Uchwała....

grazyna35grazyna35 Użytkownik
Witam.
Proszę o wyjasnienie czy podjęta Uchwała (w jakiejś sprawie) jest wazniejsza od regulaminu który został sporządzony przez firmę która rozlicza naszą WM za centralne ogrzewanie.
Pozdrawiam.

Komentarze

  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano lutego 2011
    A co właściciela we wspólnocie obchodzą regulaminy jakieś firmy???
    Oczywiście że uchwała właścicieli - to "najwyższy akt prawny wspólnoty".
    Regulamin który wam próbuje narzucić firma rozliczająca jest bezprawny, zawiera klauzule niedozwolone (abuzywne) i narusza zbiorowe interesy konsumentów. To typowe zagranie oszukańczej firmy rozliczającej. Piszę oszukańczej bo one (firmy) doskonale wiedzą jak powinno wyglądać wprowadzanie regulaminu dlatego oszukując poprzez wprowadzanie w błąd nieświadomych i niezorientowanych właścicieli przeforsowują swoje zapisy. "Społecznym" rzecznikiem interesów takiej firmy jest najczęściej prezes spółdzielni albo zarządca, czasami też jakiś członek zarządu. Taki regulamin rozliczeń ciepła we wspólnocie opracowują sami właściciele jako właściciele budynku (lub spółdzielnia jako zarządca budynku) i po przyjęciu go odpowiednią uchwałą (mówi o tym art. 45a ust. 1-12 ustawy-prawo energetyczne) powiadamia się wszystkich o jego obowiązywaniu od dnia takiego a takiego aby każdy kto się nie zgadza z jego zapisami mógł w trybie normalnym (art. 25 UoWL) go, a właściwie uchwałę wprowadzającą taki regulamin, zaskarżyć.
  • Opcje
    grazyna35grazyna35 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dzieńdobry.
    Postaram się w przedstawić mój problem - Wspólnota mieszkaniowa we waszystkich mieszkaniach (50 mieszkań) ma zamontowane elektroniczne podzielniki kosztów ogrzewania, rozliczeń dokonuje firma "X". Jak wszędzię tak i w naszej WM nie wszyscy są zadowoleni z tych podzielników, są to właściciele mieszkań, którzy ponoszą dopłaty, niezadowolonych jest około 32,5% właścicieli.
    W związku z tym w ubiegłym roku podjęto uchwałę w sprawie rezygnacji z podzielników kosztów ogrzewania, a w przypadku przejścia Uchwały, przejść na rozliczanie "od metra kwadratowego". Uchwała nie przeszła, 51% przeciw ,32,5% za ,0,5% wstrzymało się. Wszystko było okj. Pięć dni temu mieliśmy roczne zebranie właścicieli gdzie kilku niezadowolonych (zawsze ze wszystkiego) doczytało się w regulaminie firmy "X" o rozliczeniach, gdzie jest zapis "....w przypadku rezygnacji powyżej 30% z rozliczeń indywidualnych wszyscy lokatorzy zasilani z danego węzła będą rozliczani w.g. pełnych kosztów w przeliczeniu na metry2 lokalu".
    Niezadowoleni nie potrafią zrozumieć,że podjęta Uchwała jest najwyższym aktem prawnym wspólnoty.
    Proszę o podpowiedz jak z tego wyjść, jak niezadowolonym wytłumaczyć wazność podjętejUchwały nad regulaminem firmy "X".
    Pozdrawiam.
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Regulamin rozliczeń sam w sobie nie jest aktem prawnym - takim aktem jest (powinna być) uchwała właścicieli przyjmująca taki regulamin do stosowania. Czyli mamy konflikt dwóch uchwał właścicieli (przyjmujuącej regulamin i próbującej zrezygnować z niego). Tu nie chodzi czy wszyscy są zadowoleni czy nie, ponieważ problem tkwi w czym innym. Jeżeli budynek jest starszy niz 4-5 lat to napewno nie jest dostosowany do rozliczania podzielnikowego. System grzewczy nie spełnia najprawdopodobniej wymogów prawa budowlanego aby można było zastosować takie rozliczanie. Przy prawidłowo dostosowanym budynku różnice odczytów podzielników wynikające z zachowań użytkowników powinny się wahać w granicach 20-40 % (według badań przeprowadzonych w Krakowie i Poznaniu - nr 1/2007 "Instal"). W mojej wspólnocie te różnice wynoszą 1100% w innych 800-950%. To jest paranoja wynikająca z błędnego systemu rozliczania, który dla swojego funkcjonowania musi podlegać zasadzie, że 2/3 jest zadowolonych (ma nadpłaty) a 1/3 jest niezadowolonych (ma niedopłaty).
