Przekształcenie z wieczystego użytkowania
ajor3
Użytkownik
Witam!Czy przekształcając działkę WM płaci za notariusza i geodetę ???
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Płaci się za:
- złożenie wniosku o przekształcenie
-odpis księgi wieczystej
-sporządzenie operatu szacunkowego przez gminę lub SP w ( w zależności czyj jest grunt)
-samo przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (od tej ceny może zostać udzielona bonifikata szczegóły znajdziesz w uchwale rady gminy (grunt gminy) lub rozporządzeniu wojewody -jeśli to jest grunt SP)
Przekształcenie to decyzja administracyjna wójta / burmistrza / prezydenta miasta.
Na podstawie tej decyzji sąd wieczystoksięgowy dokonuje odpowiednich zmian w księgach wieczystych.
W pozostałych przypadkach można uzyskać bonifikatę na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami, jednak nie otrzymają właściciele lokali użytkowych. Taka bonifikata może wynieść nawet 95 procent.
I jak ma wyglądać to żądanie właścicieli? Wystarczy zwykła kartka ze 100% podpisów czy notariusz?
100%podpisów wraz z danymi wnioskodawców.
Przed przystąpieniem do sporządzania wniosku należy podjąć uchwałę w tej sprawie.
Odpis księgi wieczystej nieruchomości, która jest przedmiotem użytkowania wieczystego czyli TAK.
edit: Wiem do czego zmierzasz -że to nie WM a konkretni właściciele składają wniosek..........
Jeśli wiesz, że wnioski składają poszczególni właściciele lokali, którzy wraz z lokalem nabyli udział w prawie użytkowania wieczystego, to co za pomysły z tą uchwałą? Udział jest nierozłączny z odrębną własnością lokalu i wspólnocie nic do tego.
Co więcej - wspólnota nie ma prawa podejmować takich uchwał, bo leży to poza jej uprawnieniami.
Jeszcze dopytam. Rozumiem, że gmina (jako właściciel) z nami (wieczystymi) wniosku nie podpisuje, bo ona już jest właścicielem gruntu. Tak?
Wnioskują użytkownicy wieczyści, właściciel decyduje o przekształceniu prawa w.u. swoich użytkowników.
Gmina jest adresatem wniosku, nie wnioskodawcą.
Ale wzór jest chyba jednakowy w całej Polsce, bo wiele miast powołuje się na druk/wzór (?) WGN-41
Przydałby się taki na http://www.zarzadca.pl/wzory-uchwal-i-umow/inne-wzory-dokumentow.html bo choć formalnie wm nie dotyczy, ale w praktyce to zarządy to organizują
Czy dobrze rozumiem? Właściciele lokali nie otrzymują bonifikaty??? Jak nie oni to kto??
właściciele lokali użytkowych - nie
- Osobie fizycznej, której dochód miesięczny na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym nie przekracza przeciętnego miesięcznego wy-nagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatnie półrocze roku poprzedzającego rok, w którym wystąpiono z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na jej wniosek, 90% bonifikaty od opłaty, jeżeli nieruchomość jest zabudowana.
- Osobom fizycznym, które prawo użytkowania wieczystego uzyskały przed dniem 5 grudnia 1990 r. oraz ich następcom prawnym, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na ich wniosek, 50% bonifikaty od opłaty
- W odniesieniu do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków, opłatę obniża się o 50%.
- Organ właściwy do wydania decyzji może udzielić wyższej bonifikaty od opłaty w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność:
1) Skarbu Państwa – na podstawie zarządzenia wojewody;
2) jednostek samorządu terytorialnego – na podstawie uchwały właściwej rady lub sejmiku.
Ustawa wymienia również przypadki nieodpłatnego przekształcenia w prawo własności.
W tym wątku, jest mowa o opłatach z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności!
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-przeksztalceniu-prawa-uzytkowania-wieczystego-w-prawo-wlasnosci-nieruchomosci-1_2_233.html
Art. 4
1. Osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, jest obowiązana do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia, z zastrzeżeniem art. 5.
2. W decyzji, o której mowa w art. 3 ust. 1, właściwy organ ustala opłatę z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Do ustalenia tej opłaty stosuje się odpowiednio przepisy art. 67 ust. 1 i art. 69 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.).
3. Opłatę, o której mowa w ust. 1, rozkłada się, na wniosek użytkownika wieczystego, na raty, na czas nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 20 lat, chyba że wnioskodawca wystąpi o okres krótszy niż 10 lat.
4. Nieuiszczona część opłaty, rozłożonej na raty zgodnie z ust. 3, podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.
5. Wojewoda w stosunku do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, a właściwa rada lub sejmik w stosunku do nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, mogą wyrazić zgodę na zastosowanie, innej niż określona w ust. 4, stopy procentowej.
6. Wierzytelność z tytułu opłaty, o której mowa w ust. 1, podlega zabezpieczeniu hipoteką przymusową na nieruchomości objętej przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. W przypadku przekształcenia udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości, związanego z odrębną własnością lokalu, hipoteka przymusowa obciąża nieruchomość lokalową osoby, na rzecz której nastąpiło przekształcenie. Podstawą wpisu hipoteki jest ostateczna decyzja, o której mowa w art. 3 ust. 1.
7. Organ właściwy do wydania decyzji może udzielić bonifikaty od opłaty, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność:
1) Skarbu Państwa - za zgodą wojewody;
2) jednostek samorządu terytorialnego - za zgodą właściwej rady lub sejmiku.
8. Osobie fizycznej, której dochód miesięczny na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym nie przekracza przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za ostatnie półrocze roku poprzedzającego rok, w którym wystąpiono z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie odrębnych przepisów, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na jej wniosek, 90 % bonifikaty od opłaty, o której mowa w ust. 1, jeżeli nieruchomość jest zabudowana na cele mieszkaniowe albo przeznaczona pod tego rodzaju zabudowę.
9. Osobom fizycznym, które prawo użytkowania wieczystego uzyskały przed dniem 5 grudnia 1990 r. oraz ich następcom prawnym, organ właściwy do wydania decyzji udziela, na ich wniosek, 50 % bonifikaty od opłaty, o której mowa w ust. 1.
10. W odniesieniu do nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków, opłatę, o której mowa w ust. 1, obniża się o 50 %.
11. Organ właściwy do wydania decyzji może udzielić wyższej, niż określona w ust. 8-10 bonifikaty od opłaty, o której mowa w ust. 1, w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność:
1) Skarbu Państwa - za zgodą wojewody;
2) jednostek samorządu terytorialnego - za zgodą właściwej rady lub sejmiku.
12. W razie zbiegu praw do bonifikat z tytułów, o których mowa w ust. 8-11, stosuje się jedną bonifikatę korzystniejszą dla użytkownika wieczystego.
13. Jeżeli nie wcześniej niż w okresie ostatnich dwóch lat przed dniem złożenia wniosku o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości była dokonana aktualizacja opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, dla ustalenia opłaty, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość nieruchomości określoną dla celów tej aktualizacji.
14. Do wpływów osiąganych z opłat z tytułu przekształcenia stosuje się odpowiednio przepis art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
15. Organ, o którym mowa w art. 3 ust. 1, żąda zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji, jeżeli osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od dnia przekształcenia, zbyła lub wykorzystała nieruchomość na inne cele niż cele, które stanowiły podstawę udzielenia bonifikaty. Nie dotyczy to zbycia na rzecz osoby bliskiej w rozumieniu art. 4 pkt 13 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, spółdzielni mieszkaniowej w przypadku ustanowienia odrębnej własności na rzecz członków oraz właścicieli lokali, którym przekształcono udział w prawie użytkowania wieczystego w prawo własności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ może odstąpić od żądania zwrotu bonifikaty, za zgodą odpowiednio wojewody, rady lub sejmiku.
16. Waloryzacji, o której mowa w ust. 15, dokonuje się według zasad określonych w art. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
17. W przypadkach, o których mowa w ust. 5, 7, 11 i 15, do wyrażenia zgody przez wojewodę, radę lub sejmik stosuje się odpowiednio przepis art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Przekształcenia winno się rozpocząć, gdy ponad 50% właścicieli lokali złoży wnioski.
Co z pozostałymi ? każdy następny właściciel po 31 -12 2012 będzie musiał wykupić po aktualnej cenie .
Przy zmianie właściciela lokalu , nowy będzie musiał wykupić grunt z lokalem.
Jak nie będzie przykładu, że właściciel gruntu płaci mniejsze podatki niż wieczysty, to marazm we wspólnotach będzie trwał.
Czekamy na pierwsze orzeczenia sądowe z zastosowaniem art.199 KC , ale jakoś ich nie ma.
Zwracam honor.
Udzielanie bonifikat jest obowiązkiem gmin wynikającym z cytowanej powyżej ustawy o zamianie wieczystego użytkowania w prawo własności.
Kilka gmin zaskarżyło do Trybunału Konstytucyjnego te przepisy i Trybunał częściowo przyznał im rację.
W wyroku z dnia 26 stycznia 2010 r. (sygn. akt K 9/08) stwierdził niezgodność art. 4 ust. 8 i 9 ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z Konstytucją w zakresie, w jakim wskazuje, że udzielenie bonifikaty jest obowiązkiem organu jednostki samorządu terytorialnego właściwego do wydania decyzji.
Trybunał odroczył wykonanie tego wyroku o 18 miesięcy, oznacza to, że po tej dacie gminy już bonifikat udzielać nie będą.
Nie wiem czy istnieją na ten temat przepisy.
Przecież Ci lokatorzy, właściciele mieszkań płaca do gmin podatki za wydzieloną powierzchnię mieszkaniową.
Mogą to być indywidualne wnioski wszystkich właścicieli lokali, albo jeden wspólny wniosek wszystkich właścicieli. W razie braku zgody 100% właścicieli, można skorzystać z art. 199.
Tak?