu.

    Dalsze teorie Pani BM najczęściej wynikają z błędnych założeń zawartych w drugim zdaniu. Choć nie wszystkie:
    Jedyny wyjątek występuje jedynie w pierwszym roku funkcjonowania wspólnoty. Jeśli wspólnota jako odrębny podmiot powstała przykładowo w maju to pierwsze sprawozdanie będzie obejmowało okres krótszy niż rok, tj. od maja do grudnia tego roku, wszystkie następne sprawozdania dotyczyć będą już kolejnych pełnych lat kalendarzowych.
    
    Wspólnota może nie tylko się urodzic ale i umrzeć. Np. w sytuacji gdy wspólnoty jednoklatkowe łączą się w całość, albo odwrotnie, gdy jedna wspólnota rozdziela się sie na części. Wtedy zarówno rok obrotowy (dla sprawozdania zarządu) jak i okres rozliczeniowy dla rozliczenia właścicieli jest różny od roku kalendarzowego.


    Natomiast w ostatnim akapicie mamy curiosum. Błąd, który nie powinien występować u Becka.
    Mianowicie wspólnota [u]jest obowiązana do złożenia sprawozdania finansowego [/u]wraz z zeznaniem podatkowym CIT-8 do właściwego dla swego położenia urzędu skarbowego
    
    A obowiązek składania sprawozdania z czego wynika?
  • Opcje
    MirekLMirekL Użytkownik
    edytowano listopada -1
    W pełni popieram stanowisko a-z.
    Mamy tu do czynienia z radosną twórczością "swobodnej interpretacji" przepisów uowl.Składać sprawozdanie to nie to samo co sporządzać sprawozdanie.Gdyby nie było w uowl takiego zapisu, ZARZĄD/ZARZĄDCA przemilczałby to na zebraniu rocznym. A tak wystarczy,że powie : Zarząd działał zgodnie z wytycznymi Planu Gospodarczego.Uwag nie ma.Oczywiście od woli właścicieli zależy forma tego sprawozdania.Może być w formie tabelarycznej, opisowej, graficznej.:bigsmile:
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.