    Takie nieprawidłowe rozliczanie podzielnikowe nie ma nic wspólnego z energooszczędnym działaniem - prowadzi do konkretnych, namacalnych szkód. Dlatego też część właścicieli słusznie nie chce brać udziału w tym oszustwie (bo trzeba rzecz nazywać po imieniu). Żeby nie rozciągać tematu bo problem jest wałkowany bez przerwy, proszę udać się z tym regulaminem (będącym załącznikiem do umowy rozliczeniowej) do Miejskiego Rzecznika Konsumentów aby wniósł pozew o unieważnienie tej umowy (regulaminu) za stosowanie niedozwolonych praktyk konsumenckich a także za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowie - jest ich tam cała masa.
    Natomiast oczywiście że niezadowoleni nie mają racji odnośnie podporządkowania się uchwale natomiast mają rację co do oszustwa podzielnikowego.
  • Opcje
    grazyna35grazyna35 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Biorąc pod rozwagę wiek budynku, budynek jest dużo starszy jest to blok z początku lat 80, ale pragnę zaznaczyć że jako WM dokonaliśmy ociepleń ścian zewnętrznych budynku, na ostatnim rocznym zebraniu podjęta została Uchwała o dociepleniu stropodachu co zostanie w najblizszym czasie dokonane. Myślę, że taka modernizacja napewno będzie przydatna przy takim sposobie rozliczania za c.o.. Załącznik do Umowy rozliczeniowej został podpisany przez były zarząd WM, nie przedstawiany członkom WM, bez podjęcia stosownej Uchwały. Z wskazanej drogi postępowania z w/w załącznikiem skorzystam.
    Gdzie mógłbym uzyskać wykładnie prawną na temat Uchwqły.
    Pozdrawiam.
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Ocieplenie bloku przy podzielnikach może pogorszyć sprawę.
    Głównie chodzi o dostosowanie zaworów termostatycznych przy grzejnikach do aktualnych przepisów prawa na które zresztą powołuje się firma rozliczająca w swojej umowie - i mimo niedostosowania instalacji narzuciła wam system podzielnikowy.
    Brak natomiast uchwały wprowadzającej regulamin rozliczeń jest rażącym naruszeniem prawa i w razie gdyby sprawy zaszły aż do sądu to niezgadzający się na podzielniki właściciel wygra sprawę ze względu na brak podstawy prawnej rozliczania (art. 45a ustawy-prawo energetyczne), pomijam wymogi UoWL.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    [cite] timber:[/cite]Brak natomiast uchwały wprowadzającej regulamin rozliczeń jest rażącym naruszeniem prawa
    Bez przesady - nie każde naruszenie prawa jest "rażącym naruszeniem".
    Rozumiem, że pisząc o naruszeniu prawa, masz na myśli ogół właścicieli lokali, tworzących wspólnotę mieszkaniową?
    Regulamin mógł być przyjęty przez wspólnotę w drodze umowy, zawartej z firmą rozliczeniową.
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    "art. 45a ...Właściciel lub zarządca budynku wielolokalowego wprowadza wybraną metodę..."
    Właściciel czyli wszyscy właściciele we wspólnocie lub zarządca budynku (nie mylić z zarządcą nieruchomości).
    Zgodnie z UoWL decyzje we wspólnocie właściciele podejmują w formie uchwał lub umów podpisanych przez wszystkich.
    Nie mógł być przyjęty w formie umowy z firmą bo to nie firma ma opracowywać taki regulamin.

    No tak, lewe rozliczanie bez podstaw prawnych nie jest może nawet wcale naruszeniem prawa?
  • Opcje
    grazyna35grazyna35 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dostosowano zawory termostatyczne przy grzejnikach,zamontowano podzielniki nic nie zostało nam narzucone. Jak widzę z przeczytanych informacji problem jest kilku warstwowy. Brak Uchwały zatwierdzający Regulamin rozliczeń jest jednym z tych problemów. Winę ponosi poprzedni zarząd WM. Ale jak wyść z tego?
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Jeżeli zawory mają tzw. blokadę (16 stopni) tzn. że je dostosowano ale wtedy nie powinno być dużych różnic w nadpłatach czy niedopłatach. Jeżeli mimo to są tzn. że przyjęty system rozliczeniowy danej firmy jest zły (jeżeli jest to firma "T" to napewno).
    Czy zlikwidowaliście również przenikanie ciepła przez przegrody? Budynek został dostosowany do indywidualnego rozliczania?
