Czy ten proces jest zgodny z prawem?

elvispersilelvispersil Użytkownik
edytowano stycznia 2011 w Zarządzanie Nieruchomościami
Witam,

Liczę na ocenę takiego procesu i ewentualnie na wskazanie co jest/było nie tak.

1) W budynku jest 6 mieszkań i garaż podziemny, zgodnie z KW w naszym budynku jest 7 wyodrębnionych lokali, z których każdy oczywiście ma odrębną KW. W przypadku garażu (miejsca postojowe) mamy udziały.

2) W akcie notarialnym na mieszkanie znajduje się zapis mówiący, że "Zarząd nieruchomością wspólną stosownie do art. 19 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali będzie sprawowany na zasadach określonych w przepisach kodeksu cywilnego i kodeksu postępowania cywilnego o współwłasności."

3) Wszyscy mieszkańcy zdecydowali się podpisać umowę o określeniu sposobu zarządu nieruchomością wspólną, w której znalazły się takie zapisy:

3.1) Współwłaściciele zapewniają, że stanowią Wspólnotę Mieszkaniową, stosownie do art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. Nr 80, poz. 903, z 2000 roku, ze zmianami) oraz ogół właścicieli lokali.
3.2) Współwłaściciele określają sposób zarządu wyżej opisaną nieruchomością wspólną zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. Nr 80, poz. 903, z 2000 roku, ze zmianami)
3.3) Współwłaściciele postanawiają, że Umowa niniejsza zawarta jest na czas nieoznaczony.
3.4) W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową zastosowanie mają przypisy Kodeksu cywilnego oraz przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity Dz. U. Nr 80, poz. 903, z 2000 roku, ze zmianami).

Ta umowa nie została sporządzona notarialnie, a jedynie wszyscy mieszkańcy ją podpisali.

4) Następnie podjęto uchwały o wyborze Zarządu Wspólnoty (2 osoby spośród mieszkańców), w sprawie przyjęcia planu gospodarczego na kolejny rok, w sprawie przyjęcia Regulaminu Porządku Domowego. Uchwały nie były sporządzone notarialnie.

5) W kolejnym kroku Zarząd podpisał umowę o administrowanie z zewnętrzną firmą, która od tamtego czasu zarządza nieruchomością.

Obecnie pojawił się problem z zadłużeniem jednego z mieszkańców. Jest to już znaczne zadłużenie i Zarząd podjął decyzję o podjęciu kroków w celu odzyskania niezapłaconych zaliczek (droga sądowa). Mam jednak wątpliwości, a konkretnie:

- czy brak formy aktu notarialnego samej umowy o sposobie zarządzania nieruchomością wspólną nie jest tutaj wadą prawną?
- czy możemy działać o przepisy prawne dotyczące dużych wspólnot a w szczególności sposobu podejmowania decyzji większością głosów? (rozumiem, że to wprowadza punkt 3.2 umowy o sposobie zarządzania nieruchomością wspólną?
- czy mamy podstawy do egzekwowania zaległych zaliczek w oparciu o tę legitymizację?
- a jeśli nie to czy możemy dochodzić roszczeń w oparciu o kodeks cywilny?

Będę wdzięczny za opinię.
Pozdrawiam
Elvis

Komentarze

  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano stycznia 2011
    [cite] elvispersil:[/cite]- czy brak formy aktu notarialnego samej umowy o sposobie zarządzania nieruchomością wspólną nie jest tutaj wadą prawną?
    Jesteście małą wspólnotą. Określenie sposobu zarządu nieruchomością wspólną wymaga umowy w formie aktu notarialnego. Brak wymaganej ustawą formy aktu notarialnego powoduje, że umowa nie rodzi skutków prawnych.
    Kodeks cywilny:
    Art. 73 § 2. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej inną formę szczególną, czynność dokonana bez zachowania tej formy jest nieważna. Nie dotyczy to jednak wypadków, gdy zachowanie formy szczególnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej.
    Zatem nie ustanowiliście sposobu zarządu właściwego dla dużych wspólnot.
    Obowiązują Was przepisy Kc o współwłasności (art. 195-221).
    [cite] elvispersil:[/cite]- czy możemy działać o przepisy prawne dotyczące dużych wspólnot
    Nie - patrz wyżej.
    [cite] elvispersil:[/cite]- czy mamy podstawy do egzekwowania zaległych zaliczek w oparciu o tę legitymizację?
    Oczywiście, macie prawo dochodzić zwrotu należności.
    Możecie to robić albo jako wspólnota, uzyskując zgodę większości właścicieli (dochodzenie należności jest czynnością zwykłego zarządu, nie jest wymagana zgoda wszystkich) i udzielając pełnomocnictwa procesowego, albo każdy z właścicieli na podstawie art. 209 kc: "Każdy ze współwłaścicieli może wykonywać wszelkie czynności i dochodzić wszelkich roszczeń, które zmierzają do zachowania wspólnego prawa."

