Nie możemy odwołać zarządu
circe
Użytkownik
Akt notarialny zawierający umowę o sprawowanie zarządu, zarządzania i administracji nieruchomością został podpisany przez dewelopera, pierwszego właściciela oraz licencjonowanego zarządcę, który przyjął na zasadzie wyłączności obowiązki zarządu, zarządzania i administracji zgodnie z ustawą o własności lokali. Umowa jest zawarta na czas określony. Wspólnota chciała odwołać zarząd i powołać nowy, który składałby się z członków wspólnoty. Niemniej jednak otrzymaliśmy odmowę. Prawnik zarządcy/zarządu/administratora stwierdził, iż mimo że ustawa o WL przewiduje zmianę ustalonego sposobu zarządu nieruchomością, to jednak nie dotyczy to sytuacji, w której członkowie Wspólnoty na zasadzie swobody umów ustalili odrębny tryb wprowadzania zmian. Adwokat twierdzi że ponieważ członkowie wspólnoty ustalili sposób zarządu nieruchomością wspólną powierzając go osobie fizycznej na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego, umowa taka ma pierwszeństwo przez przepisami ustawy. Co wynika z faktu, iż zgodnie z zasadą swobody umów strony mają prawo do kształtowania stosunku prawnego według swego uznania…
Natomiast nie dodał już, że artykuł ten kończy się słowami: „byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.”
Czy mamy szanse na odwołanie zarządu bez ingerencji sądu? Jak to Państwo widzą? Wciąż poszukujemy prawnika, który zająłby się naszą sprawą… niemniej jednak jest to trudne.. nasz zarządca ma niezłe kontakty.
Natomiast nie dodał już, że artykuł ten kończy się słowami: „byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.”
Czy mamy szanse na odwołanie zarządu bez ingerencji sądu? Jak to Państwo widzą? Wciąż poszukujemy prawnika, który zająłby się naszą sprawą… niemniej jednak jest to trudne.. nasz zarządca ma niezłe kontakty.
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.
Komentarze
Domyślam się, że chodzi ci o zarząd.
Do zmiany sposobu zarządu potrzebna jest wam uchwała zaprotokołowana przez notariusza.
Do zmiany zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli.
Do zmiany zarządcy potrzebna jest decyzja i umowa między zarządcą, a zarządem.
Wysłaliśmy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru pismo nakazujące zarządcy zwołanie zebrania i umieszczeniu w porządku obrad m.in. spraw takich jak 1. odwołanie zarządu, 2. powołanie zarządu. Odwołanie zarządu miało nastąpić drogą uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza, który zawsze jest obecny na zebraniu. Niestety przed spotkanie otrzymaliśmy pismo od zarządu/zarządcy/administratora, który powołuje się na opinię swojego prawnika (opłaconego z pieniędzy wspólnoty). Prawnik twierdzi, że nie mamy możliwości do skorzystania z praw ustawy o WL i tym samym na spotkaniu nie dołączono do porządku obrad naszych propozycji. Nasze postulaty zostały potraktowane jako propozycje, których on jako zarząd i zarządca nie uwzględnił w porządku obrad.
Zarząd/zarządca twierdzi, że podpisując własne akty notarialne (z klauzulą typu "kupujący przyjmują do wiadomości, że zgodnie z aktem notarialnym z dnia.. właściciele lokali powierzyli zarząd, zarządzanie i administrację nieruchomością wspólną Panu X") zrzekliśmy się na okres trwania umowy uprawnienia do zmiany sposobu zarządu nieruchomością wspólną w trybie art. 18 ust. 2a ustawy o własności lokali. Tym samym członkowie Wspólnoty nie dysponują uprawnieniem do zmiany sposobu zarządu z uwagi na zawarcie umowy o sprawowanie zarządu na czas określony do dnia..
W tym przypadku możecie sami odwołać zarządce, jak sprawa trafi do sądu to ją wygracie.
Art. 18.2a jest właśnie na takie przypadki. Nie można umową wyłączyć stosowania tego przepisu. Zgadzam się - to jest klauzula abuzywna http://pl.wikipedia.org/wiki/Klauzula_(prawo)
Radzę zwrócić się do miejskiego lub powiatowego Rzecznika konsumentów: http://www.uokik.gov.pl/rzecznicy_konsumentow.php
Niech zwołają zebranie na którym będą właściciele lokali z co najmniej 50% udziałem (za odwołaniem musi być ponad 50% udziałów), zaproszą do protokołowania zebrania notariusza i odwołają stary zarząd i powołają nowy zarząd.
Oczywiście trzeba powiadomić o zebraniu obecnego zarządcę lecz nie musi on być wcale obecny.
My tak zrobiliśmy. Mieliśmy zapis o zarządzie dewelopera do końca lutego 2011, a od grudnia 2010 jesteśmy samodzielną wspólnotą z wybranym przez nasz zarząd zarządcą do administrowania :bigsmile:
Akt od notariusza zanosicie do KW wraz z wnioskiem o wpis i koniec. To znaczy prosicie/żądacie od starego zarządcy o przekazanie niezbędnych wam dokumentów.
Odpowiedziałem tylko, że nie warto zwracać się do rzecznika konsumentów i dopowiedziałem co zrobić, by zrealizować art. 18.2a