    Nie chce mi się wierzyć w to.

    Co zrobić? Omowić z właścicielami jeszcze raz całą problematykę rozliczeń ciepła ponieważ jest to największa pozycja w opłatach i właściciele powinni zadecydować jak chcą być rozliczani, należy też dać możliwość ewntualnego sprzeciwu (zaskarżenia) tym właścicielom którzy na takie rozliczanie nie zgadzają się. Po tych ustaleniach (wyprostowaniu sprawy) podjąć określoną uchwałę wtedy nie powinno już być żadnych niedomówień. Dopóki będą nieprawidłowości przy takim rozliczaniu problem będzie narastał.
  • Opcje
    surfersurfer Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Trzeba podjąć uchwałę dotyczącą sposobu rozliczenia ciepła, która byłaby zgodna z regulaminem narzuconym przez daną firmę. (jeśli oczywiście dany regulamin rozliczeń jest zgodny z prawem)
  • Opcje
    ZarządcaZarządca Zarzadca.pl ZARZADCA.PL
    edytowano listopada -1
    [cite] timber:[/cite] Żeby nie rozciągać tematu bo problem jest wałkowany bez przerwy, proszę udać się z tym regulaminem (będącym załącznikiem do umowy rozliczeniowej) do Miejskiego Rzecznika Konsumentów aby wniósł pozew o unieważnienie tej umowy (regulaminu) za stosowanie niedozwolonych praktyk konsumenckich a także za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowie - jest ich tam cała masa.

    Jeżeli wspólnota rozlicza właścicieli lokali na podstawie regulaminu, to nie bardzo wiem kogo ten rzecznik miałby pozwac, w dodatku o ile dobrze rozumiem, to właściciele nie zawierali umów indywidualnie?
    ZARZĄDCA PORTAL INFORMACYJNY II 6tfwtu9sbskv.png
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Przecież Grażyna pisała że ten regulamin nie był wprowadzony w życie tak jak nakazuje UoWL i Ustawa-prawo energetyczne czyli ten regulamin nie ma podstaw prawnych bo regulaminu nie może narzucać firma rozliczająca ale sami właściciele mają go opracowac i uchwalić.
    Każdy właściciel jest także konsumentem zwłaszcza gdy umowa go obowiązująca została zawarta bez jego wiedzy (tzw. wzorzec umowy) i Rzecznik Konsumentów jest od tego aby takie draństwo firmy rozliczającej tępić.
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano listopada -1
    ten regulamin nie był wprowadzony w życie tak jak nakazuje UoWL
    Co nakazuje uwl w sprawie wprowadzania regulaminów?
    Na czym polega "draństwo" firmy rozliczającej?
    Nie znając treści regulaminu, trudno go oceniać, a co dopiero odsądzać jego autorów od czci i wiary.
    Dziwię się, że Tobie tak łatwo to przychodzi.
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano lutego 2011
    UoWL nakazuje że decyzje we wspólnocie właściciele podejmują za pomocą uchwał zwłaszcza tak ważną jak zmiana (określenie) sposobu rozliczania ciepła.
    Ustawa-prawo energetyczne określa procedurę wprowadzania takiego regulaminu.
    W Polsce sa trzy (liczące się ) firmy rozliczające - tekst umowy (wzorzec umowy) każdej firmy znam już na pamięć. Mimo że firma każda szczyci się tym, że zajmuje się rozliczaniem 50 lat to tym bardziej powinna wiedzieć przy spełnieniu jakich warunków prawnych i technicznych rozliczanie podzielnikami można wprowadzić. Świadomie te warunki pomija oszukując użytkowników, popełniając przestępstwo oszustwa (dla konkretnych korzyści za obsługę systemu). "Społecznych" popleczników w tym niecnym procederze znajduje wśród presesów spółdzielni, zarządców budynków, administartorów i niektórych członków zarządów. Trudno żeby pojedynczy użytkownik (właściciel) zdecydował się na walkę z takimi molochami.
    I to jest draństwo firmy rozliczającej - no można żyć w nieświadomości, nie powiem gratuluję tylko i proszę innych nie namawiać aby też nie zwracali na to uwagi.
    ===================
    [align=right](...)Admin[/align]
    Komentarz edytowany admin
  • Opcje
    grazyna35grazyna35 Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Witam.
    Widzę ze swoją sprawą rozdrażniłem towarzystwo, co nie było w mojej intencji. Zawory mają tzw. blokadę (16 stopni),
    mieszkańcy którzy nie potrafią gospodarować ciepłem (zostawjaja otwarte okna, niewłaściwie wietrzenie mieszkania) mają niedopłaty róznej wysokości od 100zł. do 1800zł. Moim największym problemem jes to,że poprzedni zarząd WM przyjął Regulamin rozliczeń od firmy "X" rozliczającej c.o. bez podjętej Uchwały. A tak na marginesie dlaczego macie niepochlebne opinie o firmie T..... .
    Pozdrawiam.
  • Opcje
    timbertimber Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Dlaczego? - na tym i innych forach jest sporo wpisów na ten temat.
    Podstawowa przyczyna oszukańczych działań firmy "T". (Tą firmę znam najlepiej - lepiej niż ona sama siebie nawet).
    Jako firma rozliczająca z wieloletnią tradycją doskonale zna warunki jakie muszą być spełnione aby rozliczanie podzielnikowe mogło być wprowadzone. Warunki tak prawne jak i techniczne. Zachowanie wszystkich tych warunków w zdecydowany sposób zmniejszyło by ilość tak rozliczanych budynków czyli zmniejszyło by zysk.
    90 % budynków w Polsce tych warunków nie spełnia.
    Najważniejsza rzecz - gdyby właściciele (użytkownicy) takiego rozliczania wiedzieli wcześniej i byli dokładnie zapoznani z niuansami tego rozliczania tak jak nakazuje prawo - wątpie czy ktokolwiek głosował by "za" przyjęciem. Dlatego też lepiej im (firmom) pozyskać "społecznych" popleczników w osobach prezesów spółdzielni, zarządców budynków, administratorów czy nawet niektórych członków zarządów i wprowadzać rozliczanie "tylnymi drzwiami" - tak jak w większości wypadków tak również i w Twoim, a właścicieli (użytkowników) postawić przed faktem dokonanym.
    Niestety pieniądz przesłania zdrowy rozsądek. A jest o co się bić.
    O jakiej wielkości mowa - wystarczy wyliczyć: 12 mln podzielników zainstalowanych na koniec 2010 roku, podzielić mniej więcej na trzy główne firmy, wychodzi po 4 mln szt, doliczyć obsługę każdego (odczyt, rekalamacje itd) . Pomijając samą cenę tego badziewia jego obsługa przynosi każdej firmie zagwarantowany (umowy na 5-10 lat z automatycznym przedłużaniem) - czysty zysk licząc skromnie po 10 zł od sztuki - 40 mln zł rocznie.
    Reszta jest nieważna a już najmniej interes użytkowników dla których są slogany: że każdy płaci za siebie a niektórzy płacą też za sąsiadów.
  • Opcje
    wartawarta Użytkownik
    edytowano listopada -1
    Zgadzam sie z Toba,ze rozliczanie przez "podzielniki" i inne tym podobne urzadzenia to prowizorka nie pozawlajaca na uczciwe rozliczenie ciepla.Nalezy wspomniec tez o mozliwosciach manipulacji tych urzadzen.
    Dlatego najlepszym rozwiazaniem jest zakup " prawdziwych",porzadnych cieplomierzy ,ktore wykazuja faktyczne zuzycie ciepla w KJ,GJ.
    Zrobilismy to w naszej WM .Zakupilismy cieplomierze Simensa(produkowane w Niemczech a nie skladane w PL) i mam swiety spokoj.Zarzadca rozlicza odczytane zuzycie i ludzie sa zachwyceni.Nawet ci,ktorzy wczesniej notorycznie korzystali z ogrzewania "przez sciane" zaczeli tez grzac bo wiedza,ze bedzie dokladne rozliczenie.
    Nawet zaczeli przykrecac ogrzewanie w klatkach schodowych!!(przedtem ciagle na "full power".!)
  • Opcje
    ownerowner Użytkownik
    edytowano lutego 2011
    [align=right](...) Admin[/align] Ustawa o własności lokali w ogóle nie używa wyrazu "regulamin" - sprawdź.
    Nie jest więc prawdą, że ustawa "nakazuje" jakiś sposób wprowadzania w życie regulaminu. To chyba proste? Żeby to przyznać, wystarczy zapoznać się z ustawą. Nie ma sensu do swoich błędnych wyobrażeń o treści ustawy dorabiać ideologii i przeszukiwać forum, żeby znaleźć jakiś cytat z cudzej wypowiedzi na mój temat. Co to w ogóle ma do rzeczy? Zamiast dyskusji o meritum robisz wycieczki personalne. To zwyczajne odwracanie kota ogonem. :smile:
    Komentarz edytowany admin
Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.