    Nie może tego robić ani "zarząd", ani "umocowany" przez niego zarządca (pełnomocnictwo procesowe), ponieważ nie macie prawidłowej reprezentacji. Zarząd nie ma umocowania, zatem zarówno jego działania własne przed sądem, jak i ewentualne działania ustanowionego przez zarząd pełnomocnika są nieskuteczne. Sąd po stwierdzeniu braku umocowania zarządu / pełnomocnika odrzuci pozew.
    [cite] elvispersil:[/cite]- a jeśli nie to czy możemy dochodzić roszczeń w oparciu o kodeks cywilny?
    Tak. Wyłącznie na podstawie kc.
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] owner:
    Nie może tego robić ani "zarząd", ani "umocowany" przez niego zarządca (pełnomocnictwo procesowe), ponieważ nie macie prawidłowej reprezentacji.

    Właściciele mogą jednak upoważnic zarządcę do występowania w procesie.
    Podstawa prawna to art. 87 kpc § 1. Pełnomocnikiem może być adwokat lub radca prawny, a w sprawach własności przemysłowej także rzecznik patentowy, a ponadto osoba sprawująca zarząd majątkiem lub interesami strony oraz osoba pozostająca ze stroną w stałym stosunku zlecenia, jeżeli przedmiot sprawy wchodzi w zakres tego zlecenia, współuczestnik sporu, jak również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia.
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Właściciele tak, ale nie zarząd, który sam nie ma umocowania.
    Napisałem:
    Możecie to robić albo jako wspólnota, uzyskując zgodę większości właścicieli (dochodzenie należności jest czynnością zwykłego zarządu, nie jest wymagana zgoda wszystkich) i udzielając pełnomocnictwa procesowego
  • Opcje
    elvispersilelvispersil Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję bardzo.
  • Opcje
    elvispersilelvispersil Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Mam jeszcze jedno pytanie. Obecnie zaliczki i następnie koszty wspólne są naliczane udziałami w metrach kwadratowych. Jest 8 miejsc garażowych a ja mam 2 i stąd płacę o blisko 20% wyższe opłaty za części wspólne. Czy jeżeli zgodzą się właściciele, a jest 6 mieszkań, to czy możemy ustalić podział kosztów wspólnych w 1/6 a nie z metra posiadanego? czy to musi być jakoś sformalizowane?

    Drugie pytanie, jeśli nie będzie możliwe ustalenie podziału jako stosunek posiadanych mieszkań do wszystkich mieszkań, to czy można ustalić inną stawkę za garaż a inną za powierzchnie wspólne poza garażem?

    pozdrawiam i z góry dziękuje za pomoc
    elvis
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    jeśli nie będzie możliwe ustalenie podziału jako stosunek posiadanych mieszkań do wszystkich mieszkań
    Nie jest możliwe. Przeczytaj art. 3 ustawy:
    Art. 3. 1. W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali.

    2. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

    3. Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.

    4. Do wyznaczenia stosunku, o którym mowa w ust. 3, niezbędne jest określenie, oddzielnie dla każdego samodzielnego lokalu, jego powierzchni użytkowej wraz z powierzchnią pomieszczeń do niego przynależnych.

    5. Jeżeli nieruchomość, z której wyodrębnia się własność lokali, stanowi grunt zabudowany kilkoma budynkami, udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
  • Opcje
    elvispersilelvispersil Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję, rozumiem, że nie ma znaczenia czy to wspólnota mała czy duża?
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Znaczenie ma dla sposobu zarządzania nieruchomością, ale nie dla wielkości udziału w kosztach jej utrzymania.
  • Opcje
    elvispersilelvispersil Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dziękuję. Dawno nie spotkałem w internecie takiego forum. Gratuluję! Nie wspominając o szybkości reakcji. Miłego weekendu życzę.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.