odśnieżanie- problem z zarządcą
michal
Użytkownik
Witam, mam problem a mianowicie: mieszkam w bloku wielorodzinnym kilku piętrowym., słyszałem, że to czy dach należy odśnieżać czy nie jest ujęte w planach konstrukcyjnych budynku i na podstawie tych danych tj nośności i wytrzymałości dachu określona jest maksymalna dopuszczalna nośność dachu i dopuszczalna grubość pokrywy śnieżnej. Jestem członkiem Zarządu Wspólnoty i zarządca nie chce pokazać nam tych dokumentów i idzie w zaparte, że ich nie pokaże, dodatkowo dach był już odśnieżany 4 czy 5 razy w ciągu tej zimy a dach jest płaski i ma powierzchnię nie większą niż 250 m2, a śniegu wg oficjalnych danych z imigw spadło 25 cm, jest to śmieszne i tragiczne co robi zarządca i mówi, że dalej będzie odśnieżać, wspomnę tylko, że przez ostatnie 30 lat nie był dach nigdy odśnieżany. Znacie jakiś sposób na rozwiązanie tego problemu i tego aby zmusić zarządce do udostępnienia dokumentów. Wydaje mi się a w zasadzie jestem przekonany, że owe dokumenty "należą" do wszystkich właścicieli mieszkań a nie do zarządcy, który jest firmą zewnętrzną, wynajęta. Tylko czy jest jakiś przepis, że musi udostępnić te dokumenty.
Z góry przepraszam za chaos w poście ale piszę co mi na myśl przyjdzie świeżo po wizycie u zarządcy
Z góry przepraszam za chaos w poście ale piszę co mi na myśl przyjdzie świeżo po wizycie u zarządcy
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Masz u siebie zarząd powierzony (notarialnie) czy właścicielski?
Wystarczy, że zarząd nie zgodzi się na zapłatę - wówczas zapłaci zarządca.
Dane dotyczące dopuszczalnej ilości śniegu i lodu wynikają z projektu budowlanego.
Zarząd ma obowiązek udostępnic Państwu dokumentację obiektu, którego jesteście przecież współwłaścicielami.
Źródło: Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Więcej na ten temat na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/zarzadzanie-nieruchomosciami/77-komunikaty/939-snieg-na-dachach---odpowiedzi-na-najczesciej-zadawane-pytania.html
Jak właścicielski, to krótkie żądanie wydania dokumentów na piśmie z info, że nie wypełnienie tego obowiązku będzie równoznaczne z zerwaniem przez nich umowy o administrowanie i czy koniecznie musicie spotkać się w sądzie...
http://www.pics-site.com/wp-content/uploads/Winter-in-Russia-1.jpg
Po co te zabawy w słowa. Nieistotne, czy sposób zarządu jest wpisany w księdze wieczystej, czy nie. Dokumentacja nieruchomości należy do wspólnoty i każdy z właścicieli lokali ma prawo wglądu do niej. A jak myślisz? Przecież chodzi o dokumentację budynku. Czyj jest budynek?
Zarządcy się zmieniają, a nieruchomość i jej dokumentacja pozostają.
Ustawa Prawo budowlane: Ustawa o własności lokali:
Proszę w tej sprawie występic na piśmie do zarządu i do zarządcy.
Właściciel ma prawo nie tylko do wglądu, ale także do kserokopii, na co wskazuje orzecznictwo.
Pomocne orzecznictwo:
z uzasadnienia wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 16 czerwca 2006 roku, sygn. akt: I ACa 1382/07:
"W doktrynie uprawnienie do zaznajomienia się z dokumentacją przez członka spółdzielni, wspólnika spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, czy członka wspólnoty mieszkaniowej nazywane jest uprawnieniem informacyjnym. W orzecznictwie uznaje się natomiast, iż w żądaniu członka wspólnoty mieszkaniowej udostępnienia mu przez wspólnotę dokumentacji dotyczącej nieruchomości wspólnej niewątpliwie dominują elementy ochrony interesów majątkowych właściciela lokalu (por. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 5 października 2006 r., IV CSK 110/06 , Rejent 2008/2/162). Mając powyższe na uwadze Sąd Apelacyjny uznaje, iż uchwała nr 9/2006 w części zmieniającej § 12 pkt 3 lit c statutu poprzez uszczegółowienie prawa członka wspólnoty do kontroli działalności zarządu oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej wspólnoty i nieruchomości wspólnej na skutek dodania tekstu: "bez prawa kserowania. Kontrola działalności zarządu odbywa się po uprzednim zawiadomieniu na 14 dni przed datą kontroli" jest sprzeczna z art. 27 i art. 29 ust. 3 ustawy. Obowiązujące przepisy ustawy o własności lokali nie stanowią podstawy do całkowitego i bezwarunkowego pozbawienia członka wspólnoty prawa do otrzymania kserokopii dokumentacji związanej ze sprawowaniem zarządu nieruchomością wspólną."
Treśc orzeczenia na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://zarzadca.pl/orzecznictwo-sadowe/611-i-aca-1382-07-prawo-wlasciciela-do-kserokopii.html