Czy zarządca sporządza sprawozdanie tylko za okres, w którym sam działa?
Zarzadca.pl
Użytkownik
W minionym roku nasza wspólnota zmieniła zarządcę. Na zebraniu sprawozdawczym nowy zarządca przedstawił nam sprawozdanie finansowe jedynie za okres, w którym sam zarządzał, natomiast pominął okres od stycznia do maja, w którym mieliśmy poprzednią firmę. Tłumaczył się brakiem sprawozdania ze strony poprzednika. Nie znalazłam w ustawie żadnych regulacji na ten temat. Czy rzeczywiście każdy zarządca sporządza sprawozdanie tylko za ten okres, w którym sam działa? A co w takim razie z pominiętym okresem? Czy właściciele nie mają na to żadnego wpływu?
odpowiedź z publikacji Wydawnictwa C.H. Beck "Teczka zarządcy nieruchomości" dla czytelników serwisu forum.zarzadca.pl:
https://forum.zarzadca.pl/teczka_zarzadcy/17/czy-zarzadca-sporzadza-sprawozdanie-tylko-za-okres-w-ktorym-sam-dziala-13122010
odpowiedź z publikacji Wydawnictwa C.H. Beck "Teczka zarządcy nieruchomości" dla czytelników serwisu forum.zarzadca.pl:
https://forum.zarzadca.pl/teczka_zarzadcy/17/czy-zarzadca-sporzadza-sprawozdanie-tylko-za-okres-w-ktorym-sam-dziala-13122010
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Na pewno nie kupię żadnej z jej książek.
Tylko pierwsze zdanie jest prawdziwe. W drugim zdaniu już nie wiadomo od czego zacząć - tyle błędów. 1) Pani BM myli sprawozdanie finansowe ze sprawozdaniem zarządu, a okres rozliczeniowy z rokiem obrotowym. Albowiem w uowl konsekwentnie nie występują pojęcia: ani rok obrotowy, ani sprawozdanie finansowe (sic!). Skoro uowl nie zawiera pojęcia sprawozdanie finansowe, zatem nie jest takie w ogóle wymagane.
Natomiast pojęcie okresu rozliczeniowego zawarte w art. 29.1 koresponduje z art. 12, ust. 2: Zapisy art. 12.2. wskazują na potrzebę rozliczania właścicieli, a art. 29.1a precyzują okres za który należy tych rozliczeń dokonywać.
Pojęcie sprawozdania zarządu występuje w art. 30 uowl, natomiast pojęcie sprawozdania finansowego (tak jak już pisałem) nie występuje w ogóle.
Wg mnie spokojnie można domniewywać, że sprawozdanie zarządu powinno zawierać informację o finansach wspólnoty. Jednak czy w postaci konkretnego sprawozdania finansowego - niekoniecznie. Oczywiście jesli wspólnota wczesniej podjęła uchwałę o wzorze sprawozdania finansowego, to oznacza, że zyczy sobie aby takie sporządzano i wg takiego układu, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ta informacja nie była podzielona np. za okres od I do V i od VI do XII.
Informacja o finansach nie ma nic wspólnego z rozliczeniami właścicieli. Te mają następować niezależnie od sprawozdania zarządu.
Dalsze teorie Pani BM najczęściej wynikają z błędnych założeń zawartych w drugim zdaniu. Choć nie wszystkie: Wspólnota może nie tylko się urodzic ale i umrzeć. Np. w sytuacji gdy wspólnoty jednoklatkowe łączą się w całość, albo odwrotnie, gdy jedna wspólnota rozdziela się sie na części. Wtedy zarówno rok obrotowy (dla sprawozdania zarządu) jak i okres rozliczeniowy dla rozliczenia właścicieli jest różny od roku kalendarzowego.
Natomiast w ostatnim akapicie mamy curiosum. Błąd, który nie powinien występować u Becka.
A obowiązek składania sprawozdania z czego wynika?
Mamy tu do czynienia z radosną twórczością "swobodnej interpretacji" przepisów uowl.Składać sprawozdanie to nie to samo co sporządzać sprawozdanie.Gdyby nie było w uowl takiego zapisu, ZARZĄD/ZARZĄDCA przemilczałby to na zebraniu rocznym. A tak wystarczy,że powie : Zarząd działał zgodnie z wytycznymi Planu Gospodarczego.Uwag nie ma.Oczywiście od woli właścicieli zależy forma tego sprawozdania.Może być w formie tabelarycznej, opisowej, graficznej.:bigsmile: