WYBÓR ZARZĄDU WSPÓLNOTY - KROK PO KROKU
makowa panienka
Użytkownik
Apeluję do mądrzejszych ode mnie w tym temacie. ( Trudno pewnie nie będzie :P )
W internecie informacje są ale szczątkowe. Takiemu laikowi jak ja ciężko jest z tego natłoku informacji wyłuskać to co powinno mnie interesować .
Zakładam taką sytuację. Kilku właścicieli lokali wyraziło chęć wyboru Zarządu. Zostało wywieszone ogłoszenie że odbędzie się takie zebranie i jego tematem będzie wybór Zarządu Wspólnoty. Teraz ja mam zorganizować takie zebranie. Co powinnam na nie przygotować ? Jaki powinien być porządek zebrania? Jakie decyzje podjęte i w jaki sposób. Jakie terminy mnie obowiązują. Jesteśmy wpólnotą/ biedną wspólnotą w budynku gdzie jest 10 lokali i mamy swoją kotłownię.
Palacz, osoba zbierająca pieniądze oraz Zarząd chcą pracować na rzecz reszty mieszkańców i wymagającego opieki budynku- społecznie, za darmo.
Mam 26 lat jestem zielona jak dolary w tym temacie. Kształciłam się w zupełnie innym zakresie. Wcześniej tez nikt ani nic nie powodowało, że muszę taką wiedzę posiąść. Na pomoc pozostałych mieszkańców średnio mogę liczyć. Ta pomoc pewnie ograniczy się do tego, że będą figurantami w papierach. Wiem, że podjęcie się tego przeze mnie nie będzie łatwe i wiąże się to z odpowiedzialnością. Jednak- nie mam wyjścia. Ktoś musi to ruszyć.
Z góry dziękuję za pomoc i cierpliwość do mnie.
W internecie informacje są ale szczątkowe. Takiemu laikowi jak ja ciężko jest z tego natłoku informacji wyłuskać to co powinno mnie interesować .
Zakładam taką sytuację. Kilku właścicieli lokali wyraziło chęć wyboru Zarządu. Zostało wywieszone ogłoszenie że odbędzie się takie zebranie i jego tematem będzie wybór Zarządu Wspólnoty. Teraz ja mam zorganizować takie zebranie. Co powinnam na nie przygotować ? Jaki powinien być porządek zebrania? Jakie decyzje podjęte i w jaki sposób. Jakie terminy mnie obowiązują. Jesteśmy wpólnotą/ biedną wspólnotą w budynku gdzie jest 10 lokali i mamy swoją kotłownię.
Palacz, osoba zbierająca pieniądze oraz Zarząd chcą pracować na rzecz reszty mieszkańców i wymagającego opieki budynku- społecznie, za darmo.
Mam 26 lat jestem zielona jak dolary w tym temacie. Kształciłam się w zupełnie innym zakresie. Wcześniej tez nikt ani nic nie powodowało, że muszę taką wiedzę posiąść. Na pomoc pozostałych mieszkańców średnio mogę liczyć. Ta pomoc pewnie ograniczy się do tego, że będą figurantami w papierach. Wiem, że podjęcie się tego przeze mnie nie będzie łatwe i wiąże się to z odpowiedzialnością. Jednak- nie mam wyjścia. Ktoś musi to ruszyć.
Z góry dziękuję za pomoc i cierpliwość do mnie.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Zacznij od zrobienia listy właścicieli i przy każdym nazwisku wpisz ich udział - przyda ci się na przyszłość też (uwzględnij też gminę, jeśli ma u was lokale i nie zapomnij jej zawiadomić o zebraniu) Kolumny:
Imię nazwisko | udział | za | przeciw | podpis
Nad taką listą miejsce na wpisanie daty, treści uchwały.
Pod listą
Uchwałę podjęto/nie podjęto następującą ilością głosów: (niepotrzebne skreślisz po głosowaniu)
Za: -
Przeciw: -
Przy 10 lokalach zmieścisz się spokojnie na jednej kartce
Pierwsze zebranie nie musi być formalne, z porządkiem obrad itp.
Na zebraniu wstajesz, grzecznie witasz wszystkich i info, że wspólnotą jesteście od dawna, a teraz postanowiliście to zorganizować i wybrać zarząd, który będzie reprezentował właścicieli, wybierał wykonawców remontów (i targował się o cenę), założy konto w banku i wystąpi o NIP.
Na koniec koniecznie uzasadnienie dlaczego to się wam będzie opłacało (bo ludzie nie lubią zmian).
Deklarujesz, że chcesz być członkiem zarządu, ale że roboty zwłaszcza na początku będzie sporo, to może ktoś jeszcze się zgłosi?
Nad listą do głosowania:
UCHWAŁA nr 1/2011
właścicieli lokali w nieruchomości (adres) w (miejscowość)
z dnia xx lutego 2011 roku
o wyborze członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej
Właściele lokali podejmują uchwałę, że na członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej (adres) wybierają:
imię nazwisko
imię nazwisko
Uchwała obowiązuje od dnia jej podjęcia.
(Uchwałę podjęto na podstawie art. 22 i art. 30 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokal (Dz. U. z 2000 roku nr 80 poz. 903 tekst jednolity)
Dla uniknięcia kłopotów w przyszłości proponuję jednak, żebyś takich kartek miała więcej (z kolejną numeracją uchwał), żeby na każdego człowieka była oddzielna uchwała. Wtedy z odwołaniem, zmianami składu zarządu będzie łatwiej.
Wszystko możesz mieć nawet ręcznie wypisane, a jak wolisz wydruki, to zostaw tylko puste miejsce na wpisanie nazwiska kandydata i gotowe.
Powodzenia
Art. 30 dotyczy zebrań rocznych, a to jest pierwsze zebranie, jeszcze nie ma z czego zdawać sprawy czy się rozliczać.
Oprócz wyboru zarządu, powinniście też podjąć uchwałę o planie gospodarczym i wysokości zaliczek miesięcznych, żeby zarząd miał czym płacić za przeglądy, naprawy bieżące itp.
Art. 22.
1. Czynności zwykłego zarządu podejmuje zarząd samodzielnie.
2. Do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu
potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej
czynności oraz udzielająca zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących
czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem
przewidzianej.
3. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
1) ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy nieruchomości wspólnej,
2) przyjęcie rocznego planu gospodarczego,
3) ustalenie wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu,
4) zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej,
5) udzielenie zgody na nadbudowę lub przebudowę nieruchomości wspólnej,
na ustanowienie odrębnej własności lokalu powstałego w następstwie nadbudowy
lub przebudowy i rozporządzenie tym lokalem oraz na zmianę wysokości
udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokalu nadbudowanego
lub przebudowanego,
5a) udzielenie zgody na zmianę wysokości udziałów we współwłasności nieruchomości
wspólnej,
6) dokonanie podziału nieruchomości wspólnej,
6a) nabycie nieruchomości,
7) wytoczenie powództwa, o którym mowa w art. 16,
8) ustalenie, w wypadkach nieuregulowanych przepisami, części kosztów
związanych z eksploatacją urządzeń lub części budynku służących zarówno
do użytku poszczególnych właścicieli lokali, jak i do wspólnego użytku
właścicieli co najmniej dwóch lokali, które zaliczane będą do kosztów zarządu
nieruchomością wspólną,
9) udzielenie zgody na podział nieruchomości gruntowej zabudowanej więcej
niż jednym budynkiem mieszkalnym i związane z tym zmiany udziałów w
nieruchomości wspólnej oraz ustalenie wysokości udziałów w nowo powstałych,
odrębnych nieruchomościach wspólnych,
10) określenie zakresu i sposobu prowadzenia przez zarząd lub zarządcę, któremu
zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w
art. 18 ust. 1, ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością
wspólną, zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń
z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej.
4. Połączenie dwóch lokali stanowiących odrębne nieruchomości w jedną nieruchomość
lub podział lokalu wymaga zgody właścicieli wyrażonej w uchwale. W
razie odmowy zainteresowany właściciel może żądać rozstrzygnięcia przez sąd.
Tylko na podstawie art. 20 ustawy można powołać i odwołać członków zarządu.
Art. 20.
1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest więcej
niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego
lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie
osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona.
2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy
uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.
Na jakiej podstawie twierdzisz, że "uchwały kluczowe" należy podjąć udziałami, a uchwały "mniejszej wagi" można podjąć metodą 1właściciel = 1 głos? Skąd to rozróżnienie?
I w ogóle po co zmieniać sposób głosowania?
Organizujemy wspólnotę mieszkaniową
Prawidłowe, zgodne z obowiązującym prawem i bezkonfliktowe funkcjonowanie wspólnoty mieszkaniowej uzależnione jest w szczególności od tego w jaki sposób ją zorganizujemy, jeżeli nie dopełnimy wszystkich formalności, powstałe nieprawidłowości mogą właścicielom w znaczny sposób utrudnić życie, stanowić źródło nieporozumień, których przecież można uniknąć. Poniżej przedstawiamy podstawowe czynności, które należy podjąć, aby wspólnota mieszkaniowa mogła poprawnie działać.
Więcej na ten temat w artykule na stronie czasopisma Zarządca Portal Informacyjny:
http://www.zarzadca.pl/komentarze/179-wspolnota-mieszkaniowa-jak-ja-zorganizowac.html
2. Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali, liczoną według wielkości udziałów, chyba że w umowie lub w uchwale podjętej w tym trybie postanowiono, że w określonej sprawie na każdego właściciela przypada jeden głos.
Akurat to "w określonej sprawie" jest ważne. Jednak nie chciałbym już deliberować na ten temat : )
pozdrawiam
Rozliczenie udziałami to podstawa, ale media (c.o. woda, śmieci) to NIE są zaliczki na eksploatację, ale kasa należna do zwrotu (ewentualnego) właścicielom.
Śmieci np. wm rozliczają na 3 sposoby - zależnie od osób zameldowanych, osób zamieszkujących, zużycia wody (jak dużo i często wynajmujących).